Råd & Rön: "Kompetensen hos datorverkstäderna är skrämmande låg"

Permalänk
Medlem

Om serviceteknikern startar datorn utan att läst "Ytterligare en ledtråd var skramlet som hördes från de lösa minnesmodulerna innanför plastluckan på baksidan." eller märkt det kan det nog ha blivigt en fin kortis. hehe

Tur man fixar alla datorer skjälv eller bara tar på garanti.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ingen konstigt med detta, tyvärr mycket vanligt ialla brancher där s.k. dator och it-kunnigt folk finns.
Företaget som jag jobbar på är en stor lastbilstillverkare i sverige och har en stor sk "dator & it avdelning" men inget kan dom, alla fel så skickar man datorer jorden runt för att fixa enkla fel osv.
har sagt flera gånger "men kära nån far på närmaste datorbutik och köp det som behövs, jag kan byta det åt er om ni behöver hjälp" (jobbar ej på den avdelningen) men nej, man skickar hellre grejerna ofta utomlands tom.

jag vet inte vad det är för folk som jobbar med datorer och it, verkar vara överlag många klåpare i alla brancher.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Måhända att jag sparkar in öppna dörrar men en av anledningarna till att reparationer/motsvarande är så dyrt i förhållande till att köpa nytt är ju något vi normalt sett ser som en positiv egenskap. Konsumentelektronik i allmänhet och datorkomponenter i synnerhet tenderar ju att ständigt sjunka i pris _samtidigt_ som de ökar i de allra flesta prestanda - dels pga teknikutvecklingen i sig (Moore's law etc) men också därför att jämförelser över både pris och prestanda mellan olika produkter är så (jämförelsevis) lätta att göra att konkurrensen blir så pass tuff vilket gör att marginalerna blir så små som de är .

Inte för att det är någon större tröst när väldigt många typer av felsökning, även av någorlunda okomplicerade fel, blir ekonomiskt svårmotiverade eller snudd på omöjliga att få genomförda i praktiken om man inte själv har kompetensen alternativt känner någon annan som har det. Å andra sidan är det, precis som flera tagit upp, tyvärr redan praxis i många brancher där konkurrensen ofta är mindre och summorna det gäller större.

Nåja, något någorlunda positivt att ha i åtanke i väntan på att det som tas upp i reportaget och i tråden förhoppningsvis förbättras.

Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Därför det är bra att de finns lokala dator handlare, fastän allt är dyrare i butiken (i Varberg PC-Data). Där kan okunniga lämna in sina datorer och få dom lagad till ett normalt pris. Ändå klagas de så mkt på lokala dator handlare..."för dyrt".

Kvalitén på lokala datorhandlare varierar extremt, den jag var hos och köpte min laptop för många år sedan nu klarade inte att lösa mitt problem på 6 försök. Då hade infocare haft den 4 ggr och den hade inte lämnat butiken 2. De skyllde min blinkande skärm på att jag installerat Windows XP på engelska och dolt ikonerna på skrivbordet en av gångerna... Sista gången sa de att ingen på varken reparationsstället eller hos dem hade kunnat hitta något fel på datorn så de kunde inte häva köpet åt mig heller. Slutade till sist med att jag var så trött på det att jag sålde tillbaka min 13000 kronors dator då 1,5 år gammal till butiken för 3000 kr...

Ett år senare var det dags igen, ett 2x0,5 cm stort område på skärmen hade låst de gula pixlarna, lämnar in skärmen och får tillbaka den från infocare med informatonen inget fel hittat. Luffsar tillbaka till butiken, visar skärmen för en mycket häpen säljare som skriver ett surt meddelande till infocare med orden HUR KUNDE NI MISSA DETTA!? 2 veckor senare hade jag min skärm tillbaka med ett nytt bildelement.

Skrivet av Buddychrist:

Ett problem är att dessa butiker vill inte anställa folk med kunskap, för juh mer kunskap personal har juh mer betalt vill dem ha.

Kunnig personal vill inte ha det jobbet, de satsar på bättre jobb med bättre arbetsuppgifter och lön.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk

Som de flesta andra är jag tyvärr inte det minsta förvånad. Sorgligt men sant.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Tycker mest att det är förjävligt att de inte ens försöker göra en backup! Stackars Svenssson som aldrig gjort en backup och blir av med allt sitt arbete och semesterbilder bara för att de inte ens försöker :/

Det som är mest otäckt är att de allra flesta fortfarande inte har insett att den information som finns på diskar, och inte enkelt kan återskapas om en disk går sönder, ska det göras backup på. Många är rädda för virus men även virus kan radera en hel del data på en disk (samt det mest vanliga att ett vanligt program går fel).
Att återskapa diskar kan ibland kräva att den behöver repareras, vissa företag har specialiserat sig på sånt. Kan ibland kosta mer än vad en ny disk kostar men är ofta ointressant.

Permalänk
Medlem

Ja, vad ska man säga. Vilken jäkla, ursäkta franskan, bajsmacka det här har blivit. Jag ska försöka ge min syn på saken (vänligen observera understrykningen).

Efter att ha läst Råd&Röns artikel ställer jag mig något skeptisk till hur opartiska och fria från förutfattade meningar de är. Men det hör väl inte riktigt hit antar jag. Däremot proklamerar de att ”kompetensen hos datorverkstäderna är skrämmande låg”. Sedermera skriver de även ”landets ledande datoreparatörer”. Mig veterligen använder sig ”alla” av Infocare, sånär som på några undantag. Mig veterligen använder sig i alla fall Siba och Expert av Infocare. Således kan inte de skuldbeläggas för eventuellt felaktiga undersökningar, vilket jag får uppfattningen om Råd&Röns intention är när jag läser artikeln. De verkar leva med villfarelsen att dessa butikers säljare även ska vara tekniker. Jag återkommer till detta nedan.

Råd&Rön skriver även ”Men resultatet blev minst sagt beklämmande. Ingen av butikerna hittade de två planterade felen. I stället föreslog de oftast, fullkomligt felaktigt, att en eller flera av datorns delar behövde bytas. Och det skulle bli dyrt. Löjligt dyrt.” Notera min fetmarkering. Återigen ett falsarium. Det är inte butikerna, i de flesta fallen, som ger ett kostnadsförslag. Det är den externa verkstaden som gör det. Det går inte beskylla butikerna för något som ligger utanför deras kontroll.

Att Inet glömde höra av sig är förargligt, men det är likväl mänskligt. Ej att förglömma så är det faktiskt människor som jobbar i butikerna, och att glömma är som alla vet mänskligt. Jag kan tänka mig att herr Hampus Engstedt också har glömt saker och ting i sina dagar. Dock kvarstår faktum: Inet glömde höra av sig, vilket jag också kan tycka är dåligt, men att dra alltför stora växlar av det blir bara patetiskt. Dessutom undrar jag hur Råd&Rön har räknat när det gäller servicetiden. De skriver att de hörde av sig efter två veckor (okej, de skriver det inte explicit, men enligt mig går det bara tolka texten som så), men likväl skriver de att det tog 25 dagar innan de kunde hämta ut datorn, även fast att datorn varit klar sedan dagen de lämnade in den. 14 dagar kontra 25 dagar, det är lite luddigt här. Vill Råd&Rön framställa butiken som sämre än vad den faktiskt är, eller undanhåller de vital information?

Råd&Rön verkar också väldigt måna om att trycka på det faktum att de fick sin backup gratis på Elgiganten. All heder till den teknikern, men efter det verkar Råd&Rön klanka ner på de som inte ger dem backup gratis. Ta som exempel den här meningen: ”Enligt säljare nummer två kommer det dessutom att kosta 1000 – 1500 kronor att föra över informationen från vår hårddisk, något som Elgiganten gjort gratis åt oss 30 minuter tidigare.” Att de fått det gratis på ett ställe gör det inte till någon universal lag att det ska vara gratis överallt. Dessutom sa ju teknikern på Elgiganten att det kostade 400 kronor, men när kunden frågade om de inte kunde få det gratis när hårddisken ändå var inkopplad så gick han med på detta. Således har inte teknikern själv gett dem den gratis backupen, utan kände väl helt enkelt för att vara lite medgörlig när kunden bad om det. Det blir lite tvetydigt dessutom – självfallet ska man alltid vara mån om kunden, men samtidigt har man en skyldighet att tillgodose sin arbetsgivares behov. Visst, Elgiganten går inte under på grund av att han gav bort en gratis backup, men skulle det sättas i system tror jag att effekterna skulle bli större. Det är ju väldigt personbaserat vem man som kund får, och som jag tidigare påpekade: bara för att man får saker gratis på ett ställe betyder det inte att man får det gratis på ett annat. Jag börjar ju inte kräva godis från andra datorbutiker bara för att Inet skickar med det gratis.

Om man läser mellan raderna och försöker förstå vad Råd&Rön menar så kan jag försåt att de tycker att 1000 – 1500 är dyrt för en backup som de fått gratis tidigare, ett lägre pris kanske hade varit rimligt. Att de som använder sig av Infocare dessutom inte känner till att de inte utför backup är förkastligt. Där måste kunskapen ökas! Dåliga felbeskrivningar kan ju också ha bidragit till att Infocare gav felaktiga reparationsbeslut, så där måste även kunskapen och noggrannheten ökas för att undvika sådana eventuella missförstånd!

Det verkar, och det här är min personliga uppfattning, som att Råd&Rön, och även många av er här på Sweclockers, förväntar sig att personalen i butikerna även ska vara servicetekniker. Visst, på Inet kan man förvänta sig det, och även i serviceverkstäderna på Elgiganten och Mediamarkt, men att de drar alla över en kam och skriver att ingen av butikerna kunde laga felen är ju löjligt. På Expert och Siba är det vanliga säljare, precis som Råd&Rön skriver. Hur ska de då kunna laga en dator? Visst, man ska ju inte vara helt bakom flötet när det gäller teknik om man jobbar i en sådan butik, men att förvänta sig att de ska kunna laga en dator är för mig ett mysterium. Det är enligt mig något som ligger utanför deras anställningsform, och eventuellt även kunskapsområde.

Slutligen tycker jag att det är bra att sådana här undersökningar görs. Dock anser jag att Råd&Rön verkar vilja smutskasta saker och ting utan något egentlig grund. Dessutom beskyller de i många fall fel personer. De framhäver även sig själva som fromma får med ord som ”artigt”, ”oskyldigt” med mera. Allt för att öka chansen att folk som läser artikeln ska tycka att personalen i butikerna betett sig som idioter som kör över kunderna.

Observera: detta är mina åsikter. Om du inte håller med om dem får du gärna citera och skriva. Håll det dock på en saklig och mogen nivå, börjas det någon form av smutskastning med okvädesord visar det bara på din mentala nivå snarare än något annat.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Vill att alla som sitter och gapar över alla smutsiga verkstäder och deras lurendrejeritaktiker ska ta och tänka sig in i sitsen. Finns folk som får sitta flera dagar och gräva på nätet för att hitta lösningar på små problem och ofta kan det vara svårt att bedöma då det rör sig om äldre grejor. Det ska man alltså själv som tekniker lösa på helst under en timme för att det ska bli kostnadseffektivt.

Tänk er nu själva att ni får in en dator som en "hemmafixare" helt utan kompetens (till synes) lämnar in. Saker är lösa och dom har försökt alla möjliga knep för att laga det själv. Datorn är 6 år gammal och det rör sig säkert om en HP eller Fujitsu Siemens som har moderkort av pisskvalité. Hårddisken verkar ha förlorat information, helt av sig själv? Hårddisken kanske håller på kajka ihop? Inte särskilt ovanligt med skadade kluster och grejor då dom sjunger på sista versen. Sedan är frågan vilket skick komponenterna som ofta är av låg kvalité håller när nån Martin Timell-wannabe varit inne och rotat i kablar och rycks loss grejor utan att ens sätta fast ordentligt. Grejor kan ha tagit skada.

Visst kan vilken kunnig som helst fixa ett sånt där problem, men frågan är om man kan fixa det inom den tid som gör att det blir kostnadseffektivt. Bara undersökningen tar sin tid, och sen ska det ju repareras på det. Kanske bedömer man att hårddisken måste bytas för säkerhets skull, vad kostar en hårddisk idag? Sen ska man antingen ghosta, eller installera om skiten från grunden och jaga drivrutiner och försöka få alla gamla jäkla grejor att funka och sen vill ju kunde ha igång mailen och vad tusan hände med office som följde med datorn? Och bilder ska backupas och det blir ett jäkla massa pill.

Kan bli ganska dyrt för kunden, och då finns inte ens nån garanti för att grejorna håller så mycket som två dagar efter man lämnat ut den. Hur många gånger har man inte fixat datorer för 1500-2000kr bara för att möta samma kund ett halvår senare i behov av en ny för att den HELT kajkat ihop? Till slut måste man kunna dra en gräns när man undersöker en dator där man helt enkelt konstaterar att nä det här är fan inte lönt att fixa.

Nu försvarar jag inte verkstäderna heller, köpte en komplett dator åt en kund från leverantören som vi fick in och ut här flera gånger pga småfel. Till slut konstaterade jag att IHS:en var skev så den inte fick tillräcklig kontakt med kylaren och därmed överhettades, men inte fan fick vi fixa det själva. Skickade in på lagning och dom bytte moderkort, och felet kvarstod förstås. Vi fick stå för processorn själva bara pga deras inkompetens, så visst kan jag tänka mig det finns en del som inte har huvudet riktigt rätt till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arginj:

Råd&Rön skriver även ”Men resultatet blev minst sagt beklämmande. Ingen av butikerna hittade de två planterade felen. I stället föreslog de oftast, fullkomligt felaktigt, att en eller flera av datorns delar behövde bytas. Och det skulle bli dyrt. Löjligt dyrt.” Notera min fetmarkering. Återigen ett falsarium. Det är inte butikerna, i de flesta fallen, som ger ett kostnadsförslag. Det är den externa verkstaden som gör det. Det går inte beskylla butikerna för något som ligger utanför deras kontroll.

Håller med om mycket av det du säger, med undantag av det citerade stycket.

Det är butikerna man har lämnat in produkten till. Sen hur butikerna väljer att lösa uppgiften är inte speciellt relevant. Om man väljer att anlita ett annat bolag till uppgiften har man fortfarande själv ett ansvar gentemot kunden att jobbet blir riktigt gjort. Håller inte med om att de blivigt orättvist behandlade i den frågan, din partners misslyckande är även ditt misslyckande. Om det är som du säger och att 3 st av dessa använde infocare måste man naturligtvis ha förståelse för butikerna, då de anlitade ett stort och välkänt bolag som borde kunna hantera uppgiften. Men det går inte att avsäga sig ansvar för att man anlitat någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Råd&Rön skriver även ”Men resultatet blev minst sagt beklämmande. Ingen av butikerna hittade de två planterade felen. I stället föreslog de oftast, fullkomligt felaktigt, att en eller flera av datorns delar behövde bytas. Och det skulle bli dyrt. Löjligt dyrt.” Notera min fetmarkering. Återigen ett falsarium. Det är inte butikerna, i de flesta fallen, som ger ett kostnadsförslag. Det är den externa verkstaden som gör det. Det går inte beskylla butikerna för något som ligger utanför deras kontroll.

Butiken är ändå ansvarig för sina handlingar. Om dem sedan lejar ut sin support-avdelning till ett annat företag så spelar det ingen roll. SIBAS verkstad suger. Sibas verkstad är infocare. Om vi tar t.ex. en skola. Dina barn går i skolan. En av lärarna är mega-super-rasist och misshandlar barnen. Då borde man ju bli jävligt arg på skolan som anställer en sådan lärare. Skulle den åsikten ändras om läraren plötsligt var en inhyrd vikarie.
Om du är en gammal tant som köper en produkt på SIBA så spelar det ingen roll hur, var eller när SIBA har sin verkstad. Om skiten inte funkar när du får tillbaka den så är SIBA dåligt. Dem har ansvar. Om verkstaden inte funkar så får man ta och byta. Tankesättet att "det är inte dem som lagar" håller inte. Dem har valt att leja Infocare och får därmed ansvara för det. Dem vet ju att företaget är skit men pengarna dem sparar på att välja dem är nog enorma. (Gäller även dem andra stora kedjorna som har infocare som reparatör, orkade dock inte skriva alla. Siba fick räcka)

Och säger precis som alla andra...INET, WTF! Enda skälet jag köpte delar hos er till min dator var för att om något skulle paja så skulle supporten och verkstaden fungera. Om det nu visar sig att Inet inte är mycket bättre är skitföretag som Elgiganten och Mediamarkt så var det ju ingen idé att köpa alla delar hos er. Då kunde jag istället valt dem billigaste butikerna och säkert spara 500-600 kr. Jag blir uppriktigt sagt väldigt ledsen. Trodde ni var en av få datorbutiker som inte är penga-hungrande grisar som anställer folk som inte kan något om datorer. Trodde hela Inet var uppbyggd av folk som likande användarna här på Sweclockers. Antar att jag hade fel.
Nu överdriver jag enormt då det säkert finns mycket fint folk där men den här undersökningen har inte visat det. Ert pressmeddelande gjorde inte saken bättre. Tomma ord och känslokalla meningar...

Permalänk
Medlem

Som nämnts i den andra tråden om det här, bara felsökningen skulle ha kostat 33% av datorns värde och när man som tekniker vet att det med största sannolikhet så kommer slutkostnaden att hamna långt över datorns värde (ytterligare en timmes jobb efter felsökning och en komponent för 400 skulle ha räck för att kostnaden skulle kosta lika mycket som en ny likvärdig begagnad dator) så gör man helt rätt i att kontakta kunden och fråga om de verkligen vill chansa på en felsökning trots att det med största sannolikhet bara är att kasta 500:- i sjön.

Även om chansningen skulle gått hem den här gången så är det ändå en 4-5 år gammal bärbar där något gått sönder och en helt okunnig användare sedan varit inne och pillat på egen hand och troligen förvärrat skadan/orsakat fler fel (just flera fel är extra svårt eftersom man efter att ha testat att byta flera grejer inte vet om det bara var den sista eller även de som man satt i tidigare som det var fel på när det väl kommer igång). Även om 1/100 sparar några hundralappar på att laga istället för att köpa så kommer de resterande 99 att bara kasta bort 500:-. Som sagt, det viktigaste att komma ihåg är att Inet och El-giganten vägrade inte att utföra en felsökning - de bedömde att det inte var värt det, informerade kunden om det och varför och lät kunden avgöra. Kunden bestämmde sig då för att inte reparera den.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Haha, klockren artikel. Mediamarkt försökte blåsa mig på ett antal tusenlappar. Hade spillt lite vätska över tangentbordet, kollade aldrig vad ett tangentbord kostade innan (idiotbördan på mig lite där, 500 spänn såg jag i efterhand), och jag tyckte det verkade som en pain in the ass att byta det själv. Lämnade därför in datorn till Mediamarkt och bad om ett kostnadsförslag.

Vad fick jag för svar? 5950 kronor. Dom påstod att moderkort och en jävla massa annat var åt helvete. Jag var tydlig när jag lämnade in den med att datorn fungerade lysande men att tangentbordet var förstört. Påpekade det återigen när jag fick se förslaget eftersom jag tyckte det var helt uppåt väggarna. Svaret jag fick var "jo men vätska kommer ju in överallt, det har väl runnit ner i efterhand". Jaja, det har han väl rätt i tänkte jag, men dom pengarna har jag inte möjlighet att hosta upp nu, så jag tar tillbaka datorn utan åtgärd (900 i felsökningsavgift).

Tro faaan det att datorn fungerade lysande fortfarande, bara tangentbordet som var trasigt.

Hade jag kollat vad ett tangentbord kostade innan jag lämnade in den och krånglat lite med att byta det själv hade jag sparat en jävla massa krångel och nära tusenlappen i "felsökningsavgift". Undrar fortfarande om dom felsökte nåt överhuvudtaget, hade dom ens provat starta skiten hade dom märkt att allt utom tangentbordet var oskadat.

Permalänk
Medlem

ta ur disketten?

Permalänk
Medlem

Förklaring till varför servicestället inte tar backup på kunds "semesterbilder"

Skrivet av Bread_:

Tycker mest att det är förjävligt att de inte ens försöker göra en backup! Stackars Svenssson som aldrig gjort en backup och blir av med allt sitt arbete och semesterbilder bara för att de inte ens försöker :/

När man lämnar in en vara för service framgår det av papperet kunden skriver på att service-stället inte ansvarar för förlorad mjukvara. Anledning till detta är att det "per default" inte försöks göra backup hos service-stället är för att det är en tidskrävande procedur och tid är pengar. Som kund kan du redan vid inlämning påpeka att det är noga att mjukvaran inte får gå förlorad varpå detta markeras i serviceordern. OM det blir aktuellt att byta hårddisk eller återställa mjukvara ringer teknikern upp kunden innan och förhandlar om huruvida kund är villig att betala för backup (om det öht är möjligt utan extremt avancerad utrustning) och på vilket sätt kund vill ha den backupade datan levererad till sig. Men som sagt, detta görs ENDAST om du vid inlämningsförfarandet påpekar att din mjukvara inte får gå förlorad.

Fallet med totalhavererad old-school-hårddisk (fysiskt så den exempelvis inte spinner upp) och kund som säger att mjukvaran måste backupas av tekniker är också intressant... Har hänt mig några gånger när jag arbetade som tekniker. Brukar visa sig att kund inte gärna anlitar professionell hjälp då eftersom det är väldigt kostsamt.

För övrigt anser jag att om man inte vet om att det är noga med att ta regelbundna backuper... ja då kan ju inte datat vara så viktigt heller. Råkade den ändå vara det - ja då har man den hårda vägen fått lära sig vikten av att göra backup ofta. "Stackars Svensson" duger inte som argument imho.

/ Teknikern som omskolades till ingenjör

Permalänk

Detta förvånar mig tyvärr inte, jag har jobbat med dator reperation i snart 20 års tid och kunskapen ute bland butiker är skrämmande låg.

Tydligen så kan butikerna sälja och då ljuger de som en häst tarvar (ibland) i alla fall elgiganten; jag provade själv sa att jag inte var dator kunnig och skulle köpa en bra speldator inte topp prestanda men mainstream, ska i alla fall få Battlefield 3 att flyta nåt så när, gissa vad säljaren förslog, jag skulle absolut satsa på en dator med NVIDIA GeForce GT 520 eller 550 för att kunna spela bra vilket är det största skitsnacket jag har hört, när man sen konfrontera dem då blir de sura och går där ifrån.

Så kontentan är de lurar folk att köpa fel dator till det som den ska användas till, och sen kan de inte reparera dem när det blir fel på den.

Tragiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Törminejjtorr:

Haha, klockren artikel. Mediamarkt försökte blåsa mig på ett antal tusenlappar. Hade spillt lite vätska över tangentbordet, kollade aldrig vad ett tangentbord kostade innan (idiotbördan på mig lite där, 500 spänn såg jag i efterhand), och jag tyckte det verkade som en pain in the ass att byta det själv. Lämnade därför in datorn till Mediamarkt och bad om ett kostnadsförslag.

Oftast rinner det ned vätska på moderkortet och detta kan efter en tid (när det ärjat ordentligt) sluta fungera. Vid minsta osäkerhet ur teknikerns synvinkel är det därför en ren försiktighetsåtgärd att även byta moderkort och ev. andra delar beroende på vätskeskadans natur. För om teknikern bara byter tangentbord och det visar sig att datorn slutar fungera en kort tid efter att kunden fått tillbaka datorn - ja då blir det ett sjuhelvetes liv från kunds håll. Att bedöma åskskadade datorer har en liknande problematik.

Som med alla andra yrken är man oftast överbelastad som tekniker... och i vissa undantagsfall kan det vara så att man gör en snabb bedömning, ser att det är en vätskeskada, och skickar kostnadsförslag på byte av tangentbord och moderkort för att vara på den säkra sidan.

Det är för övrigt inte bara en dator som ska repareras per dag/per tekniker. Det är helst 10st eller fler. Om inte genomsnitssteknikern klarar denna mängd datorer är verksamheten inte lönsam. Bara paketering och uppackning av datorer är en hel avdelning med flera heltidsanställda...

Permalänk

Att påstå att moderkort/processor/hårddisk måste bytas för 11000kr är inte bara omoraliskt utan bedrägligt beteende. Det kan tyvärr solka ner branschen ytterligare och urholka förtroendet för såna som mig som lever på att laga datorer.

Jag hade en speldator inne nyss där felsökning visade på moderkortsskada, jag bytte moderkortet och satte i befintlig processor (c2d). Om jag skulle vara oseriös kan jag ju säga att även hårddisk och grafikkortet 8800 var trasigt... men va fan jag har ju MORAL... skulle aldrig kunna lura någon och VARFÖR skulle jag göra det? På vilket sätt skulle det gagna mitt företags framtid?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

Håller med om mycket av det du säger, med undantag av det citerade stycket.

Det är butikerna man har lämnat in produkten till. Sen hur butikerna väljer att lösa uppgiften är inte speciellt relevant. Om man väljer att anlita ett annat bolag till uppgiften har man fortfarande själv ett ansvar gentemot kunden att jobbet blir riktigt gjort. Håller inte med om att de blivigt orättvist behandlade i den frågan, din partners misslyckande är även ditt misslyckande. Om det är som du säger och att 3 st av dessa använde infocare måste man naturligtvis ha förståelse för butikerna, då de anlitade ett stort och välkänt bolag som borde kunna hantera uppgiften. Men det går inte att avsäga sig ansvar för att man anlitat någon annan.

Skrivet av Gregger:

Butiken är ändå ansvarig för sina handlingar. Om dem sedan lejar ut sin support-avdelning till ett annat företag så spelar det ingen roll. SIBAS verkstad suger. Sibas verkstad är infocare. Om vi tar t.ex. en skola. Dina barn går i skolan. En av lärarna är mega-super-rasist och misshandlar barnen. Då borde man ju bli jävligt arg på skolan som anställer en sådan lärare. Skulle den åsikten ändras om läraren plötsligt var en inhyrd vikarie.
Om du är en gammal tant som köper en produkt på SIBA så spelar det ingen roll hur, var eller när SIBA har sin verkstad. Om skiten inte funkar när du får tillbaka den så är SIBA dåligt. Dem har ansvar. Om verkstaden inte funkar så får man ta och byta. Tankesättet att "det är inte dem som lagar" håller inte. Dem har valt att leja Infocare och får därmed ansvara för det. Dem vet ju att företaget är skit men pengarna dem sparar på att välja dem är nog enorma. (Gäller även dem andra stora kedjorna som har infocare som reparatör, orkade dock inte skriva alla. Siba fick räcka)

Jag förstår poängen med era inlägg, och jag kan faktiskt hålla med till viss del. Dock inte till fullo. Jag bifogar det jag skrev i den andra tråden (jag hoppas nu att det besvarar era inlägg på ett korrekt sätt, annars får ni säga till):

Citat:

Självfallet ska man ha vissa kunskaper om det man säljer, men att kräva att säljarna ska kunna reparera datorer är enligt mig inte särskilt verklighetsförankrat. Att låta kunden skriva felbeskrivningen tror jag inte heller på, då många kommer in med produkten och säger "den funkar inte". Dock hade det säkerligen gett bättre resultat i det här fallet, då felbeskrivningarna som vissa säljare uppgav tydligen var undermåliga.

Självfallet ska du gå till den du har inhandlat produkten av. Dock är det en väsentlig skillnad här: Råd&Rön har inte köpt datorerna från dessa kedjor, de anlitar dem enbart som en slags "reparationsfirma". Utöver detta skuldbelägger de butiken när InfoCares felaktiga kostnadsförslag kommer. Självfallet är det butiken som kunden ska tala med, men att Råd&Rön ska hänga ut butikerna som de "elaka" är ju befängt.

Enligt mig är det extremt tydligt hur Råd&Rön vill framhäva hela sin artikel - butikerna är dåliga och kan inte hantera service. I vissa fall stämmer det, men inte i alla. De bör på ett mer tydligt sätt poängtera att det inte är butikerna som lämnar kostnadsförslagen eller lagar datorerna, utan den externa parten InfoCare. Självfallet ska kunden, som jag skrev ovan, enbart behöva ha kontakt med butiken i fråga, men att skuldbelägga dem är bara fel. Speciellt av Råd&Rön som är insatta i ämnet och vet hur det ligger till. Jag anser att Råd&Rön är fullt medvetna om att det inte är butikernas "fel", men likväl är det de som får skiten - som alltid, säljarna är dumma i huvudet och ska hängas ut offentligt.

Skrivet av Törminejjtorr:

Haha, klockren artikel. Mediamarkt försökte blåsa mig på ett antal tusenlappar. Hade spillt lite vätska över tangentbordet, kollade aldrig vad ett tangentbord kostade innan (idiotbördan på mig lite där, 500 spänn såg jag i efterhand), och jag tyckte det verkade som en pain in the ass att byta det själv. Lämnade därför in datorn till Mediamarkt och bad om ett kostnadsförslag.

Vad fick jag för svar? 5950 kronor. Dom påstod att moderkort och en jävla massa annat var åt helvete. Jag var tydlig när jag lämnade in den med att datorn fungerade lysande men att tangentbordet var förstört. Påpekade det återigen när jag fick se förslaget eftersom jag tyckte det var helt uppåt väggarna. Svaret jag fick var "jo men vätska kommer ju in överallt, det har väl runnit ner i efterhand". Jaja, det har han väl rätt i tänkte jag, men dom pengarna har jag inte möjlighet att hosta upp nu, så jag tar tillbaka datorn utan åtgärd (900 i felsökningsavgift).

Tro faaan det att datorn fungerade lysande fortfarande, bara tangentbordet som var trasigt.

Hade jag kollat vad ett tangentbord kostade innan jag lämnade in den och krånglat lite med att byta det själv hade jag sparat en jävla massa krångel och nära tusenlappen i "felsökningsavgift". Undrar fortfarande om dom felsökte nåt överhuvudtaget, hade dom ens provat starta skiten hade dom märkt att allt utom tangentbordet var oskadat.

Det är inte Media markt som sätter priserna, det är InfoCare eller liknande. Skäll på rätt part istället. Du ska självfallet enbart kontakta Media markt, men att härja över att de försöker blåsa dig stämmer inte - det är som sagt inte Media markt som sätter priset.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Det är inte Media markt som sätter priserna, det är InfoCare eller liknande. Skäll på rätt part istället. Du ska självfallet enbart kontakta Media markt, men att härja över att de försöker blåsa dig stämmer inte - det är som sagt inte Media markt som sätter priset.

Men mediamarkt har yttersta ansvaret för servicen som de beställt även fast infocare utförde felsökningen.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Infocare är ju ett gäng skojare dessvärre, störst och förmodligen en av de dyraste aktörerna i norden. Att kompetensen saknas hos vissa tekniker har de bevisat gång på gång vid tidigare tillfällen.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Oavsett R&R kunskapsnivå så skall stället som tar emot & utger sig för att serva & reparera datorer agera professionellt & göra en felsökning & inte enbart slentriant säga att den är för gammal & då är det ingen ide' att reparera den, oftast står det att dom har en felsökningsavgift & det är den kostnaden det kostar att felsöka & om personalen tycker att datorn är för gammal så upplyser man kunden om det men det är upptill kunden att låta en felsökning ske & då skall butiken göra det på ett professionellt sätt & oavsett R&R kunskapsnivå så bör man ifrågasätta serviceställenas kompetens.

Detta är iofs. bara mina subjektiva tankar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

Men mediamarkt har yttersta ansvaret för servicen som de beställt även fast infocare utförde felsökningen.

Visst, men att vederbörande uttrycker sig som att Media markt försöker blåsa honom är ju befängt.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Att påstå att moderkort/processor/hårddisk måste bytas för 11000kr är inte bara omoraliskt utan bedrägligt beteende.

Förutsatt att delarna verkligen behöver bytas (så verkar inte varit fallet med dessa datorer) så kan det hända att priserna skenar. Speciellt för gamla datorer. Detta beror på att delarna är så gamla så det endast finns restlager hos servicepartners leverantör... och leverantören sätter skyhöga priser just därför. Ibland är det till och med så att man (servicepartnern) måste skicka in ett trasigt kort för att få köpa ett nytt. Många gånger är det av dessa anledningar extremt dyrt att byta ut moderkort till äldre bärbara datorer. Jag menar, servicepartnern kan ju inte gärna skicka ett kostnadsförslag till slutkund där man går på förlust på delarna i sig.

Den vanliga uppfattningen om att äldre långsammare datordelar = billigare gäller sällan när det kommer till bärbara datorer och deras moderkort och LCD-skärmar. Ja möjligen för hårddiskar och minnen.

Häll inte vätska över era datorer och låt inte åskan ta dom heller - då blir det dyrt! Något off topic nu, men ändå.

Permalänk
Medlem

.....

innan jag började bygga själv, lämnade jag en gång in en burk med ett grafikkort jag skaffat på blocket, datorn dog nämligen efter några sekunder i spel och dyl.
deras svar var att jag hade fel UPPLÖSNING!!?? att nätagget var ett kontor/miniräknar-style agg som inte klarade ett törstigt grafikkort hade dom inte en tanke på, det var han som sålde kortet till mig som sa, det var det första han kom att tänka på

samma ställe (dock innan historien med grafikkortet) lyckades inte installera ett moderkort för att bios var korrupta?? va?? jag trodde ju på det, och i princip slängde ett moderkort för 1700:-, detta var typ 2003

detta var en datorbutik, som hade en liten avdelning för just sånt här, alltså inte en jätte med puckade säljare utan en specificerad dator butik

efter detta började jag bygga själv.....

Visa signatur

Fractal design Arc<>Asus p6x58d-e<>i7 950<>3x2gb Dominator 1600<>Xonar Essence STX<>Asus GTX 470<>Corsair HX 750<>EK-watercooling

Permalänk
Medlem

Grunden av problemet ligger väl hos personen som anställer de inkompetenta teknikterna? HR ansvarige brukar ju sällan vara någon som är insatt i de mer tekniska delarna av jobben dem anställer för utan kollar snarare på tidigare erfarenhet.

Kan hitta USB port och email klient =/= dator kunnig.

Visa signatur

Intel i7 930 OC: 3.80ghz // Corsair XMS3 DDR3 3x2gb 1333mhz // ATI HD4850 512mb // Corsair HX850w // WTB bra hårddiskar :/

Permalänk
Medlem

Artikeln är så jävla vriden.

Skilj på följande och bunta inte ihop alla som att dom är samma enhet.
Steg 1. Återförsäljare (Samtliga 5 testade butiker)
Steg 2. Tekniker (Elgiganten & Mediamarkts servicedisk)
Steg 3. Datortillverkarens Serviceverkstad (Infocare, reparationer av märkesdatorer)

Lösa minnesmoduler eller helt knas dator? Omöjligt att veta - men risken är stor att det är nåt större fel på en så gammal dator, så oftast är det inte ens värt att börja felsöka. Vilken kan förklara att de av BUTIKERNA som faktiskt ens har servicetekniker inte hittade felet.

Det är ju lätt att - när man ser facit framaför sig - spela tuff och säga att "MBR fixar man ju lätt".

Datorn var ca 5 år gammal.
Det rörde sig om en gammal hårddisk som suttit i en laptop som studsat runt i 5 år.
Har servat många liknande datorer via mitt jobb som tekniker och vid den åldern är det inte många diskar som kommer ur ett HDDtest med stämpeln "Fysiskt OK". Dvs det vanligaste är att hårddisken har crashat eller iaf är på väg att crasha. Att det skulle va mjukvarufel(t.ex. MBR) är ytterst OVANLIGT - tvärtom vad R&R skriver i den inledande artikeln. (När det gäller 5 år gamla datorer/hårddiskar)

Dessutom är det, som några av de människor som tänker längre än näsan räcker skrivit, bra mycket billigare, snabbare och säkrare att byta ut disken istället för att köra ett långdraget hårdvarutest på den - för att sen i merparten av fallen på en såpass gammal dator tvingas byta ut den ändå i slutändan.

Infocare.
Risigt. Men om dom vill försvara sig så kan dom ju hävda:
Det va ju trots allt olika datorer, så antagligen behövde dom olika lösningar för att repareras.
Sen att dom väljer att byta ut vissa extradelar FÖR ATT VARA SÄKRA på att datorn funkar mer än nån månad efter reparationen för att slippa att den kommer tillbaka för garanti på reparationen, kan man ju tycka vad man vill om.
...men det är ju mest skitsnack.
Handlar mer om att dom ska slippa beställa den snordyra gamla reservdelen (tillgång och efterfrågan sätter priset) och göra det skitjobbet i den gamla datorn som ändå kommer ge upp inom en snar framtid.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem

Solklara fall av bedrägeri, borde anmälas.

Permalänk
Medlem

Det är ungefär som med läkarkåren. Vi har dock kroppar som oftast reparerar sig själv. Så första besöket består av, återkom om det inte blir bra efter 14 dagar. Det ingår dock ingen garanti där.

Sen har vi Råd o Rön. De brukar göra tester lite då och då. Bl.a. var min gräsklippare med i ett av testerna. Enl deras beskrivning så gjordes 3 klippomgångar innan resultaten skrevs ned. På min så stod det att de ger klippränder. Det gör den, men de syns bara efter första klippningen. Sen klipper den åt andra hålet och då försvinner ränderna. Så antagligen blev det bara 1 klippning innan resultaten skrevs ned och inte 3 som det angavs i deras beskrivning. Så fusk förekommer lite överallt. Senare konstaterade jag dessutom att de bara testade vilka funktioner som fanns men hållbarheten var inte alls med och det hittar man inte efter 3 klipp heller. Min havererade delvis (liksom många andras) efter 1 säsong men det framkom inte i deras tester.

Permalänk
Medlem

@abki: Väck inte trådar som sover...

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb