Fast! Kan inte formatera i w7 setup

Permalänk
Medlem

Fast! Kan inte formatera i w7 setup

Skaffade nyss efi bios och eftersom Jag då uppenbarligen måste köra gpt istället för mbr så är jag fast fõr jag kan inte formatera till gpt från w7 skivan. Finns det någon rimlig lösning som inte involverar en till dator?

Permalänk
Medlem

Hm, har inte upplevt några problem med det.
Inte så att det är en 32bits version du försöker installera ?
http://blogs.technet.com/b/askcore/archive/2011/03/25/deploym...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hm, har inte upplevt några problem med det.
Inte så att det är en 32bits version du försöker installera ?
http://blogs.technet.com/b/askcore/archive/2011/03/25/deploym...

Nix, det är 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver enbart köra GPT om du vill boota från diskar större än 2TB, annars inte. Jag kör MBR på min bootdisk i x64. Sim exemel har Asus i sin UEFI olika lägen för enheterna, UEFI/GPT eller ej. Bara att välja utan detta. Försöker du installera på någon extrakontroller typ Marvell och därför inte hittar diskarna eftersom drivrutinsstöd saknas på skivan?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du behöver enbart köra GPT om du vill boota från diskar större än 2TB, annars inte. Jag kör MBR på min bootdisk i x64. Sim exemel har Asus i sin UEFI olika lägen för enheterna, UEFI/GPT eller ej. Bara att välja utan detta. Försöker du installera på någon extrakontroller typ Marvell och därför inte hittar diskarna eftersom drivrutinsstöd saknas på skivan?

Plockade isãr datorn för att fixa, hade tänkt formatera till gpt genom w7 skivans kommandotolk. Lite otydligt pga mobilskrift men jag gör detta på gamla moderkortet.
Ska även ta ditt råd och kolla efi settings sen när jag sätter ihop den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du behöver enbart köra GPT om du vill boota från diskar större än 2TB, annars inte. Jag kör MBR på min bootdisk i x64. Sim exemel har Asus i sin UEFI olika lägen för enheterna, UEFI/GPT eller ej. Bara att välja utan detta. Försöker du installera på någon extrakontroller typ Marvell och därför inte hittar diskarna eftersom drivrutinsstöd saknas på skivan?

Multiman du råkar inte komma ihåg var någonstans i EFI Bios den inställningen ligger eller vad den heter? Jag tror nämligen att den kanske saknas på mitt Asus P8Z68-V LX. Jag läste igenom manualen efter olika inställningar och hittade en som skulle göra att EFI kunde köras även på Operativsystem som inte kunde hantera det. Hur som helst så har det egentligen inget med GPT att göra i sig, testade inställningen men det hjälpte inte.

Laddade även ned manualen på en laptop och sökte därefter i dokumentet efter GPT, MBR, Guid, partition, table osv men hittade ingenting som hade med detta att göra. GPT och MBR gav inga träffar alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du större disk än 2TB? Annars behöver du inte detta som Multiman skrev.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du större disk än 2TB? Annars behöver du inte detta som Multiman skrev.

Nej min systemdisk är på 500 gig. Problemet är att jag inte kan använda mig utav den när den är en MBR disk, windows vägrar formatera via guit och även att installera w7 får man inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Men kan du inte ens komma åt partitionen, eller är där ingen sådan? För annars bör det gå att ta bort just partitionen och därefter formatera?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte så att du blandar ihop formatera o partionera ? Ska du installera om och tömma disken så ta bort partitionerna på disken och låt sedan win installationen skapa en ny partition och sedan formatera den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Men kan du inte ens komma åt partitionen, eller är där ingen sådan? För annars bör det gå att ta bort just partitionen och därefter formatera?!

Hmm, Jo du hade rätt. Antar att disken förblir mbr?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Votarg:

Hmm, Jo du hade rätt. Antar att disken förblir mbr?

Ja det är mbr om du inte valt något annat

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Problemet var att Windows inte var åtkomligt. Och tro't eller ej jag vet faktiskt vad partionera är jag visste bara inte att man var tvungen att ta bort partionerna innan man formaterade, speciellt i mitt fall, då 1 partition var 1 hårddisk. Hur som helst, tack för hjälpen, ska se så allt fungerar när w7 är klart bara.