Permalänk
Proffsmoddare

Projekt: Chassibygge från grunden.

Hallå, tänkte dela med mig lite av lite renderingar av ett projekt som förhoppningsvis någon gång i framtiden kommer att bli av. Jag har dock valt att gå ner lite i storlek och kommer först att göra ett mindre med plats för enbart en 120.4 radiator (tänkte lägga upp en tråd senare för den.)

Specs:
Fullt modulärt (helt speglat på båda sidor) både Inverted-ATX och vanlig ATX stöds.
Moderkort upp till HTPX stöds.
Avtagbar Moderkortsplåt samt PSU plåtar.
Plats för Långt PSU I topp eller botten av chassit.
200mm Insugsfläkt, 120mm utsugsfläkt.
10st slots (Quad SLI/Quad Crossfire).
2st 5.25" Långa enhter (CD spelare och liknande)
2st 5.25" Korta enhter (fläktkontroller och liknande)
6st 3.5" enheter och 0st 2.5" enheter eller 4st 3.5 enheter och 6st 2.5" enheter.
8st USB 3.0 i fronten samt 1st E-sata.

Vatten:
Hållare för Dubbel D5 top med lång resorvar (250mm). Eller annan likande lösning.
Plats för 120.4 i top delen samt en 120.3 i botten eller vice versa beroende på vart man väljer att ha sin PSU.
Radiatorerna kan placeras steglöst längs hela sidan med hjälp av skruvar.
Radiator "shrouds" 30mm med hållare för fläktar.

Chassi:
Dimensioner: H= 680mm (utan fötter). B = 230mm. D= 700mm.
Byggs i 3mm och 1mm (håddiskhållare osv) borstat svart anodiserat aluminium.
Skärs i vattenskärare för att sedan bockas i press. Isärtagbar förutom Ramen. Allt skruvas med M3/M4/UNC6-32.

Här kommer renderingarna (Sketchup, Kerkythea). Testade att lägga in Asus Rampage märket för att se hur det ser ut.
Renderingarna tog ca 2h att göra. Inte på bästa upplösningen eller kvalitet då jag inte vill sitta tills man blir "gammal och grå" som emil skulle sagt :D.

Största anledningen att jag går ner i storlek är att jag inte har råd att fylla detta chassi med den hårdvara den "förtjänar" utan sponsorer. Känns lite fel att slänga in en singel GPU och något halvbra moderkort i ett "enormt" chassi som kan kyla nästan hur mycket som helst.

Om någon vet något företag eller liknande som skulle kunna vara intresserade så får de gärna skicka ett pm eller liknande. För jag har ingen aning om hur och vem jag ska vända mig till för sådant. Detta skulle vara MYCKET uppskattat!

All feedback är uppskattat!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

RIKTIGT NICE! :D' Kanske lite mer fläktar, skulle sitte fint.. haha xD

Permalänk
Medlem

varför inte satsa på 2st phobya xtreme 400 (200x400mm) radiatorer? annars riktigt nice

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, påminner väldigt mycket om Cosmos II.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

ser skitsnyggt ut! ska följas! vilket program har du gjort det i??(eller är det sketch up med ngt rendering program, i så fall vilket?)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

ser skitsnyggt ut! ska följas! vilket program har du gjort det i??(eller är det sketch up med ngt rendering program, i så fall vilket?)

Det står ovanför bilderna:

Citat:

Här kommer renderingarna (Sketchup, Kerkythea).

Permalänk
Medlem

Ser riktigt snyggt ut.
när planerar du att börja bygga?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut, kommer följas!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

har du tänkt lägga 6 stycken ssd diskar, liggandes tätt intill varandra varandra, på ett sätt som luft inte kommer emellan?

förslag: ordna någon riktigt grym gummiupphängning av hårddiskarna med,

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Liknar ett custombyggt chassi som jag har sett på bit-tech.

Kommer att följas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

har du tänkt lägga 6 stycken ssd diskar, liggandes tätt intill varandra varandra, på ett sätt som luft inte kommer emellan?

förslag: ordna någon riktigt grym gummiupphängning av hårddiskarna med,

Det bör inte påverka SSD enheterna alls då de knappt ger av någon värme.

Permalänk
Medlem

nice

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av E-Trojan:

RIKTIGT NICE! :D' Kanske lite mer fläktar, skulle sitte fint.. haha xD

Skrivet av b3h4ppyn0w:

varför inte satsa på 2st phobya xtreme 400 (200x400mm) radiatorer? annars riktigt nice

Vet inte varför jag skulle göra det?

Stora radiatorer blir väldigt otympliga, svårt att göra någon design där man kan använda de bra. Det går inte direkt för mig att implementera de radiatorerna i detta chassi. Samt att en 200mm fläkt inte ger speciellt bra statiskt tryck.

Eller vet du något som jag inte vet?

Skrivet av arvidh:

Riktigt nice, påminner väldigt mycket om Cosmos II.

Ja jag såg det, Cosmos SII är tom större :S

Skrivet av gs242:

ser skitsnyggt ut! ska följas! vilket program har du gjort det i??(eller är det sketch up med ngt rendering program, i så fall vilket?)

Som jag skrev ovan, Sketchup med ett renderingsprogram som heter Kerkythea.

Skrivet av BabbeN:

Ser riktigt snyggt ut.
när planerar du att börja bygga?

Har inga planer på att bygga detta chassi än. Om jag ska bygga detta så kommer jag att behöva sponsorer. Själva bygget av chassit klarar jag av. Men att fylla det med komponenter så snackar vi 5000kr vatten samt 20000-30000kr hårdvara. Vilket jag inte kan pynta själv (studerar på universitet så jag har lite tight med cash).

Om jag hittar sponsorer så visst skulle det vara ett nöje. Har ritat och ritat om och ritat om i ca 3 år på detta chassi (Såg väldigt annorlunda ut först)

Skrivet av Bellerefon:

har du tänkt lägga 6 stycken ssd diskar, liggandes tätt intill varandra varandra, på ett sätt som luft inte kommer emellan?

förslag: ordna någon riktigt grym gummiupphängning av hårddiskarna med,

Det ska inte vara något problem, det är även lufthål lite här var men det syns inte så tydligt. Bifogar en bild så syns det lite tydligare. Har redan en dubbel gummi-upphängning på hårddiskarna. Man slidar in de i hållaren och i hållarna sitter det gummipackningar likt lian lis lösning samt att det sitter stora långa gummi-dämpare i topp och botten av racket (Syns lite dåligt).

Skrivet av LarssoN:

Liknar ett custombyggt chassi som jag har sett på bit-tech.

Kommer att följas!

Garanterat det som Mick64 har gjort! Jag och han jobbade på chassit. Jag skulle bygga en prototyp åt han men det tog lite för lång tid för mig att göra ritningarna så vi skiljdes åt. Detta är "min" version av samma layout kan man säga. Varje maskinpark behöver olika typer av ritningar. Denna är baserad på vad jag kan göra i verkstaden som jag har tillgång till.

Här kommer det en bild från sketchup hur det ser ut när det inte är renderat:

Chassit är ungefär halvvägs klar i Inventor och i princip redo för att skickas till vattenskärning. Detta projektet ligger dock på is i förmån för det mindre chassit.

Här kommer en bild på hur det ser ut nu (mycket kan dock ändras på detta, sitter och funderar på massor av saker):

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Garanterat det som Mick64 har gjort! Jag och han jobbade på chassit. Jag skulle bygga en prototyp åt han men det tog lite för lång tid för mig att göra ritningarna så vi skiljdes åt. Detta är "min" version av samma layout kan man säga. Varje maskinpark behöver olika typer av ritningar. Denna är baserad på vad jag kan göra i verkstaden som jag har tillgång till.

Mhm det är det bygget

(edit)

Permalänk
Proffsmoddare

Hittade på en till rendering (den blev lite mörk):

Visa signatur

[Project]
WING X99