Permalänk
Medlem

bygglog: raven modd m.m

hej
jag har ett chassi som jag har alltid viljat modda och nu passar jag på när mitt moderkort har brunnit upp XD haha i alla fall så kommer det lite bilder på hur långt jag har kommit idag, och mer kommer senare

lite bilder på hur chassiet ser/såg ut, kommer också att vara "före bilder"

det var så jag tog* bort nitarna, jag borrade inte utan bara slog ut den, funkar lika bara med en spik också, annars borra ut de

moderkortsplåten och hdd buren e borttagna

förstärkning till moderkortsplåten

där gick den sönder

åkte till harald nyborg* och lämnade tillbaka den, även när jag inte hade kvittot och fick tom ta nitarna från den gamla ;D

ska borras imon

pappermal, det bästa sättet för att få allt på plats utan att göra fel, jag har till och med ritat hål för en 120mm fläkt och en 92mm fläkt, och imon sågar jag, jag har till och med tänkt på ett bra hårddisk upphängning

tips och annat e välkomna

Permalänk
Medlem

ser ut som ett kul projekt! ska följas!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

ser ut som ett kul projekt! ska följas!

tacktack uppskattas:) min sista kapskiva gick sönder, ska skaffa nya imon det var det som stoppade projektet, du kommer att älska sluresultetet och skillnaden(om allt går som planerat)

Permalänk
Medlem

Även jag ställer mig i kö för att följa ditt projekt.

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruto:

Även jag ställer mig i kö för att följa ditt projekt.

för din skul laddar jag upp en bild ;D idag hann inte göra så mycket men sågade ut hål för moderkortsplåten och för 120mm och 92mm fläkten har också borrat hål för skruvarna för fläktarna och moderkortsplåten här kommer den en liten bild(orkar inte ladda upp resten pga att jag laddar upp via mobilen)

vet du vart jag kan hitta stora bekväma handtag??för att kunna bära chassiet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

för din skul laddar jag upp en bild ;D idag hann inte göra så mycket men sågade ut hål för moderkortsplåten och för 120mm och 92mm fläkten har också borrat hål för skruvarna för fläktarna och moderkortsplåten här kommer den en liten bild(orkar inte ladda upp resten pga att jag laddar upp via mobilen)http://oi41.tinypic.com/4qihrp.jpg

vet du vart jag kan hitta stora bekväma handtag??för att kunna bära chassiet

Härligt
Hmm, ikea eller liknande butik borde väl ha? alternativt skroten om du tex tar ett saab handtag.

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruto:

Härligt
Hmm, ikea eller liknande butik borde väl ha? alternativt skroten om du tex tar ett saab handtag.

bor i karlskrona, den närmaste ikea ligger 250km bort:/ jag har redan köpt handtag men e typ för små, får typ ingen bra grepp, det e typ såna

men skulle vilja ha typ såna

får gå en runda om jag inte hittar något får jag beställa från den sidan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

Hur går det?

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naruto:

Hur går det?

skitbra jag kan inte jobba med den på vardagarna, eftersom jag gymmar efter skolan och kommer hem runt 7 och då kan jag inte borra och hålla på(bor i lägenhet och vill inte störa åra grannar så mycket :/ ) men jag gjorde lite igår, har också köpt något järnborte som man kan ha i borren, för att slippa använda sandpapper innan lackning

här kommer det lite bilder

hål för två 120mm fläktar i botten

moderkortsplåten, nätagget, fläktarna på plats, erkänn fin tapet har tapetserat den själv till min syrra men byte rum med henne efter 2månader XD

funderar också på att göra en nätaggsplåt, för att kunna ha fläkten båda upp och ner ;D gör klart den idag

hårddisk upphängning

mina test hårdiskar och hur den ska hängas

metallbiterna kommer från mina brors leksaker, om någon undrar XD

undersidan

och slustligen en liten teckning på hur de ska hängas, gummiband imellan

det som jag har tänkt mej göra idag är att dra till stan och köpa gummiband till hårddiskarna och sen dra till tippen och ta något fin/användbar plåt därifrån annars blir kostnaderna för mycket. något som du tycker att jag ska göra??mer görs idag om jag får tag på plåt

Permalänk
Medlem

är det meccano??(eller hur det nu stavas)
mins dem från när jag var liten! funkar bra till många byggen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk

Finfint!

Men ett tips, förminska bilderna innan du lägger upp dem. Nu har du dem i över 2500px bredd. Detta tar lång tid att ladda och sidan blir seg. På forumet förminskas ändå bilderna en hel del så den stora storleken på dina bilder är helt onödig tyvärr.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

det som jag har tänkt mej göra idag är att dra till stan och köpa gummiband till hårddiskarna och sen dra till tippen och ta något fin/användbar plåt därifrån annars blir kostnaderna för mycket. något som du tycker att jag ska göra??mer görs idag om jag får tag på plåt

Kan verkligen inte rekommendera vanliga gummiband inuti en dator, de blir sköra och torra efter ett tag inuti en dator och riskerar att gå av. Bara ett tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Finfint!

Men ett tips, förminska bilderna innan du lägger upp dem. Nu har du dem i över 2500px bredd. Detta tar lång tid att ladda och sidan blir seg. På forumet förminskas ändå bilderna en hel del så den stora storleken på dina bilder är helt onödig tyvärr.

Det ska absolut göras det tar också tid att ladda upp:D vilken upplösning rek. Du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

är det meccano??(eller hur det nu stavas)
mins dem från när jag var liten! funkar bra till många byggen

Ja det meccano var och är fortfarande favo leksak hehe
Skrev inte meccano för att jag inte kunde stava till det XD hoppas du gillar byggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Kan verkligen inte rekommendera vanliga gummiband inuti en dator, de blir sköra och torra efter ett tag inuti en dator och riskerar att gå av. Bara ett tips.

Nejnej jag ska inte ha sånna vanliga gummiband, utan sånna man har i kläderna(runda modellen ) ;D

Permalänk
Medlem

du vet att det finns IKEA i kalmar va? det är inte 25 mil från kna ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av bodomdh:

du vet att det finns IKEA i kalmar va? det är inte 25 mil från kna ;P

Tar 1 timme att köra tror jag. Kommer inte ihåg ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av bodomdh:

du vet att det finns IKEA i kalmar va? det är inte 25 mil från kna ;P

Ja det vet jag:D alla möbler e inhandlade därifrån så du tycker att jag ska dit bara för att se ett handtag???? Hehe nej pallaXD vart i karlskrona bor du??

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

Det ska absolut göras det tar också tid att ladda upp:D vilken upplösning rek. Du?

Bra fråga. Det beror ju lite på hur stort det går att visa på forumet. Men de största skärmarna har ju en upplösning på 2500nånting. Och en bild på forumet fyller ju knappast ut hela bredden på en sådan skärm.

I min tråd här är bilderna 1024px breda, De förminskas till nästan hälften på denna datorn (liten laptopskärm).
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Länk till verklig storlek på bilden:
http://i44.tinypic.com/n31yfq.jpg

Någon bild längre ned kan jag ha satt 800 på också.

Så 800-1280 någonstans i bredd kan nog vara en lagom storlek.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

uppdate

Biterna är utsågade från ett sidopane

l från ett gammal chassi

Utsågade!!!ska bara slippas och borras och nitas fast i chassiet (uppladdade med lägre upplösning, ska ladda upp om alla bilder i trådet, när jag kommer hem, fast med lägre upplösning för att trådet ska laddas snabbare )

Permalänk
Skrivet av Gulbanan:

Biterna är utsågade från ett sidopanehttp://oi44.tinypic.com/20qzvvk.jpg
l från ett gammal chassi

http://oi42.tinypic.com/20uqyqp.jpg

Utsågade!!!ska bara slippas och borras och nitas fast i chassiet (uppladdade med lägre upplösning, ska ladda upp om alla bilder i trådet, när jag kommer hem, fast med lägre upplösning för att trådet ska laddas snabbare )

Dessa gick mycket snabbare!
Är väl inte onödigt att köra upp alla på nytt igen, men visst kommer det undrlätta en del, speciellt för folk som kikat i mobilen eller mindre kraftfulla maskiner.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Dessa gick mycket snabbare!
Är väl inte onödigt att köra upp alla på nytt igen, men visst kommer det undrlätta en del, speciellt för folk som kikat i mobilen eller mindre kraftfulla maskiner.

Jag laddar upp och skriver via mobilen hela tiden, men jag kör inte med sweclockers.mobil utan pc view och det laddas mycket snabbare. Laddar om allting när jag kommer hem

Permalänk
Medlem

haha, nej det var inte riktigt så jag menade ^^ utan var mest förvånad iom du sa närmaste IKEA låg 250 km ifrån kna. själv bor jag i Fågelmara ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av bodomdh:

haha, nej det var inte riktigt så jag menade ^^ utan var mest förvånad iom du sa närmaste IKEA låg 250 km ifrån kna. själv bor jag i Fågelmara ^^

får se om vi drar dit, då ska jag köpa handta, fågelmara! där har jag varit, och badat ;D själv så bor jag i lyckeby

ok men här kommer det lite uppdate, lite saker som jag gjorde före veckan kommer inte göra så mycket idag eftersom jag har gäst och vill inte störa dem

alla nitar är borttagna, ser rätt bra ut faktiskt, ska slippa kanterna

ska köpa lite vatten grejer från någon från TS, ett vattenblock och en 240mm rad, det som ska göras idag är att borra och sätta fast de plåtarna som jag har sågat och slippat.

Permalänk