Permalänk
Medlem

Synpunkter på min överklockning

Halloj.

Har börjat att sätta lite mera krut i motorn, setupen ser ut så här.

Moderkort: Asus P5Q SE
CPU: Intel E8400 duo 3.00 GHZ
RAM: A-Data 2x2 gig 800MHZ

Är väll typ det som är intressant ?

Hur som helst så har jag kollat runt lite på folk som har samma kombo med CPU/moderkort och har nästan bara sett positiva grejer. Många som endast behövt ställa upp frekvensen för att ta sig till t.ex 3.6 GHZ.

Men jag stöter på väldiga problem redan vid 3465 MHZ vilket är det högsta stabila som jag kommit upp i. Kör Orthoz atm och har rullat på i 1.5 h.

Kör på 385x9
Nordbryggan på 1.10v
PCIE 100
Vcore 1.18v

Kommer alltså inte mycket högre, känns skumt att sitta fast på 3.4 GHZ :/
Tempen gå aldrig över 50 grader i full load.

Finns det något som jag kan ha missat? Sätter RAM-minnena käppar i hjulen? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

har du ställt ner minnena så dem går lite långsammare 800 delat i två 400 mhz det är ju ddr2 så (dual data rate version 2 )
333 mhz eller 667 mhz om du ser det i bios om det är under 800 mhz som T ex 667 eller 533 mhz och sen kan du ju öka vcore lite till T ex 1.250 det klarar den utan problem och se då hur högt du kommer och 50 grader är inte så varmt för en intel prolle btw när det går upp mot 80 grader då är du på gränsen av vad den tål
underklocka minnena lite och öka vcore så kommer det gå stabilare ^^

kör ju min amd processor i 3.6 ghz på 1.4 volt når säkert högre men mitt grafikkort flaskar nu så jag tänkter inte klocka mer
(har ju en rejäl luftkylare också så varför inte liksom den kyler upp mot 300W ^^)

och jag har klockat via fsb som du och det jag har gjort är att sänka ht link och cpu / nb link under 2000 mhz (vet inte om man gör det på intel socket 775) men på min egen burk (ungefär vid 2238 stock är 2000 på ht och nordbrygga får min och krasha oavsett vad jag gör innan den kommer in i windows )

så jag drog ner det och nu flaskar inte min cpu längre mitt hd 5770 eller krashar för den delen ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

har du ställt ner minnena så dem går lite långsammare 800 delat i två 400 mhz det är ju ddr2 så (dual data rate version 2 )
333 mhz eller 667 mhz om du ser det i bios om det är under 800 mhz som T ex 667 eller 533 mhz och sen kan du ju öka vcore lite till T ex 1.250 det klarar den utan problem och se då hur högt du kommer och 50 grader är inte så varmt för en intel prolle btw när det går upp mot 80 grader då är du på gränsen av vad den tål
underklocka minnena lite och öka vcore så kommer det gå stabilare ^^

kör ju min amd processor i 3.6 ghz på 1.4 volt når säkert högre men mitt grafikkort flaskar nu så jag tänkter inte klocka mer
(har ju en rejäl luftkylare också så varför inte liksom den kyler upp mot 300W ^^)

och jag har klockat via fsb som du och det jag har gjort är att sänka ht link och cpu / nb link under 2000 mhz (vet inte om man gör det på intel socket 775) men på min egen burk (ungefär vid 2238 stock är 2000 på ht och nordbrygga får min och krasha oavsett vad jag gör innan den kommer in i windows )

så jag drog ner det och nu flaskar inte min cpu längre mitt hd 5770 eller krashar för den delen ^^

http://www.google.se/imgres?q=asus+p5q+bios&um=1&hl=sv&client...

Så där ser det ut i BIOS vid minnena, inte mina specs men

Det är alltså DRAM frequency som jag skall ställa ner menar du ? Funderade lite över FSB strapen också

Permalänk
Medlem

Bumpar denna, ingen som har något tips ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomasdf:

Halloj.

Har börjat att sätta lite mera krut i motorn, setupen ser ut så här.

Moderkort: Asus P5Q SE
CPU: Intel E8400 duo 3.00 GHZ
RAM: A-Data 2x2 gig 800MHZ

Är väll typ det som är intressant ?

Hur som helst så har jag kollat runt lite på folk som har samma kombo med CPU/moderkort och har nästan bara sett positiva grejer. Många som endast behövt ställa upp frekvensen för att ta sig till t.ex 3.6 GHZ.

Men jag stöter på väldiga problem redan vid 3465 MHZ vilket är det högsta stabila som jag kommit upp i. Kör Orthoz atm och har rullat på i 1.5 h.

Kör på 385x9
Nordbryggan på 1.10v
PCIE 100
Vcore 1.18v

Kommer alltså inte mycket högre, känns skumt att sitta fast på 3.4 GHZ :/
Tempen gå aldrig över 50 grader i full load.

Finns det något som jag kan ha missat? Sätter RAM-minnena käppar i hjulen? Vad tror ni?

Fick upp min gamla core 2 duo till 3,50ghz stabilt utan problem :S

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av mOOpiTh:

Fick upp min gamla core 2 duo till 3,50ghz stabilt utan problem :S

jag är vittne till de ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Fick upp min gamla core 2 duo till 3,50ghz stabilt utan problem :S

Jaha, jätte bra och kul för dig! Dock så är det inte mycket till hjälp för mig, om du inte kan jämföra lite och dra lite paralleller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomasdf:

Jaha, jätte bra och kul för dig! Dock så är det inte mycket till hjälp för mig, om du inte kan jämföra lite och dra lite paralleller

Happ, imorse tänkte jag ge mig på saken igen. Slutade i kaoZ.

höjde FSBn med brutal 5 snäpp, efter det så kolapsade hårddisken. Varken CMOS reset eller något alls hjälpte.
Fick fråga en kompis efter en Win7-skiva för att se om något gick att rädda, försökte göra en återställning för jäves, så fick bli till att göra en ny installation av hela skiten.

Så nu sitter jag här på en tom burk, några hemsidor buggar sönder (Bla Flashback ) men får väll ge mig på att fixa resten imorn.

As nice födelsedag!

Peace (ger upp detta nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jomasdf:

Happ, imorse tänkte jag ge mig på saken igen. Slutade i kaoZ.

höjde FSBn med brutal 5 snäpp, efter det så kolapsade hårddisken. Varken CMOS reset eller något alls hjälpte.
Fick fråga en kompis efter en Win7-skiva för att se om något gick att rädda, försökte göra en återställning för jäves, så fick bli till att göra en ny installation av hela skiten.

Så nu sitter jag här på en tom burk, några hemsidor buggar sönder (Bla Flashback ) men får väll ge mig på att fixa resten imorn.

As nice födelsedag!

Peace (ger upp detta nu)

sänk ner FSB igen, Intel och FSB clockning går inte bra ihop som jag förstått det, det du ska höja är multiplyer (den som står som t.ex. x15 och höjs i 0.5 per steg)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

sänk ner FSB igen, Intel och FSB clockning går inte bra ihop som jag förstått det, det du ska höja är multiplyer (den som står som t.ex. x15 och höjs i 0.5 per steg)

Kan säga att den är på max och alltid varit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

sänk ner FSB igen, Intel och FSB clockning går inte bra ihop som jag förstått det, det du ska höja är multiplyer (den som står som t.ex. x15 och höjs i 0.5 per steg)

Man kan inte höja multipel på 775-brädorna. Jag har väldigt likadant problem som TS.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb