Plexiglasrör som lyser i olika färger (hur får man det att funka?)

Permalänk
Medlem

Plexiglasrör som lyser i olika färger (hur får man det att funka?)

Tjenare
Håller på och modda mitt chassi och då tänkte jag att jag skulle ha plexiglasrör som lyser grönt i chassit. Här kommer en bild som visar vad jag menar: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQVl98mhfNP8PQFrWwnVJFMRfXaWjgPOSWyTFJDAXoCn9q3WtNwExCcpvzpfA Rören ska lysa så som det gör på bilden, fast grönt.
Men nu till mina frågor:
Hur ska jag göra för att få hela röret lysa grönt?
Vart kan man köpa sådana plexiglas rör?
Är det lätt att böja sådana rör?
Ge mig tips hur jag ska göra detta på bästa möjliga sätt.
Uppskattar all hjälp, Tack.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define XL Black Pearl//Corsair Tx 650W PSU//Intel core i5 quad processor i5-750//Corsair Xms3 DDR 1600MHz 8 gb cl9//XFX Raden HD 5850 1GB GDDR5//Western Digital Caviar Greentpower 1TB//Gygabyte GA-P55-USB3, P55, socket 1156.

Permalänk
Medlem

Svårt att se på bilden men jag skulle tro att det är något slags rör som är belyst inifrån. Om det verkligen är klara plast rör så är de belysta från en punkt, dvs en lampa belyser ena änden och det får röret att lysa. Krävs ganska stark belysning för att det ska bli bra dock. Ett företag jag själv haft kontakt med är Thinlight ( http://www.thinlight.se/ ) de har en del speciallösningar. Du kan ju höra med dem om det finns någon bra lösning på din fundering.

Hoppas det hjälper dig vidare

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av yeko:

Tjenare
Håller på och modda mitt chassi och då tänkte jag att jag skulle ha plexiglasrör som lyser grönt i chassit. Här kommer en bild som visar vad jag menar: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQVl98mhfNP8PQFrWwnVJFMRfXaWjgPOSWyTFJDAXoCn9q3WtNwExCcpvzpfA Rören ska lysa så som det gör på bilden, fast grönt.
Men nu till mina frågor:
Hur ska jag göra för att få hela röret lysa grönt?
Vart kan man köpa sådana plexiglas rör?
Är det lätt att böja sådana rör?
Ge mig tips hur jag ska göra detta på bästa möjliga sätt.
Uppskattar all hjälp, Tack.

För att få hela plexibiten att lysa kan du sandpappra utsidan med ett fint sandpapper, då fördelas ljuset jämt på den. Som ljuskälla skulle jag bygga något med ett par starka LEDs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yeko:

Tjenare
Håller på och modda mitt chassi och då tänkte jag att jag skulle ha plexiglasrör som lyser grönt i chassit. Här kommer en bild som visar vad jag menar: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQVl98mhfNP8PQFrWwnVJFMRfXaWjgPOSWyTFJDAXoCn9q3WtNwExCcpvzpfA Rören ska lysa så som det gör på bilden, fast grönt.
Men nu till mina frågor:
Hur ska jag göra för att få hela röret lysa grönt?
Vart kan man köpa sådana plexiglas rör?
Är det lätt att böja sådana rör?
Ge mig tips hur jag ska göra detta på bästa möjliga sätt.
Uppskattar all hjälp, Tack.

Här hittade jag akrylrundstång (Akryl = "plexiglas"):

http://www.slojd-detaljer.se/product.aspx?productid=1747

Permalänk
Medlem

Tack, tack. Hur mycket kan jag böja plexiglasröret? Hade tänkt att sätta plexiglas röret runt min dators kanter, tror ni det funkar?
Vad tror ni man ska ha för tjocklek på röret?
Tack!

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define XL Black Pearl//Corsair Tx 650W PSU//Intel core i5 quad processor i5-750//Corsair Xms3 DDR 1600MHz 8 gb cl9//XFX Raden HD 5850 1GB GDDR5//Western Digital Caviar Greentpower 1TB//Gygabyte GA-P55-USB3, P55, socket 1156.

Permalänk
Medlem

Om du köper akryl istället för plexi så är det mycket lätt att arbeta med.. bara att lägga det i ugnen en stund och böja röret sedan Men det är oftast dyrare än plexi.. Men fattar inte riktigt hur du menar, för den bilden du har är inte den bästa ^^

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem

#Kripp666
Men akryl är väl plexi? eller?
Vill att hela röret ska lysa en färg, har sett på filmer m.m. att man kan göra så. Tror nog du också har sätt det men du fattar nog inte vad jag menar :/.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define XL Black Pearl//Corsair Tx 650W PSU//Intel core i5 quad processor i5-750//Corsair Xms3 DDR 1600MHz 8 gb cl9//XFX Raden HD 5850 1GB GDDR5//Western Digital Caviar Greentpower 1TB//Gygabyte GA-P55-USB3, P55, socket 1156.

Permalänk
Medlem

Hej.

köp en massiv akryl stav, värm den sedan med värmepistol eller liknande så att du kan bocka den som du vill, sen i varje ända borrar du ett hål som önskad lys diod passar i.

När dioderna tänds kommer ljudet ledas i i akrylstaven men iom att ytan inte är jämn så kommer en viss del a ljuset att reflekteras utåt och på så sätt får du hela staven att lysa i samma färg.
Om du bara slipar halva staven t ex. den sidan som är in mot chassit så kommer ljuset alltså bara att lysa innåt med en vis del reflekterande ut via den klara sidan iof men man kan inte få allt.

// Jonas Lillman

Permalänk
Medlem

Hmm.. det finns ju böjbara neon rör har jag hört Men dessa brukar oftast vara mycket tunna. Hur grova ska dom vara?

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yeko:

Tjenare
Håller på och modda mitt chassi och då tänkte jag att jag skulle ha plexiglasrör som lyser grönt i chassit. Här kommer en bild som visar vad jag menar: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQVl98mhfNP8PQFrWwnVJFMRfXaWjgPOSWyTFJDAXoCn9q3WtNwExCcpvzpfA Rören ska lysa så som det gör på bilden, fast grönt.
Men nu till mina frågor:
Hur ska jag göra för att få hela röret lysa grönt?
Vart kan man köpa sådana plexiglas rör?
Är det lätt att böja sådana rör?
Ge mig tips hur jag ska göra detta på bästa möjliga sätt.
Uppskattar all hjälp, Tack.

Det på bilden är troligen genomskinlig slang som det ligger lysdioder i, det ser ut som vanliga ljusslingor.

Att böja plexi/plaströr kräver att du värmer upp det rejält så det mjuknar, sedan kan du försiktigt bocka det på samma sätt som ett vanligt rör, med en rörbock eller för hand beroende på krav, det är dock svårt att få kröken "rynkfri" och man kanske behöver värma flera ggr innan man når rätt vinkel, det är dessutom HETT svårt att hålla i med händerna
Måste du verkligen ha plexirör ? Det finns färdiga ljusslingor eller neonrör att köpa till sånt här som är mera lätthanterligt, men om du verkligen vill göra det själv så går det naturligtvis, men ska du ha nått avancerat och unikt så kontakta en firma som gör neonskyltar o be dem fixa neonrör i rätt form och en drivare till dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av yeko:

Tjenare
Håller på och modda mitt chassi och då tänkte jag att jag skulle ha plexiglasrör som lyser grönt i chassit. Här kommer en bild som visar vad jag menar: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQVl98mhfNP8PQFrWwnVJFMRfXaWjgPOSWyTFJDAXoCn9q3WtNwExCcpvzpfA Rören ska lysa så som det gör på bilden, fast grönt.
Men nu till mina frågor:
Hur ska jag göra för att få hela röret lysa grönt?
Vart kan man köpa sådana plexiglas rör?
Är det lätt att böja sådana rör?
Ge mig tips hur jag ska göra detta på bästa möjliga sätt.
Uppskattar all hjälp, Tack.

Du lyser genom 'änden på röret' som ska vara blankpolerat, dvs du lyser in i rörväggen i rörets längdriktning.

Plexiglas böjs när det värms. Det går bra att värma i vanlig hushållsugn i 110-150 grader nånting.. eller varmluftspistol. Ju varmare dess mjukare. kruxet att böja sen är som när man böjer slang att det lätt blir en platt kink.. rörmokare har nån slags specialverktyg för kopparrör om du kan låna av nån.. annars lär det funka att trä det varma plexiglasröret utanpå en rundstav som är böjd i rätt radie