Fungerar detta systemet bra till 1080?

Permalänk

Fungerar detta systemet bra till 1080?

Är detta ett fungerande system för mig som vill koppla denna till tvn och kunna spela upp 1080p filmer, utan lagg etc.
FInns det eventuellt något billigare alternativ?

Kan även passa på att fråga nu också. När jag beställer detta, får jag SATA kablar etc med så att allt bara är till att koppla in?

Permalänk
Medlem

Ja.
Jag skulle iofs tagit en SSD istället för en trött mekanisk sak.

Permalänk
Medlem

Lär fungera utmärkt, men försök hitta ett annat nätagg. CX-serien är inte allt för stabil och du behöver inte så mkt kraft, så var inte orolig för att ta ett "klenare".

Ta något ifrån t.ex. FSP (även de ifrån ACE som är märkta med FSP).

Skrivet av Svensktiger:

Ja.
Jag skulle iofs tagit en SSD istället för en trött mekanisk sak.

Ursäkta frågan, men undrar bara hur du motiverar detta? I en HTPC så är det ju viktigare med mer utrymme för inspelade "hemmafilmer".

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Ja.
Jag skulle iofs tagit en SSD istället för en trött mekanisk sak.

Har inte dom pengarna tyvärr.

Permalänk
Skrivet av scienta:

Lär fungera utmärkt, men försök hitta ett annat nätagg. Du behöver inte så mkt kraft, så var inte orolig för att ta ett "klenare". CX-serien är inte allt för stabil.

Ta något ifrån t.ex. FSP (även de ifrån ACE som är märkta med FSP).

Tack för påpekade det. Hur många watt skulle du satsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hbengtsson:

Tack för påpekade det. Hur många watt skulle du satsa på?

Det är ett väldigt strömsnålt system, så det räcker med billigast möjligt så länge det inte är Pico-PSU (lådan du valt är ATX-standard).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Det är ett väldigt strömsnålt system, så det räcker med billigast möjligt så länge det inte är Pico-PSU (lådan du valt är ATX-standard).

Ser detta bättre ut? http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=CMPSU-430CXV2EU

Det måste vara ett corsair, då jag vet att de håller hög standard. Detta är även det med lägst watt på alina.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är ju en CPU som klarar det eller GPU som kan spela upp det åt dig, ser varken eller i paketet du visar så då går det inte att säga om det kommer att gå eller inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det viktigaste är ju en CPU som klarar det eller GPU som kan spela upp det åt dig, ser varken eller i paketet du visar så då går det inte att säga om det kommer att gå eller inte.

Läs igen lite noggrannare. Moderkort med integrerad FusionAPU funkar utmärkt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Ska den bara vara till film? Själv så ville jag inte ha htpc utan gick å köpte mig en media spelare, boxee box. Och är helnöjd funkar utmärkt att köra spotify och YouTube på den med. Dock så måste den kopplas till nätverket eller med en extern hdd.

Permalänk
Medlem

Ta detta istället: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=AC-FSP460
Finns ett test här på SweC och det är antagligen bättre än Corsair:et och billigare dessutom. Tydligen är Corsairs CX-serie inte så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hbengtsson:

Ser detta bättre ut? http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=CMPSU-430CXV2EU

Det måste vara ett corsair, då jag vet att de håller hög standard. Detta är även det med lägst watt på alina.

Bara för det är Corsair betyder inte det att det är garanterat bra skit. Som jag sa, deras CX-serie är SKRÄP!

Bättre val:

http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=AC-FSP460
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=0761345-06358-6

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Lär fungera utmärkt, men försök hitta ett annat nätagg. CX-serien är inte allt för stabil och du behöver inte så mkt kraft, så var inte orolig för att ta ett "klenare".

Ta något ifrån t.ex. FSP (även de ifrån ACE som är märkta med FSP).

Ursäkta frågan, men undrar bara hur du motiverar detta? I en HTPC så är det ju viktigare med mer utrymme för inspelade "hemmafilmer".

Det var ju HTPC TS skulle ha, inte en en lagringsmaskin.
SSD är ett lyft även i en HTPC.
Och du får en SSD för samma pris som disken han hade i paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det var ju HTPC TS skulle ha, inte en en lagringsmaskin.
SSD är ett lyft även i en HTPC.
Och du får en SSD för samma pris som disken han hade i paketet.

Fast den är ju primärt för att kolla på film med, så då är det ju mer logiskt att han behöver mer plats till filmerna än att han behöver spara några sekunder i uppstarten.

Men sak samma, TS har gjort sitt val gällande hårddisk. Alla har olika prioriteringar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Fast den är ju primärt för att kolla på film med, så då är det ju mer logiskt att han behöver mer plats till filmerna än att han behöver spara några sekunder i uppstarten.

Men sak samma, TS har gjort sitt val gällande hårddisk. Alla har olika prioriteringar.

Självklart skulle jag hellre använt mig av en SSD kombinerat med en mekanisk, men eftersom inte pengarna finns till det, så tänkte jag att det är bättre med lagring i detta fall, än snabbhet.

Får se vilket nätagg jag väljer, ska läsa recensioner osv. Men valet av moderkort och minne är bra för att endast kunna koppla till tvn, och kolla högupplöst film på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hbengtsson:

Självklart skulle jag hellre använt mig av en SSD kombinerat med en mekanisk, men eftersom inte pengarna finns till det, så tänkte jag att det är bättre med lagring i detta fall, än snabbhet.

Får se vilket nätagg jag väljer, ska läsa recensioner osv. Men valet av moderkort och minne är bra för att endast kunna koppla till tvn, och kolla högupplöst film på?

Det jag menade med att SSD har lägre prio.

Moderkorten osv. ser bra ut. Nätaggen blir bra vilket du än väljer av de 2 jag länkade, men det är alltid bra att vara påläst själv

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Det jag menade med att SSD har lägre prio.

Moderkorten osv. ser bra ut. Nätaggen blir bra vilket du än väljer av de 2 jag länkade, men det är alltid bra att vara påläst själv

Yes Tack så mycket för snabba svar alla!

Permalänk
Medlem

Nu är det väll inte helt ovanligt att man lagrar det som ska spelas upp på HTPC:n någon stans, och då räcker en billig ~40GB SSD förträffligt, och som bonus slipper man eventuellt ljud från HD:n.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av hbengtsson:

Självklart skulle jag hellre använt mig av en SSD kombinerat med en mekanisk, men eftersom inte pengarna finns till det, så tänkte jag att det är bättre med lagring i detta fall, än snabbhet.

Får se vilket nätagg jag väljer, ska läsa recensioner osv. Men valet av moderkort och minne är bra för att endast kunna koppla till tvn, och kolla högupplöst film på?

Det ser bra ut.
Även Corsairs CX kommer ju fungera. Visst, kanske inte så bra som det kunde varit, men alltså, till ett sånt system som du sätter ihop kommer det ju inte vara några problem alls... Kritiken mot CX-serien blir ju lite lätt överdriven ibland, är ju inte direkt så att det kommer explodera av att driva ett sånt system som du sätter ihop. Men du kan ju ta ett annat agg lika gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det var ju HTPC TS skulle ha, inte en en lagringsmaskin.
SSD är ett lyft även i en HTPC.
Och du får en SSD för samma pris som disken han hade i paketet.

Man brukar ju lagra bilder osv i en HTPC. Man märker inte nån skillnad med en ssd om vi nu bortser från att starta den osv. Men i att spela upp en film kvittar det. Bättre med lagring i detta läget.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Har egna erfaranheter av Corsair CX 430..

Monterade för några månader sedan ihop en serverdator med delar från Alina, valde nätagget CX 430 då det var billigt, och antog att kvaliteten skulle vara bra då det var Corsair som utvecklat det. Men icke, när jag pluggade i nätagget och startade datorn hördes det ett rejält coil-whine. Åkte då tillbaka till Alina och fick ett nytt likadant, samma sak där, coil-whine i massor.

Slutade med att jag köpte ett FD Tesla 450W, väldigt tyst och bra agg.

Visa signatur

Intel i5 3570k @ 4,5 GHz + Noctua NH-D14 | 8 GB Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCII 2 GB | Samsung 840 EVO| OCZ Vertex 2 | ASUS P8Z77-V | Fractal Design Define R3 | Plexgear PS-600 80 Plus

Dator och data är INTE samma sak.