Permalänk
Proffsmoddare

Knivar som hobby

Tjo

Tänkte att dom av oss som samlar på knivar eller bara är intresserade skulle få hjälpa mig med att hitta knivar med udda design snygga, stora, små, folders, karambits, bowies osv. Har blivit smått biten av knivsmlandet då det finns så otroligt mycket vackra/coola skapelser där ute. Jag har inte så vansinnigt många nu men jag jobbar konstant på att utöka samlingen Alla tips är välkomna. Sitter just nu och väntar på att min Schrade SCOR bowie ska dyka upp då denna är mitt senaste inköp, en liten nätt fickniv på 45cm och blygsamma 1,3kg

Här har ni en bild på en del av min samling (håller på att göra ställ till resten)
Det är en salig blandning av Cold Steel, Columbia, Smith&Wesson, Gerber mfl samt rena kinakopior

Eftersom knivarna inte används så spelar inte stålet någon roll för mig utan för mig är det looken som är viktig mina två favoriter är definitivt mina Cold Steel Double agent 1&2 då dessa är så brutalt elaka

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Äntligen säger jag !

Äntligen får man se din lilla knivsamling

Diggar dina ställningar eller vad man ska kalla det

Permalänk
Medlem

Läckert. Knivar kan vara riktigt snygga :). De gör sig dock bäst antingen i köket, eller i nån form av visningsmonter som du visar :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Diggar den röda och den med röda cirkeln i. Dom andra är också grymma
Skysst uppställning !

Permalänk
Medlem

Coolt.

Själv har jag lagt ner knivsamlandet, har bara några rakknivar efter morfar,
samt en handfull egna knivar, Fällkniven, Benchmade (H-D) & en Kershaw, typ.
(Några gamla stiletter, multitänger & annat finns säkert kvar också.)

Edit/Skämskudde på Rambokniven t.h./Edit

Permalänk
Musikälskare

Nice!

Hoppas de är utom räckhåll för barn

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Hammar:

Coolt.

Själv har jag lagt ner knivsamlandet, har bara några rakknivar efter morfar,
samt en handfull egna knivar, Fällkniven, Benchmade (H-D) & en Kershaw, typ.
(Några gamla stiletter, multitänger & annat finns säkert kvar också.)

Edit/Skämskudde på Rambokniven t.h./Edit

Det beror ju på vad det är för Rambokniv Gil Hibbens Ramboknivar är butala, men tbh så önskar man att det INTE stod Rambo på dom

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Proffsmoddare

Då har äntligen min Scrade SCOR Bowie landat här hemma och jag har bara en sak att säga OMFG!! Visst låter måtten imponerande på papper men innan man sett en 45cm 1,3kg bowie irl så går det fan inte att inse hur brutalt stor den är

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

En riktigt vacker skapelse [WP@]Wolverine.

Jag kan nog inte säga att jag har haft ett genuint samlarintresse av knivar, dock har jag alltid en kniv på mig när jag är i tjänsten. Den kniv som var min längsta trotjärnare var en Mora 2000, ingen kniv som överhuvudtaget spräcker gränser, men en helt okej allroundkniv.
Nu bär jag en SOG Fixation som jag köpt på en amerikansk flygbas för ett tag sedan.
Tidigare har jag haft en Fällkniven S1 som jag bar på mig i nästan 5 år, men nu fått pensionera sig ett tag, förmodligen tas den i bruk så snart jag roterar ut i fält igen.
Fick en Eickhorn rescueknife, av min förra arbetsgivare. En kniv som är lätt att få med sig i en känga eller motsvarande.
Har dessutom en Eickhorn bajonett med vapenfäste för rails.

Har haft funderingar på att börja samla på mer knivar, och upprätta förvaring i vitrinskåp i vardagsrummet...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av AzzEX FX:

En riktigt vacker skapelse [WP@]Wolverine.

Jag kan nog inte säga att jag har haft ett genuint samlarintresse av knivar, dock har jag alltid en kniv på mig när jag är i tjänsten. Den kniv som var min längsta trotjärnare var en Mora 2000, ingen kniv som överhuvudtaget spräcker gränser, men en helt okej allroundkniv.
Nu bär jag en SOG Fixation som jag köpt på en amerikansk flygbas för ett tag sedan.
Tidigare har jag haft en Fällkniven S1 som jag bar på mig i nästan 5 år, men nu fått pensionera sig ett tag, förmodligen tas den i bruk så snart jag roterar ut i fält igen.
Fick en Eickhorn rescueknife, av min förra arbetsgivare. En kniv som är lätt att få med sig i en känga eller motsvarande.
Har dessutom en Eickhorn bajonett med vapenfäste för rails.

Har haft funderingar på att börja samla på mer knivar, och upprätta förvaring i vitrinskåp i vardagsrummet...

har själv spanat på flera SOG men tyvärr har min plånbok aldrig låtit mig köpa en :/

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Fotade några av mina knivar för skojs skull.

Uppifrån & ner:

Harley 13100 Hardtail (Benchmade) Alu+G10/D2-stål.
Fällkniven "Njord" VG10/Läder.
Fällkniven "A1" VG10/Kratongummi.
Fällkniven "P1" VG10/Svart micarta.
Kershaw .. nånting. Skållor i sälgrot.
Leatherman "Surge" till vänster.

Fällknivarna är alla "EDC:s", d.v.s. jag har en av dem
i fickan på daglig basis. "Njord" är bara samlande,
medan jag hugger ved i köket med A1:an.
Tången är rent allmänt oumbärlig så fort man har en.

Permalänk
Medlem

Tänkte dela med mig av min länklista, för de intresserade.

http://bit.ly/xAdMX0

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Hammar:

Fotade några av mina knivar för skojs skull.

http://forumbilder.se/images/8602012114057c721.jpg

Uppifrån & ner:

Harley 13100 (Benchmade) Svart micarta/Rostfritt.
Fällkniven "Njord" VG10/Läder.
Fällkniven "A1" VG10/Kratongummi.
Fällkniven "P1" VG10/Svart micarta.
Kershaw .. nånting. Skållor i sälgrot.
Leatherman "Surge" till vänster.

Fällknivarna är alla "EDC:s", d.v.s. jag har en av dem
i fickan på daglig basis. "Njord" är bara samlande,
medan jag hugger ved i köket med A1:an.
Tången är rent allmänt oumbärlig så fort man har en.

Nice samling och till skillnad från mig så använder du dina knivar då jag bara samlar på coola knivar har jag inte lagt ner så mycket pengar på att köpa med hög kvalitet. Jag känner ju inte att det är värt att betala för superstål på en kniv som endast ska stå i ett ställ.

Knivar som står högt på min önskelista är

Gil Hibben Claw
Mantis MK-3vXb Encore
Emerson Combat Karambit

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11899221']Nice samling och till skillnad från mig så använder du dina knivar då jag bara samlar på coola knivar har jag inte lagt ner så mycket pengar på att köpa med hög kvalitet. Jag känner ju inte att det är värt att betala för superstål på en kniv som endast ska stå i ett ställ.

Knivar som står högt på min önskelista är

Gil Hibben Claw
Mantis MK-3vXb Encore
Emerson Combat Karambit

Emersons Combat Karambit är himla fin, om än aningen svår att få tag i (de säljer ofta slut snabbt).

Gillar du Khukris och inte vill lägga mycket pengar så finns alltid (länk nedan), helt utmärkta att använda med.

http://www.thekhukurihouse.com

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Xeon404:

Emersons Combat Karambit är himla fin, om än aningen svår att få tag i (de säljer ofta slut snabbt).

Gillar du Khukris och inte vill lägga mycket pengar så finns alltid (länk nedan), helt utmärkta att använda med.

http://www.thekhukurihouse.com

Dom är visserligen coola men inte riktigt min stil jag gillar mer modern hightech stil och så är det viktigt att dom ser elaka ut

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11899221']Nice samling och till skillnad från mig så använder du dina knivar då jag bara samlar på coola knivar har jag inte lagt ner så mycket pengar på att köpa med hög kvalitet. Jag känner ju inte att det är värt att betala för superstål på en kniv som endast ska stå i ett ställ.

Knivar som står högt på min önskelista är

Gil Hibben Claw
Mantis MK-3vXb Encore
Emerson Combat Karambit

Sant det där med stålet, men personligen "ser" jag stålet också när jag tittar på knivar,
precis som det "känns" skillnad på 500krs-knivar & tio gånger dyrare superstålknivar.
Jag är t.ex. en sån där som "vickar" på en fällknivs gångjärn det första jag gör o.s.v.

Just VG10-stålet är det en bekant till mig (från förr) som har "uppfunnit", så därför
är det lite roligt att se & ha resultaten av det patentets efterverkningar.

Tips på en rolig & bra "knivkanal"@Youtube: http://www.youtube.com/user/nutnfancy

Youtubeklipp på Harley-kniven:
http://www.youtube.com/watch?v=I7Hvfvhy7BU

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11899325']Dom är visserligen coola men inte riktigt min stil jag gillar mer modern hightech stil och så är det viktigt att dom ser elaka ut

Då kanske någon av dessa passar bättre ^^

http://www.ansoknives.com/

http://americankami.com

http://zombietools.com/

http://www.maxvenom.com

Permalänk
Proffsmoddare

American Kami var ju brutala som fan men priserna var ju därefter med

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Hur är det med svärdarna? Får man ha såna hemma eller?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Hur är det med svärdarna? Får man ha såna hemma eller?

Klart, samurajsvärt är inte ovanligt. Så länge man inte är ute på gatan och svingar

Permalänk
Medlem

Postar en bild på min S1:a, SOG Fixation, och så minimultitoolen.

Funderar om det är dax att utöka med en annan variant SOG, kanske en Bowie...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Min Coldsteel Ti-lite 6" och en smidig CardSharp II...

http://www.coldsteel.com/tilite.html
http://iainsinclair.com/products.php

Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11881989']Tjo

Tänkte att dom av oss som samlar på knivar eller bara är intresserade skulle få hjälpa mig med att hitta knivar med udda design snygga, stora, små, folders, karambits, bowies osv. Har blivit smått biten av knivsmlandet då det finns så otroligt mycket vackra/coola skapelser där ute. Jag har inte så vansinnigt många nu men jag jobbar konstant på att utöka samlingen Alla tips är välkomna. Sitter just nu och väntar på att min Schrade SCOR bowie ska dyka upp då denna är mitt senaste inköp, en liten nätt fickniv på 45cm och blygsamma 1,3kg

Här har ni en bild på en del av min samling (håller på att göra ställ till resten)
Det är en salig blandning av Cold Steel, Columbia, Smith&Wesson, Gerber mfl samt rena kinakopior
http://img23.imageshack.us/img23/1222/samlingen.jpg

Eftersom knivarna inte används så spelar inte stålet någon roll för mig utan för mig är det looken som är viktig mina två favoriter är definitivt mina Cold Steel Double agent 1&2 då dessa är så brutalt elaka

Hur lång blad har kniven längst till höger, andra nerifrån?

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Tomas_88:

Hur lång blad har kniven längst till höger, andra nerifrån?

Antar att du menar min Smith&Wesson HRT (den svarta) Hawkbill 15cm totalt 6cm blad

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11902709']Antar att du menar min Smith&Wesson HRT (den svarta) Hawkbill 15cm totalt 6cm blad

Japp det var den, ser ganska snyggt och smidigt ut även om den inte har lika cool design som samtliga knivar längst till vänster.
Skulle vara roligt att använda den som skrivbordskniv istället för en såndär med rakblad inne för att öppna posten

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Tomas_88:

Japp det var den, ser ganska snyggt och smidigt ut även om den inte har lika cool design som samtliga knivar längst till vänster.
Skulle vara roligt att använda den som skrivbordskniv istället för en såndär med rakblad inne för att öppna posten

Det funkar den alldeles utmärkt till Den öppnar även alla typer av hårdvaruförpackningar som en dans

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

satan va snyggt med domma knivar får jag säga:)

Dock är väll det enda jag har en hederlig morakniv, så jag har inte så mycket att komma med:)

Hur illa mår plånboken när man köper sådana här knivar, pris?:)

Skrev ett ord 2 gånger...
Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av bourne94:

satan va snyggt med domma knivar får jag säga:)

Dock är väll det enda jag har en hederlig morakniv, så jag har inte så mycket att komma med:)

Hur illa mår mår plånboken när man köper sådana här knivar, pris?:)

allt från 100:- upp till 7-8000:- så det finns prisklasser för alla

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Måste tipsa om
http://www.magnusaxelsonknives.com/
.. som jag hittade alldeles nyss. Omnomnom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[WP@:

Wolverine;11903050']allt från 100:- upp till 7-8000:- så det finns prisklasser för alla

Okej, då får jag kolla in och skaffa mig en då... detta var ju riktigt snyggt:)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |