Vad exakt är det som gör att gamla datorer låter som kaffebryggare?

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det som gör att gamla datorer låter som kaffebryggare?

Hej!

Jag sitter med en 10 år gammal kontorsdator på jobbet (Intel P4) och 512MB i RAM. Och såfort jag ska se på ett filmklipp eller ta ner uppdateringar så börjar den att låta som en kaffebryggare. Vad är det som låter? Processorn? Hårdisken? Något annat?

Tack på förhand.

Edit: Fel forum sorry!

Permalänk
Medlem

Troligen har du "ryamatta" (Damm) i cpukylaren.

Blås bort det...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Precis, antagligen är det dam i fläktarna. Blås/torka bort det. Kan också vara dåliga lager i fläktarna, även om det är mycket mindre sanolikt. Det enklaste sättet att avgöra vad som låter är dock att öppna och lystna...

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Skulle tippa hårddisk dom kan låta något djävulskt efter några år, som du beskriver de "kaffebryggare".

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Hedersmedlem

Det som rasslar som en kaffebryggare är hårddisken. Dels var de väldigt mycket mer högljudda förr, dels så slits de och börjar låta mer med åren.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

För att bekräfta tidigare svar, hårddisken.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Min gamla Seagate Barracuda 160GB från ~2001 (funkar fortfarande!) som satt som reserv disk i min förra dator *hostade* till och började *sucka* så fort man satte igång någon fil som lät lagrad på den, lät ganska kul faktisk.
(*deeeerp...vvvrrrrrrrrrrrrruuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuiiiii....*)
Likaså när man såg någon film på den, pasuade, kom tillbaks igen en stund senare och startade filmen igen - kom samma ljud.

Fast i någon annans öron det kanske hade låtit som en kaffekokare, så ja - misstänker att det är din hårddisk som låter. I synnerhet då din också är ~10 år gammal.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag såg igår att HDD-lampan blinkande frenetiskt när datorn lät som allra mest vilket bekräftar att det är hårdisken som låter.

Permalänk
Medlem

Det kan även vara nätaggregatet i vissa fall (egen erfarenhet). På en dator min familj hade där kunde nätaggsfläkten börja vråla rätt brutalt och det var ju pga damm och inte "dam" som X1t säger ;).
Det enda som hjälpte då var att blåsa rakt in i agget eller börja banka (våld fixar oftast )

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Min gamla Seagate Barracuda 160GB från ~2001 (funkar fortfarande!) som satt som reserv disk i min förra dator *hostade* till och började *sucka* så fort man satte igång någon fil som lät lagrad på den, lät ganska kul faktisk.
(*deeeerp...vvvrrrrrrrrrrrrruuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuiiiii....*)
Likaså när man såg någon film på den, pasuade, kom tillbaks igen en stund senare och startade filmen igen - kom samma ljud.

Fast i någon annans öron det kanske hade låtit som en kaffekokare, så ja - misstänker att det är din hårddisk som låter. I synnerhet då din också är ~10 år gammal.

Så låter de ofta när de spinner upp efter att energisparfunktionen har stängt av dem, låter rätt kul i min server när alla fyra diskar ska igång, 4 st (*deeeerp...vvvrrrrrrrrrrrrruuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuiiiii.... knatter knatter*) med någon sekunds mellanrum

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Eftersom det är en jobbdator så kan du förmodligen inte byta hårddisken på den utan får stå ut med eländet, det som däremot kan vara ett litet tips är att köra en defragmentering på den om du nu har behörighet till att göra det, det gör ju iallafall att disken slipper jobba lika mycket, då blir ju det jobbiga ljudet begränsat iallafall