Behöver ett klassiskt "måste ha spelat" spel.

Permalänk
Medlem

Behöver ett klassiskt "måste ha spelat" spel.

Hej!

Jag hade lite på nyårslöfte att spela igenom 5 klassiska spel som jag inte spelat tidigare. Sitter just nu och försöker komma på vilka spel som är de mest klassiska spelen. De ska vara såna "måste ha spelat" spel.

De jag har kommit på hittills:
- Baldurs gate (1an eller 2an)
- Fallout (1an eller 2an)
- Grim fandango
- Planescape Torment

Ovan spel har jag inte spelat och är vad jag förstår spel som man nästan måste ha spelat. Gamla klassiker helt enkelt. Jag kommer dock inte på något 5e spel... just nu lutar det åt quake2.

Dessa spel har jag redan spelat igenom så dessa "räknas" inte.
- Warcraft II och 3
- Starcraft 1 och 2
- wow
- Outcast
- Half-life 1 och 2
- Bioshock 2 (ej 1an dock).
- Farcry
- Crysis
- Diablo 2.
mf..

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk
Medlem

Mafia är ett bra spel som man nästan måste ha spelat=)

Permalänk
Medlem

Heroes of Might and Magic 3!
Portal

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

hela gta serien, men speciellt san andreas och vice city.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Portal har jag lirat (både 1an och 2an), fantastiska spel!

GTA har jag liggandes hemma, men jag gillar verkligen inte dessa spel =(

Kommer Skyrim vara en klassiker? ett "måste spela" om man ser nåt år fram i tiden? Borde man ha spelat något final fantasy spel nån gång i sitt liv?? finns dessa på PC?

Har funderat lite kring Heroes of might and magic. Vilket av dem bör man i så fall ta?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 // I5 2500K (3,3Ghz) // Corsair 8GB XMS3 1600 mhz // ASUS GTX780 DC2OC

Permalänk

Monkey Island spelen

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Medlem

FF7 finns till pc.

Angående heroes spelen så är min (och dom flestas) favorit 3an. Men spela mot människor om du har möjlighet, mycket roligare!

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

Mina all time favourites:

Halo serien. (1,2,3 var bäst imo, och i den ordningen)
Skyrim
Dragon Age 1
Mass Effect 1
Die Kurve (dock måste man vara ett antal pers.. på samma dator)

Kommer inte på något annat just nu, BF Serien är ocksa Epic, dock bara Multiplayer, och måste spelas med kompisar, annars missar man hela idén.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Discokungen

Knights of the Old Republic 1 och 2, tveklöst! Annars The Witcher, som iofs är rätt nytt, men kör på det också!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Myst I, II, IV

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pojo:

Portal har jag lirat (både 1an och 2an), fantastiska spel!

GTA har jag liggandes hemma, men jag gillar verkligen inte dessa spel =(

Kommer Skyrim vara en klassiker? ett "måste spela" om man ser nåt år fram i tiden? Borde man ha spelat något final fantasy spel nån gång i sitt liv?? finns dessa på PC?

Har funderat lite kring Heroes of might and magic. Vilket av dem bör man i så fall ta?

Svar0: X-COM Apocalypse!
Svar1: The Elder Scrolls Morrowind > Skyrim. Kommer vara det med.
Svar2: Heroes of might and magic 1! + 3! 2:an och resterande är inte "lika" bra.
Sedan bör du se över Silver, ett av de bästa spelen någonsin.

Min top 3:
0. XCOM
1. Silver
2. Morrowind
3. Quake2 Multiplayer

Permalänk
Medlem

Doom 1-2
Quake 1-2
Duke Nuke'm 3d

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Conkers bad fur day till nintendo 64

Visa signatur

i3 540, hd5570, 4gb, 60gb ssd, ga-p55-usb3
Sony Fw900
razer salmosa
6gv2

Permalänk
Medlem

Alla GTA spelen.
Heroes Heroes of Might and Magic spelen.
Age of Empires II.
Postal 2.
Need for Speed: Underground 2.
Red Alert, Tiberian Sun osv.
Och självklart alla COD spelen.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

final fantasy 7/8/9 7an är riktigt bra

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Battlefield 2 och 3 är ju nästan ett ''måste'' också

Visa signatur

| i7 6700K | GTX 980 | Noctua NH-D15 | Samsung 950 PRO NVMe 256GB | 120GB Corsair SSD | 250GB Samsung 840 Evo | 1TB Lagring | 16GB Ram | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Surface Pro 4 i5 för anteckningar i studier | Lenovo Thinkpad T490 i7 för utveckling och övriga studier |

Permalänk
Medlem

Max Payne!

Permalänk
Medlem

Might and Magic VII & VIII

Permalänk

Monkey Island 1 + 2
Sam n Max hit the road
Day of the Tentacle
Indiana Jones and the fate of Atlantis
Doom
Deus Ex
Knights of the old republic
Vampire the masquerade: Bloodlines
Max Payne

.. bara ett axplock!

Visa signatur

Dator.

Permalänk

MDK, Murder death kill. Sjukt roligt FPS spel. Bara att hålla in ctrl knappen genom hela spelet.

Permalänk
Medlem

Röstar för Max Payne, Morrowind (!) och Mafia.

De tre stora M:en.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pfeffe:

Mafia är ett bra spel som man nästan måste ha spelat=)

Jag förstår inte varför folk tycker Mafia är så bra. Minns att jag tyckte spelmekaniken var förfärlig första gången jag spelade igenom det. Efter att fått höra tjat i flera år om hur bra det var tänkte jag spela igenom det igen när 2an kom. Var än mer förbannad på dålig speldesign den här gången. Onödiga körsträckor, hemska kontroller, fruktansvärt irriterande musik (efter några timmar).

När jag sedan spelade 2an insåg jag att det fortfarande fanns en massa hemska saker kvar.

Jag skulle verkligen inte sätta Mafia på en lista över spel man måste ha spelat. Jag håller däremot med föregående talare om att Morrowind kommer vara det Elder Scrolls spel som vi minns genom tiderna.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

-C&C generals/red alert
-TES Morrowind som redan nämnts
-Halo 1
-Final Fantasy
dessa rekommenderas sedan finns ju världen av konsolspel som kan utförskas vidare.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kadjoopplo:

MDK, Murder death kill. Sjukt roligt FPS spel. Bara att hålla in ctrl knappen genom hela spelet.

Hahaha det låter som ett bra spel om man dömer efter vad spelet heter

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrSvamp:

X-COM Apocalypse!

Många glömmer Terror from the deep i listor som dessa. Kanske det bästa spelet.

Permalänk

Varför ska du spela spel för att de är "måste ha spelat"-spel och inte för att de är bra? Ska du avstå från att spela skyrim bara för att det inte är ett spel som man i framtiden säger att man "måste ha spelat"?

Gud vad tråkigt

Permalänk

Mass Effect 1 & 2.

Ah yes, "Reapers"...

Visa signatur

Fractal Design Arc | MSI Z87-G43 Gaming | Intel Core i5-4670K | AMD Powercolor R9 280X | Kingston HyperX 4x2 GB|Kingston SSDNow V300 120GB + 2 X 500GB HDD | Phanteks PH-TC14PE | Fractal Design Newton R2 650W

Permalänk
Skrivet av Pojo:

Hej!

Jag hade lite på nyårslöfte att spela igenom 5 klassiska spel som jag inte spelat tidigare. Sitter just nu och försöker komma på vilka spel som är de mest klassiska spelen. De ska vara såna "måste ha spelat" spel.

De jag har kommit på hittills:
- Baldurs gate (1an eller 2an)
- Fallout (1an eller 2an)
- Grim fandango
- Planescape Torment

Ovan spel har jag inte spelat och är vad jag förstår spel som man nästan måste ha spelat. Gamla klassiker helt enkelt. Jag kommer dock inte på något 5e spel... just nu lutar det åt quake2.

Dessa spel har jag redan spelat igenom så dessa "räknas" inte.
- Warcraft II och 3
- Starcraft 1 och 2
- wow
- Outcast
- Half-life 1 och 2
- Bioshock 2 (ej 1an dock).
- Farcry
- Crysis
- Diablo 2.
mf..

Originalen, Doom, Duke Nukem och en av mina favoriter som faktiskt är väldigt kul fortfrande att spela COOP på System Shock 2!

Permalänk

tänker föreslå lite gamla strategi spel
Close Combat: A Bridge Too Far
Total annihilation (1997)
(Länkar är till wikipedia)

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk

BATTLEFIELD 2!!!