Hårddisk 40 grader, risk att snören blir brända?

Permalänk
Medlem

Hårddisk 40 grader, risk att snören blir brända?

Hej
Jag har hängt upp hårddiskarna i datorn med vanliga skosnören. Om hårddiskarna visar ca 40 grader varmt, hur varma är de på undersidan(det gröna på bilden)? http://extreme.idg.se/polopoly_fs/1.276808!imageManager/20778...
Jag tänkte ifall skosnörena kan börja brinna eller är jag sjukt paranoid?

Permalänk

Haha varför har du hängt upp dom i skosnören?

Permalänk

Du behöver inte oroa dig

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5Ghz / Gigabyte GA-P67A-UD7 / Kingston Hyper-x 4x2 GB DDR3 cl8 @ 1600Mhz / PowerColor Radeon HD 5970 / Sys disk: Intel X25-M SSD 80GB / Lagring: 9,5TB / Silverstone FT02B / Chieftec Nitro Series 1200W 80+ Bronze / Win7 64Bit Ultimate EN

Permalänk
Skrivet av Ratom:

Hej
Jag har hängt upp hårddiskarna i datorn med vanliga skosnören. Om hårddiskarna visar ca 40 grader varmt, hur varma är de på undersidan(det gröna på bilden)? http://extreme.idg.se/polopoly_fs/1.276808!imageManager/20778...
Jag tänkte ifall skosnörena kan börja brinna eller är jag sjukt paranoid?

Vet faktiskt inte om jag ska vara ärlig men skulle rekommendera att du monterade dem på riktigt och inte med skosnören. Inte bara med tanke på värmen men samt vibrationer från hårddisken.

Skrivet av Speedtriple3:

Haha varför har du hängt upp dom i skosnören?

Undrade samma sak.....:)

Visa signatur

i7 3770k| Titan X | 16 GB RAM 1333MHZ | P8Z77-V DELUXE | Antec miditower P183

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiritHunter:

Vet faktiskt inte om jag ska vara ärlig men skulle rekommendera att du monterade dem på riktigt och inte med skosnören. Inte bara med tanke på värmen men samt vibrationer från hårddisken.

Undrade samma sak.....:)

Det är förmodligen för att stoppa vibrationer han hängt upp den så. Om det verkligen stoppar vibrationer vet jag inte, gummiband skulle vara bättre för det, men det borde i alla fall inte vara farligt så länge hårddisken sitter fast utan risk för att lossna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratom:

Hej
Jag har hängt upp hårddiskarna i datorn med vanliga skosnören. Om hårddiskarna visar ca 40 grader varmt, hur varma är de på undersidan(det gröna på bilden)? http://extreme.idg.se/polopoly_fs/1.276808!imageManager/20778...
Jag tänkte ifall skosnörena kan börja brinna eller är jag sjukt paranoid?

Pics or it didn't happen!

Skämt åsido, skulle gärna se en bild på det

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk

Att hänga upp diskarna i skosnören bör väl just hämma vibrationerna. Har väldigt svårt att tro att vibrationer från hårddisken skulle kunna fortplanta sig genom ett skosnöre och ut i chassit...

Temperaturen bör du nog inte oroa dig för. när skorna står i solen en varm sommardag så kan det ju vara bra mycket varmare än 40 grader.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Eftersom det är många som har hängt upp hårddiskarna med gummisnoddar eller resårband så är det nog ingen risk att det blir för varmt för skosnören.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag har hängt upp dem för att slippa vibrationerna. Det är sjukt vilken skillnad det blev. Anledningen till att jag tog skosnören var att just de här skosnörena var lite elastiska. Det kändes också säkrare än gummiband som torkar ut över tid. Dock blev jag lite orolig över värmen men det verkar vara obefogat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratom:

Jag har hängt upp dem för att slippa vibrationerna. Det är sjukt vilken skillnad det blev. Anledningen till att jag tog skosnören var att just de här skosnörena var lite elastiska. Det kändes också säkrare än gummiband som torkar ut över tid. Dock blev jag lite orolig över värmen men det verkar vara obefogat.

inte ens bensin självantänds förens vid 200 grader.

Permalänk
Medlem

Snörena pajar inte, ta det lugnt och njut av tystnaden...

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Som några andra skulle jag gärna vilja see bilder på detta! f.ö _tror_ jag inte det ska vara några problem, men du kan ju alltid testa dig fram om du har fler likadana sko snören, typ, lägg in dom i ungen på 70-100 grader och see om något händer (ta bort eventuell plast vid kanterna först, avbrytt om det luktar illa).

Permalänk
Medlem

Inga problem!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara, detta är ju bara 3 grader varmare än din kropp... runt 100 skulle jag börja oroa mig..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

du måste till å med upp i runt 200 grader innan du behöver va orolig

Visa signatur

// Claw

Permalänk
Medlem

Jag driver skobutik, säg till om du behöver fler skosnören, vilken tjocklek, färg och längd du vill ha så skickar jag en kartong.

Permalänk
Avstängd

Al Bundy.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratom:

Hej
Jag har hängt upp hårddiskarna i datorn med vanliga skosnören. Om hårddiskarna visar ca 40 grader varmt, hur varma är de på undersidan(det gröna på bilden)? http://extreme.idg.se/polopoly_fs/1.276808!imageManager/20778...
Jag tänkte ifall skosnörena kan börja brinna eller är jag sjukt paranoid?

Hur är det med fysiken? Visst människan har feber i denna temp, men tänk efter lite, hur varmt är det när det brinner? Liiiite mer än 40 grader

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)