Permalänk
Medlem

Installera en HTPC

Har införskaffat en HTPC (bygg ihop den själv)

Nu skulle jag behöva hjälp med hur jag ska göra för installera mjukvara
till den. (Jag har ingen DVD-läsare och kör via HDMI till en TV, har även en laptop ifall det hjälper)

Delar i HTPCn:

Compucase 8K01 120W (chassi)
Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB (HDD)
Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz CL9 4GB (RAM)
Asus E35M1-I Deluxe (moderkort)

Jag tänkte köra Win7 + xbmc

Vad jag vill kunna göra på HTPCn är att surfa, spotify/Itunes och kunna se filmer/serier.

(När jag kopplade HTPC till TVn via HDMI (så som jag brukar göra med min laptop för tillfället fick jag ingen bild alls)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

grafikkortet kanske behöver ha drivisar innan den kan köra bilden genom hdmi? testa koppla till en datorskärm först. installera OS och drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Börja med att installera drivrutiner, ladda ner dom och lägg på USB. Koppla sedan din HTPC till en "vanlig" monitor (VGA) och börja installera drivrutinerna från USB minnet.

Sen är det bara börja ladda ner dvs. mjukvara du vill använda.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave88:

grafikkortet kanske behöver ha drivisar innan den kan köra bilden genom hdmi? testa koppla till en datorskärm först. installera OS och drivrutiner?

Ska ta och testa detta! Tack

Skrivet av BJORLING:

Börja med att installera drivrutiner, ladda ner dom och lägg på USB. Koppla sedan din HTPC till en "vanlig" monitor (VGA) och börja installera drivrutinerna från USB minnet.

Sen är det bara börja ladda ner dvs. mjukvara du vill använda.

Super! Tack

Permalänk
Medlem

Har ni testat att koppla HTPCn till en vanlig monitor med VGA, dock får jag ingen signal
överhuvudtaget. Vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu?

Datorn startar upp som den ska (dvs PSU, HDD, grafikkortet funkar också då ett par dioder lyser när man startar datorn)

Vad finns det för råd och tips?

Eventuelt får jag ta datorn till någon som sysslar med just bygga datorer och se ifall de kan lösa problemet

Edit: Problemet löste sig och HTPC står på sin plats vid TV

Permalänk
Skrivet av Dave88:

grafikkortet kanske behöver ha drivisar innan den kan köra bilden genom hdmi? testa koppla till en datorskärm först. installera OS och drivrutiner?

Det funkar direkt med HDMI utan drivrutiner, gjorde iallafall det för mig på mitt E45-deluxe kort.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]