Hur är disksystemet upplagt?

Permalänk
Medlem

Hur är disksystemet upplagt?

Hallå, hoppas jag postar i rätt forum.

Har en ML350 Proliant server på jobbet där två stycken hårdiskar behöver bytas ut.
Förmodligen är det Hotswap på denna så att byta disk borde inte vara något problem.

Det jag funderar på är hur systemet är upplagt.

Om jag kollar i HPs Array config unit ser det ut så här:

http://imageshack.us/photo/my-images/12/88462791.jpg/

Tittar jag på "Den här datorn" och hantera får jag fram enheterna C:\ och E:\ i samma volym Disk0

Är det så att dom tre 72GB diskarna är raidade till en volym dvs Disk0 och sen finns det två st partioner i den volymen?
Har jag tänkt rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Hoppas någon kan hjälpa en noob med detta!

Mvh Alex

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv atx tempered glass MB: Asus P8P67 EVO B3
CPU: i7 2700K@4.5GHz RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz
HDD: 2TB WD Black SSD: Samsung 840 Pro 256GB
GPU: Asus GTX980Ti PSU: EVGA G2 750W
NAS: Synology DS213+ WD RED 4+4TB

Permalänk
Medlem

Du har 3*72GB och 2*146GB - vilket framgår av bilden.

Vad som inte framgår är hur partitioneringen är gjord. Kolla in det i disk manager.

Å en sak till, jag skulle aldrig pilla på det där om jag inte exakt visste vad jag höll på med. I ditt läge skulle jag kontakta supporten.

Permalänk
Medlem

Ok såhär ser det ut i disk manager.
http://imageshack.us/photo/my-images/850/partr.jpg/

Sweclockers är ju supporten Skämt åsido, vill sätta mig in lite mer hur det fungerar för att stilla nyfikenheten.
Kommer inte börja pilla på något förens jag läst på lite. Men det är alltid lite kul att ha någon att bolla funderingar med.

Mvh Alex

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv atx tempered glass MB: Asus P8P67 EVO B3
CPU: i7 2700K@4.5GHz RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz
HDD: 2TB WD Black SSD: Samsung 840 Pro 256GB
GPU: Asus GTX980Ti PSU: EVGA G2 750W
NAS: Synology DS213+ WD RED 4+4TB

Permalänk
Medlem

Senaste bilden visar en volym med 137 GB med 2 partitioner, det KAN vara en enskild 146 GB disk eller 2*146 GB i RAID1 eller 2*72 GB i RAID0.

Å då frågar du hur man kan kolla det? Right!
Då säger jag att det bör/skall finnas en programvara för att hantera RAID - en som du kan köra i Win.

Å då undrar du var/hur du hittar den?
Då säger jag att du får Googla eller gå till tillverkarens hemsida.

Sen undrar man var de andra diskarna tagit vägen? Kanske du kan se i RAID-BIOS?

Min kommentar är att de däringa va fina grejor för 7 år sedan men kan duga ett tag till som server. Dock inget man lägger för mycket tid/pengar på idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alf:

Klicka på Show logical view i ACUn så ser du hur diskarna är ordnade i förhållande till diskahanteraren i Windows.

Jag misstänker att du kör tre 72:or i RAID 5. Men tror knappast två av dessa diskar är trasiga.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Klicka på Show logical view i ACUn så ser du hur diskarna är ordnade i förhållande till diskahanteraren i Windows.

Jag misstänker att du kör tre 72:or i RAID 5. Men tror knappast två av dessa diskar är trasiga.

Så KAN det va.

Har man 2 av 3 diskar trasiga i en femma så kan jag garantera STORA problem, tror inte ens Win vill veta av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alf:

Hallå, hoppas jag postar i rätt forum.

Har en ML350 Proliant server på jobbet där två stycken hårdiskar behöver bytas ut.
Förmodligen är det Hotswap på denna så att byta disk borde inte vara något problem.

Det jag funderar på är hur systemet är upplagt.

Om jag kollar i HPs Array config unit ser det ut så här:
http://imageshack.us/photo/my-images/12/88462791.jpg

http://imageshack.us/photo/my-images/12/88462791.jpg/

Tittar jag på "Den här datorn" och hantera får jag fram enheterna C:\ och E:\ i samma volym Disk0

Är det så att dom tre 72GB diskarna är raidade till en volym dvs Disk0 och sen finns det två st partioner i den volymen?
Har jag tänkt rätt eller är jag helt ute och cyklar?

Hoppas någon kan hjälpa en noob med detta!

Mvh Alex

Du tänker rätt.

De 2 st 146GB diskarna står som unassigned så de är förmodligen outnyttjade fastän de finns där.

Arrayen med C och E ser ut att vara de 3 små diskarna men hur det är uppbyggt är som sagt svårt att avgöra. Kan vara Raid 5, men inte nödvändigtvis. Är ett tag sedan jag höll på med raidkonfigurationer men raid 0 med dedikerad spare skulle kunna vara ytterligare ett alternativ.

Det jag funderar mest över är varför 2 st diskar behöver bytas ut? Är det pga utrymmesbrist kan jag förstå det, eller är det så att du får upp varning för att 2 diskar är i dåligt skick?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Så KAN det va.

Har man 2 av 3 diskar trasiga i en femma så kan jag garantera STORA problem, tror inte ens Win vill veta av dom.

Det är riktigt, det beror HUR de är trasiga. Jag gav mer ett uttryck för en förhoppning, för annars....

Skrivet av Hardware guy:

Arrayen med C och E ser ut att vara de 3 små diskarna men hur det är uppbyggt är som sagt svårt att avgöra. Kan vara Raid 5, men inte nödvändigtvis. Är ett tag sedan jag höll på med raidkonfigurationer men raid 0 med dedikerad spare skulle kunna vara ytterligare ett alternativ.

Spare stöds inte i raid-0 och då överensstämmer inte diskutrymmet, så genom uteslutning vågar jag nog påstå att det är raid-5. Men nog är det intressant att få klarhet i vad problemet egentligen är.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Härligt, nu börjar det studsa i bollplanket

Kollade lite närmare på HP Array Configuration Utility och när jag väl klickade på show logical view stod det raid5.
Så det ser ut som att 72GB diskarna ligger som en logisk enhet och kör i raid5.

Stämmer bra att det dykt upp varningar på två diskar
Körde HPs disk diagnostik där det kom upp ett fel samt indikerade med blå led vilka diskar det gällde.
Kommer inte ihåg exakt vad felet var, men det stod iallafall byt diskarna snarast.

Kan tillägga att miljön där servrarna står är hemsk. Varmt och dammigt.

Mvh Alex

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv atx tempered glass MB: Asus P8P67 EVO B3
CPU: i7 2700K@4.5GHz RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz
HDD: 2TB WD Black SSD: Samsung 840 Pro 256GB
GPU: Asus GTX980Ti PSU: EVGA G2 750W
NAS: Synology DS213+ WD RED 4+4TB

Permalänk
Medlem

Vet inte om du e guru på femmor men har du 2 av 3 som skall bytas - byt EN I TAGET - så att du ger den tid som behövs för att den nya skall synkas in med de andra, kan ta några timmar/disk.

I Mgr progget skall du kunna följa vad som pågår.

Sen vet ja inte om du skall byta diskarna under full drift. "Hot Swap" - jojo - det KAN funka men jag skulle föredra att skjuta ner burken och byta med strömmingen avslagen.