Permalänk

2 Primära?

Tjena, har bara en liten fundering. När jag går in på Diskhanteraren så står det att jag har 2 primära hårdiskar. Har 2 st, 1 SSD och en lös Mekanisk för skit saker. Alltid undrat varför min score på windows index blir 6,7 för det är ändå en SSD som är primär. Nu har jag dock 2 primära? Är det normalt? om inte kan jag slå av den på något sätt, alltså så den inte är primär.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av calle.carlbark:

Tjena, har bara en liten fundering. När jag går in på Diskhanteraren så står det att jag har 2 primära hårdiskar. Har 2 st, 1 SSD och en lös Mekanisk för skit saker. Alltid undrat varför min score på windows index blir 6,7 för det är ändå en SSD som är primär. Nu har jag dock 2 primära? Är det normalt? om inte kan jag slå av den på något sätt, alltså så den inte är primär.

Så har jag det också, har inget att göra med prestandan. Primär pekar bara på att det är den "första" partitionen på den aktuella hårddisken. Så om du t.ex. skulle ha fler partitioner på samma hårddisk så skulle de andra partitionerna vara sekundära.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Permalänk

Japp precis som FX9 sa att det är partitionerna som är primära, du kan ha upp till 4 primära partitioner på en och samma disk.

Stirra dig inte för mycket blint på Windows Index Score då den brukar ge ganska felaktiga score, jag har själv varit med om att man sätter in en komponent som kanske är 25% snabbare än den andra och scoren har knappt rört sig, kollar man istället benchmarksen så får du en lite mer korrekt bild av det hela.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Så har jag det också, har inget att göra med prestandan. Primär pekar bara på att det är den "första" partitionen på den aktuella hårddisken. Så om du t.ex. skulle ha fler partitioner på samma hårddisk så skulle de andra partitionerna vara sekundära.

Nej inte riktigt så.
Det är handlar inte om första, andra, tredje osv. Partitionstabellen i MBR har plats för fyra partitioner, är det partitioner som direkt i sig har ett filsystem är de primära partitioner. I partitionstabellen kan det finnas 1 utökad partition vilket pekar vidare till fler partitioner som kallas logiska partitioner (eller svenska och windows: logiska enheter).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Nej inte riktigt så.
Det är handlar inte om första, andra, tredje osv. Partitionstabellen i MBR har plats för fyra partitioner, är det partitioner som direkt i sig har ett filsystem är de primära partitioner. I partitionstabellen kan det finnas 1 utökad partition vilket pekar vidare till fler partitioner som kallas logiska partitioner (eller svenska och windows: logiska enheter).

I stand corrected, summan är dock densamma, inget han behöver fundera över

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT