Permalänk
Medlem

Hög CPU load i spel, överklockad

Har överklockat min i5 661 till 4ghz, 200mhz med 20 multiplier. Ligger i väldigt hög cpu load i spel som inte är jätte krävande. Är 70-90 konstant och spikar ibland upp till 100. Temperaturer är bra, linkar en bild med temp/cpu-z, CPU på 28-32 i idle och drygt 40 i load. Kör med off-set voltage på Vcore. Speedstep samt C1E(engergisparande funktioner) är igång, och har stängt av hyper threading.

Någon med förslag till vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem

Är det inte meningen att du ska använda den?..
Kanske om du har hyper-threading så blir den nog inte så belastad.

Permalänk
Medlem

laggar det eller vad är problemet?..
Vilka spel?
alla spel är inte bra skrivna!.

jag slår i taket ibland med min i7 2700k vid spel så är väll ingen fara så länge det inte är lagg

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Medlem

Det är bara en tvåkärnig processor, den kommer belastas.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Vad är problemet?

Varför klockar du den inte högre när den är så sval? (Jag tror att udda multipler är stabilare på den där CPUn)

Varför vill du inte ha HT?

Permalänk
Medlem

När den når 100 så blir det lagg/hänger sig i nån sekund, spelet i fråga är Heroes of Newerth. Läste att HT höjer temperaturen väldigt mycket, men kan testa.

Hört att C1E och EIST ska funka bra med dynamisk Vcore, är det korrekt eller ska jag slå av dem?