starkaste laddbara LR03 batterierna på marknaden är?

Permalänk
Medlem

starkaste laddbara LR03 batterierna på marknaden är?

Hallå letar laddbara AAA LR03 batterier hur många mAh kan man få tag på?

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

hmm va heter dom här gröna som säljs friskt med laddare....klasse har några billigare varianter oxå, de starkaste jag sett ligger på 1000mah

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Aka_The_Barf: GP NiMH 1000series.
Finns bl.a här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=74769&view=2

Annars säljs det 1300mah aaa batterier också.
Goggla bara på Rechargeable aaa 1200mah och hitta flera helt okända märken:
http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1G1GGLQ_SVSE271&q=Recha...
Detsamma för att hitta fler 1200mah batterier.
Hur väl man nu kan lita på dessa märken, jag skulle hellre köra med GP som är känt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

just ja så hette dom jag, ja okända märken vet man inte så mkt om tex 1300mah stämmer

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Leta efter dom med 1.5v, 1.2v håller inte lika länge.

Oftast tror sig apparater att batteriet är slut vid viss spänning och stänger av sig, eller helt enkelt inte orkar driva längre.

Man kan kolla med multimeter mellan en laddad batteri och en oladdad, spänningen skiljer sig, så en 1.2V batteri är mindre laddad.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3

Oftast tror sig apparater att batteriet är slut vid viss spänning och stänger av sig, eller helt enkelt inte orkar driva längre.

Detta stämmer inte. I princip alla moderna produkter som går på batteri har en DC-DC konverterare som fixar en lagom spänning oavsett input. En vettig sådan konstruktion kollar att batteriet kan leverera tillräckligt med ström för applikationen i fråga och stänger av sig när det inte längre går -> batteriet är slut.

Det finns däremot andra fördelar med 1.5V batteri. Tex 1000mah i 5V är ju mer än 1000mah i 1.2V.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Avstängd

Man kan ju aldrig lita på hur många mah det är .IKEAs batterier som rensar banan med övriga är ju ett bra bevis på detta. Vet dock inte hur bra deras laddbara är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Man kan ju aldrig lita på hur många mah det är .IKEAs batterier som rensar banan med övriga är ju ett bra bevis på detta. Vet dock inte hur bra deras laddbara är.

Menar du att IKEAs batterier är bra? haha

Vi får ofta in kunder med kameror som de tror att det är fel på, den startar i några minuter sen är den död eller så kameran är helt död.

Första frågan om man ser att det inte är några skador på grejerna är;
-Har du bytt batterier?

Svaret är oftast att de har gjort det och anledningen till att de inte funkar är oftast dåliga batterier. De dåliga batterierna som inte pallar att driva kameror är bl a Ikeabatterier. Nu säger jag inte att IKEAbatterierna inte pallar att driva kameror alls men defakto är att de inte klarar av att driva dem speciellt bra enligt mina erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Menar du att IKEAs batterier är bra? haha

Enligt tester är dom extremt prisvärda ja & om jag inte misstar mig är det varta som tillverkar dom.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Enligt tester är dom extremt prisvärda ja & om jag inte misstar mig är det varta som tillverkar dom.

Prisvärda måhända. Delade bara med mig av personliga erfarenheter. Spelar absolut ingen roll för mig vad du handlar för batterier

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Prisvärda måhända. Delade bara med mig av personliga erfarenheter. Spelar absolut ingen roll för mig vad du handlar för batterier

Jag köper inte ikeas batterier, kör med laddningsbara.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Enligt tester är dom extremt prisvärda ja & om jag inte misstar mig är det varta som tillverkar dom.

Ja, men inte till strömslukande saker.

Dom har ganska dålig prestanda men är billiga som fan så priset mer mAH är bäst i test.

Utom i vissa saker som vissa digitalkamerer och andra ganska effektkrävande saker.
Då dör dom direkt.
Eller, batterierna kan användas i t.ex en fjärrkontroll ganska lång tid till, men dom räcker inte till för att driva kameran.

Det är min erfarenhet iaf av ett antal kameror.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ja, men inte till strömslukande saker.

Dom har ganska dålig prestanda men är billiga som fan så priset mer mAH är bäst i test.

Utom i vissa saker som vissa digitalkamerer och andra ganska effektkrävande saker.
Då dör dom direkt.
Eller, batterierna kan användas i t.ex en fjärrkontroll ganska lång tid till, men dom räcker inte till för att driva kameran.

Det är min erfarenhet iaf av ett antal kameror.

Ungefär det jag skrev. Du har så rätt så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag köper inte ikeas batterier, kör med laddningsbara.

Alla batterier är laddningsbara - det är ett känt faktum. Jag kör med flera år gamla "engångsbatterier" i mina fjärrkontroller, kameror, mp3-spelare osv, och de har laddats om och om igen.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Sett att det finns AAA 1800 mAh på ebay. Vet inte hur bra de är dock, använder GP 1000 mAh själv, fungerar bra.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Ungefär det jag skrev. Du har så rätt så.

Japp, jag ville bara inflika med fler erfarenheter som stöder det du sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
Sett att det finns AAA 1800 mAh på ebay. Vet inte hur bra de är dock, använder GP 1000 mAh själv, fungerar bra.

Hej LecToR.

Det finns de som försöker lura i folk att det finns 1800 mAh-celler i AAA storlek, men det är en annan sak.

Max är ca 1 Ah för AAA storlek och ca 2,7 Ah för AA. Det finns inga genvägar med den tekniken.

Om TS vill ha bra celler så kan jag rekommendera Sanyo Eneloop eller Maha Imedion.

Anders

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Avstängd

IKEAs primärbatterier är erkänt bra. De sämsta i många tester, inklusive mina egna är ofta Duracell. IKEAs batterier tillverkas av Varta.

Tyvärr är batterimarknaden experter på att dölja viktiga parametrar. Man döper hellre ett batteri till "super ultra heavy" än berättar specs.

Kapaciteten i mAh är inte heller den enda parametern eller ens den viktigaste. Om man inte vet vilken last ens apparat utgör är det också svårt. Den interna resistansen och den s.k. peukertkonstanten är mycket viktiga parametrar som batteritillverkarna naturligtvis inte berätta om. När det gäller primärbatterier så ges ju oftas ingen siffra alls!

Peukerts konstant talar om hur länge batteriet räcker vid en viss last. Kapaciteten, t.ex. 1 200 mAh är nämligen ingen fix siffra utan egentligen bara ett påhitt. Den är mätt vid en viss last vid en viss temperatur - även dessa siffror ser man aldrig varvid man aldrig kan veta om den verkliga kapaciteten. En vanlig siffra för blybatterier är urladdning under 20 timmar vid 25 grader.

Peukerts lag säger att batteriets kapacitet ökar med minskat strömuttag. Så tar du ut 130 mA i 10 timmar från ett 1300 mAh-batteri så får du kanske 10 timmars driftstid. Men du får inte 1 timmes driftstid vid 1,3 A eller 100 timmar vid 13 mA. Ju högre lasten är, desto lägre total kapacitet får man ut ut batteriet. Vid 13 mA kanske du alltså får 150 eller 200 timmar vid nominell spänning. Blir strömmen för låg så blir självurladdningen också en faktor.

Så mAh säger inte allt. Märkesbatterier brukar klara av fler upp-och-urladdningscykler men saluförs oftast med lite mindre kapacitet. Det är inte sällan ett tecken på kvalitét. När det gäller primärbatterier (alltså ej laddningsbara) så är förhållandet inte lika enkelt och dyra batterier är uteslutande sämre per krona än billiga. Den största skillnaden är mellan batteriteknologier, t.ex. mangandioxid/zink-batterier eller alkaliska. Alkaliska batterier har högre kapacitet för "normala" strömuttag och prisskillnaden motiverar sällan att man köper de billigare zinkbatterierna. Men är det bara alkaliska batterier, så är billigt oftast bäst. IKEAs batterier, t.ex., är mycket bra om man ser till lastoberoende jämförelser (dvs vi vet inget om lastens storlek).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hej MBY.

Duracell kapacitetstestar sina alkaline-manganese dioxid celler i AA storlek med 125 mAh last till 0,8 Volt. eller 43 ohm för att få 2850mAh.
http://www.duracell.com/oem/Pdf/others/ATB-5.pdf

Powercell belastar sina LR6 med 43ohm?/4h per dag för att då få en kapacitet på 2380mAh....
http://powercellbattery.thomasnet.com/Asset/GLR6A.pdf

Du som vet mycket MBY, kan du förklara vad som menas med en last på 43 ohm, är det beroende på resistensen i cellen?

Alkaliska celler verkar ha detta som villkor för att testa kapacitet:
For capacity/rating tests, the value of the discharge load shall be selected such that the service output
approximates 30 days.
http://www.hekta.org/~hpee0705/ansi%20c181mpart1.pdf

30 dagar för en alkalisk cell för att leverera ca 2850 mAh medan en Ni-Mh-cell har 5 h på sig att leverera sin ström vilket är ca 2700 mAh (MAX) om vi nu jämför AA storlek.

Detta är de sätt som är godkända att mäta alkaliska VS Ni-Mh.

Sen så ändras ju parametrarna hela tiden om man ändrar lasten vilket Peukerts formel beskriver men detta appliceras nog mest på PB som MBY också skriver.

Nä, nu måste jag läsa om Peukerts lag........aldrig hört det förr........

Anders

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

finns billiga skräp batterier oxå, lätta batterier är ofta av otroligt sunkig kvalite än dom tyngre.

hittar ni sämre batterier än: dynamic energy aindhoven NL som är engångs(primärbatteri?).
det väger inte mycket och tog nyss upp det ur en gammal låda som det legat i sen det (allt för snabbt) tog slut. det är buckligt och plus polen ser ut som den skall lossna då batteriet svällt upp på ett skrämmande sätt, den åker till holken imorgon kan jag säga om inte skiten smäller innan...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agh39
Hej MBY.

Duracell kapacitetstestar sina alkaline-manganese dioxid celler i AA storlek med 125 mAh last till 0,8 Volt. eller 43 ohm för att få 2850mAh.
http://www.duracell.com/oem/Pdf/others/ATB-5.pdf

Powercell belastar sina LR6 med 43ohm?/4h per dag för att då få en kapacitet på 2380mAh....
http://powercellbattery.thomasnet.com/Asset/GLR6A.pdf

Du som vet mycket MBY, kan du förklara vad som menas med en last på 43 ohm, är det beroende på resistensen i cellen?

Alkaliska celler verkar ha detta som villkor för att testa kapacitet:
For capacity/rating tests, the value of the discharge load shall be selected such that the service output
approximates 30 days.
http://www.hekta.org/~hpee0705/ansi%20c181mpart1.pdf

30 dagar för en alkalisk cell för att leverera ca 2850 mAh medan en Ni-Mh-cell har 5 h på sig att leverera sin ström vilket är ca 2700 mAh (MAX) om vi nu jämför AA storlek.

Detta är de sätt som är godkända att mäta alkaliska VS Ni-Mh.

Sen så ändras ju parametrarna hela tiden om man ändrar lasten vilket Peukerts formel beskriver men detta appliceras nog mest på PB som MBY också skriver.

Nä, nu måste jag läsa om Peukerts lag........aldrig hört det förr........

Anders

En last på 43 ohm är precis vad det låter som. Man kopplar batteriet till något med motståndet 43 ohm och mäter spänningen över batteriet över tid. Sedan kan man integrera kapaciteten. Motståndet är valt utefter vilken battericell man väljer. Större batterier lastas med mindre motstånd (eftersom den typiska lasten är större). Ur detta får man ett diagram som visar kapaciteten för olika laster. Peukerts lag appliceras lika gärna på alkaliska och NiMH-batterier som blybatterier, men dessa siffror är rätt svåra att få fram och blybatterier har en mer "seriös" marknad där peukertkonstant och urladdning (ofta 20 timmar vid 25 grader) är bestämda på ett enhetligt sätt. 30 dagar är vanligt för R6-batterier och nu ser vi varför peukert är så viktig: Hur många konstruktioner kan utnyttja 30 dagar av ett R6-batteri? Långt ifrån alla. En del apparater drar betydligt mindre ström och och batteriet kan hålla i månader, men de flesta förbrukar batteriet på 30 timmar eller mindre. Det är betydligt lättare att räkna ut peukertkonstanten med en fast urladdningstid än en viss last.

43 ohm är en last optimerad för vissa tillverkares R6-batterier (AA) och ska spegla en typisk nyttolast. Men om lasten är högre sjunker kapaciteten dramatiskt och är lasten mindre, då ökar kapaciteten. God batteriekonomi innebär alltså ett så stort batteri som möjligt, eftersom ett större batteri kan lastas högre under längre tid och drar därför nytta av Peukerts lag när lasten är mindre. Det är därför som extremt strömsnåla apparater som fjärrkontroller och urverk kan gå så länge på batterierna. De går längre än vad man skulle förvänta om man extrapolerade en högre last till en lägre. Ett R03-batteri i en klocka kan kanske leverera 2000-5000 mAh (gissning) under sin livstid tack var detta förhållande fast batteriet vid nominell last bara erbjuder 1000.

Cellens interna resistans är ju också betydande och en vanlig, enkel, batterimodell är att se den interna resistansen som något som ökar under batteriets livslängd och på så vis sänker polspänningen under last. Denna modell är en förenkling men ger en bra uppfattning om vad det handlar om: Lägre intern resistans medför högre verkningsgrad och man eldar alltså upp mindre energi i form av förluster i själva batteriet. Vissa batterier som t.ex. litiumknappceller kan ha hög kapacitet trots hög inre resistans. Detta beror just på att lasten är så liten och peukerts lag gynnar låg last.

Detta innebär att två parallellkopplade batterier ger mer än dubbelt så mycket energi än ett enda, och dubbel last mer än halverar kapaciteten. Detta kan förstås på flera sätt. Peukerts lag är det som ligger bakom, men en enklare modell med bara inre resistans kan ge en intuitivt förklaring: Antag att apparaten fungerar mellan 1,5 och 1,0 volt (0,8 är lite att ta i - för att få ut mer skenbar kapacitet). Vi säger att lasten är 43 ohm. Vi säger att den interna resistansen från början är 1 ohm. Detta ger en initial ström på 1,5 / 44 = 34 mA. När når vi en polspänning (under last) på 1,0 volt? Ja, det är när den interna resistansen är runt 21,5 ohm. Då får vi en spänningsdelare, (43 / (21,5 + 43)) * 1,5 = 1 volt. Om vi dubblar förbrukningen och alltså sänker motståndet på våran last till 21,5 volt får vi ju bara ut 0,75 volt när den interna resistansen nått just 21,5 ohm. Alltså kan batteriet bara förbrukas tills den interna resistansen är 10,75 ohm (21,5 / (21,5 + 10,75)) * 1,5 = 1 volt. Om vi i stället parallellkopplar två batterier, eller sänker lasten till 86 ohm kan vi använda batteriet ända till den interna resistansen blir så hög som 43 ohm.

Detta är inte helt i enighet med Peukerts lag men ger en rätt bra intuitivt uppfattning om batteriekonomi. Två batterier i serie blir dubbelt så dyrt men mer än dubbelt så lång livslängd, alltså godare batteriekonomi.

Edit: Fjärrkontroller ja. Det finns typer av apparater där lasten är låg i genomsnitt men hög stötvis. Detta gäller fjärrkontroller och uppenbart kameror. Där håller inte beräkningen riktigt eftersom lasten är rätt hög när den faktiskt sker. Dock så gäller peukerts lag fortfarande för medellasten. Man kan förbättra batteriekonomin för denna typ av laster med hjälp av en kondensator där tider av låg last laddar upp denna. Kondensatorn måste dock själv vara lågläckande och tider av hög last måste vara korta.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hej MBY.

Tack för ett mycket välgjort och väl beskrivande inlägg.

Roligt att du finns här på Swec. om man behöver veta något extraordinärt.

Anders

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Boris-:

Man kan ju aldrig lita på hur många mah det är .IKEAs batterier som rensar banan med övriga är ju ett bra bevis på detta. Vet dock inte hur bra deras laddbara är.

Skrivet av MBY:

IKEAs primärbatterier är erkänt bra. De sämsta i många tester, inklusive mina egna är ofta Duracell. IKEAs batterier tillverkas av Varta.

Tyvärr är batterimarknaden experter på att dölja viktiga parametrar. Man döper hellre ett batteri till "super ultra heavy" än berättar specs.

Kapaciteten i mAh är inte heller den enda parametern eller ens den viktigaste. Om man inte vet vilken last ens apparat utgör är det också svårt. Den interna resistansen och den s.k. peukertkonstanten är mycket viktiga parametrar som batteritillverkarna naturligtvis inte berätta om. När det gäller primärbatterier så ges ju oftas ingen siffra alls!

Peukerts konstant talar om hur länge batteriet räcker vid en viss last. Kapaciteten, t.ex. 1 200 mAh är nämligen ingen fix siffra utan egentligen bara ett påhitt. Den är mätt vid en viss last vid en viss temperatur - även dessa siffror ser man aldrig varvid man aldrig kan veta om den verkliga kapaciteten. En vanlig siffra för blybatterier är urladdning under 20 timmar vid 25 grader.

Peukerts lag säger att batteriets kapacitet ökar med minskat strömuttag. Så tar du ut 130 mA i 10 timmar från ett 1300 mAh-batteri så får du kanske 10 timmars driftstid. Men du får inte 1 timmes driftstid vid 1,3 A eller 100 timmar vid 13 mA. Ju högre lasten är, desto lägre total kapacitet får man ut ut batteriet. Vid 13 mA kanske du alltså får 150 eller 200 timmar vid nominell spänning. Blir strömmen för låg så blir självurladdningen också en faktor.

Så mAh säger inte allt. Märkesbatterier brukar klara av fler upp-och-urladdningscykler men saluförs oftast med lite mindre kapacitet. Det är inte sällan ett tecken på kvalitét. När det gäller primärbatterier (alltså ej laddningsbara) så är förhållandet inte lika enkelt och dyra batterier är uteslutande sämre per krona än billiga. Den största skillnaden är mellan batteriteknologier, t.ex. mangandioxid/zink-batterier eller alkaliska. Alkaliska batterier har högre kapacitet för "normala" strömuttag och prisskillnaden motiverar sällan att man köper de billigare zinkbatterierna. Men är det bara alkaliska batterier, så är billigt oftast bäst. IKEAs batterier, t.ex., är mycket bra om man ser till lastoberoende jämförelser (dvs vi vet inget om lastens storlek).

Ja när det gäller läckande batterier så är dem ohotade. Det är inte Varta längre utan något billigt kinesiskt märke som de tillverkas hos. IKEAs batterier är bland de sämsta man kan köpa om man vill ha bra alkaliska batterier. Har blivit ett antal timmar som har laggts ner för att rengöra kontaktytorna med kemiskbensin pga att de nya batterierna från IKEA har läckt efter knappt två veckor från att man har satt i dem i fjärrkontrollen. IKEAs håller samma kvalité som de mediokra brunstensbatterierna som man brukar få med om man köper en TV eller blu-ray spelare. IKEAs batterier är därmed bannlysta i mitt hem.

Jag lever i en mycket djup övertygelse om att man får vad man betalar för och då köper jag mycket hellre batterier som kostar lite mer men rent generellt håller bättre när det gäller själva konstruktionen. Betalar gärna 2-3 kr mer för ett Duracell (Köper storpack) än IKEAs eller andra lågprisbatterier på Överskottsbolaget. Givetvis förvaras batterierna i förslutna fryspåsar i kylskåpet.

Edit: Köper givetvis mina direkt från Duracell och det brukar räcka för ett bra tag framöver. Tar ungefär en vecka att få hem dem.

Duracell AA och AAA 64-pack
http://www.duracelldirect.se/pno/bun0021a.html

Duracell C 12-pack
http://www.duracelldirect.se/pno/bun0035a.html

Duracell 9V 4-pack
http://www.duracelldirect.se/pno/mn1604b4.html

Permalänk
Avstängd

Nja. För det första är nästan alla primärbatterier tillverkade i Kina nuförtiden och för det andra är Duracell knappast det enda märkesbatteriet i stan. Duracell har dessutom nyligen plågats av kvalitetsproblem som komiskt nog just lett till läckande batterier, speciellt deras R6. Det är inget fel med märkesbatterier, men det är komplett onödigt att 1) vara fanboy och 2) köra på anekdotisk bevisföring. Jag har undersökt bokstavligt talat hundratals batterier och fortsätter att undersöka batterier vart eftersom jag förbrukar dem och de enda egentliga slutsatserna jag kan dra är:

1) Köp inte Duracell (Ulta/whatever) R03 eller R6 - de är inte värt pengarna helt enkelt. Rätt mediokra batterier faktiskt, vilket kan bero på att de är andra sorteringen. Kvalién är ojämn jämfört med Duracell Procell, vilket är samma batteri men med en mer stringent kvalitétskontroll. Procell är bra, men dyra. I allmänhet har Durcell inget annat än PR, reklam och skamgrepp på sin sida. Batterierna är mediokra och överprissatta.
2) De flesta "no name"-batterier är helt okej och ger ofta mer ström per krona. För kritiska tillämpningar (saker som måste fungera), välj kända märken bortsett från Duracells vanliga (jag gillar Philips för primär och Sanyo för sekundär, men det är helt okritiskt).
3) Batterier läcker väldigt sällan, och helt slumpmässigt. Duracell har dock nyligen haft problem med läckande celler
4) De flesta fulbatterierna är i själva verket branding av finmärken, eller vice versa!

Det är vidare ett oskick idag att fler och fler låtsastillverkare sätter egna namn på batterierna så att jämförelser blir ännu mer komplicerade. Vi har, förutom IKEA-batterierna (som presterar mycket bra i de tester jag läst och de tester jag själv utfört trots vad föregående talare påstår), CoTech (Clas Ohlson), Kjells, ICAs och en massa andra hittepåmärken som vanligen är från någon av de stora fabrikerna i Kina som tillverkar lejonparten av världens batterier. Är dessa billiga, bara att köpa. Sist jag såg ett läckande batteri var det ett Osel (igår!), näst sist Duracell (inte Procell)...

Edit: Förslutna fryspåsar i kylskåpet? Inte fel på något sätt, men overkill. Den lilla skillnad du har i självurladdning mellan 4-8 grader och 25 grader till förbrukningen är inte mycket att orda om, men om du däremot ska långtidsförvara är det bättre att köpa batterier när de behövs. I enstaka fall lagrar jag i kylskåpet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ekner:

Alla batterier är laddningsbara - det är ett känt faktum. Jag kör med flera år gamla "engångsbatterier" i mina fjärrkontroller, kameror, mp3-spelare osv, och de har laddats om och om igen.

Snälla, skriv inte bara så utan att också beskriva hur man laddar engångsbatterier. Om någon stackare får för sig att trycka ner sina vanliga batterier i sin laddare för NiCd-batterier hemma finns risken att det exploderar! Alla batterier laddas på olika sätt och det gäller även alkaliska.

Alkaliska ska laddas stötvis så att de får tid att "svalna". Bakåtreaktionen ger nämligen vätgas inne i cellen och kombinationen vätgas och värme i en inneslutning som inte är designad för tryck är väldigt dålig. Vet man inte vad man gör ska man låta bli.

Finns mängder av ritningar för laddare att tillgå på internet och de kostar inte många kronor att löda ihop.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24