SSD ~ Kryptering & Överskrivning

Permalänk
Medlem

SSD ~ Kryptering & Överskrivning

Hejsan!
Jag har tänkt köpa en SSD där jag fortfarande kör med en mekanisk HDD. Mina frågor är dessa:

- Jag har tänkt kryptera min SSD (full disk encryption) och jag undrar hur är sårbarheten med detta? Hört mycket angående TRIM och vet inte om det skulle ske en husrannsakan att icke t.ex FBI eller CIA ska kunna få tag i mina filer. Kör förövrigt TC med AES Twofish serpent samt 30+ PW.

- Jag brukar ofta överskriva min nuvarande HDD, cirka 1 gång i veckan. Läst att det kan skada en SSD i längden jämfört med en vanlig mekanisk. Stämmer detta?

Har ni några eventuella lösningar för mina problem?

Permalänk
Medlem

Trim nollställer lediga minnesceller så att ingen återskapning av data är möjlig.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Trim nollställer lediga minnesceller så att ingen återskapning av data är möjlig.

Så med andra ord är det onödigt med överskrivning i princip?

Permalänk
Medlem

Ingen annan?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Hyper212:

Så med andra ord är det onödigt med överskrivning i princip?

Ja, det är enbart mekaniska diskar (och SSD'er utan TRIM) som har kvar gammal data.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Rent tekniskt finns det ingen garanti för att trim rensar celler direkt, kan mycket väl vara så att cellerna markeras för trim:ning men att det görs vid ett senare tillfälle. Dessamma gäller överskrivning, viss data kan hamnai det reserverade utrymmet och skrivs då inte över även om man fyller hela disken. Det enda som någorlunda garanterar att man rensar disken helt är en secure erase som då skickar en ströminpuls som får alla celler att "tappa minnet" (även i det reserverade utrymmet).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hyper212:

Ingen annan?

Det är inte tillåtet att bumpa trådar! Läs reglerna om du inte gjort det, och låt det inte hända igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det är inte tillåtet att bumpa trådar! Läs reglerna om du inte gjort det, och låt det inte hända igen!

Det är jag mycket medveten om men jag får dessvärre inga svar, hellre än bumping än att göra en ny tråd och låsa den?

Har fått fler svar som jag uppskattar om du tror jag är arrogant eller X anledning kan du låsa tråden för att jag fått svaret :).