Permalänk
Medlem

"PWM till analog signal" fläktar.

Hej!

Har mitt chassie fullproppat med noctuafläktar och dom har inte PWM styrning, vet att det finns nya med PWM, men har inte lust att lägga pengar på det eftersom det inte var alls längesedan jag köpte fläktarna.

Jag har en NH-D14 kylare och jag vill att den ska gå att styra via PWM. Jag köpte en NZXT extern fläktkontroll med tempgivare o grejjer men var inte alls nöjd med den så nu är den urkopplad.

Men nu till frågan. Finns det något tillbehör att köpa som jag kan koppla in i moderkortets 4-pins uttag och som sedan styr fläktarna med 3-pin altså spänningsstyrning? eller går det på något smidigt sätt att bygga en själv? Är lite kunnig inom elektronik och har tillgång till väldig mycket olika komponenter då jag är elektronik reparatör.

/Jocke

Visa signatur

have a nice day

Permalänk
Inaktiv

Du kan säkert bygga något själv, men blir nog bra mycket bättre att köpa PWM-fläktar till din NH.

Permalänk
Medlem

finns det 140mm PWM fläktar att köpa?

Visa signatur

have a nice day

Permalänk
Inaktiv

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=997841

Och så får du köpa någon Y-sladd för att koppla båda fläktarna till en fläktkontakt på moderkortet.

Permalänk
Medlem

poängen med PWM går ju liksom förlorad om du blandar in voltstyrning .. om det hade vart tvärtom hade du möjligen haft en poäng ..
alltså, köp PWM-fläktar, eller skaffa en fläktkontroller .. vissa moderkort styr ju 3-pin hyfsat också, jag kör mina "CPU"-fläktar så, även om dom sitter på en radiator ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skrev ju lite om detta i min tråd http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Där kör jag en 3 pin fläkt från en 4 pin header med pwm styrning från speedfan.

Faktumet är att man med PWM alltid matar på 12V till fläkten men man reglerar istället under hur lång tid man gör det så att det blir start-stop-start-stopt osv för fläkten och gör man detta tillräckligt fort så får man en varvtalsstyrning (har för mig att Intel kör med 20Khz).

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

http://www.svc.com/pwmx.html

Fanns på Inet under förra året, verkar dock vara mer eller mindre slut i sverige nu.

Jag kör på sådana tills noctua får ett färdigt sortiment med PWM-fläktar

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Den nya versionen av NH-D14 har PWM-fläktar, om du vill kan du ju sälja din nuvarande till någon för att sedan köpa den nya plus ett mounting-bracket.

Jag fick min NH-D14 SE2011 för 300 spänn (CDON har skämt ut sig rejält, skicka den gamla versionen två gånger, väntar på nästa kylare som kommer troligtvis imorgon.) och du får nog också din billigt om du säljer din gammla!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Skrivet av SoftCore:

Hej!

Har mitt chassie fullproppat med noctuafläktar och dom har inte PWM styrning, vet att det finns nya med PWM, men har inte lust att lägga pengar på det eftersom det inte var alls längesedan jag köpte fläktarna.

Jag har en NH-D14 kylare och jag vill att den ska gå att styra via PWM. Jag köpte en NZXT extern fläktkontroll med tempgivare o grejjer men var inte alls nöjd med den så nu är den urkopplad.

Men nu till frågan. Finns det något tillbehör att köpa som jag kan koppla in i moderkortets 4-pins uttag och som sedan styr fläktarna med 3-pin altså spänningsstyrning? eller går det på något smidigt sätt att bygga en själv? Är lite kunnig inom elektronik och har tillgång till väldig mycket olika komponenter då jag är elektronik reparatör.

/Jocke

Det man brukar göra inom elektronik om man till exempel har en digital-analog konverterare är att efter PWM-signalen koppla antingen en kondensator i parallell eller en induktans i serie. Detta jämnar ut spänningstopparna man får och istället får man en analog spänning som kan variera mellan 0-12V.

En induktans är för övrigt oftast en kopparspole, och om du letar efter en komponent som innehåller kopparspolar så kan du använda en fläkt, den har kopparspolar. Dvs, alla start och stopp sker så snabbt i kombination med kopparspolen i fläkten, så i slutändan så kommer du att ha en jämt snurrande fläkt i alla fall som varierar steglöst mellan ingenting och fullt blås. Slutsats: det borde gå att koppla in en pwm-signal direkt på din fläkt.

Lite teoretiserande, själv har jag inte provat, men prova gärna och berätta hur det går.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av bellasoda:

Det man brukar göra inom elektronik om man till exempel har en digital-analog konverterare är att efter PWM-signalen koppla antingen en kondensator i parallell eller en induktans i serie. Detta jämnar ut spänningstopparna man får och istället får man en analog spänning som kan variera mellan 0-12V.

En induktans är för övrigt oftast en kopparspole, och om du letar efter en komponent som innehåller kopparspolar så kan du använda en fläkt, den har kopparspolar. Dvs, alla start och stopp sker så snabbt i kombination med kopparspolen i fläkten, så i slutändan så kommer du att ha en jämt snurrande fläkt i alla fall som varierar steglöst mellan ingenting och fullt blås. Slutsats: det borde gå att koppla in en pwm-signal direkt på din fläkt.

Lite teoretiserande, själv har jag inte provat, men prova gärna och berätta hur det går.

Jag tror inte PWM-signalen direkt orkar driva en fläkt. Däremot gå det utmärkt att mata en fläkt med PWM-signal via en transistor.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av n_sandstrom:

Jag tror inte PWM-signalen direkt orkar driva en fläkt. Däremot gå det utmärkt att mata en fläkt med PWM-signal via en transistor.

Det förstås! D'oh!

Då blir det ju lite komponenter, kanske svårt att montera på kabeln direkt?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

hmm, får nog kanske ta o köpa pwm fläktar ändå. Verkar ju vara ganska svårt att få ett stabilt korrekt pwm>voltstyrd bygge.

Men tack för hjälpen alla

Visa signatur

have a nice day

Permalänk
Medlem

Det är ju inte svårt.
Du behöver en 7805 spänningsregulator (15:- på kjell)
ett 1K motstånd
en NPN transistor
en diod
Sen kan man ju göra det snuggt och sätta dit en tre pin header
Jag rekommenderar en bit veroboard att löda det på

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

men vad jag fattade för på en av dina länkar så kunde man bara reglera mellan 90-100% med denna eller?

Visa signatur

have a nice day