Hårddisk spårlöst försvunnen! HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Hårddisk spårlöst försvunnen! HJÄLP!

Hej
Har en Western Digital Caviar® Green 1TB som lagrings disk, har suttit och kollat på film hela kvällen.
Startade vid ett tillfälle om datorn och nu finns inte hårddisken kvar under den här datorn, ej heller under diskhantering.
den finns kvar i BIOS, så jag öppnade datorn drog ur anslutningarna till disken och väntade fem minuter, Inget resultat.
skiftade sedan om diskarna så den hamnade på SATA1 och min systemdisk på SATA2. Ändrade om BIOS att datorn skulle starta från systemdisken
när datorn gick igång sökte den och hittade diskarna igen, jag kunde nu se disken i den här datorn, men för att komma åt systemdisken var jag tvungen att
starta om datorn igen, i hopp om att det löst sig startade jag om datorn.

Men då var disken borta igen. Så skiftade tillbaks som jag hade förut, fortfarande försvunnen.
I övrigt så har jag.

ASUS Crosshair III Formula, Socket-AM3
AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB
Ace RawDeal Plus 620W PSU

Ps. har även testat att ändra inställningarna i BIOS från IDE till AHCI, utan resultat.

Tacksam för svar.

Jo och jag kör Win 7 x64.

Permalänk
Hedersmedlem

Börja med att skaffa ett nätagg som inte riskerar elda datorn. Det kan redan vara försent, men synd om allt går upp i lågor.

Ace-aggen är indragna delvis därför att de var något otroligt usla och att vissa inte uppfyllde elsäkerhetskraven och fick säljförbud.

Oavsett anledningen till felen, vilket mycket väl kan vara ett ripplande/instabilt Ace, så köp något vettigt. Då slipper du iaf framtida huvudvärk. Att diskar (och även moderkort) blir skadade och beter sig konstigt av dåliga nätagg är tyvärr något jag själv fått uppleva. En stor anledning till att jag blev så intresserad av nätaggregat.

Troligen vill du inte betala för mycket (Ace-budget? ), men XFX har sina Core-modeller som är mycket bra för obetydligt mer än det vanliga budgetskräpet. 450-550W från ett bra agg räcker till i princip allt utom absoluta värstingburkarna. 450 XFX Core-watt är fler än dina geriatriska 620 Ace-watt (som för övrigt aldrig fanns utom på papperet).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har Kör med agget i 2 år utan några problem, och som sagt disken snurrar, går och syns dessutom i bios. Ska fundera på att köpa nytt agg, men just nu vill jag veta vad som är felet med disken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yezaayah:

Har Kör med agget i 2 år utan några problem, och som sagt disken snurrar, går och syns dessutom i bios. Ska fundera på att köpa nytt agg, men just nu vill jag veta vad som är felet med disken.

Frågeställningen är fel, vilket mitt uförliga inlägg förklarade bakgrunden till. Ingen mening med felsökning så länge du förser datorn med ström lika skitig som Yangtze-floden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Frågeställningen är fel, vilket mitt uförliga inlägg förklarade bakgrunden till. Ingen mening med felsökning så länge du förser datorn med ström lika skitig som Yangtze-floden.

Om vi struntar i agget en liten stund och vi bara talar felsökning, skulle du kunna ha någon aning om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yezaayah:

Om vi struntar i agget en liten stund och vi bara talar felsökning, skulle du kunna ha någon aning om vad det kan vara?

Vad är du ute efter? Du har fått hjälp med problemet men vägrar inse fakta...

Det är ingen som helst mening att ge dig mer hjälp än den du redan fått...

Permalänk
Medlem
Skrivet av milla_66:

Vad är du ute efter? Du har fått hjälp med problemet men vägrar inse fakta...

Det är ingen som helst mening att ge dig mer hjälp än den du redan fått...

Hjälp med problemet?
Var ju inte riktigt så att jag fick några direkta alternativ till vad det kunde vara annars.
Utan det var tvunget att vara nätaggregatet. Dessutom såg jag ju till disken en sväng när jag bytte SATA portar.

Men det kan vara agget, absolut, det säger jag inte emot. Men vore det agget borde väl fler diskar vara försvunna, speciellt som två av dom går på samma slinga. Eller att något annat borde bete sig underligt?
Fast om den saken är jag väldigt novis faktiskt.

Hur som helst så är disken tillbaks igen bara så där, får se om den bestämmer sig för att stannar kvar eller om den ger sig av igen.
Får ta och kolla efter ett nytt agg också, eftersom det jag har tydligen är en säkerhetsrisk, så trasigt eller ej så får det bytas ut.

Permalänk
Medlem

Dra ner HD tune och kolla disken med det och se hur den mår. om den nu lyckas komma upp i systemet igen

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av yezaayah:

Men vore det agget borde väl fler diskar vara försvunna, speciellt som två av dom går på samma slinga. Eller att något annat borde bete sig underligt?
Får ta och kolla efter ett nytt agg också, eftersom det jag har tydligen är en säkerhetsrisk, så trasigt eller ej så får det bytas ut.

Det är långt ifrån säkert att någon annan,alla diskar skulle försvinna det kan ju vara så att just den disken som tittar fram då och då nu är den som är mest känsligast för oren ström.
Hur en elektronisk enhet beter sig kan vara väldigt olika trots att den ena var efter den andra på tillverkningsbandet.
Bara att titta på överklockning av processorer,grafikkort ibland går det oerhört bra och ibland knappt något alls trots att det kan vara samma batch.

Dom få tips jag kan ge är att prova disken i annan dator med en annan sata kabel,port.
Något mer kan man inte ge som svar på din fråga då dålig ström från ett nätagg kan ställa till alla möjliga fel och problem så det är först efter ett byta av nätagg man kan gå vidare.

Det enda riktiga råd jag kan ge är att för det absolut första dra ur 240v strömkabeln ur nätagget och sätt aldrig mer i nån kabel i detta nätagg dvs sluta använda datorn tills du har ett nytt nätagg.
Tänk på att det finns en chans att ALLT dvs cpu,moderkort,minne,grafikkort,fläktar,hd,dvd,etc,etc,etc kan ta skada om ett nätagg går sönder.
Desto bättre kvalite på ett nätagg desto mindre är den risken och på billiga nätagg som är hyffsat bra så är det inte så ovanligt med att nånting i datorn dör.

Och ett billigt hyffsat nätagg är OERHÖRT mycket bättre än ditt nätagg det är nästan att räkna som ett mirakel att det fortfarande kan tända en enstaka lysdiod efter denna tid.
Så jag skulle säga att risken för att minst en sak i datorn går sönder när nätagget smäller är över 50% (OBS jag sa när INTE om för det kommer att smälla och för varje dag så ökar den chansen)

Jag hade aldrig vågat starta en dator (inte ens om det varit en gammal p2,450mhz utan grafikkort och hd) med ett sånt här skit nätagg i jag tror inte ens jag skulle våga stoppa i en 240v kabel i det.
Om du inte förstått det redan så JA dom ÄR FARLIGA både för dig själv och allt i datorn.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Någon som har ett tips på ett bra nätagg i inte all för hög prisklass då min ekonomi är begränsad?

Permalänk
Hedersmedlem

Tom ACE:s FSP-byggda nya 460W verkar var ok, men kanske inte har så många kopplingar som du behöver.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yezaayah:

ASUS Crosshair III Formula, Socket-AM3
AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB

Vad har du mer?
grafikkort?
Det är ju en viss skillnad att rekommendera ett nätagg till en som kör med ett inbyggt och en som kör med 2st Asus Mars II :=)

Men lite generellt så kolla på dessa http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s83012036&o=produkt_pris_inkmoms&cols=#prodlista

Och har du inget grafikkort som drar ström (eller ett som drar lite) så är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809511 ett utmärkt alternativ då det är ett FSP (kvalité) och har 80+guld (drar mindre ström och därmed utvecklar mindre värme som i sin tur leder till längre hållbarhet).

Ace nya nättag är ok då det är FSP som tillverkar dom nackdelarna var korta kablar och få kontakter i swec test.
Sen anser ju jag personligen att ace har förbrukat sin rätt att sälja nätdelar då dom inte gjorde en "liten miss" utan aktivt försökte lura kunder och swec testlabb efter swec testen.
Och det var ingen liten lögn nätagget var ju inte ens kapabelt till 50% av den specade watten.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Vad har du mer?
grafikkort?
Det är ju en viss skillnad att rekommendera ett nätagg till en som kör med ett inbyggt och en som kör med 2st Asus Mars II :=)

Just det, ursäkta

ASUS Crosshair III Formula, Socket-AM3
AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB
XFX Radeon HD 5670 1GB GDDR5
WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA
samt en 40 gb ide disk
3st 200mm fläktar vara 2 rödlysnade
och en 140mm

Permalänk
Medlem

Ja då räcker det bra med 400w (vilket ditt ace med 99,9999% säkerhet INTE skulle klara av i mer än 1sek).
Jag kan rekommendera det jag länkade tidigare http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=809511

Det finns även tex dessa
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=881401 (inga butiker jag skulle vilja handla från).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=535478 den första butiken jag skulle handla av är här jme men då är priset samma som den första länkade (från cdon) dvs 568:- ink frakt men detta har mer w men sämre verkningsgrad så kommer vara varmare och troligen ha sämre komponenter.

Och handla inte från pixmania visst du får högst troligt det du beställt MEN om det är nåt bekymmer som att det inte funkar när du får det heller går sönder (blixt nedslag,etc) så får DU betala frakten för att skicka det till frankrike dit det ska skickas och NEJ det är inget dom betalar tillbaks plus att du får nöjet att vänta och det troligen i månader kan bli år till och med.
Men innan du skickar så måste du ju ta kontakt med pixmania med och det kan även det ta tid innan allt är färdigt (läs veckor).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!