Stoppar in en SATA disk i burken, startar ej!

Permalänk

Stoppar in en SATA disk i burken, startar ej!

Hallå där alla clockers! Skulle behöva lite hjälp med att plocka poäng hos svärmor!
Hon stoppade in fel nätsladd i en extern hårddisk och körde in 19v/3a i en hårddisk som skulle ha 12v/2a och den slocknade tvärt! Jag har nu tagit ut den ur sitt skal och stoppat den i min stationära i hopp om att kretskortet i skalet brännt innan hårddisken. Jag har kopplat in strömmen och SATA kabeln i SATA2 porten (eftersom 1a är upptagen) och datorn startar nu inte alls, helt död. Jag provade därför att koppla ur hårddisken och shillivippen så startade datorn på momangen! Därför undrar jag nu om jag bara gör fel eller om det är så illa att hårddisken tog skada? Vad kan man göra i så fall? Hade ju varit illa om man var tvungen att krypa tillbaks och säga att hon får köpa ny för att jag inte klarar av det! Tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Startar den inte överhuvudtaget? Inget liv alls? Konstigt isf.
Den ska ju starta iaf, får du ett felmeddelande byter du startordning i BIOS.

Permalänk

helt stendöd, inte ett klick ens. Tycker att den borde starta och ge mig felmeddelande

Permalänk
Medlem

testa att starta med enbart den trasiga, datorn borde då boota och ge typ "ingen disk hittades" etc
annars Gparted/partedmagic/liveCD kan kanske var till någon hjlp...

Men köra in 19V/3A är en sjujädrans överbelastning.... Inte förvånad dock ge en del modern teknik är dömt att misslyckas/skapa explosiva efterdyningar =D lycka till,..