Köpa elektronik i USA : Tull, Vad får jag ta med

Permalänk

Köpa elektronik i USA : Tull, Vad får jag ta med

Hej,

Jag ska till USA på semester om några veckor och har kollar runt lite grann om jag ska passa på att köpa lite elektronik när jag är där.
Bl.a nätagg
Men jag funderar på hur jag ska få hem det, så några frågor här.

1. Kommer jag behöva betala Tull, antingen i USA eller här i Sverige. Har för mig om att jag läst om en gräns på 4200 kr.

2. Jag har bara tänkt att ha handbagage, kommer de tillåta mig att ta med grejerna ombord?

3. Är det någon som har några erfarenheter av att handla ifrån t.ex Amazon i usa och få grejerna levererade till hotellet?

4. Nätagg köpta i USA fungerar väl även här hemma, så länge de har "Active PFC" ?

Skulle uppskattas att få lite svar då det går att spara lite pengar om det går vägen.

Malcolm

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Tack, då ser jag bara till att hålla mig under det

De andra frågorna, ingen som vet någonting?

Malcolm

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk
Medlem

Bara dina saker får plats i handbagaget ska det inte vara några problem att få med sig in på flyget.
Jag har haft telefoner, ipad, dator osv med på flygplan så det är inga problem.

Borde inte vara några problem med andra saker.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Hmm, hur vet de att man köpt prylarna i usa? Bara slänga kartongerna å ta med prylarna så kan de la inte bevisa att de är köpta under resan, du kan ju haft med dig prylarna dit

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte våga chansa och flyga med ett nätagg i handbagaget. Bli i alla fall inte förvånad om du blir tvungen att förklara dig vad fan det är för något. (Stor metallbox med massa elektronik i.... kan ju vara vad som helst)

Googla nätagget du tänker köpa och se vad som står. Många nätagg klarar ju 110-240V eller något sånt, och då ska det inte vara några problem.

Och, precis som Pissespann säger, du behöver inte tulla om varorna är köpta i USA och använda. Så se till att dumpa kartongen mm så att de inte ser "nytt" ut.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Jag skulle inte våga chansa och flyga med ett nätagg i handbagaget. Bli i alla fall inte förvånad om du blir tvungen att förklara dig vad fan det är för något. (Stor metallbox med massa elektronik i.... kan ju vara vad som helst)

Googla nätagget du tänker köpa och se vad som står. Många nätagg klarar ju 110-240V eller något sånt, och då ska det inte vara några problem.

Och, precis som Pissespann säger, du behöver inte tulla om varorna är köpta i USA och använda. Så se till att dumpa kartongen mm så att de inte ser "nytt" ut.

Jag har flygit med grafikkort och dylikt i handbagaget utan att varken TSA eller tullarna i Europa har brytt sig. De ser ju på direkten med röntgen och elektronisk sniffmaskin att de inte intehåller sprängmedel,

Kan rekommendera att öppna kartongerna och göra att de ser lite slitna ut när du packar dom, och chansen att du blir stoppad i tullen även om du har 10-20k i bagaget är extremt liten. Jag plockade in en dator i delar för ca 15k några år sedan utan problem

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Var inga problem att asa med elektronik när jag var i usa.
Jag ersatte tom en resväska med ett chassi som jag proppade fullt med saker.

Tullen öppnade chassit osv, inget problem. (kan ju dock se minerna framför mig när dom scannar ett stort as till metallchassi (lianli) fullproppat med saker
Dom tog prov på grafikkort och något annat som jag hade i handdbagaet med mig på flyget för bombgrejs men var inget problem.

Enda som dom behöll var 2 sprayburkar som innehöll en gas som inte vad tillåten Men annars behöver inte man betala något.

Allt jag köpte låg i kartonger osv, inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Hmm, hur vet de att man köpt prylarna i usa? Bara slänga kartongerna å ta med prylarna så kan de la inte bevisa att de är köpta under resan, du kan ju haft med dig prylarna dit

Det löses med att du ska uppvisa ett intyg på att du har fört in utrustningen i landet.
Har du inget sånt intyg att visa upp är det bevisat att du har inhandlat prylarna i landet.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Antielefant

Det är ingen importtull (alls) på datorelektronik, så det spelar ingen roll om man tar med dem i bagaget eller beställer hem dem via postorder. Momsen däremot kan man fortfarande åka dit på förstås, men detsamma gäller om man tar med sig grejorna.

Fördelen där är att man slipper betala moms i inköpslandet, och USA har faktiskt moms även om det sällan står på prislapparna (brukar stå typ $19,95 + sales tax). Efter att ha bott där i över ett år vande man sig med att räkna plus moms, och amerikansk moms är inte så låg heller, ofta runt 15-20% (6-10% state tax, plus 5-10% county tax och ibland lite till staden också). Anledningen att momsen i princip aldrig står med på deras internethandelssajter är för att den läggs på i efterhand beroende på din zipcode.

Ett exempel är San Francisco där jag bodde;
California State: 9,25%
San Francisco County: 8,5%
Totalt: 17,75%

Detta innefattar däremot FLERA "moms"-skatter som heter olika, bland annat "sales tax", "use tax", "value added tax", "consumption tax" etcetera. I New York har de till och med med en momsskatt som betalar tunnelbanan.

Däremot är garanti och reklamation alltid ett rent helvete. Många tillverkare accepterar inte ens garantireklamationer på varor köpta i USA om man reklamerar från EU och vice versa, då samma produkter sällan säljs på båda sidor om Atlanten och många tillverkare inte ens heter samma sak.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Det är ingen importtull (alls) på datorelektronik, så det spelar ingen roll om man tar med dem i bagaget eller beställer hem dem via postorder. Momsen däremot kan man fortfarande åka dit på förstås, men detsamma gäller om man tar med sig grejorna.

Fördelen där är att man slipper betala moms i inköpslandet, och USA har faktiskt moms även om det sällan står på prislapparna (brukar stå typ $19,95 + sales tax). Efter att ha bott där i över ett år vande man sig med att räkna plus moms, och amerikansk moms är inte så låg heller, ofta runt 15-20% (6-10% state tax, plus 5-10% county tax och ibland lite till staden också). Anledningen att momsen i princip aldrig står med på deras internethandelssajter är för att den läggs på i efterhand beroende på din zipcode.

Ett exempel är San Francisco där jag bodde;
California State: 9,25%
San Francisco County: 8,5%
Totalt: 17,75%

Detta innefattar däremot FLERA "moms"-skatter som heter olika, bland annat "sales tax", "use tax", "value added tax", "consumption tax" etcetera. I New York har de till och med med en momsskatt som betalar tunnelbanan.

Däremot är garanti och reklamation alltid ett rent helvete. Många tillverkare accepterar inte ens garantireklamationer på varor köpta i USA om man reklamerar från EU och vice versa, då samma produkter sällan säljs på båda sidor om Atlanten och många tillverkare inte ens heter samma sak.

Så du menar att jag inte behöver betala moms i USA, hur går jag tillväga för det? Säger jag till i kassan eller fyller jag i någonting när jag åker hem?

Garantin tar jag om det nu är så. Vet att t.ex nätagget jag tänkt köpa även säljs i Sverige. ( I Sverige I USA

Då verkar det vara grönt ljus, ska bara kolla så hotellet tar emot paketet för mig.

Malcolm

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk
Medlem

Låter bökigt för att tjäna någon hundring.

Min erfarenhet med tullen (reser mycket inom jobbet) är att jag under mina år blivit stoppad 1 gång när man kommer in i landet. Det va för att jag så lite mystisk ut när jag hade en stor kartong med mig som handbagage och när dom kollade där i så va det en massa Dreambox ifrån Kina som jag tog hem åt en kille på kontoret. Förklara att det va för privat bruk och dom sa bara -"Jaha ja, är dom mycket billigare där än i Sverige?". Sedan tejpa dom igen lådan igen.

Annars brukar chefen min packa ned kikarsikten, vapendelar och diverse saker i sitt check-in bagage när han är i staterna och jobbar. En del saker är bättre att posta hem till sig själv.

Visa signatur

Desktop: i5 2500k@4.5GHz 1.31v | Asus P8P67 EVO | Asus HD7950 v2 CUII | Samsung 840 Pro 256GB | Corsair Veng. Blue 1600MHz 1.50v 16GB | Corsair 600T White | Corsair TX 750W | Corsair H100 | Samsung s23a750d 120Hz 3D |
Laptop: HP EliteBook 8460p, 6470m, 128GB SSD och uppgraderad Skärm

Permalänk
Antielefant
Skrivet av malcolmgranberg:

Så du menar att jag inte behöver betala moms i USA, hur går jag tillväga för det? Säger jag till i kassan eller fyller jag i någonting när jag åker hem?

Man får kräva tillbaka det av delstatens skattemyndighet, vilket är både krångligt och omständigt samt tar ca 6 månader.
Köper du däremot varan via postorder i USA (exempelvis via Amazon eller Newegg) för frakt till Sverige betalar du inte moms i USA alls, du får svensk moms när varan passerar tullen. Och, som sagt, enbart moms då det inte är tull på datorelektronik.

Citat:

Garantin tar jag om det nu är så. Vet att t.ex nätagget jag tänkt köpa även säljs i Sverige. ( I Sverige I USA

Då verkar det vara grönt ljus, ska bara kolla så hotellet tar emot paketet för mig.

Malcolm

Bra pris, men det bör påpekas att normalpriset på det nätagget är $170, dvs samma pris som i Sverige.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av malcolmgranberg:

Så du menar att jag inte behöver betala moms i USA, hur går jag tillväga för det? Säger jag till i kassan eller fyller jag i någonting när jag åker hem?

Garantin tar jag om det nu är så. Vet att t.ex nätagget jag tänkt köpa även säljs i Sverige. ( I Sverige I USA

Då verkar det vara grönt ljus, ska bara kolla så hotellet tar emot paketet för mig.

Malcolm

Huruvida det säljs i Sverige eller inte spelar ingen roll, ofta gäller inte garantier ändå. Vet att det är mycket snack om sånt när det gäller kamerautrustning där vissa tillverkare har global garanti på optik men inte på hus och andra har det inte alls. En himla röra är det i alla fall så går något sönder är risken stor att man är körd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Antielefant

Värt att tänka på är även att reklamationsrätt gäller inom hela EU, inklusive lågprisländer som Tyskland, medan det inte finns ett dugg sådan mellan EU och USA.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av shopusase:

Hej

Om du vill köpa exv från Amazon (eller vilken annan online shop som helst i USA) kan du använda dig av www.shopusa.se

ShopUsa fixar frakt, tull och moms åt dig och du handlar hemifrån. Det finns en kalkylator på hemsidan så kan du räkna ut priset innan du handlar!

du bara råkade göra ett konto med addressen till en hemsida som du rekommenderar till en person 10 minuter senare?
skulle personligen kolla upp denna hemsidan mer noggrant innan jag använde den..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av malcolmgranberg:

Hej,

Jag ska till USA på semester om några veckor och har kollar runt lite grann om jag ska passa på att köpa lite elektronik när jag är där.
Bl.a nätagg
Men jag funderar på hur jag ska få hem det, så några frågor här.

1. Kommer jag behöva betala Tull, antingen i USA eller här i Sverige. Har för mig om att jag läst om en gräns på 4200 kr.

4. Nätagg köpta i USA fungerar väl även här hemma, så länge de har "Active PFC" ?

Malcolm

1 Nej inte om värdet är under fribeloppet.
2 Kraftfaktorkompenseringen är en egenskap som inte har något med spänningen att göra, mycket av det som säljs i usa är endast 110V medans vi ofta har enheter som har stöd för flera spänningar i europa, så köper du nått som ska nätanslutas i usa så se till att du väljer nått som klarar 230-240V och 50hz för det är inte självklart att amerikanska prylar gör det.

Fribeloppsregler 2012:
Följande gäller för resor från icke EU-land resp vid resor inom EU.

Icke EU-land
(samt Åland, Kanarieöarna m fl områden)

När du reser till Sverige från ett land utanför EU får du tull- och skattefritt ta med dig varor till ett sammanlagt värde av 4300 kronor om inresan sker med flyg eller färja i kommersiell trafik. Sker inresan på annat sätt får du ha med dig varor för 3000 kronor utan att betala avgifter.

Du får dessutom föra in följande varor tull- och skattefritt med de begränsningar som anges för varje vara:

Alkohol
1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)
4 liter vin
16 liter starköl

Tobak
200 st cigaretter
eller 100 cigariller
eller 50 cigarrer
eller 250 g röktobak
eller ett proportionellt urval av dessa tobaksvaror*
För införsel av snus för eget bruk finns ingen mängdbegränsning.

* En resande kan välja en mindre mängd cigaretter för att tullfritt kunna föra in även t ex cigarrer (exempelvis 100 cigaretter och 25 cigarrer). Observera att denna möjlighet inte finns på skatteområdet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite granna, har tänkt o köpa 2 grafikkort (MSI Geforce GTX 560ti) (NCIX) som ligger på 1200 kr styck vilket är sammanlagt 1.6 k billigare än sverige (som ligger på 2000kr styck) så om jag nu handlar med http://www.shopusa.se/ , om dom e sönder kan ja skicka tbks dom eller e det kört?
Btw hur mycket tror ni att frakten ligger på?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Vad blir momsen och allt annat om man köper ett par hörlurar new york

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flyawaynille:

Vad blir momsen och allt annat om man köper ett par hörlurar new york

Skickades från m.sweclockers.com

Om du är under fribeloppet så är det momsfritt när du kommer till Sverige, se min tidigare post.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du är under fribeloppet så är det momsfritt när du kommer till Sverige, se min tidigare post.

Menar de amerikanska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flyawaynille:

Menar de amerikanska.

Skickades från m.sweclockers.com

The state of New York requires all stores to charge a 4.375% sales tax on all sales. The tax is not refundable to out of state visitors or tourists.

Det var det bästa jag hittade, det var lite bökigt att söka på Newyorks regler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.