Permalänk
Medlem

Nätaggfläkt låter.

Hej, det känns som min nätaggsfläkt låter lite för mycket. Har ett Corsair HX850W och det överröstar allt annat i burken i idle. Det låter inte jättemycket men det är ett konstant fläktljud. Min bror har ett TX750W och hans nätagg låter långt ifrån lika mycket i idle. Ska också tillägga att jag verkligen inte belastar nättaget, har ett 570 och en I5a som är något överklockad.

Permalänk

Typ alla nya Corsair agg utom AX serien låter på tok för mkt, jag brukar byta ut fläkten mot en annan. En 140mm fläkt ska inte behöva snurra i mer än 5-700 rpm för att kyla de där aggen ens under max belastning. Komponenterna klarar ganska mkt. En vän till mig har tagit bort fläkten helt och hållet, det blir dock lite väl varmt då så inget jag rekommenderar om inte systemet är väldigt klent.

Men köp typ en Antec True Quiet eller liknande 140mm fläkt och byt ut. Var försiktig bara och se till att all ström har lämnat nätagget innan du skruvar isär det. Försök gärna starta datorn några gånger efter att du ryckt ut strömkabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikringdahl:

Typ alla nya Corsair agg utom AX serien låter på tok för mkt, jag brukar byta ut fläkten mot en annan. En 140mm fläkt ska inte behöva snurra i mer än 5-700 rpm för att kyla de där aggen ens under max belastning. Komponenterna klarar ganska mkt. En vän till mig har tagit bort fläkten helt och hållet, det blir dock lite väl varmt då så inget jag rekommenderar om inte systemet är väldigt klent.

Men köp typ en Antec True Quiet eller liknande 140mm fläkt och byt ut. Var försiktig bara och se till att all ström har lämnat nätagget innan du skruvar isär det. Försök gärna starta datorn några gånger efter att du ryckt ut strömkabeln.

Som jag skrev så har min bror ett TX agg som låter långt ifrån lika mycket. Att byta fläkt blir sista utvägen eftersom jag inte vill förlora garantin! Om det är fel på nätagget så skulle det vara bra att veta så jag kan byta ut det.

Permalänk
Medlem

Hur bär jag mig åt för att byta ut mitt nätagg? Det är köpt på cdon och jag tror jag har kvitto kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broris:

Hur bär jag mig åt för att byta ut mitt nätagg? Det är köpt på cdon och jag tror jag har kvitto kvar.

För hur länge sedan köpte du det ? Står ju på kvittot hur lång bytesrätt du har.

Jag har själv ett HX750 vilket jag också tycker låter mycket, mest i min burk i alla fall. Jag har pratat lite med en support på Inet (där jag köpte det) men han sa att det lät normalt. Funderar också på om jag skulle byta ut fläkten.

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brexour:

För hur länge sedan köpte du det ? Står ju på kvittot hur lång bytesrätt du har.

Jag har själv ett HX750 vilket jag också tycker låter mycket, mest i min burk i alla fall. Jag har pratat lite med en support på Inet (där jag köpte det) men han sa att det lät normalt. Funderar också på om jag skulle byta ut fläkten.

Jag är ganska säker på att det är fel på nätagget, min bror har ju som sagt nästan samma.