Permalänk
Medlem

Mionix NAOS 5000 Program problem

Hej

Köpte mej nyligen en Naos 5000 och musen fungerar fint men programmet som man ändrar musens inställningar i fungerar sämre. Har mejlat Mionix om problemet och har inte hunnit fått något svar än men undrar om någon här har haft samma problem eller vet en lösning så här skrev jag i mejlat.

"Hej

Köpte en av era NAOS 5000 den 13 februari. Jag kopplade in den och allt verkade funka finnt. Men är jag skulle lägga in vikter i den högra delen av musen så såg ja att en av piggarna var av. Trots så satt luckan kvar som tur var men det är inte det största problemet. Jag laddade ner drivrutinerna till musen från eran hemsida och det var version 1.16. Drivrutinerna installerades utan problem men när jag skulle kolla S.Q.A.T så gjorde jag analysen och den stod att den var lyckad men den visade inget resultat så jag provade några gånger. Utan resultat. Jag testade då att ändra färgen på musen men när jag tryckte apply eller ok så vart muspekaren bara den runda laddningsringen som är på vista (efter som det är det jag har) men inget händer färgen ändras inte och programmet slutar att fungera om man klickar på det mer än två gånger och Windows frågar om man vill avsluta programmet (eller vänta tills det svarar). Trycker då avsluta och programmet stängs dock inte helt då det är kvar nere i högra hörnet. Testade då att installera om programmet vilket inte var helt problemfritt då .exe filen bara försvann (åtkomsten nekades) om man startade om datorn när programmet frågar om man vill ignorera eller starta om för att få bort filen. Startade då om som programmet sa och fick då bort .exe filen och kunde installera om NAOS 5000 programmet, men problemet är kvar att programmet tydligen inte kan kontakta musen. Har aldrig haft det problemet med någon annan USB sak förut och min Logitech G9 som jag nu byter ut har inte haft några problem att kontakta Logitech set point så felet måste vara antingen musen eller programvaran till den. Så jag undrar vad ska jag göra?"

Kan tillägga att jag efter mejlet har testat musen på en dator med XP och då fungerade allt.

Permalänk
Medlem

Om någonting är trasigt som piggarna så bör du ju få en ny mus.

Har själv inte haft några liknande problem med mjukvaran. Du har inte råkat avbryta installationen av ny firmware (som tar lite tid) som någon annan här gjorde ?
Gör man det kan man få feta problem.

När du kör Squat programmet och du är klar dyker det upp en ruta som du måste trycka "done" på för att bli av med. Innan dess kan du inte trycka nån annanstans. Det kan vara lite svårt att se rutan då den är svart mot svart bakgrund..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade fireware på XP datorn till 1.08 och det gick bra. sqat har jag gjort som du beskrev och det funkar bra på xp datorn men på "huvud datorn" som kör vista går det inte det är som om programmet och musen inte får kontakt men på något viss får dom det för programmet startar när jag stoppar i musen och den känner igen att det är firewire 1.08 på musen men det går inte att ändra några inställningar på musen från datorn.

Permalänk

Har också problem med musen, leden släcks inte när datorn stängs ner, sen att jag inte kan starta datorn heller med musen ikopplad till USB, svart skärm med ett understreck blinkades uppe i vänster kant med en grön kub i mitten av skärmen med en Ñ symbol precis höger om den gröna kuben. Allt är up to date. Kör Win 7 pro 64bit på ett GA-790FXTA-UD5 mobo.

Skrev till Mionix support, fick ett svar:
Låter som det kan vara moderkorts relaterat, har du testat musen med en annan dator bara för att fastställa att det inte är något produktionsfel på musen?

Ska till polare och testa på hans dator.

Men nu ser jag att jag inte är den enda med detta problem.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | Asus P9X79 Deluxe | Intel i7-3820 | Corsair H100 | Vengeance 16GB | Gigabyte gtx780 | Corsair AX850W | Intel SSD 520 Series 240GB | Win7 64bit. Pro

Permalänk
Medlem

Jag fick hem min Mionix naos 5000 igår och är helnöjd. Men jag har samma problem som en före mig skrev, den lyser alltid, även när datorn är kvar. Det gjorde inte min Razer deathadder.

Permalänk
Avstängd

När jag klickar "ok" eller verkställ, så hänger sig programet/Naoscfg application.

Permalänk
Avstängd

Så har det blivit för mig med att det hänger sig ibland jag tror bara att programmet är hel buggigt bara

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeathAdder89:

Så har det blivit för mig med att det hänger sig ibland jag tror bara att programmet är hel buggigt bara

Allright!^^

Dock verkar inställningarna man gjorde innan man klickat "ok"/verkställ, bli ändrade iaf. (Är ändrade om man klickar upp programet igen och kollar)

Permalänk
Medlem

hade samma problem med att programmet hängde sig och att det inte gick att analysera mus ytan. Jag startade om datorn samt körde den i felsäkert läge då fungerade programmet mycket bättre. Men har fortfarande problemet att programmet kan hänga sig när man bekräftar ändringarna, Kan hoppa igång efter 5 sek igen och då har den gjort det man ville. Har dessutom lagt märke till nåt slags muslagg, Den kan hacka på samma ställe i några sec sen är det som vanligt igen.

Köpte musen i veckan så har senaste drivarna. win7 32bit

Permalänk
Medlem

Jag har också problem med min naos 5000. Den hackar och hoppar väldigt mycket. Om jag till exempel drar musen rakt neråt så hoppar den runt en del i sidled osv. Jag vet inte om det är musmattans fel, så jag har beställt en ny som antagligen kommer på måndag. Men det känns ändå lite dumt att det är så med tanke på att både musmattan (som iofs är rätt gammal nu) och musen kostade en del.

Permalänk

Måste bumpa denna tråd då jag har svåra problem att få programvaran att fungera!

Hänger sig hela tiden när jag trycker verkställ-

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som har provat att köra programmet i kompabilitetsläge för XP t.ex.?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Någon som har provat att köra programmet i kompabilitetsläge för XP t.ex.?

Jag har testat alla administratör och kompatibilitetslägen men icke...

Börjar undra om USB 3.0 och 1000MHz pollrate inte gillar varandra för musen fungerade bra tills jag bytte moderkort, ska testa reseta musen på en äldre dator där mjukvaran fungerar och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem som alla er ovanstående, programmet hänger sig och slutar fungera om man försöker byta färg eller annat. Har win 7 och uppdaterat programmet precis (version (1.16) Köpte musen idag så känns konstigt att Mionix inte tagit till sig kritiken de fått!

Permalänk

Fungerar fortfarande felfritt på min andra burk (s775, q9550, maximus formula x38) med samma OS (jag klonade diskarna) så det måste vara nått tjall med programvaran tillsammans med nyare hårdvara som gör det!?

Permalänk
Medlem

Har det gjort någon skillnad om ni kört med eller utan SSD/USB3?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Har då testat på en usb2.0 port men det hjälpte föga.
Tänker då INTE avinstallera drivisar till usb3.0 för att testa, har de klantat sig med drivisar och prog. får de banne mig fixa det.

Skrivet av FireFox:

Har det gjort någon skillnad om ni kört med eller utan SSD/USB3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

Har då testat på en usb2.0 port men det hjälpte föga.
Tänker då INTE avinstallera drivisar till usb3.0 för att testa, har de klantat sig med drivisar och prog. får de banne mig fixa det.

Nejdå tycker inte heller du ska behöva avinstallera USB3 drivisarna, utan mer om det är någon som kunnat testa de olika kombinationerna med HDD/SSD/USB2/USB3 och om det gjort skillnad. Kanske lite långsökt?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Alla recensioner man läst har vart guld och gröna skogar, men allt har i princip blivit sämre med den :/ Lite extra besviken när det är ett Svenskt företag.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

lite ljus nu då! håller just nu på att installera.

Hej ***!

En betaversion av nya mjukvaran finns tillgänglig för nerladdning, du kan hitta den här: http://dl.dropbox.com/u/8901598/NAOS%205000%201.18%20Software...

Vi arbetar vidare med den och ska kunna släppa en officiell version av både software och firmware inom ett par veckor.

Med vänliga hälsningar
Anders

2012/1/24 *** <***>
så hur ligger det till? kommer det några nya drivare som inte gör att programmet hänger upp sig t.ex?

Date: Sun, 7 Aug 2011 12:14:02 +0200
From: support@mionix.net
To: ***
Subject: Re: Naos 5000

Hej ***,
uppdateringar är på väg och vi är medvetna om problemet. De nya drivarna och den nya mjukvaran kommer inom en mycket snar framtid och jag ska meddela dig när de är redo för nedladdning.
Angående tangentbordet har vi hittills inte haft några problem med Zibal 60's drivare.

Best Regards

Kalle Gunnarsson
www.mionix.net | support@mionix.net
Join us here:

** skrev 2011-08-02 22:30:
This is a message sent from Mionix Support from ***
Message:

Jag älskar verkligen min Naos 5000, Dens passform, kvalitet, dpi knappar mm. Men snälla Mionix gör något åt era drivare!. Varje gång jag ändrar något i programmet så hänger det sig. Det är sjukt irreterande. Jag vill inte överge musen pga av att den är så bra samt att den kostade mig 700kr.

Är även inne på att skaffa mig en zimbal 60. Men är osäker på hur drivarna fungerar till den.

Övrigt kör jag Windows 7 32bit.

Tack för att ni tog er tid att läsa. //
Mionix™ - Light-Years Ahead Of The Game - Ultimate Gaming Experience - http://www.mionix.net
Manufacturer Of Professional And Ergonomic High-End Gaming Hardware

Dold text
Permalänk

Fick samma betalänk jag med så nu blir det intressant!

Avinstallerade 1.16, rensade registret med ccleaner och installerade 1.18 (kanske overkill med ccleaner, men men)

Startade upp NAOS Monitor och.... fungerade inte

Omstart av dator, direkt in i NAOS Monitor och VOILA!!!

Nu fungerar det perfekt!

mer info
Permalänk
Medlem

... dropbox ... snacka om billigt ...

edit: sedan har den samma problem som den gamla.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med programvara till min mus när jag hade glömt att avinstallera drivrutinerna för den gamla. Rensade drivrutiner och programvara från båda mössen och gjorde en ny fräsch installation till den nya, funkade klockrent då.
Sen har Mionix utvecklat en speciell musmatta som funkar klockrent (inga konstiga pekarrörelser längre), nämligen Mionix Propus 380 http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...
Den får lasermöss att skina.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

lite ljus nu då! håller just nu på att installera.

Hej ***!

En betaversion av nya mjukvaran finns tillgänglig för nerladdning, du kan hitta den här: http://dl.dropbox.com/u/8901598/NAOS%205000%201.18%20Software...

Vi arbetar vidare med den och ska kunna släppa en officiell version av både software och firmware inom ett par veckor.

Med vänliga hälsningar
Anders

...

Dold text

#11804634

Tyvärr har den länken varit ute på vift sen tidigare och inte fixat något problem.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Kolla min editerade post!

edit: glöm det

Permalänk
Medlem

Lätt naos_config 1.16 som är total-wack, inte ett skit som fungerar med sådan crap ware.
Råkade säkert blanda mig i firmware uppdateringen som skedde lite utan mitt samtycke, hände inte så mycket. Men flashar man om den manuellt senare så ska det inte vara några problem ändå.
Bland väldigt många konstiga saker som hände med 1.16 så ändrades mouse pointer speed 4 till 10, sekunden efter klickat "OK".. eyh
Nödvändigt med hastighet 10 btw!?

Phew! Blev aningen skitnödig när man hittar trådar från 2010 som pratar om samma problem. Varför i hela hel... ligger där ingen 1.18 hos Mionix?
Antar att de flesta kunder till en mus som denna har förmågan att hitta hit (eller dit) där korrekt mjukvara finns.
Värdelöst! & Skärpning! är på sin plats hur som haver.

För övrigt potentiellt en grym mus. Återstår att se om inställningarna håller sig där de ska och att BF3 nu fungerar bättre än tänkt

Permalänk
Medlem

TIPS!

Till efterföljande som hittar den här tråden: Problem med att den hänger sig när man trycker apply? Sänk polling rate från 1000hz till 500hz. Funkade perfekt för mig.

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam vill jag lova. Finns en eller 2 trådar här inne om detta ämne. Slutsaten är helt enkelt att Mionix är ett företag som inte direkt bryr sig om anvämdarproblem osv. Har haft min mus i snart 1 år (11 mån) och det har inte kommit ut en enda uppdatering för mjukvaran. Sicket skämt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Du är inte ensam vill jag lova. Finns en eller 2 trådar här inne om detta ämne. Slutsaten är helt enkelt att Mionix är ett företag som inte direkt bryr sig om anvämdarproblem osv. Har haft min mus i snart 1 år (11 mån) och det har inte kommit ut en enda uppdatering för mjukvaran. Sicket skämt

det har kommit. men dom fixar dock inget.....