Rykte: Nästa Xbox utrustas med Radeon HD 6670

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Visst, du får gärna kandidera en dator från 2006 att ställa upp i att testa Skyrim. Förvänta dig inga mirakel bara.

Eller varför inte jämföra det just för tillfälligt exklusiva PC-spelet The Witcher 2 på ett 8800GT med inställningar på medium
Flyter inte på allt för bra, spelbart men inte flytande, och då är spelet på väg till 360 där det flyter betydligt bättre
Så hur flyter ett exklusivt PC-spel på bättre på en 6år gammal konsol än en 4år gammal PC? Förmågan att kunna optimera mycket bättre efter en sluten hårdvara.

Så för hundrade gången, man kan INTE jämföra hårdvaran i konsoler med den som sitter i våra datorer, även om den är baserad på samma arkitektur.

Det du missade i mitt inlägg var att jag påpekade ditt konstiga cirkel resonemang
Du sa att optimeringarna på konsoll inte hörde till
Hårdvaran fick inte jämföras
Jämförelsen var mellan 2 olika spel-generationer(Oblivion) på olika plattformar (vs Skyrim 5 år senare)

Ganska självklart att konsollspelet såg bättre ut , men optimeringarna fick ju inte räknas vilket innebär att Skyrim tas bort ur ekvationen och eftersom hårdvaran inte fick jämföras så försvinner ju hela jämförelsen med lika gammal hårdvara.
O sen jämföra 2 olika generationer av spel på olika plattformar gör ju det hela ännu konstigare

För att svara på det sista , skall du jämföra Witcher2 så ska du ju göra det under optimala förhållanden och spelet utvecklades för dagens hårdvara och inte gårdagens medan de nu nedgraderar spelet till 6 år gammal hårdvara a' konsol.
Skulle de lägga samma tid att optimera för 6år gammal PC hårdvara skulle de garanterat få lika bra flyt.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tja fast om det är 4 GPUer hur kommer dem då lösa värme och strömproblemet? Samt med 4 GPUer är det ju 4 gånger större chans att något går fel. Kommer ju även bli ett problem om dem nu väljer en bättre GPU och jag tror dubbelt så stor och 4 gånger tyngre konsol kommer knappast bli speciellt populärt. Alternativet är ju att försöka ändå med konsekvenser att en stor del av alla konsoler efter ett tag kommer få stora problem, RRD all over again eller ännu värre :/.

... Riktigt stora fläktar och transformator?

Kanske så använder dom "svag" grafik i parallell Fusion stil, eller vad det nu heter för stunden. Kan tänka mig att tex 16 kärnor (2x8) med 2x7000 serie grafik och en 16gb RAM skulle göra en intressant konsol. Minne är billigt och dom borde kunna få ner priset på CPU/GPUn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harakiri:

Det du missade i mitt inlägg var att jag påpekade ditt konstiga cirkel resonemang
Du sa att optimeringarna på konsoll inte hörde till
Hårdvaran fick inte jämföras
Jämförelsen var mellan 2 olika spel-generationer(Oblivion) på olika plattformar (vs Skyrim 5 år senare)

Ganska självklart att konsollspelet såg bättre ut , men optimeringarna fick ju inte räknas vilket innebär att Skyrim tas bort ur ekvationen och eftersom hårdvaran inte fick jämföras så försvinner ju hela jämförelsen med lika gammal hårdvara.
O sen jämföra 2 olika generationer av spel på olika plattformar gör ju det hela ännu konstigare

För att svara på det sista , skall du jämföra Witcher2 så ska du ju göra det under optimala förhållanden och spelet utvecklades för dagens hårdvara och inte gårdagens medan de nu nedgraderar spelet till 6 år gammal hårdvara a' konsol.
Skulle de lägga samma tid att optimera för 6år gammal PC hårdvara skulle de garanterat få lika bra flyt.

Vad för uppfattning försöker du bilda dig av det jag skriver egentligen? Jag tycker jag var ganska tydlig med vad jag menade. För att göra det lättast så tar jag det en sista gång.

Oblivion utvecklades mot PC och släpptes 2006
Skyrim utvecklades mot en konsol som släpptes 2006, varav Skyrim släpptes 2011, och prestandaförlusterna till PC pga detta har ingenting med min poäng att göra.
Oblivion var ospelbart med allt på max med hårdvaran som fanns tillgänglig vid release
Skyrim flyter på bra på konsol, trots att det ser bättre ut än Oblivion på PC med allt på max.
Hårdvarumässigt borde Xbox 360 inte klara av att ens driva Oblivion, om det hade varit en PC, men klara tack vare effektivare metoder för att optimera spelen än vad en PC kan erbjuda så är det inga större problem för en 360 att driva Skyrim.

Förstår du nu vad jag menar? Du ska inte blanda in dagens moderna datorer, utan det faktum att trots att dagens konsoler är gamla så kan dom prestera betydligt bättre än om dom vore en PC med samma innehåll. Dra in moderna datorer i diskussionen när nästa generations konsoler finns tillgängliga.

När du utvecklar ett spel till PC så måste du ha samtliga hårdvarukonfigurationer i åtanke, det är därför PC har grafikinställningar i sina spel, så att användare kan anpassa spelet efter sitt behov. Men trots grafikinställningar så är spelen långt ifrån lika bra optimerade på PC som på konsoler.

Och ang The Witcher 2. Visst, du kan optimera ett PC mot äldre hårdvara och få det att flyta på bra, men då kan du ju räkna med stora utgifter som utvecklare. På PC måste du som utvecklare följa med i utvecklingen. Du kan t.ex. inte påbörja en utveckling av ett spel idag och inrikta dig mot bara GTX580, för då om kanske 2år när det är dags för release så finns GTX780 i handeln och risken är ganska stor att det kommer strula rejält på nyare datorer. Därför satsar man mer på att optimera sina spel mot en API (DirectX, OpenGL) i stället för hårdvaran i sig. Ett exempel på grafikkortsoptimerade titlar till PC är Nvidias och AMDs egna tech demos. Dessa demos fungerar bara på deras egna grafikkort, och är för det mesta oftast riktigt vackra när dom släpps. Jag tycker än idag att Nvidias Rocket Sled demo är bland det snyggaste som går att köra på mitt GTX470. Det är så pass snyggt att man inte vet om det är real-time eller CGI.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

För mig symboliserar Konsollspelen det här http://www.youtube.com/watch?v=W1ZtBCpo0eU Antar dom flesta sett detta? Så jag är otroligt glad om detta ryckte stämmer att det kommer en redan föråldrad hårdvara på nästa generations konsoller. Det borde locka flera till Dator spelandet igen. Jag gissar att all marknadsföring av spel kommer ske i PCgrafiks inställningar så som det tidigare gjorts nu med BF3. Så för en som är riktigt less på hur "dumbified" alla spel blivit pga konsollernas stora övertag på spelmarknaden så är detta den bästa nyheten på länge trotts att det bara är ett ryckte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tja fast om det är 4 GPUer hur kommer dem då lösa värme och strömproblemet? Samt med 4 GPUer är det ju 4 gånger större chans att något går fel. Kommer ju även bli ett problem om dem nu väljer en bättre GPU och jag tror dubbelt så stor och 4 gånger tyngre konsol kommer knappast bli speciellt populärt. Alternativet är ju att försöka ändå med konsekvenser att en stor del av alla konsoler efter ett tag kommer få stora problem, RRD all over again eller ännu värre :/.

Det är ju bara själva GPU-kretsen som behövs, så en dubbelt så stor maskin som väger fyra gånger så mer behöver det ju självklart inte vara. Ett GTX590 är ju t.ex. inte dubbelt så stort som ett GTX580. Och med tanke på valet av HD6670 som drar runt 50W som mest jämfört med t.ex. ett 6970 som drar närmare upp mot 200W så finns det ju lite utrymme för flera GPUer. Jag tror den första versionen av Xbox 360 drog runt 200W, och vi ska ju inte heller glömma att om det kommer sitta ett HD6670 i Xbox 720 så kommer det ju vara en custom-tillverkad krets baserat på 6670 och inte samma kort som sitter i desktops.

Vad det än blir för hårdvara så tror jag den kommer vara grym. Visst hade det varit trevligare om den hade varit baserad på HD7000 i stället, men det är som sagt bara rykten och man ska inte dra för hastiga slutsatser.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Xbox 360 GPU ~ATI Radeon X1900 512MB

90nm - 232M transistors - 500MHz
DX9 - Shader Model 3.0

Xbox 720 GPU ~ATI Radeon HD4870 1GB

40nm - 716M transistors - 800MHz
DX11 - Shader Model 5.0

---------------------------------

4870 1GB är ungefär 3 gånger bättre än ett X1900 512MB

Så ja, skillnaden kommer garanterat att märkas i Xbox 720 spelen

Enligt dom så ska prestandan vara 6 gånger bättre, men då är det hela systemet, jag har bara jämfört grafikkortet.. så 6 gånger kan mycket väl stämma med minnet och processorn inräknat

Har inte läst igenom hela tråden ännu, så det kanske har påpekats, men...

Det där är missvisande. Xenos (grafiken i Xbox 360) har bara 10MB dedikerat minne!
512MB är systemminne som får delas upp mellan CPU och GPU efter behov.
Lite liknande som att köra någon IGP lösning (integrerad grafik) utan dedikerat minne. Förutom att Xenos har sina 10MB eget minne och att Xenos var mycket kraftfullare än någon IGP lösning 2006. Men lösningen att minnet delas mellan grafik och övriga systemet är liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har inte läst igenom hela tråden ännu, så det kanske har påpekats, men...

Det där är missvisande. Xenos (grafiken i Xbox 360) har bara 10MB dedikerat minne!
512MB är systemminne som får delas upp mellan CPU och GPU efter behov.
Lite liknande som att köra någon IGP lösning (integrerad grafik) utan dedikerat minne. Förutom att Xenos har sina 10MB eget minne och att Xenos var mycket kraftfullare än någon IGP lösning 2006. Men lösningen att minnet delas mellan grafik och övriga systemet är liknande.

mm, dessutom kör 360n en modifierad variant av X1900 som har en del grejer som senare dök upp i HD2xxx-serien (R600).

"The R600 is the first personal computer graphics processing unit (GPU) from ATI based on a unified shader architecture. It is ATI's second generation unified shader design and is based on the Xenos GPU implemented in the Xbox 360 game console, which used the world's first such shader architecture." Från R600 sidan på wikipedia.

Det är mycket därför som det var snack om att Xenos var bättre än RSX i PS3an (baserad på Geforce 7800) som inte har unified shaders, medan PS3an å andra sidan har mer kraftfull CPU.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

ATI-Radeon-X1900

High Emd kortet från 2006 ATI-Radeon-X1900 som jämförs med den som sitter i Xbox 369 fick ju fina lovord:

http://www.hardwaresecrets.com/article/ATI-Radeon-X1900-XTX-R...

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Fan man vet ju inte om man ska skratta eller gråta om de flesta kommentarerna i den här tråden. Vad många av er glömmer är att majoriteten av de som köper en konsol inte vet ett skit om hårdvara. Om de anser att dagens grafik på konsol ser för jävla snygg ut vad tror ni de kommer anse om detta även om den "bara" är 6 gånger starkare? Den stora massan kommer fan jubla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Har inte läst igenom hela tråden ännu, så det kanske har påpekats, men...

Det där är missvisande. Xenos (grafiken i Xbox 360) har bara 10MB dedikerat minne!
512MB är systemminne som får delas upp mellan CPU och GPU efter behov.
Lite liknande som att köra någon IGP lösning (integrerad grafik) utan dedikerat minne. Förutom att Xenos har sina 10MB eget minne och att Xenos var mycket kraftfullare än någon IGP lösning 2006. Men lösningen att minnet delas mellan grafik och övriga systemet är liknande.

Skrivet av dagas:

mm, dessutom kör 360n en modifierad variant av X1900 som har en del grejer som senare dök upp i HD2xxx-serien (R600)

Jag skrev aldrig minnet, jag skrev vad dom motsvarade för grafikkort med deras minnen.. inte xenos minne...........

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Intressant hur alla nämner priser. Ja studenter har inte så mycket pengar, det vet jag själv om...
Men tydligen har man råd med svindyra konsolspel? Hmm.
Och man måste inte ha det senaste, går fortfarande bra att ha ett 8800GT eller något från 4000-serien.

Konsolspel behöver inte alls vara dyra, äger själv ett 360 sedan ca 1½ år tbx och jag tror jag endast köpt 3 spel utav 20+ för fullpris 400 kronor + alltså, de flesta har jag köpt för under 200 kronor vilket inte är mycket, så sluta gå i hyllan på BR leksaker och titta för där är det svindyrt och börja kolla på tradera, vad webhallen erbjuder just nu m.m så kan man inse ganska snabbt att det finns så sjukt många spel där ute som inte alls är så jävla dyra som alla på PC sitter och tror jämt.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Konsolspel behöver inte alls vara dyra, äger själv ett 360 sedan ca 1½ år tbx och jag tror jag endast köpt 3 spel utav 20+ för fullpris 400 kronor + alltså, de flesta har jag köpt för under 200 kronor vilket inte är mycket, så sluta gå i hyllan på BR leksaker och titta för där är det svindyrt och börja kolla på tradera, vad webhallen erbjuder just nu m.m så kan man inse ganska snabbt att det finns så sjukt många spel där ute som inte alls är så jävla dyra som alla på PC sitter och tror jämt.

Men på samma sätt kan du säga att med PC kan du invänta steamreor och aldrig betala mer än 50 kronor för spelen. Det är också lättare att köpa utanför Sverige eftersom du då köper DLC och inte får det hemskickat, vs om du köper utomlands för konsoll får du vänta på paketet, frakt osv... Så ja, det där är ett dåligt argument du använder.

Mer intressant jämförelse är att BF3, skyrim är ~100 kronor dyrare på konsoll än PC och MW3 150 kronor dyrare, för att ta 3 nya, stora titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Konsol jämförelse:
N64<ps1
ps1 utan tvekan. Ps1 har bättre spel och mer detaljer än N64. Har dock inte kört så mkt på n64 men grafiken är i alla fall bättre på ps1.
Gamecube=ps2
Grafik mesigt är det rätt jämt men gamecube är något bättre på den punkten. Men det är två konsoler som är roliga på två olika sätt. Gillar mario kart på gamecube och tekken på ps2. Ska jag vara ärlig så är nog Gamecube något roligare och mario kart kan man fortfarande spela utan att man tycker att det är tråkigt.

Ska vi prata mariokart så var ju Mario Kart 64 ett riktigt guldkorn.
Första mariokart var på Super Nintendo och andra (Mario Kart 64) på Nintendo 64. Mario kart 64 var en stor uppgradering mot originalet. Visst originalet var ett bra spel, krävde lite mer skicklighet av föraren och hade fler banor i cuperna (5 banor per cup, mot 4 banor per cup på N64).
Men grafiken var en stor uppgradering och känslan att spela var helt annorlunda, styrningen och allt.

Talar vi grafiskt så ser Mario Kart Double Dash (GameCube) ut ungefär ut som Mario Kart 64 med AA (Anti Alising). Så ja det är snyggare på GameCube, men inte så mycket. Speciellt inte om man tar hänsyn till att GameCube är en betydligt nyare maskin.

Skulle vi istället jämföra Mario 64 mot Mario Sunshine så har de hänt mycket mer, bättre grafik, bättre kamera kontroll mm. .
Utgår vi endast ifrån Mario kart så skulle jag säga att N64 (nästan) är på GameCube nivå.

N64 mot PS1
Personligen gillade jag att Nintendo körde med Solid State istället för snurrande skivor (och inga fläktar). Men Cartridgen rymde inte lika mycket som CD skivorna. Så PS1 kunde ha mer för-renderat, medan N64 fick köra nästan allt i realtid.
Det mest tydliga var intro sekvenser som var mycket snyggare på PS1.

Var mer än en gång som man spelade PS1 hos någon kompis, de satte igång PS1:an och herre jösses va snyggt det var (intro) ... jaha var det så här det såg ut... (när spelet började).
För mig blev PS1 besvikelse maskin #1.

Men för ett par år sen så förlät jag PS1 för alla besvikelser och har faktiskt skaffat några PS1 spel retroaktivt, bl.a Gran Turismo 2 som jag spelat från början till slut. Visserligen spelade jag det på en PS2 Slim, men spelen är ju samma oavsett om man spelar de på PS1 eller PS2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Men på samma sätt kan du säga att med PC kan du invänta steamreor och aldrig betala mer än 50 kronor för spelen. Det är också lättare att köpa utanför Sverige eftersom du då köper DLC och inte får det hemskickat, vs om du köper utomlands för konsoll får du vänta på paketet, frakt osv... Så ja, det där är ett dåligt argument du använder.

Mer intressant jämförelse är att BF3, skyrim är ~100 kronor dyrare på konsoll än PC och MW3 150 kronor dyrare, för att ta 3 nya, stora titlar.

Handlar allt för mycket på steam reor så du behöver inte försöka berätta hur de fungerar och vem fan har snackat om beställa utomlands? Har inte köpt ett konsolspel utomlands och fortfarande har jag ytterst få spel jag spenderat över 200 spänn på.
Istället för att bara trackaner på konsol så kanske man ska ta och öppna ögonen och se att både PC och konsoler är bra på sitt sätt, varför välja när man kan ha båda och få den bästa spelupplevelsen?
Suck

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av phonogen:

Intressant diskussion
Själv tycker jag att konsollerna förstört spelmarknaden totalt. Men det är väll bara för att man är en gammal PC spels nörd. Så för min del så är det bara positivt om konsollerna får stenåldershårdvara så PC spelen återigen kan komma upp till sin fulla potential. Själv så köper jag enbart spel där man faktiskt gett PC versionen lite kärlek också. Rena Portningar är work of satan som man ska bojkotta.

Spelutvecklarna har idag förstört PC spel marknaden genom att välja lata genvägar, att säga konsollerna har förstört är väll ändå att tai? Konsollerna har tagitfram Zelda, Sonic, Mario, Crash Bandicot, Final Fantasy and so on, och alla dessa spelen fanns väll även under det du anser va PCns glansdagar?
Så skyll inte på konsollerna, skyll på de feta och lata utvecklarna.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Handlar allt för mycket på steam reor så du behöver inte försöka berätta hur de fungerar och vem fan har snackat om beställa utomlands? Har inte köpt ett konsolspel utomlands och fortfarande har jag ytterst få spel jag spenderat över 200 spänn på.

Resonemanget är att spel till xbox 360 och playstation 3 är dyrare än till PC. För att göra det tydligare
................Konsoll...............PC.............PC billigare...
MW3.........399.................269................130
BF3............295................199.................96
Skyrim.........449................315................134

Ditt påstående var att spel till konsoll gick att hitta billigare genom att invänta reor samt att köpa begagnat. Detta är givetvis sant men på samma sätt kan du invänta reor för PCspel (som oftast är ännu billigare efter rea vs konsoll), och man kan även köpa på alla spel på internet smidigt och billigt. Därför anser jag att det är ett resonemang som inte har så stor betydelse i diskussionen. Det är dessutom väldigt mycket svårare att mäta än det jag angav här ovan.

Skrivet av sh4dy_05:

Istället för att bara trackaner på konsol så kanske man ska ta och öppna ögonen och se att både PC och konsoler är bra på sitt sätt, varför välja när man kan ha båda och få den bästa spelupplevelsen?
Suck

Jag ser inte denna tråden som DINA eller MINA val utan snarare marknadens val. Vad vill marknaden ha och varför? Hur möter microsoft och sony detta? Det handlar inte alls om att tracka ned på konsoll utan istället ett försök till någon form av objektiv analys, spel till konsoll är dyrare än spel till PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Spelutvecklarna har idag förstört PC spel marknaden genom att välja lata genvägar, att säga konsollerna har förstört är väll ändå att tai? Konsollerna har tagitfram Zelda, Sonic, Mario, Crash Bandicot, Final Fantasy and so on, och alla dessa spelen fanns väll även under det du anser va PCns glansdagar?
Så skyll inte på konsollerna, skyll på de feta och lata utvecklarna.

Själv tror jag snarare att det är konsumenterna som bär störst "skuld". Vem vill utveckla till PC om folk hellre köper dina xbox 360spel?

Permalänk
Medlem

Om man ser till nuvarande generation så var Nintendo Wii inte så mycket kraftfullare än GameCube och rejält efter PC på sin tid. Medan Xbox 360 och PS3 satsade på mer prestanda och gjorde konsoler som var hyfsat konkurrenskraftiga mot high end PC på sin tid rent hårdvarumässigt, speciellt om man tänker på hur mycket pengar en high end PC kan kosta och vad konsolerna kostade.
Tar man hänsyn till optimeringar så var de riktigt konkurrenskraftiga när de kom.

Så man trodde väl att det skulle bli samma visa igen ungefär, men det verkar det inte bli då, om man ska tro ryktena.
I så fall blir WiiU väldigt mycket kraftfullare än Wii och ett hyfsat steg upp från PS3/Xbox 360 också.
Medan Xbox 720 inte blir så mycket kraftfullare än WiiU. PS4 är fortfarande ett okänt vildcard (Xbox 720 ryktena kanske inte stämmer heller).
Det var ju oväntat.

Fast sen har väl high end blivit mer high end under tiden också?
Radeon X1800 / X1900 drog väl inte lika mycket ström som GTX 580 ?
När Sweclockers skulle testa GTX580 med lite överklockning så brände de korten. De var inte direkt något under av stabilitet och marginaler.
Så kanske inte så konstigt att Microsoft inte vill sätta i något som vid release tokpiskar senaste pc grafiken om det ska kräva 150 fasers strömförsörjning och vattenkylning monterad i ett kylskåp.

Fast det blir många uppkopplingsmöjligheter om man har en konsol som kan kommunicera via ethernet, wifi, bluetooth och röksignaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om man ser till nuvarande generation så var Nintendo Wii inte så mycket kraftfullare än GameCube och rejält efter PC på sin tid. Medan Xbox 360 och PS3 satsade på mer prestanda och gjorde konsoler som var hyfsat konkurrenskraftiga mot high end PC på sin tid rent hårdvarumässigt, speciellt om man tänker på hur mycket pengar en high end PC kan kosta och vad konsolerna kostade.
Tar man hänsyn till optimeringar så var de riktigt konkurrenskraftiga när de kom.

Så man trodde väl att det skulle bli samma visa igen ungefär, men det verkar det inte bli då, om man ska tro ryktena.
I så fall blir WiiU väldigt mycket kraftfullare än Wii och ett hyfsat steg upp från PS3/Xbox 360 också.
Medan Xbox 720 inte blir så mycket kraftfullare än WiiU. PS4 är fortfarande ett okänt vildcard (Xbox 720 ryktena kanske inte stämmer heller).
Det var ju oväntat.

Fast sen har väl high end blivit mer high end under tiden också?
Radeon X1800 / X1900 drog väl inte lika mycket ström som GTX 580 ?
När Sweclockers skulle testa GTX580 med lite överklockning så brände de korten. De var inte direkt något under av stabilitet och marginaler.
Så kanske inte så konstigt att Microsoft inte vill sätta i något som vid release tokpiskar senaste pc grafiken om det ska kräva 150 fasers strömförsörjning och vattenkylning monterad i ett kylskåp.

Fast det blir många uppkopplingsmöjligheter om man har en konsol som kan kommunicera via ethernet, wifi, bluetooth och röksignaler.

Det som talar för att även PS4 blir berikad med mycket prestanda är att PSvita följde den gamla modellen och den är ju rätt ny, dock en flopp än så länge. Men om det är det spårat de valde med PSvita tror jag det är sannolikt att PS4 följer samma då de ligger så nära i tid och därför är skapade med samma riktlinjer?

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att varken SONY eller Microsoft kommer släppa en consol som kräver ett 750 watt nätagg för att gå stabilt.
Definitivt inget grafikkort med dubbla gpuer dvs crossfire 6990 eller sli 590. Kostnaden, värmeutvecklingen samt problem med tillverkningsvolymerna av highend grafikkort är troligen ett för stort problem.

Min största förhoppning med nästa consolgeneration är att vi förhoppningsvis kan få spel utnyttjar mycket RAM och VRAM via 64 bit minnesstöd.
Ett annat orosmoment är att snabba SSD'er troligen blir för dyrt för en consol.... så laddningstiderna kan bli långa med en billig hårddisklösning i consol...

Den som lever får se.

Permalänk
Medlem

Tänk också på priset. Dom måste ha en billig grafikdel, ska man sätta 580s i sina konsoller så kommer man ju behöva dra ner någon annan stans, ingen vill köpa en konsoll för 10 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Tänk också på priset. Dom måste ha en billig grafikdel, ska man sätta 580s i sina konsoller så kommer man ju behöva dra ner någon annan stans, ingen vill köpa en konsoll för 10 000.

Om folk är beredda idag på att lägga ut över 5k på en mobiltelefon så kanske inte +-10k för en konsoll är helt galet? Fast det är klart då tappar den prisfördelen emot speldatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Själv tror jag snarare att det är konsumenterna som bär störst "skuld". Vem vill utveckla till PC om folk hellre köper dina xbox 360spel?

Men blizzard lyckas jo ro sina PC spel i land hyfsat så bra? Och witcher 2 gjordes PC exklusivt och det sålde väll ganska så bra och var ett riktigt grymt bra spel?

Skrivet av MooD:

Resonemanget är att spel till xbox 360 och playstation 3 är dyrare än till PC. För att göra det tydligare
................Konsoll...............PC.............PC billigare...
MW3.........399.................269................130
BF3............295................199.................96
Skyrim.........449................315................134

Ditt påstående var att spel till konsoll gick att hitta billigare genom att invänta reor samt att köpa begagnat. Detta är givetvis sant men på samma sätt kan du invänta reor för PCspel (som oftast är ännu billigare efter rea vs konsoll), och man kan även köpa på alla spel på internet smidigt och billigt. Därför anser jag att det är ett resonemang som inte har så stor betydelse i diskussionen. Det är dessutom väldigt mycket svårare att mäta än det jag angav här ovan.

Jag ser inte denna tråden som DINA eller MINA val utan snarare marknadens val. Vad vill marknaden ha och varför? Hur möter microsoft och sony detta? Det handlar inte alls om att tracka ned på konsoll utan istället ett försök till någon form av objektiv analys, spel till konsoll är dyrare än spel till PC.

Nu så disskuterar vi två olika saker, jag nämnde att konsollspelen inte behöver vara dyra, efter att du påpekade att folk köper en billig konsoll för sen spendera pengarna på dyrare spel. Och där så i grund och botten så kostar oftast spelen lite mera till konsollerna MEN det jag menar är att spelen behöver inte vara dyra till konsollerna.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Men blizzard lyckas jo ro sina PC spel i land hyfsat så bra? Och witcher 2 gjordes PC exklusivt och det sålde väll ganska så bra och var ett riktigt grymt bra spel?

Och de mindre bra spelen? Hur säljer dom? Om inte ens toppspelen sålde på PC vore det katastrof.

Skrivet av sh4dy_05:

Nu så disskuterar vi två olika saker, jag nämnde att konsollspelen inte behöver vara dyra, efter att du påpekade att folk köper en billig konsoll för sen spendera pengarna på dyrare spel. Och där så i grund och botten så kostar oftast spelen lite mera till konsollerna MEN det jag menar är att spelen behöver inte vara dyra till konsollerna.

Nej det var inte jag som påstod det. Men som sagt, konsolenspelen är dyrare än PCspel och därför är dom dyra. Vad som är dyrt är relativt, och i detta fall relativt till PCspelen. Att ett konsollspel är 40-50% dyrare än ett PCspel gör dom dyra.
Vad definierar du själv som dyrt? När de är dubbelt så dyra? Trippelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Och de mindre bra spelen? Hur säljer dom? Om inte ens toppspelen sålde på PC vore det katastrof.

Det var ju det jag påpekade innan, att det är lata utvecklare som förstör, då de pumparut kvantitetsspel före kvalité.

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sh4dy_05:

Det var ju det jag påpekade innan, att det är lata utvecklare som förstör, då de pumparut kvantitetsspel före kvalité

Säg att du ska göra ett spel, om du var garanterad två gånger så många köpare vid alternativ 1 som vid alternativ 2, hade du då valt 1 eller 2?

Tror inte det har något med lathet att göra.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

....E ju fan inte sant! Ett mögkort som är sämre än ett 5770 som ska vara Grafikkort i Xbox 720 som släpps NÄSTA ÅR!!

Microsoft kan ju glömma prestandaracet iaf.....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

....E ju fan inte sant! Ett mögkort som är sämre än ett 5770 som ska vara Grafikkort i Xbox 720 som släpps NÄSTA ÅR!!

Microsoft kan ju glömma prestandaracet iaf.....

Tror dom satsar på inkomstracet denna gång faktiskt

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Radeon HD 6670 är ju ändå grymt mycket bättre än de som sitter i PS3 och XBOX 360. Det finns ju faktiskt riktigt snygga spel på konsol idag när de pressar ut till max. Den måste ju hålla en god livsläng, låg värme, låg stömförbrukning, tyst etc. Det går garanterat inte släng i ett 580 i en liten konsol......

Ditto!

Permalänk
Skrivet av lang666:

Inte alla spel. Lär dig nått eller stäng igen mun.

Jag får ursäkta mig för min okunnighet, men det var dock lite onödigt med den tonen. Men som jag ser här så är det ett ytterst få spel som faktiskt körs i riktig 1080p på konsol, resten ligger någonstans runt 720p och för att få bort de fula svarta rektanglarna i kanterna så skalar konsolen upp för att passa skärmen.
Men för att konsolen uppskalar till 1080p så får spelutvecklarna stämpla ditt 1080p full HD på deras spel så att nästan alla konsol spel nu för tiden är 1080p märkta fast de inte är i full HD.