Finns å många tablets, vilken är ''bäst''?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag har kollat lite närmre och det verkat som att prestandan är helt jämförbar mellan iPad2 och de bästa androiderna. Ibland hamnar iPad2 högst, ibland Transformer Prime etc. Det beror på val av test etc. Här är ett test som visar hur nära i grafikprestanda de ändå ligger (och mycket högre än t.ex. iPad1):
http://www.glbenchmark.com/compare.jsp?benchmark=glpro21&show...

Mao är det nog rätt klokt att försöka testa hårdvaran, se hur den känns i handen, och inte minst jämföra operativen, för det finns inte några stora prestandaskillnader (om man jämför med de bättre androiderna mao).

GPU mot GPU i 720P upplösning är iPad 2 i ena fallet 90% snabbare och i det andra 38% i GLBenchmark (http://www.anandtech.com/show/5163/asus-eee-pad-transformer-p...). Jag vet inte vad du tycker men jag anser inte det vara "helt jämförbart" allafall

Att Transformer Prime dessutom har högre native upplösning så den med andra ord är ändå långsammare jämfört med iPad2 gör inte saken bättre.

Tegra 3 är inte någon slöfock och räcker ju långt vad gäller dagens spel. Jag förväntade mig dock mer från nVidia. GPUn är deras hemmaplan och det här är andra gången de levererar en SoC med "dålig" grafisk prestanda jämfört med konkurrenterna.

Om jag skulle köpa en Android-tablet skulle jag vänta och se vad Samsung och de andra kan ta fram för nya SoCs. Jag tror det blir en repris av förra året och tror att Samsungs kommande SoC blir bättre än nVidias.

Permalänk
Medlem

Hade tagit en Asus Transformer. Vid ett senare tillfälle kan man köpa till t-bordet om man så önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

GPU mot GPU i 720P upplösning är iPad 2 i ena fallet 90% snabbare och i det andra 38% i GLBenchmark (http://www.anandtech.com/show/5163/asus-eee-pad-transformer-p...). Jag vet inte vad du tycker men jag anser inte det vara "helt jämförbart" allafall

Prestandan på iPad1 och 2 är inte jämförbara. Den ena ger nämligen i storleksordningen 5 gånger högre grafikprestandan än den andra. Detta är tillräckligt stor skillnad för att en vanlig användare skall märka direkt, även om man inte är en benchmarkfreak eller nån spelfanatiker. Prestandaskillnaden mellan Transformer Prime och iPad2 är jämförbar. En vanlig användare märker inte nån hårdvarurelaterad skillnad (däremot nog skillnader som har med OSet att göra). Jag har inte sett några tester där nån av dem skulle ha mer än 100% mer (dubbelt) prestanda än den andra, alltså kommer en normalanvändare inte att se någon (hårdvarurelaterad) skillnad.

Själv har jag inte köpt nån surfplatta än, jag har en del förhoppningar i att Tegra3 kommer att ha bra CPU-prestanda etc. Men framförallt väntar jag på Cortex A15 "Eagle". Snapdragon S4. Krait CPU. Dessa är de arkitekturer som kommer att föra surfplattorna in i en helt annan liga (ca 4 ggr högre prestanda utan någon ökad strömförbrukning). Dock så kommer dessa att komma till både iOS och android under våren / försommaren. Sen har vi ju även Windows 8 i höst, själv tror jag att försäljning av surfplattor på allvar tar fart när det går att köra äkta Windowsapplikationer på plattorna, och inte telefonappar. (Jag är medveten om att detta kräver en Intel-CPU).

Förresten angående mina länkade benchmarks: om du kollar på Egypt Standard(ej offscreen) och liknande så ser du skillnader på 5-10% trots att androiderna har klart högre upplösning. Det tycks som att Android Honeycomb är rätt så effektivt när det gäller 3d-rendering i alla fall.. I vanlig ordning spelar det stor roll exakt vilken version av OSet som man jämför, beroende på hur jämförelsen görs kan man få rätt olika resultat.. Men jag tycker de verkar rätt likvärdiga när det ser ut så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Själv har jag inte köpt nån surfplatta än, jag har en del förhoppningar i att Tegra3 kommer att ha bra CPU-prestanda etc. Men framförallt väntar jag på Cortex A15 "Eagle". Snapdragon S4. Krait CPU. Dessa är de arkitekturer som kommer att föra surfplattorna in i en helt annan liga (ca 4 ggr högre prestanda utan någon ökad strömförbrukning). Dock så kommer dessa att komma till både iOS och android under våren / försommaren. Sen har vi ju även Windows 8 i höst, själv tror jag att försäljning av surfplattor på allvar tar fart när det går att köra äkta Windowsapplikationer på plattorna, och inte telefonappar. (Jag är medveten om att detta kräver en Intel-CPU).

Jag tror också på Cortex A15. Mycket intressantare än quad-versioner av Cortex A9. Dessvärre ser det ut som Apple går samma väg som nVidia då det funnits tecken i iOS på att nästa version av deras processor blir en quad så då lär inte Apple haka på A15 spåret förrän om ett år :/

Mina förhoppningar går till GPUn istället. Om ryktet om en högupplöst skärm stämmer måste de öka GPU prestandan för att den inte skall kännas slö jämfört med iPad 2. Det jag tycker känns troligt är i så fall att det slänger in två kärnor till i GPUn (4 totalt), en PowerVR SGX543 MP4, samma som i Sonys PS Vita.

Frågan är väl bara vad som händer med batteritiden...

Spännande tider de kommande månaderna för oss som är intresserade av mobilhårdvara

Permalänk
Medlem

OBS Läs inte det här, det är off-topic!

Skrivet av S_Z:

Jag tror också på Cortex A15. Mycket intressantare än quad-versioner av Cortex A9. Dessvärre ser det ut som Apple går samma väg som nVidia då det funnits tecken i iOS på att nästa version av deras processor blir en quad så då lär inte Apple haka på A15 spåret förrän om ett år :/

Mina förhoppningar går till GPUn istället. Om ryktet om en högupplöst skärm stämmer måste de öka GPU prestandan för att den inte skall kännas slö jämfört med iPad 2. Det jag tycker känns troligt är i så fall att det slänger in två kärnor till i GPUn (4 totalt), en PowerVR SGX543 MP4, samma som i Sonys PS Vita.

Frågan är väl bara vad som händer med batteritiden...

Spännande tider de kommande månaderna för oss som är intresserade av mobilhårdvara

Trots att jag tycker totalt annorlunda än dig så är det ju kul att snacka med nån som faktiskt har koll och kan dra kvalificerade motargument etc.
Jag har funderat mycket på Apples nästa drag. Vad gäller surfplattor tror jag att huvudnyheten blir en helt annan skärm. Kanske kommer upplösningen att dubblas i bägge riktningarna jämför mot dagens upplösning, som de gjorde med iPhone4. Detta verkar rätt troligt. Vad gäller SoCen: Om iPad3 kommer snart så kan det bli en Tegra3-liknande historia. Alltså som du skriver, quad A9. Fortfarande så kan Apple bräcka Nvidia utan problem om man ser till att lägga sig på 32nm-process och utnyttja alla möjligheter till heloptimeringar, med ett OS som är anpassas för quadcore etc. När det gäller grafikdelen borde Apple kunna bräcka Tegra3 utan vidare. Om detta blir fallet så kommer iPad3 att få problem när Cortex A15 kommer senare i sommar.

Det andra huvudalternativet är att man lanserar iPad3 lite senare, så att man hinner få till en sjysst Cortex A15 (28nm) lösning. Denna kan vara dual core eller quad core. Det är fortfarande lite tidigt, även om Samsung säger att nästa Exynos samplar sedan länge och snart kan massproduceras. Nästa Exynos för Galaxy S3 kommer att vara en av de allra tidigaste A15-implementationerna, och sägs knäcka Snapdragon S4, inte minst vad gäller grafiken. Om iPad3 också kör A15 så blir det dött lopp rent tekniskt men Apple vinner på optimeringar. Om Apple stressar fram iPad3 så har Samsung chans att vinna prestandatronen.

Bara min personliga bedömning / spekulation. Oj nu vart det offtopic.

Dold text
Permalänk
Avstängd

Ok allihoppa. Jag vill ju fortfarande ha en surfplatta men kommer aldrig ta ut den bara ha hemma. Börjar undra om en laptop skulle passa mig bättre?hita den här: http://cdon.se/hemelektronik/asus_k53sv-sx812v_15.6_intel_cor.... 6k för den tycker jag är ett helt ok pris för sådana specs. Eller vad tycker ni? Finns det för ännu bätre pris?