Skyrim -Spelet hänger sig (fryser)

Permalänk

Skyrim -Spelet hänger sig (fryser)

Grabben har problem när han spelar spel på Steam. Han spelar "Skyrim" som med jämna mellanrum fryser och det enda som då hjälper är att starta om datorn. "Skyrim" är installerat från en skiva (orginal inköpt i butik). Det finns inget direkt mönster när spelet fryser. Ibland fryser det efter bara några få minuter och ibland kan han spela en bra stund innan det klappar ihop.

Han spelar också "Call Of Duty Modern Warfare 2" och där är problemen också frekventa. När han ska spela kampanjmode så hänger det sig redan under hinderbanan som är inledningen på det hela. Med andra ord spelar han bara detta spel två-tre minuter innan det fryser. I multiplayer så fryser spelet också och det är bara att starta om datorn. Dessa båda spel är köpta i Steamklienten.

Exempelvis "Team Fortress 2" fungerar alltid utan problem, även detta köpt i Steamklienten. "Civ 5" fungerar också utan problem likaså "Brink" och "Medieval II: Total War", samtliga med maxade inställningar. Så vissa spel funkar ju utan problem.

Datorn är bara några månader gammal och köpt som speldator och jag har gått igenom enhetshanteraren och testat att uppdatera alla drivrutiner, men allt var redan ok. Jag har så klart validerat spelfilerna i Stem (ett flertal gånger) och även defragmenterat cachefilerna men problemen kvartstår. Även prövat att ställa ner grafiknivån på minimun men fortfarande samma bekymmer.

Jag har installerat MSI Afterburner för att kuna hålla koll på temperaturen och den överstiger inte 60 grader (brukar ligga runt 40 vid normal användning och strax över 50 vid spelande)

Min åsikt är att datorn borde klara av de flesta spel och eftersom problemen bara uppstår hos vissa spel så undrar man så klart vad det bero på.

Datorn ser ut så här:
Processor: Intel (R) Core(TM) i5-2500K CPU @ 3.30GHz 3.30 GHz
RAM: 8,00 GB
Systemtyp: 64 bitars operativsystem
Windows: 7 Ultimate
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD6970 2048MB OC
Moderkort: MSI P67A-G45 REV B3

Hela datorn går att syna på denna adress: https://www.inet.se/kundvagn/visa/998463

Bredband: ADSL telefonjack 12-24 Mbit från Bredbandsbolaget

Bredbandskollen: Ta emot filer = 19,40 Mbit/sek
Skicka filer = 0,87 Mbit/sek

Mycket tacksam för tankar kring detta problem.

Permalänk
Medlem

Om han inte kör med mods och annat, testa v.1.4 betan av Skyrim som släpptes igår kväll. Den kommer släppas skarpt snart också, men vill man testa den direkt måste man göra lite special i Steam. Innehåller en bunt bugfixar, och dessutom bra prestandaökning.

Instruktioner för att installera just nu (även hur man backar)
http://www.bethblog.com/2012/01/23/now-on-steam-beta-update-f...

Lista på fixade saker;
http://forums.bethsoft.com/topic/1337259-steam-beta-1415-rele...

Permalänk
Medlem

På tal om Skyrim!

Någon som vet om man kan ändra upplösning och skit själv?

För spelet ställde in sig själv på Ultra Quality men har bara 40FPS

Visa signatur

Computerless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riiikard:

På tal om Skyrim!

Någon som vet om man kan ändra upplösning och skit själv?

För spelet ställde in sig själv på Ultra Quality men har bara 40FPS

inställningarna innan man startar spelet? du vet innan man startat själva spelet

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Mitt spel fryser också fast hela datorn och visar en massa artefakter.
Dock verkar det mer ha att göra med ett risigt grafikkort. Jag har ett GTX 570, men problemet dyker ofta också upp för AMDkort som ditt.
Det finns en lösning som fungerat till 100% för mig och det är att klocka ner minnesfrekvensen på grafikkortet en del.
Kanske inte så kul att behöva underklocka, men sedan jag gjorde det har det inte hängt sig alls på över 100 speltimmar, till skillnad mot förut då det hängde sig var tionde minut eller så.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Testade att installera Betan men det hjälpte inte. Ska testa att underklocka grafikkortet också och se om det hjälper som "JesperT" tipsar om.

"Dock verkar det mer ha att göra med ett risigt grafikkort. Jag har ett GTX 570, men problemet dyker ofta också upp för AMDkort som ditt."

Som grafikkort kör som tidigare sagt grabben med detta: Gigabyte Radeon HD6970 2048MB OC

Håller det inte måttet?

Permalänk
Medlem

Inget problem med grafikkortet, men eftersom det är ett default överklockat så kan det vara värt att prova klocka ner det både GPU och grafikminne. Default är väl 880/1375 om jag kollar på AMDs sida. Skulle det hjälpa i Skyrim och Modern Warfare så tycker jag ni ska kolla med återförsäljaren om möjlig retur.

Lustigt att Civ V fungerar utan problem, det är faktiskt rätt så krävande på GPU om man har höga inställningar (det är DX11 med tesselering etc). Att det fungerar pekar på att det inte är grafikkortet. Jag har själv både Civ V och Skyrim och spelat mycket, och Civ V är mycket tyngre för grafikkortet på höga inställningar.

Provat uppdatera ljudkortdrivers om ni inte har senaste? Väldigt ovanligt med ljudkortsproblem dock, speciellt krasher. Men värt att göra ändå, det kostar inget. Enligt MSI http://www.msi.com/product/mb/P67A-G45--B3-.html#/?div=Detail är det Realtek ALC892. Drivers finns där (från 2011-12-27). Eller så hämtar man från Realtek själva http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jas39Gripen:

Testade att installera Betan men det hjälpte inte. Ska testa att underklocka grafikkortet också och se om det hjälper som "JesperT" tipsar om.

"Dock verkar det mer ha att göra med ett risigt grafikkort. Jag har ett GTX 570, men problemet dyker ofta också upp för AMDkort som ditt."

Som grafikkort kör som tidigare sagt grabben med detta: Gigabyte Radeon HD6970 2048MB OC

Håller det inte måttet?

Hej !

Jag menade inte att grafikkortet skulle vara dåligt rent prestandamässigt.
Både mitt kort och det som ni har är bra grafikkort vad gäller prestandan, men det verkar vara någon sorts defekt i vissa av korten som gör att de hänger sig ibland.
Det är alltså något som borde gå på garantin, men det är svårt att bevisa för butiken där man köpte det att det verkligen är fel på kortet.

Jag använder mig av gratisprogrammet MSI afterburner. Där är det väldigt lätt att bara sänka minnesfrekvensen lite grann.
Det påverkar inte prestandan märkbart och gav iallafall för mig ett stabilt spel.
Jag testade alla möjliga uppdateringar av drivrutiner och liknande innan, men ingenting hjälpte.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag hade själv exakt samma problem med Skyrim (+ Steam), som osannolikt nog löste sig genom att stänga ned antivirusprogrammen (Malware Bytes Anti-Malware + Kaspersky Anti-Virus) innan varje spelsession. Hade samma problem med Oblivion som jag körde precis innan jag slängde in Skyrim, och även andra spel har orsakat liknande problem när jag tänker efter...

Men så kör jag alltid Steam i Sandboxie, vilket bäddar för problem. Kan inte utesluta att det har med det att göra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det är alltid bra att köra minnesdiagnostik också.

Permalänk

ÄNTLIGEN!!!

Jag testade att klocka ner grafikkortet som JesperT och Buio föreslog och nu funkar det utan problem. Grabben började spela Skyrim på medium och det funkade utan problem så han maxade upp till ultra high och har nu spelat ett par timmar utan bekymmer.

Default var 1375 Memory / 900 Core
Jag växlade ner till 900 Memory / 600 Core genom att använda MSI Afterburner

Vet ej om detta är mycket eller lite när det gäller nedklockning men jag är heller ingen expert på området, men hur som helst funkar Skyrim nu och även Modern Warfare 2 verkar fungera klanderfritt.

Stort tack för hjälpen till alla som engagerar sig!!!

En fråga kvarstår dock. Är det något fel på grafikkortet eller är detta problem något man kan/får räkna med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jas39Gripen:

ÄNTLIGEN!!!

Jag testade att klocka ner grafikkortet som JesperT och Buio föreslog och nu funkar det utan problem. Grabben började spela Skyrim på medium och det funkade utan problem så han maxade upp till ultra high och har nu spelat ett par timmar utan bekymmer.

Default var 1375 Memory / 900 Core
Jag växlade ner till 900 Memory / 600 Core genom att använda MSI Afterburner

Vet ej om detta är mycket eller lite när det gäller nedklockning men jag är heller ingen expert på området, men hur som helst funkar Skyrim nu och även Modern Warfare 2 verkar fungera klanderfritt.

Stort tack för hjälpen till alla som engagerar sig!!!

En fråga kvarstår dock. Är det något fel på grafikkortet eller är detta problem något man kan/får räkna med.

Det är en ganska kraftig underklockning som borde påverka prestandan ganska mycket.

Något som kan vara värt att prova istället är att öka spänningen till grafikkortet lite (görs även det genom MSI Afterburner) och klocka ner minnet lite mindre än du nu har gjort. Öka kanske 20mV och se om det blir någon förbättring mot orginalinställningarna.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Hade en misstanke att jag kanske tog i lite så jag ska laborera lite med inställningarna i MSI Afterburner i helgen när jag har lite mer frilagd tid. Tar tacksamt emot fortsatta tips kring detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jas39Gripen:

Hade en misstanke att jag kanske tog i lite så jag ska laborera lite med inställningarna i MSI Afterburner i helgen när jag har lite mer frilagd tid. Tar tacksamt emot fortsatta tips kring detta.

Jag skulle prova något sådant här:

Börja med att sätta minnesfrekvensen på 1300 och ställa tillbaka core till orginalvärdet.

Funkar inte det, höj spänningen med 20mV.

Funkar inte det, sänk minnet ytterligare 50MHz. Upprepa detta steg tills du uppnår stabilitet.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jas39Gripen:

ÄNTLIGEN!!!

Jag testade att klocka ner grafikkortet som JesperT och Buio föreslog och nu funkar det utan problem. Grabben började spela Skyrim på medium och det funkade utan problem så han maxade upp till ultra high och har nu spelat ett par timmar utan bekymmer.

Default var 1375 Memory / 900 Core
Jag växlade ner till 900 Memory / 600 Core genom att använda MSI Afterburner

Vet ej om detta är mycket eller lite när det gäller nedklockning men jag är heller ingen expert på området, men hur som helst funkar Skyrim nu och även Modern Warfare 2 verkar fungera klanderfritt.

Stort tack för hjälpen till alla som engagerar sig!!!

En fråga kvarstår dock. Är det något fel på grafikkortet eller är detta problem något man kan/får räkna med.

Hej igen och kul att det verkar fungera.
Dock var det där en väldigt kraftig underklockning.
Jag ändrade inte Core alls, utan bara klockningen på minnet. I mitt fall sänkte jag från 1900 till 1765 Mhz och det räckte alldeles utmärkt.
Det är möjligt att det räcker med ännu mindre än så. Så en 5-10 % underklockning på memory bör räcka.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Precis som JesperT säger så var det en rätt stor nerklockning du gjorde. Kortet är ju sålt för att klara den inställning den hade med 900/1375. Dessutom är det inte en speciellt hög fabriksöverklockning på kortet, jag har för mig att standardklock på HD 6970 är 880/1375. Värt att kolla hur mycket som behövs gå ner för att få det stabilt med alla spel. Om du har garanti kvar, ta upp problemet med återförsäljaren.