2st SSD och en lagringshårddisk?

Permalänk
Medlem

2st SSD och en lagringshårddisk?

*uppdaterar frågan*
Har fixat satasladden och elkabeln in i min ssd, och jag hittar den i "enhetshanteraren", men den finns inte i *dator* och corsairs drivrutinsuppdaterare verkar itne heller hitta den. skulle verkligen uppskatta lite hjälp här eftersom jag känner mig helt borta =/

*gamla frågan*
Hej! Jag har idag en SSD på 120gb med operativsystem och spel på (plus diverse småprogram som jag använder mycket) och en 2tb lagringsdisk för filmer och resten. Det jag undrar är om jag med detta moderkortet (vet inte om det spelar någon roll men tar med det)

https://www.inet.se/produkt/1901973/asus-p8p67-pro-rev-b3

kan lägga till en extra SSD hårddisk?

Hoppas jag kan få några bra råd! dessutom undrar jag vad för kablar jag behöver för att sätta in den med.

Permalänk
Medlem

jadå! inge problem alls att slänga in en till ssd eller mekanisk disk, den har plats för upp till 8 diskar (moderkortet dvs, hur mycket plats du har i chassit får du kolla själv )
det du behöver för att koppla i en till hårddisk, mekanisk eller ssd är en sata kable ( https://www.inet.se/produkt/8500516/serial-ata-kabel-svart-sk... te.x.) och en sata ström kable som finns på det nätagg redan!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem

Du har 8 sataportar på det så du borde ha 6 lediga, du ska ha satakablar.
https://www.inet.se/kategori/246/serial-ata

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det beror mer på ditt chassi än ditt moderkort, då det krävs speciella monteringshål för 2.5"diskar.
Lyckligtvis kommer de flesta SSD:er med specialvaggor som går att montera som en vanlig 3.5", samtidigt som de flesta moderna chassin har stöd för åtminstone två SSD:er.

Ditt moderkort? Det klarar definitivt av det. Hade du för avsikt att köra dina SSD:er i RAID, eller var för sig?

Permalänk

Jorå, i moderkortet finns det plats, se bara till att om du köper en av de snabbaste SSDerna med SATA 6Gib/s så måste du sätta den i ett 6Gib uttag på moderkortet brukar stå i moderkortets manual vilka som är vilka

dvs om det inte står på kortet vilka som är vilka

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av is4kss0n:

Hej! Jag har idag en SSD på 120gb med operativsystem och spel på (plus diverse småprogram som jag använder mycket) och en 2tb lagringsdisk för filmer och resten. Det jag undrar är om jag med detta moderkortet (vet inte om det spelar någon roll men tar med det)

https://www.inet.se/produkt/1901973/asus-p8p67-pro-rev-b3

kan lägga till en extra SSD hårddisk?

Hoppas jag kan få några bra råd! dessutom undrar jag vad för kablar jag behöver för att sätta in den med.

'nuf said?

En bild säger mer än tusen ord, vad säger då tre?
Notera moderkortet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Satans mycket tack för all hjälp! men jag behöver inte någon mer kabel än den? (lät inet bygga min dator eftersom jag inte är så extremt bra på det själv) såg att den SSDn jag redan har sitter fast med min HDD, min CD läsare och moderkortet (såg inte men antar). men det är bara att koppla in med den sladden då?

Permalänk
Antielefant

Nej, det krävs inget annat, och med ett P8P67 Pro får du med 4 SATA-kablar om jag inte minns fel, har för mig att det var två vita och två svarta men kan också vara två röda och två svarta.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har 8 sataportar på det så du borde ha 6 lediga, du ska ha satakablar.
https://www.inet.se/kategori/246/serial-ata

Glöm inte bort optiska enheten.

Som sades så borde du fått med sata-kablar i moderkortsförpackningen, om du nu fick med den från inet. Har du inte fått det och om du tänkt köpa SSD:n från inet så kan du ju fråga dem, jag tycker de borde vara hövliga och slänga med en om det skulle behövas. De har ju trotts allt i så fall de behållit moderkortsförpackningen "fått" några kablar "av dig".
Min första och enda komponent-PC byggd av handlare var för 15 år sen, jag fick då med förpackningarna men har ju ingen koll på hur man gör nu för tiden.

Strömanslutning i SATAkontakttyp finns det nog tillräckligt många av från moderna nätaggregat så du ska inte behöva köpa någon adapter/splitterkabel för strömförsörjningen.

Om du köper SSD:n i butiksförpackning (för desktop) så kan du få med en 2,5"->3,5" adapter (så man monterar små enheter i större enheters platser). Det går ju också att köpa SSD (ivf samsung) i bulk där det nog bara är själva SSD:n i en ESD-påse.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

*uppdaterar frågan*
Har fixat satasladden och elkabeln in i min ssd, och jag hittar den i "enhetshanteraren", men den finns inte i *dator* och corsairs drivrutinsuppdaterare verkar itne heller hitta den. skulle verkligen uppskatta lite hjälp här eftersom jag känner mig helt borta =/

Permalänk

Vänta med köp av SSD om du inte vill bli missnöjd.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Du behöver nog partionera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av is4kss0n:

*uppdaterar frågan*
Har fixat satasladden och elkabeln in i min ssd, och jag hittar den i "enhetshanteraren", men den finns inte i *dator* och corsairs drivrutinsuppdaterare verkar itne heller hitta den. skulle verkligen uppskatta lite hjälp här eftersom jag känner mig helt borta =/

Du behöver partionera den. Kolla kontrollpanelen -> admin -> diskhanteraren (nått i den stilen, sitter inte vid datorn atm)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

om någon googlar på detta kan jag lika gärna skriva hur jag gick tillväga (windows 7) kontrollpanelen -> administrationsverktyg -> datorhantering (längre ner under "Lagring" fanns "diskhantering") sen högerklick på den högra rutan (där det på de andra hårddiskarna står "enhet C:" etc.) och sedan "lägg till ny del" (något sådant, det jag klickade på var längst upp i rutan men det var någon minut sedan jag fixade så kommer inte ihåg 100%). funkar nu!

*inkakrigare som förklarar hur en ferarri fungerar typ*