Impulsköpte 7970, Smart/Osmart

Permalänk

Impulsköpte 7970, Smart/Osmart

Idag så köpte jag ett Gigabyte HD 7970 på CDON för endast 4390 och la på Sweclockers 5% rabatt och fick då tag i ett 7970 för endast 4170. Detta är ju dock referensmodellen så tror ni det var värt det eller skulle jag väntat på t.ex. Asus DCII?
Här är länk till kortet för alla som är intresserade!
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd_7970_-_gddr5_...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det där var ju ändå ett jävla bra pris, så jag ser ingen anledning att ångra sig om du behöver det.

Men bokade du det eller fanns det i lager när du köpte?

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du hade innan osv men jag tycker referens kylarn är mycket duglig, eventuellt att man köper en Arctic Cooler eller vad den heter för ca 600kr för att sänka ljudnivån om man nu vill det.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Står som kommande, finns inte i listan över grafikkort om man går in "vanliga" vägen. Tveksamt att den kommer komma in i lager och skickas iväg till det priset, tyvärr

Permalänk
Medlem

Absolut inget dumköp. Helt klart värt de slantarna.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Jag tycker alltid det är dumt att köpa sådant man inte behöver, ovsett hur mycket man sparar. Men du kanske hade behovet, vad vet jag. Dock innebär impulsköp att man köper något oplanerat och därför oftast onödigt.

Permalänk
Medlem

Ett bra köp tycker jag! Men, vad bytte du upp dig ifrån?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 7970 med ref. Kylare för 4990 och den enda gången det låter mycket är när jag nötat bf3 i cirkus 4 timmar oavbrutet. Eller om jag drar upp kylaren på 100%.

Så du har gjort ett bra köp enligt min mening

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoelSigurdsson:

Idag så köpte jag ett Gigabyte HD 7970 på CDON för endast 4390 och la på Sweclockers 5% rabatt och fick då tag i ett 7970 för endast 4170. Detta är ju dock referensmodellen så tror ni det var värt det eller skulle jag väntat på t.ex. Asus DCII?
Här är länk till kortet för alla som är intresserade!
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_radeon_hd_7970_-_gddr5_...

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt bra pris, hur kan dom ha så lågt? Hoppas du får det snart!

Permalänk
Hedersmedlem

Nice köp. Fan också, jag som borde spara mina pengar.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

CDONs 5% rabattkod verkar inte fungera längre Annars är det ju ett klockrent köp!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag bokade kortet och hoppas innerligt att jag får det nu! Men om det blir så att det inte kommer tillbaka i lager så kommer i pengar dras från kortet va?
Jag byter upp mig j*vligt rejält eftersom att detta kommer att vara del i första bygget och den gamla datorn är en färdigbyggd från OnOff tror jag Jag väljer ett så pass kraftigt grafikkort för att jag nyss har upptäckt hur roligt BF3 är och att jag vill skruva upp grafiken, och så vill man ju förstås att riggen är lite framtidssäker!
Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Står som kommande, finns inte i listan över grafikkort om man går in "vanliga" vägen. Tveksamt att den kommer komma in i lager och skickas iväg till det priset, tyvärr

men om han bokar för det priset är det väl det priset han kommer få betala? även om priset går upp sen när de kommer in?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Mocka:

CDONs 5% rabattkod verkar inte fungera längre Annars är det ju ett klockrent köp!

Den funkar helt utmärkt! SWEC1201

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Damn, billigt. Men att pröjsa 4000 kr för att slippa microstuttering känns inte värt det. Prestandaskillnaden är ju förumbar. Sitter på 5850CF nu :/

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

men om han bokar för det priset är det väl det priset han kommer få betala? även om priset går upp sen när de kommer in?

Om det var ett felaktigt pris behöver dom inte sälja det för det priset.

Såg detta i morse och trodde det skulle ändras tillbaka till runt 5k, men att man kanske skulle få det till bra pris ändå eftersom så många förmodligen inte sett det, men nu när det är skyltat här 2 gånger blir det nog inget av. Om nu inte CDON kör någon jättedrive på det där kortet, vilket jag har svårt att tro.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Damn, billigt. Men att pröjsa 4000 kr för att slippa microstuttering känns inte värt det. Prestandaskillnaden är ju förumbar. Sitter på 5850CF nu :/

Okej för mitt andra alternativ var 6950CF men valde 7970 nu p.g.a 3GB minne och allt ont jag har hört öm microstuttering!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoelSigurdsson:

Den funkar helt utmärkt! SWEC1201

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha, jag körde SWECJAN

Skrivet av Rickard11:

Damn, billigt. Men att pröjsa 4000 kr för att slippa microstuttering känns inte värt det. Prestandaskillnaden är ju förumbar. Sitter på 5850CF nu :/

Sitter i samma båt som du :s Får ca 24k i 3D Mark Vantage mot ca 27k som 7970 ger.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

men om han bokar för det priset är det väl det priset han kommer få betala? även om priset går upp sen när de kommer in?

Precis, han kommer att få betala för priset han bokade för. Var samma sak när jag köpte Fjärrkontroll, bokade för 390kr men när dem väl hade inne så sköt priset på 449kr. Men jag fick det för priset jag bokade.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoelSigurdsson:

Okej för mitt andra alternativ var 6950CF men valde 7970 nu p.g.a 3GB minne och allt ont jag har hört öm microstuttering!

Skickades från m.sweclockers.com

Bra val du gjorde trots att det var på impuls Framförallt till det priset. Så svaret på din fråga blir "smart"

Permalänk

Verkar ju vara lite blandade tankar här men tycker det hade varit sjukt tråkigt att inte få kortet nu när alla säger att jag har gjort ett bra köp :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoelSigurdsson:

Verkar ju vara lite blandade tankar här men tycker det hade varit sjukt tråkigt att inte få kortet nu när alla säger att jag har gjort ett bra köp :/

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas du får det för det priset

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Frågade om datum tidigare idag och fick detta som svar:

"Hej, vi har ett preliminärt datum till 9 februari. Detta är tyvärr inte bekräftat än.

/Andreas"

Känns som att det är svårt att få bekräftade datum på 7970, dom verkar dyka in lite sporadiskt.

Permalänk

Jäklar vad billigt. Årets klipp nästan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Frågade om datum tidigare idag och fick detta som svar:

"Hej, vi har ett preliminärt datum till 9 februari. Detta är tyvärr inte bekräftat än.

/Andreas"

Känns som att det är svårt att få bekräftade datum på 7970, dom verkar dyka in lite sporadiskt.

Antar att de hela tiden förhandlar med importörerna och slåss om batcherna mellan dem och konkurrenterna varför de kanske inte kan bekräfta något förens några dagar innan de får en leverans.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

Vad menar du med detta svar? Kan du förklara?

Man har inte hört nått om kepler om när det ska komma eller vilken prestanda
det kommer ha, så ca 4000 kr är bra pris för det bästa singel Gpu kortet.

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Skrivet av JoelSigurdsson:

Jag bokade kortet och hoppas innerligt att jag får det nu! Men om det blir så att det inte kommer tillbaka i lager så kommer i pengar dras från kortet va?
Jag byter upp mig j*vligt rejält eftersom att detta kommer att vara del i första bygget och den gamla datorn är en färdigbyggd från OnOff tror jag Jag väljer ett så pass kraftigt grafikkort för att jag nyss har upptäckt hur roligt BF3 är och att jag vill skruva upp grafiken, och så vill man ju förstås att riggen är lite framtidssäker!
Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

meeen... har du kollat så det får plats? att du har pci-e? att ditt nätagg klarar att driva systemet efter grafikupdate? har ditt nät agg 8pin's + 6pin så det räcker? vad har du för cpu? kan bli flaskhals, vad har du för kylning? kortet kommer värma upp alla komponenter i ditt chassi om du har dåligt luftflöde vilket onoff datorer brukar ha.

det är lixom inte plug n play på gpu.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

meeen... har du kollat så det får plats? att du har pci-e? att ditt nätagg klarar att driva systemet efter grafikupdate? har ditt nät agg 8pin's + 6pin så det räcker? vad har du för cpu? kan bli flaskhals, vad har du för kylning? kortet kommer värma upp alla komponenter i ditt chassi om du har dåligt luftflöde vilket onoff datorer brukar ha.

det är lixom inte plug n play på gpu.

Oddsen för att han kommer kunna använda sitt 7970 i en OnOff-dator är sämre än för att framgångsrikt navigera igenom ett asteroidfält. Dessa odds är ungefär 3720:1 så det är en bra poäng du tar upp.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Medlem

Verkar som att de precis upptäckte att de satt fel pris. Om man lägger det i korgen nu så får det 5.2k som pris istället.

Permalänk
Skrivet av hede:

seriöst svar.................

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4