Spel kan motverka Alzheimer

Permalänk
Medlem

Spel kan motverka Alzheimer

Citat:

En ny undersökning visar att ett spel för mobiler och spelkonsoler kan motverka Alzheimer.

Att spela stimulerar hjärnan, till exempel Angry Birds, som är ett pusselspel för mobiler och spelkonsoler. Ny undersökning visar att det kan motverka demenssjukdomen. Traditionella spel som sudoku och att lösa korsord hjälper också.

Spelandet visade sig minska det protein som är en av de största faktorerna bakom Alzheimer.

Forskarna intervjuade 65 friska personer om deras läsande, skrivande och spelande. Samma människor gick också igenom en speciell hjärnscanning, och det visade sig att de som läst, skrivit och spelat mer under sitt liv hade mindre av proteinet.

Undersökningen är gjord vid California-Berkeley universitetet och ABC Newsrapporterade först om upptäckten.

http://vk.se/564276/app-kan-motverka-alzheimer

Väldans trevligt!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Intressant läsning! Föga förvånande fakta men fortfarande trevligt att den sidan av spelmyntet hamnar i fokus! Undrar hur lång tid det tar innan man kan få ut en padda via friskvårdsbidraget nu då hehe...

edit: syftningsfel

Permalänk
Medlem

Låter bra men frågan är om det påverkar alla? Jag känner faktiskt att jag kommer ihåg mindre saker nu än för 10 år sedan trots att jag spelar mer dataspel nu än då

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Låter bra men frågan är om det påverkar alla? Jag känner faktiskt att jag kommer ihåg mindre saker nu än för 10 år sedan trots att jag spelar mer dataspel nu än då

Men du har inte glömt vem du är än iaf

Om Angry birds kan motverka Alzheimer, undrar vad mer krävande spel som BF, COD osv gör då.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Dags att fixa Minecraft till farmor!

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Så spelande personer har mindre tau-protein som är till för att leda signaler till eller från synapsen? Så att för att inte bli drabbad i lika stor utsträckning så gäller det att vara lite allmänt långsam? :/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.