HJÄLP! Flyttning av HDD, Datorn hittar inget OS

Permalänk
Medlem

HJÄLP! Flyttning av HDD, Datorn hittar inget OS

Tjena! Visste inte om jag skulle lägga denna tråd här, eller under operativsystem. Men saken är denna. Jag har en 2 år gammal Packard Bell stående utan hårddisk. Sen har jag en 5 år gammal Dell dator stående med hårddisk. Så eftersom att Min 2 år gamla Packard Bell är bättre än min 5 år gamla burk, så tänkte jag flytta över den gamla hårddisken till den nya. Jag gör det och startar datorn. Hör ett pip och sedan får jag kontakt med skärmen. Självklart så hittas inte hårddisken, så jag går in på "Boot Menu" och väljer den rätta. Jag ser då under en sekund att operativsystemets laddnings skärm komma upp, efter 1 sek så blå-skärmar datorn med ett meddelande typ såhär: "Operativsystemet har stängts ned" ??? Testar flera gånger med olika sätt att boota från hårddisken men den kommer fortfarande inte in in Windows. Fattar inte varför men har en teori: Den gamla datorn är 32bit, och därför var operativsystemet (Windows xp) också 32bit. Den nya datorn är 64bit. Är det därför det inte funkar?? Går det inte att köra 32bitars version av Windows på ett 64bits system??? Har också kollat så att hårddisken inte är skadad. Är annars inget fel på nån av datorerna.

Är mycket tacksam för svar! //Jepps18

Visa signatur

| i5 2500k | MSI P67A-GD55 REV B3 | 8GB Corsair XMS3 Vengeance 1600mhz | Asus GTX 1070ti | Corsair GS 800W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem

Asså, du måste naturligtvis ominstallera OS - gör om gör rätt!
Det kan ev. gå utan ominstallation men kräver en hel del hantverk - enklare/säkrar att nyinstallera.

32-bits OS funkar på 64-bits CPUer

Permalänk
Medlem

Olika hårdvara i maskinerna. Ominstallera Windows.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

som dom säger:) du måste ominstallera windows då hårddisken byter burk:) lägg över bilder och sådan ifrån din disk på ett usb minne eller liknande, om du vill ha kvar något.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

SORRY, men hur ska det gå till? ominstallera windows på den gamla då eller? Blir väll ingen skillnad? Har ingen skiva med Windows på.

Visa signatur

| i5 2500k | MSI P67A-GD55 REV B3 | 8GB Corsair XMS3 Vengeance 1600mhz | Asus GTX 1070ti | Corsair GS 800W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jepps18:

SORRY, men hur ska det gå till? ominstallera windows på den gamla då eller? Blir väll ingen skillnad? Har ingen skiva med Windows på.

Nja asso, du måste ominstallera windows på den hårdisken som nu sitter i datorn, man kan inte flytta hårdiskar med windows emellan datorer hur som helst, har du inte möjlighet att installera om så blir det knepigt.

Det du kan testa är att starta i felsäkert läge, och sen börja trassla med att avinstallera drivrutiner och kanske tillverkar specifika program, och sen installera rätt drivare, dock det är inte säkert att det lyckas eller kommer bli bra.
Inte säkert det går att starta i felsäkert läge heller, men testa

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja asso, du måste ominstallera windows på den hårdisken som nu sitter i datorn, man kan inte flytta hårdiskar med windows emellan datorer hur som helst, har du inte möjlighet att installera om så blir det knepigt.

Det du kan testa är att starta i felsäkert läge, och sen börja trassla med att avinstallera drivrutiner och kanske tillverkar specifika program, och sen installera rätt drivare, dock det är inte säkert att det lyckas eller kommer bli bra.
Inte säkert det går att starta i felsäkert läge heller, men testa

Jag kan väll inte ominstallera på den gamla och sen sätta in i den nya? Så du mena va? Har startat i felsäkert läge men blå-skärmar då också Får ju ingen kontakt med Windows på den nya, så kan inte ändra nått i windows på den.

Visa signatur

| i5 2500k | MSI P67A-GD55 REV B3 | 8GB Corsair XMS3 Vengeance 1600mhz | Asus GTX 1070ti | Corsair GS 800W | Fractal Design Define R4 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kom igen nu... Sluta krångla.

Koppla in disken i den dator du nu vill och ominstallera windows. Har du ingen skiva lånar du en.

Permalänk
Avstängd

hej har din nya dator en bot meny som du kan välja vilken disk den ska bota ifrån ibland kan det vara så illa att dom byter plats på enheterna och då är det bra om du kan välja vilken hd som operativet finns på.

Kan åxå vara som många här säger att du måste instalera om systemet pga att windows skapar en swap enhet (ca 100mb) som delar av systemfilerna ligger på är det nu så att den nya disken får den enhetsbetekning då kan det vara så , om inte så ska du kunna välja från vilken av diskarna den skall bota ifrån