Enskild firma, vad gäller vid datorköp?

Permalänk
Medlem

Enskild firma, vad gäller vid datorköp?

Hejsan,

Jag bedriver en enskild firma och behöver köpa en ny dator.
Då denna bolagsform är lite speciell och "jag" är företaget, hur går det till när jag får köpa en dator?
Anta att jag köper en dator för 10 000kr från dustinhome varav moms 2000kr.
Köper jag den däremot på dustin kostar den 10 000 + moms = 12 500.

Min fråga är alltså. Får jag köpa datorn som privatperson (pga EF) eller måste jag ändå köpa som företag?
Hoppas ni förstår min fråga

Permalänk
Medlem

Det är ju huvudsakligen för företagets del men givetvis kommer det bli en del privata saker (surfning) mm

Permalänk
Medlem

När jag ber farsan köpa lite saker till mig via hans EF så köper 'jag' via Dustinhome.

Permalänk

Konstigt att så få har svarat. Jag själv är inte insatt i vad man får göra, däremot vet jag vad väldigt många gör.

När man är enskild firma så är skillnaden mellan privatperson och företaget väldigt litet, för en väldigt många olika tjänster kan man välja en företagsvariant som ofta är betydligt sämre och dyrare. Jag vet inte ett enda person med enskild firma som väljer denna.
Det enda är tjänster där det klart och tydligt står att tjänsten enbart gäller privatpersoner, detta är inte ovanligt bland mjukvara och folk med enskild firma, följer detta ungefär lika bra som gemene gamer följer EULAN till punk och pricka som medföljer de flesta spel.

Angående användning av datorn privat, så får man inte dra av en sådan. Jag är ej insatt i hur det är byråkratisk och man ska följa lagen till punkt och pricka, bara det att alla skiter i detta. Men de köper självklart inte heller en dator med grafikkort för runt 6000kr för att enbart ha som bokföringsdator, utan en normal dator för just detta ändamål.

Det finns att läsa mer här:
http://www.nyttforetag.com/Content.aspx?ContentID=241
Bara det att deras text inte stämmer in vad jag vet emot verkligheten vad folk gör, men det handlar om en definitionsfråga, för många gör fler dator-arbetsrelaterade uppgifter än att bara bokföra.

*edit*
Denna artikel stämmer bättre in vad min erfarenhet är:
http://www.driva-eget.se/dra-av-dyr-dator-pa-en-gang-113208

Nå som sagt, jag är inte insatt och väntar på att någon som kan juridiken kan svara, på hur enskilda firmor egentligen ska göra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Hejsan,

Jag bedriver en enskild firma och behöver köpa en ny dator.
Då denna bolagsform är lite speciell och "jag" är företaget, hur går det till när jag får köpa en dator?
Anta att jag köper en dator för 10 000kr från dustinhome varav moms 2000kr.
Köper jag den däremot på dustin kostar den 10 000 + moms = 12 500.

Min fråga är alltså. Får jag köpa datorn som privatperson (pga EF) eller måste jag ändå köpa som företag?
Hoppas ni förstår min fråga

Priset inkl moms är väl samma mellan dustin och home.

Permalänk
Medlem

Nej det är det inte
Ta denna tex: http://www.dustin.se/addedtocart/5010600150
Kostar 1498 ink moms ist för 1399 ink moms för privatperson

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Nej det är det inte
Ta denna tex: http://www.dustin.se/addedtocart/5010600150
Kostar 1498 ink moms ist för 1399 ink moms för privatperson

Jaja, men att det skulle skilja 2500kr på en dator som du nämnde verkar otroligt.

Permalänk
Medlem

Tack bundy!
Då antar jag att det är ok att jag köper den "Privat".
Kommer bara köpa moderkort, processor, HD, kylare och minnen så det går på 5000-6000

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att köpa den privat? Det spelar ingen roll vart du köper den, huvudsaken att du kan redovisa moms. Dustin business & Home finns främst för att göra det enklare för företagare, inte att du just måste handla från någon särskild. Priserna brukar i huvudsak inte skilja sig, men det händer som du påpekade.

Om du menar med helt privat, och ändå använda produkterna inom företaget så finns det inget som hindrar dig från att göra det. Men du tjänar ju på att kunna kvitta ingående och utgående moms.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »