Snabb hjälp med HTPC komponenter!

Permalänk
Medlem

Snabb hjälp med HTPC komponenter!

Hej!
Ny på forumet, men det verkar som om ni som varit här ett tag är de rätta för att hjälpa mig.

Jag ska bygga en budget HTPC till sommarstugan. Syftet är att nyttja ex. XBMC och se play kanaler, hyra film via nätet surfa lite samt låta lillkillen spela enklare spel typ LEGO. Min fråga är således duger dessa komponenter jag tänkt sätta ihop? Jag har tänkt använda den integrerade grafiken, men vill ha möjlighet att sätta i ett grafikkort i framtiden.

Som chassi har jag tänkt mig CODEGEN MX31, Mini-ITX låda med 420 W intern nätdel (MX31)
http://databutiken.webmercs.com/PartDetail.aspx?q=p:2554210;c...

Moderkort Zotac H61ITX-A-E , DDR3 WiFi, Mini-ITX,PCIEx16
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=zotac%20h61-itx%20&sour...

CPU en Intel Core i3 2100 3,1GHz

Internminne Corsair 4GB (1x4096MB) CL9 1333Mhz XMS3
http://www.inet.se/produkt/5315050/corsair-4gb-1x4096mb-cl9-1...

HDD samt DVD-enhet har jag redan

Tacksam för snabba svar

Permalänk
Medlem

Duger alldeles utmärkt åt en HTPC samt väldigt enkla spel! Nätaggregatet är väl lite i överkant men det gör ju inte så mycket.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Många är nöjda med Intels grafik, själv tycker jag att den är skräp.
Det syns väldigt tydligt att den fuskar med färger vid filmspelande, och spelprestandan är fantastiskt dålig =).
i3 däremot är ju väldigt bra som CPU, duger utan vidare till allt utom de allra mest krävande spelen.
Men jag tycker ändå att du ska lägga ner ett par hundra till på ett GT430 eller kanske t.o.m ett GT210 (strax över 2 hundringen !).

Fast det fina med integrerat är ju att du först kan testa om det duger för dig, och köpa nåt annat grafikkort om det inte skulle göra det

Permalänk
Medlem

Kör på det där det du bara köpa ett grafikkort om det inte duger men med bra program ska det göra det. Jag kör på ett gammalt 4670 media player classic i fullt hd utan problem har inte mixtrat något med inställningarna

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Det var snabbt jobbat.........................som ni skrev kan jag testa den inbyggda grafiken först och sen ev. uppgradera, det borde ju nätagget klara. Då blir det nog så. Imorgon är det inköpsrunda som gäller och sen pilla ihop det. Första gången jag bygger, men hur svårt kan det vara - bara posta en tråd så löser det sig nog.

Permalänk
Medlem

Mini ITX kan ju vara lite speciellt att plocka med, ofta måste man testmontera för att se hur man ska dra/böja kablar och liknande.
Men du har ju valt ett förhållandevis stort chassi ändå så det går nog bra =).
Ett tips är att ha gott om tid/tålamod för att inte kasta grejerna i väggen nar man inser att man måste plocka ur allting igen för att få dit minnena och/eller CPU kylare

Permalänk
Medlem

Du kan ju spara några hundringar genom att köpa en G630T istället. Fullt tillräcklig CPU-kraft och 35W TDP istället för 65W. Finns ju G630 oxo för ytterligare en hundring mindre med 65W TDP.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite