Ekonomi/IT utbildning sökes!

Permalänk
Medlem

Ekonomi/IT utbildning sökes!

Hej

Ska söka in till högskola till hösten och har kraftig beslutsångest i mina val.

Jag är både intresserad av IT (tror jag, känns rätt), samtidigt känns ekonomi som en så mycket bredare linje, om jag skulle komma på andra tankar.
Det jag söker är alltså en utbildning med delar av båda genrerna.

Ända jag hittat som verkade vettigt var en utbildning på SU, men som efter lite googlande visade sig vara mest skit.
Kan tänka mig en civilingenjörsutbildning också men gärna utan de värsta tekniska ämnena typ mekanik, som inte är någon favorit

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

Hej

Ska söka in till högskola till hösten och har kraftig beslutsångest i mina val.

Jag är både intresserad av IT (tror jag, känns rätt), samtidigt känns ekonomi som en så mycket bredare linje, om jag skulle komma på andra tankar.
Det jag söker är alltså en utbildning med delar av båda genrerna.

Ända jag hittat som verkade vettigt var en utbildning på SU, men som efter lite googlande visade sig vara mest skit.
Kan tänka mig en civilingenjörsutbildning också men gärna utan de värsta tekniska ämnena typ mekanik, som inte är någon favorit

Tacksam för all hjälp!

Du har ju alltid industriell ekonomi på KTH, inte det lättaste att komma in på. Men annars finns ju civilingenjör data också eller media om du föredrar det. KTH har också civilingenjör/lärare med inriktning mot matte data om det kan vara något

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar starkt att du kontaktare en studievägledare för den absolut bästa informationen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Om du ursäktar lite samvetslös reklam: kolla om statistik och dataanalys på LiU kan vara något

edit: Kan tillägga att jag har två års ekonomistudier bakom mig och att jag nu går andra året på ovanstående program.

Permalänk
Medlem

Civilingenjör i datateknik med inriktning mot finansiell matematik på KTH, Chalmers eller någon annan av de stora högskolorna ?

Det låter som en högst vettig kombination.
Sedan tycker jag verkligen inte att IT skulle vara något smalt område, utan tvärtom är mycket brett.
Då är väl ekonomi smalare (om det inte rör sig om någon urvattnad ekonomutbildning på väldigt basal nivå, men isåfall är den inte heller speciellt mycket värt).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag!

Förövrigt var jag hos en studievägledare idag, tyvärr hade hon inte några vettiga förslag. Detta var genom komvux i norrort, finns det andra, "mer kvalificerade" att gå till?

Industriell ekonomi verkar riktigt intressant, löjliga intagningspoäng dock
Har iaf möjligheten att läsa tekniskt basår och på den vägen få garanti plats på vissa universitet.

Hur mycket skiljer sig de olika civilingengörs utbildningarna åt? Säg att jag läser Civilingenjör i datateknik, hur är möjligheterna för att jobba som byggnadskonstruktör då (väg och vatten)?

Nu går det framåt iaf
Tack återigen!

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem

_Vad_ inom IT vill du jobba med? Bygga datorer? Programmera? Projektledare på IT-företag? Systemutvecklare?

Är du inte helt säker på vad du vill göra men vet ungefär inom vilken sektor så kan det vara en bra idé att ta en bra rankad och bred utbildning. Indek kan ju vara ett bra alternativ om du inte vet exakt vad du vill göra, då har du dörrarna öppna sedan när du börjar närma dig examen. Lägg några veckor på högskoleprovet så borde du fixa ett resultat som räcker till ex Linköping. Payoffen att plugga upp HP och välja en bra utbildning från början är 10ggr högre än att hoppa på en sämre utbildning och försöka "rädda" allt efteråt (ex byta och trixa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

_Vad_ inom IT vill du jobba med? Bygga datorer? Programmera? Projektledare på IT-företag? Systemutvecklare?

Är du inte helt säker på vad du vill göra men vet ungefär inom vilken sektor så kan det vara en bra idé att ta en bra rankad och bred utbildning. Indek kan ju vara ett bra alternativ om du inte vet exakt vad du vill göra, då har du dörrarna öppna sedan när du börjar närma dig examen. Lägg några veckor på högskoleprovet så borde du fixa ett resultat som räcker till ex Linköping. Payoffen att plugga upp HP och välja en bra utbildning från början är 10ggr högre än att hoppa på en sämre utbildning och försöka "rädda" allt efteråt (ex byta och trixa).

Det är just det att jag inte vet om jag är lämpad för jobb inom it. Gillar datorer och spenderar många av dygnets timmar vid dem, men ser inte mig själv som "geek materiell". Men jag har absolut ingen aning om hur det är att jobba inom it eller hur människorna runt en är.
Fördelen är att det känns som en koncern som konstant växer och utvecklas (behovet blir allt större).

Men det lutar åt att jag fegar och söker indek eftersom jag verkligen inte vet vad inom ren it jag skulle välja. Men mer åt Projektledare/systemvetare skulle jag tro :S

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |