Vilken SSD kontroller är simplast och mest användarvänlig?

Permalänk
Medlem

Vilken SSD kontroller är simplast och mest användarvänlig?

Jag sitter och plockar ihop mitt bygge och har bara val av SSD kvar.
När man tillförskaffar sig information i ämnet blir åtminstone jag smått paranoid när det gäller behov av att installera och ev uppdatera SSDs. Så frågan blir helt enkelt om någon SSD sticker ut i användarvänlighet när det gäller dessa frågor kring inställningar, uppdateringar och låg krångelfaktor.

Tack på förhand / Jonatan

Permalänk

jag skulle kolla på detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=634168 och koppla om i bios. från ACHI till IDE så skall du ha en väldig bra ssd.

eller en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=591141 denna är nästan lika snabb som ssd i dagens läge

MVH Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter Riisager:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=591141 denna är nästan lika snabb som ssd i dagens läge

MVH Peter

Detta stämmer inte, även fast disken har sata 6,0 Gbit gränssnitt så är den inte mkt snabbare än en annan 7200 rpm disk. Det är så att mekaniska diskar kommer inte äns upp i sata 3,0 gbit

*OT* jag skulle rekommendera samsungs 830 serie, bra blandning mellan stabilitet och prestanda. Jag har inte sett trådar om dessa diskar som har strulat här på sweclockers. http://www.inet.se/produkt/4303994/samsung-ssd-830-series-128...

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk

greddarn
vist den kommer inte upp i lika snabba siffror men för dom vanliga programmen i Windows så är den nästan lika snabb men när man går över till tyngre program så är en ssd mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter Riisager:

greddarn
vist den kommer inte upp i lika snabba siffror men för dom vanliga programmen i Windows så är den nästan lika snabb men när man går över till tyngre program så är en ssd mycket snabbare.

Visst på så sätt ja:)
Men själv köpte jag SSD för att kunna ha fler program som startar samtidigt t.ex vid boot. Vid vanlig användning märker jag också skillnad mot en mekanisk disk.

Men självklart är WD black en bra serie men jag tycker inte diskarna är värda sitt pris, jag skulle köra på en billigare samsung disk alla dagar i veckan (om de nu är billigare än WD i nuläget).

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem

wappe123: Vill du ha användarvänlighet rekommenderar jag Samsungs 830 serie.
Plug&Play i princip, och inte mycket klydd med firmwares alls.
Sen att den är stabil som en Intel och nästan lika snabb som en Sandforce gör ju inte saken sämre.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

wappe123: Vill du ha användarvänlighet rekommenderar jag Samsungs 830 serie.
Plug&Play i princip, och inte mycket klydd med firmwares alls.
Sen att den är stabil som en Intel och nästan lika snabb som en Sandforce gör ju inte saken sämre.

Tackar! Det var det jag hoppades höra! Ska se om jag hittar en billig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Minsc S2:

wappe123: Vill du ha användarvänlighet rekommenderar jag Samsungs 830 serie.
Plug&Play i princip, och inte mycket klydd med firmwares alls.
Sen att den är stabil som en Intel och nästan lika snabb som en Sandforce gör ju inte saken sämre.

Samsung släppte ju dock en firmware-uppdatering så nyligen som i Januari. Att undvika uppdateringarna helt är ju inte lätt!
Men, visst - vad jag vet så har det inte varit några stora/välspridda problem med 830... ännu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200