Permalänk
Medlem

Windows och Plasma?

Hej!

Plasma har en tendens till att få lite inbränning när statisk bild visats under längre tid. Om man jobbar lite med Windows så kommer vissa saker så som startknapp och liknande ligga kvar på samma ställe en längre tid och då är frågan om det finns något för att motverka ev inbränning från detta?

Vet att vissa TV apparater har en funktion där bilden flyttar runt lite, detta har dock inte min TV men det kanske finns inbyggt i Windows?

MVH

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Nej där finns inte någon sådan funktion i Windows. Plasma är helt enkelt ingen bra teknik för stillastående bilder. Vissa TV program tenderar att bränna in stillastående program ikoner som Eurosport m.fl. och förargade abonenter (sportdårar) har försökt stämma kabelbolagen för förstörda skärmar. Plasma lär dock vara självläkande med tiden även om det kan kännas jobbigt att vänta på.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jag får nog instämma med Waxinator.
Det bästa är väl att använda skärmsläckaren, ställ den på 1 minut så förhindrar den inbränningar. Problemet är väl att så länge man sitter och arbetar så är bilden den samma.

Kort och gott: Använd inte en Plasma-TV till datorn!

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem

Tekniken har också gått framåt då visa företag hävdar att deras plasma har samma burn in resistens som LCD eller w/e men jag skulle inte riskera det.

Permalänk
Medlem

Skruva ner ljusstyrkan och välja mörka lågkontrastteman bör hjälpa till att hålla plasman fri från inbränningar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

skärmsläckare+auto-dölj taskbar så är du ganska säker även för längre pass. SÅ känsliga är de inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nä tanken är ju inte att jag ska "jobba" vid denna dator utan den körs främst med XBMC men ibland kan man vilja komma ut till windows för ex surfa och då är det bra om Windows är anpassat så att inte Plasman tar stryk.

Jag vet ju att ex Cartoon Networks logga har en tändens till att brännas in (och kanalen säger att de inte kan göra något åt det) och det just detta jag vill undvika.

Att skruva ner kontrast är ju ingen bra lösning efter som det blir fel sen när man ska se på film(vilket är huvud funktionen).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

En plasmaskärm är ju mer ljusintensiv men dagens LCD med LED bakbelysning är ju bra nog och helt okänslig för inbränning.
Eventuell skillnad i responstid har jag dock ingen aktuell info om.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

En plasmaskärm är ju mer ljusintensiv men dagens LCD med LED bakbelysning är ju bra nog och helt okänslig för inbränning.
Eventuell skillnad i responstid har jag dock ingen aktuell info om.

Jo jag känner till LCD/LED förr och nackdelar men jag kommer inte byta ut min plasma TV och responstiden är det inga problem med.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag sitter daglien och surfar på min VT30 plasma, tjejen med. Sen blir det en del skype osv. Dvs allt möjlig soffsurfande i timmar och har inte haft en enda problem med inbränning än.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurand:

Jag sitter daglien och surfar på min VT30 plasma, tjejen med. Sen blir det en del skype osv. Dvs allt möjlig soffsurfande i timmar och har inte haft en enda problem med inbränning än.

Ja min erfarenhet är att Panasonic är mycket bättre på att undvika inbränningar. Jag hade en Panasonic 50" plasma tidigare och den fick istort sätt aldrig inbränningar. På den LG jag har idag så kan man se tillfälliga inbränningar ganska ofta.

Visst hade jag gärna kört vidare med Panasonic men deras 60" kostar minst det dubble, d,v,s 30 000 kr.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det ligger nog något i det du säger, Panan är den enda plasman jag har ägt.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem

Surfat dagligen i mer än ett år på en LG PK350 50 tum, kan se spår efter webläsaren ibland men det försvinner efter några minuters tv-tittande. Det värsta är Tv:ns egna menyer och kanalnamnet som kommer upp i några sekunder vid kanalbyten, det lämnar spår direkt även om också det försvinner fort.

Permalänk
Medlem

Panasonic VT-20,surfning och annat fuffens i Windows miljö, inga problem. Inga längre tider med det stilla materialet utan TVn blir matad med serier och filmer istället

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

En kompis farsa kör Windows på sin plasma, den värsta inbränningen som blivit är när datorn "släcker skärmen" och tv'n börjar visa "Ingen signal", man kan ju tycka att det är en liten designmiss av Samsung hehe
Kör med skärmsläckare efter ~5min inaktivitet, så är det lugnt, om din tv inte börjar visa "Ingen signal" i all oändlighet kan du ju ställa in windows att släcka skärmen helt, det jobbiga är att man förmodligen måste väcka tv'n med fjärren igen när det hänt.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Kör själv med en LG 50PK350 och det fungerar hur bra som helst till en HTPC som bootar upp XBMC direkt.
Givetvis försöker jag inte lämna tvn på förlänge med en stillbild men kvaliten med en plamsa mot en LCD gör det värt det.
Inbränningar sker så lite och sällan nu med dagens teknik + att det finns funktioner sk white wash för att fixa det.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Ja de e kanske inte så farligt som jag fick för mig. Får bara se till att ha en vettig skärmsläckare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag hade inte funderat så mycket på det där med inbränningar på plasmaskärm när jag köpte min tv.
Spelade Gran Turismo i 3 timmar. Sedan hade jag hastighetsmätare i varenda program jag tittade på

Permalänk

Har en drygt fyra år gammal Panasonic (th50pz70e). Har haft mediadator och ps3 inkopplat sedan dag ett. Surfar på tv:n i bland, spelar en del, (2-3 spel om året). Inga problem med inbränning. (knappt 11900 timmar, kollade idag faktiskt)

Det är viktigast att ta det lugnt i början, efter ett par hundra timmar är plasman mindre känslig.

Visa signatur

Förvirrad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SS_Martha:

Har en drygt fyra år gammal Panasonic (th50pz70e). Har haft mediadator och ps3 inkopplat sedan dag ett. Surfar på tv:n i bland, spelar en del, (2-3 spel om året). Inga problem med inbränning. (knappt 11900 timmar, kollade idag faktiskt)

Det är viktigast att ta det lugnt i början, efter ett par hundra timmar är plasman mindre känslig.

Panasonic är bland de bättre när det gäller sådant, har egen erfarenhet

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Går att lösa "desktop" problemen med auto hide toolbar, "levande" bakgrund samt inga ikoner Sedan så är det bara att leta lösnigar på nätet: Preventivmedelstips

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36