Problem med Force GT

Permalänk
Medlem

Problem med Force GT

Jag installerade en Force GT i mitt system i december och har sedan dess haft mycket problem. Minst en gång om dagen så fryser datorn under några sekunder och loopar det ljud som eventuellt spelats under tiden, skärmen blir därefter svart men kommer tillbaka efter cirka 5 sekunder med meddelandet att grafik-drivrutinen slutat svara av okänd anledning.

Skapade en tråd om det hela i Corsair's forumdel men fick inte mycket hjälp. SSD's är uppdaterade till 1.3.3 och OS installerades efter uppdateringen så ingenting fanns på disken innan jag uppdaterade. Jag äger heller ingen hårddisk som jag kan använda till att klona den på.

Är det nån som haft liknande problem? Finns det nån lösning eller är det bara att skicka in? Trött på att grejorna inte funkar som det ska.

Visa signatur

Spel: | Asrock Z68 Extreme3 GEN3 | Intel 2500k | Corsair Vengeance 16GB | MSI 560 Ti | Cooler Master 750w | Antec 300| 1TB Samsung Spinpoint | Corsair Force GT 120GB

Permalänk
Inaktiv

Försäkra dig först om att det inte är grafikkortet som strular. Detta är ett typiskt tecken på att grafikkortet är överklockat mer än det klarar av eller att det är nåt annat fel som t.ex. att det inte får tillräckligt mycket ström. Testa att installera om dess drivrutiner också. Min Force 3 med firmware 1.3.3 har fungerat perfekt iallafall. Dom flesta är väl överränns om att problemen är lösta med 1.3.3? Sedan kan det ju givetvis vara ett fysiskt fel på din disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Försäkra dig först om att det inte är grafikkortet som strular. Detta är ett typiskt tecken på att grafikkortet är överklockat mer än det klarar av eller att det är nåt annat fel som t.ex. att det inte får tillräckligt mycket ström. Testa att installera om dess drivrutiner också. Min Force 3 med firmware 1.3.3 har fungerat perfekt iallafall. Dom flesta är väl överränns om att problemen är lösta med 1.3.3? Sedan kan det ju givetvis vara ett fysiskt fel på din disk.

Tack för svaret!

När jag fick min dator i oktober förra året så testade jag mig på lite överklockning men fick ganska snabbt ge upp då det blev allt för instabilt. Gick tillbaka till det normala och har fungerat bra sen dess. Något som får mig att tro att det inte är grafikkortet är att det aldrig händer under spelande. Jag spelar säkert 4 timmar om dagen ändå händer det alltid när jag bara surfar.

Installera om drivrutinerna var bland de första jag gjorde när detta först visade sig :/

Visa signatur

Spel: | Asrock Z68 Extreme3 GEN3 | Intel 2500k | Corsair Vengeance 16GB | MSI 560 Ti | Cooler Master 750w | Antec 300| 1TB Samsung Spinpoint | Corsair Force GT 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av meemar:

Tack för svaret!

När jag fick min dator i oktober förra året så testade jag mig på lite överklockning men fick ganska snabbt ge upp då det blev allt för instabilt. Gick tillbaka till det normala och har fungerat bra sen dess. Något som får mig att tro att det inte är grafikkortet är att det aldrig händer under spelande. Jag spelar säkert 4 timmar om dagen ändå händer det alltid när jag bara surfar.

Installera om drivrutinerna var bland de första jag gjorde när detta först visade sig :/

Håller med föregående talare, om du får meddelande om att grafikdrivrutinen slutat fungera så tyder det på att något är vajsing med grafikkortet. Som du beskriver det så finns inget som tyder på att det skulle bero på ssd:n.

Skapa en tråd på grafikkortsdelen i forumet och be om råd och tips där istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Håller med föregående talare, om du får meddelande om att grafikdrivrutinen slutat fungera så tyder det på att något är vajsing med grafikkortet. Som du beskriver det så finns inget som tyder på att det skulle bero på ssd:n.

Men ska det verkligen resultera i att hela datorn stannar bara för att drivrutinen slutar funka? Jag trodde den slutade funka till följd av att hårddisken flippade ur. Så fel man kan ha :/

Visa signatur

Spel: | Asrock Z68 Extreme3 GEN3 | Intel 2500k | Corsair Vengeance 16GB | MSI 560 Ti | Cooler Master 750w | Antec 300| 1TB Samsung Spinpoint | Corsair Force GT 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av meemar:

Men ska det verkligen resultera i att hela datorn stannar bara för att drivrutinen slutar funka? Jag trodde den slutade funka till följd av att hårddisken flippade ur. Så fel man kan ha :/

Brukar ha samma problem med min GPU. Ibland fryser hela datorn, ibland blir det bara svart skärm sen fungerar det igen. Jag sitter på en gammal GT240just nu.

Permalänk
Medlem

Avinstallerade all drivrutiner och körde sedan drivesweeper. Vore tråkigt om det var något knas mot själva kortet.

Visa signatur

Spel: | Asrock Z68 Extreme3 GEN3 | Intel 2500k | Corsair Vengeance 16GB | MSI 560 Ti | Cooler Master 750w | Antec 300| 1TB Samsung Spinpoint | Corsair Force GT 120GB

Permalänk
Medlem

I beskrivningen för de nya drivrutinerna står det

Key Bug Fixes and Enhancements:
Fixes instances of driver timeouts while simultaneously watching multiple videos.

Jag undrar om det kan ha varit så att jag haft VLC & Youtube uppe samtidigt, eller nåt liknande i alla fall. Nu när jag tänker på det hände det nästan alltid under Youtube-tittande.

Visa signatur

Spel: | Asrock Z68 Extreme3 GEN3 | Intel 2500k | Corsair Vengeance 16GB | MSI 560 Ti | Cooler Master 750w | Antec 300| 1TB Samsung Spinpoint | Corsair Force GT 120GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av meemar:

I beskrivningen för de nya drivrutinerna står det

Key Bug Fixes and Enhancements:
Fixes instances of driver timeouts while simultaneously watching multiple videos.

Jag undrar om det kan ha varit så att jag haft VLC & Youtube uppe samtidigt, eller nåt liknande i alla fall. Nu när jag tänker på det hände det nästan alltid under Youtube-tittande.

Mycket möjligt. Skriv gärna en rad om du kommer på att det var där problemet låg så att andra kan hitta lösning på sina problem om dom söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Mycket möjligt. Skriv gärna en rad om du kommer på att det var där problemet låg så att andra kan hitta lösning på sina problem om dom söker.

Har gått flera dagar nu utan problem. Tror de var de nya drivrutinerna som gjorde susen!

Visa signatur

Spel: | Asrock Z68 Extreme3 GEN3 | Intel 2500k | Corsair Vengeance 16GB | MSI 560 Ti | Cooler Master 750w | Antec 300| 1TB Samsung Spinpoint | Corsair Force GT 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av meemar:

Men ska det verkligen resultera i att hela datorn stannar bara för att drivrutinen slutar funka? Jag trodde den slutade funka till följd av att hårddisken flippade ur. Så fel man kan ha :/

Skönt att det löst sig nu, men kan ju säga att om det varit din SSD så hade bilden inte blivit svart och sen kommit tillbaka några sekunder senare utan då hade du mötts av en blåskärm och blivit tvungen att bryta strömmen till datorn
När grafikdrivrutiner krashar så har Windows ingen möjlighet att visa någon bild innan drivrutinen är initialiserad igen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.