Hur läses GPU tempen av och vart sitter GPU sensorn?

Permalänk

Hur läses GPU tempen av och vart sitter GPU sensorn?

Ja som topic säger, Hur läses GPU temp av och Vart sitter själv sensorn som bestämmer hur varmt GPU är?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

de va ju en inveklad frågaa:p sitter säll någon stans under aliminiumbiten på cpu´n och känner av hur het den är ^_^
ingen aning.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Inaktiv

Var du kan se temp? HWMonitor, GPU-Z, GPUObserver, Google?
Om du menar tekniken bakom mätningen, ingen aning.

Permalänk
Medlem

det sitter en termistor i kislet skulle jag gissa.

Permalänk
Skrivet av Tawen:

de va ju en inveklad frågaa:p sitter säll någon stans under aliminiumbiten på cpu´n och känner av hur het den är ^_^
ingen aning.

Haha ja ellerhur! det är just därför jag ställer den tanke-nöten till nördarnas nörd forum! ^^ och det var GPU ja menade inte CPU.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av El_Raspberry:

Var du kan se temp? HWMonitor, GPU-Z, GPUObserver, Google?
Om du menar tekniken bakom mätningen, ingen aning.

Jag kanske var lite otydlig, men menar alltså tekniken, vart på PCB kortet sitter termostaten?

Skrivet av Kevlarheart:

Haha ja ellerhur! det är just därför jag ställer den tanke-nöten till nördarnas nörd forum! ^^ och det var GPU ja menade inte CPU.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Jag kanske var lite otydlig, men menar alltså tekniken, vart på PCB kortet sitter termostaten?

Tja, eftersom den mäter temperaturen på GPUn så borde den ju sitta där

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Tja, eftersom den mäter temperaturen på GPUn så borde den ju sitta där

Hmm, Jag kanske ska dumförklara mig själv som trodde att hela kortets värme på något sätt summerades till en summa eller att tempen mättes från någon annastans än från själva GPU som sitter ca mitten på PCB kortet.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kevlarheart:

Jag kanske var lite otydlig, men menar alltså tekniken, vart på PCB kortet sitter termostaten?

Termostat = Styr temperatur
Temperaturgivare = Visar temperatur

Det finns också flera, även om de flesta högnivåprogram bara läser av en.

Skrivet av swesen:

det sitter en termistor i kislet skulle jag gissa.

Helt korrekt. GPU'ns temperatursensor är en termistor som sitter inbyggd i själva grafikprocessorn, samma gäller både NVidias och AMD's grafikkort, och enligt TSMC ska de vara ratade för 30-130° C. Termistorn i sig kallas även "pn juncion" och lär fysiskt sitta någonstans i mitten av kretsen.

De flesta CPU'er använder samma lösning, och det används ofta mer än en.

Många grafikkort har även kretsar som kontrollerar bl.a. VRM-temperaturen, vilket är varför man kan få överhettningsproblem med throttling etc även om core-temperaturen visar lågt (typexempel vattenkylning av enbart GPU).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync