Permalänk
Medlem

Ny mus för stor hand

Hej,

Min Qpad 5k har just gått sönder och jag är på jakt efter en ny mus till datorn. Jag har ganska långa fingrar så jag upplevde att 5k var lite för liten för min hand och letar därför efter en lite större modell och undrar vad ni har för tips.

Jag har varit halvsugen på en trådlös ett tag men det är definitivt inget krav.

De möss jag kollat närmare på är:
RAT 7
Steelseries Ikari
Logitech G700
Corsair Vengeance M90
Edge 3200

Tyvärr så är RAT 7, M90n och Edgen förbannat fula men det får man leva med antar jag. Hade varit trevligt om ni kunde ge eran input på de olika mössen och vad ni har för erfarenhet av dom. Skriva gärna om ni har stora/små händer, vad ni har för mus och hur ni tycker att den fungerar.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Hej,

Min Qpad 5k har just gått sönder och jag är på jakt efter en ny mus till datorn. Jag har ganska långa fingrar så jag upplevde att 5k var lite för liten för min hand och letar därför efter en lite större modell och undrar vad ni har för tips.

Jag har varit halvsugen på en trådlös ett tag men det är definitivt inget krav.

De möss jag kollat närmare på är:
RAT 7
Steelseries Ikari
Logitech G700
Corsair Vengeance M90
Edge 3200

Tyvärr så är RAT 7, M90n och Edgen förbannat fula men det får man leva med antar jag. Hade varit trevligt om ni kunde ge eran input på de olika mössen och vad ni har för erfarenhet av dom. Skriva gärna om ni har stora/små händer, vad ni har för mus och hur ni tycker att den fungerar.

Mvh

För stora händer skulle jag säga att det finns inget bättre val än Microsoft Sidewinder serier av möss. Har själv inte direkt stora händer, men har ändå i nu 3 år använt mig av en Microsoft Sidewinder Gaming Mouse. Bästa musen jag någonsin ägt. Så en:

http://www.inet.se/produkt/6102464/microsoft-sidewinder-x8-ga...

Kanske kan vara värd att titta på, om du kan, så känn gärna på den på typ Media Markt eller Elgiganten för de är verkligen inte för alla.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Hjälpsam

Skulle vilja säga att G700 är något större än den klassiska MX518/G400 som de flesta har klämt på vid något tillfälle. Bra optik, justa positioner på knappar, 4st tumknappar som är lätta att känna skillnad på, fungerar flawless att byta mellan trådat och trådlöst. Bonus är att laddsladden är microUSB av samma typ som numera används till mobiltelefoner, så om musen är laddad kan man ladda telefonen med samma sladd. Att kunna frikoppla scrollhjulet är guld när man scrollar i långa dokument (använder G700 på kontoret till mest jobb, men även gaming).

Har ingen erfarenhet av de övriga mössen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Hade själv kört på en g700, utan att ha testat nån. Har kört på min logitech G5 länge och diggar den skarpt. Många som tyckte att G700 var ergonomisk dessutom, så den borde ju passa.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Jag har lirat med förgångaren till Logitech Performance Mouse MX (MX 1000) och har varit väldigt nöjd, batteriet presterar fortfarande (24-32h beroende på load=) och den är 3 år, jag har även stora händer men tycker att den funkar. Kör i dagsläget med Qpad 5k och är nöjd med den.

Lite rörigt svar, men kontentan är att jag skulle rekommendera Logitech Performance Mouse MX, om du vill ha en större mus som är trådlös.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem

kan rekomendera en mx1100. trådlös drivs på 2 aa batterier tar du bra kvalle på dom håller dom 10månader:P

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

I mitt tycke har du mestadels länkat skräp :).

Ta en titt på denna om du är ute efter en stor mus https://www.inet.se/produkt/6101545/qpad-5k-pro-gaming-mouse

Edit:.. Jag är uppenbarligen trött och inte läser ordentligt. Om du tyckte 5K var för liten så vetefan vad som kan passa dig, kanske http://www.inet.se/produkt/6102464/microsoft-sidewinder-x8-ga...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NorteX:

Hej,

Min Qpad 5k har just gått sönder och jag är på jakt efter en ny mus till datorn. Jag har ganska långa fingrar så jag upplevde att 5k var lite för liten för min hand och letar därför efter en lite större modell och undrar vad ni har för tips.

Jag har varit halvsugen på en trådlös ett tag men det är definitivt inget krav.

De möss jag kollat närmare på är:
RAT 7
Steelseries Ikari
Logitech G700
Corsair Vengeance M90
Edge 3200

Tyvärr så är RAT 7, M90n och Edgen förbannat fula men det får man leva med antar jag. Hade varit trevligt om ni kunde ge eran input på de olika mössen och vad ni har för erfarenhet av dom. Skriva gärna om ni har stora/små händer, vad ni har för mus och hur ni tycker att den fungerar.

Mvh

Är själv inne på samma bana, min nuvarande mus (Ace edge 3200) är för liten för min hand och av nån skum anledning så vinklar jag handen konstigt ibland... Tar gärna emot tips på stora möss.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

I mitt tycke har du mestadels länkat skräp :).

Ta en titt på denna om du är ute efter en stor mus https://www.inet.se/produkt/6101545/qpad-5k-pro-gaming-mouse

"Min Qpad 5k har just gått sönder och jag är på jakt efter en ny mus till datorn. Jag har ganska långa fingrar så jag upplevde att 5k var lite för liten för min hand och letar därför efter en lite större modell och undrar vad ni har för tips. "

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

I mitt tycke har du mestadels länkat skräp :).

Ta en titt på denna om du är ute efter en stor mus https://www.inet.se/produkt/6101545/qpad-5k-pro-gaming-mouse

"LOL" Han hade ju en sådan innan men den hade gått sönder och han ville byta..

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem

Har precis köpt en ny mus, klämmde lite på g700, men tycktre den var för liten, blev en qpad 5k!Svårt att hitta en större/bättre mus. Tycker att rat7 är för låg! ingen erfarenhet av de andra du linkade. naos5000 är typ likadan som qpad 5k... Deathaddern är ganska skön med stora händer oxå!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Gick från at maina en EDGE 320 till en Sensei, passar bra åt mina björnlovar. Bör tilläggas att jag kör med claw-ish grepp.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

En polare har SteelSeries Ikari, den är riktigt stor. Själv kör jag DeathAdder. Vill dock ha en ny, funderar på vita R.A.T 7.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

För stora händer skulle jag säga att det finns inget bättre val än Microsoft Sidewinder serier av möss. Har själv inte direkt stora händer, men har ändå i nu 3 år använt mig av en Microsoft Sidewinder Gaming Mouse. Bästa musen jag någonsin ägt. Så en:

http://www.inet.se/produkt/6102464/microsoft-sidewinder-x8-ga...

Kanske kan vara värd att titta på, om du kan, så känn gärna på den på typ Media Markt eller Elgiganten för de är verkligen inte för alla.

Hmm, får ta och kolla på den då. Synd att den va så ful bara Jag har ett gigantiskt problem och det är att jag tyvärr inte kan känna på nästan några möss pga att jag bor i Skellefteå där det knappt finns någon datoraffär med vettig personal/sortiment.

Skrivet av Fluf:

Skulle vilja säga att G700 är något större än den klassiska MX518/G400 som de flesta har klämt på vid något tillfälle. Bra optik, justa positioner på knappar, 4st tumknappar som är lätta att känna skillnad på, fungerar flawless att byta mellan trådat och trådlöst. Bonus är att laddsladden är microUSB av samma typ som numera används till mobiltelefoner, så om musen är laddad kan man ladda telefonen med samma sladd. Att kunna frikoppla scrollhjulet är guld när man scrollar i långa dokument (använder G700 på kontoret till mest jobb, men även gaming).

Har ingen erfarenhet av de övriga mössen.

Det känns som att G700 är den som är mest aktuell och bra jämförelse där med 518.

Skrivet av exroz:

I mitt tycke har du mestadels länkat skräp :).

Ta en titt på denna om du är ute efter en stor mus https://www.inet.se/produkt/6101545/qpad-5k-pro-gaming-mouse

Edit:.. Jag är uppenbarligen trött och inte läser ordentligt. Om du tyckte 5K var för liten så vetefan vad som kan passa dig, kanske http://www.inet.se/produkt/6102464/microsoft-sidewinder-x8-ga...

Haha smålog när jag läste detta. Känner igen mig själv så förbannat mycket

Skrivet av Iwar:

Har precis köpt en ny mus, klämmde lite på g700, men tycktre den var för liten, blev en qpad 5k!Svårt att hitta en större/bättre mus. Tycker att rat7 är för låg! ingen erfarenhet av de andra du linkade. naos5000 är typ likadan som qpad 5k... Deathaddern är ganska skön med stora händer oxå!

Hmm, jag kanske håller i musen på ett konstigt sätt men jag tyckte 5k nästan var för låg och alldeles för smal. Har haft en Deathadder förr och gillade den, dock så gillar jag inte dess avsaknad av ergonomi.

Bra att jag fått så mycket feedback redan, men självklart så hoppas jag på mer svar

Permalänk
Medlem

Jag har haft lite olika erfarenhter av lite olika möss. När jag köpte min första dator så fick jag med en gammal microsoft intellimouse vilken jag var väldigt nöjd med. Sedan så gick den tyvärr sönder och efter det så köpte jag en logitech mx518 som jag tyckte var snäppet för liten. Nu använder jag en Mionix Naos 5000 som jag tycker väldigt mycket om men jag tycker fortfarande inte att den slår min gamla microsoftmus.

Den mus som jag rekommenderar till dig är http://www.sweclockers.com/recension/585-nya-microsoft-intell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Jag har haft lite olika erfarenhter av lite olika möss. När jag köpte min första dator så fick jag med en gammal microsoft intellimouse vilken jag var väldigt nöjd med. Sedan så gick den tyvärr sönder och efter det så köpte jag en logitech mx518 som jag tyckte var snäppet för liten. Nu använder jag en Mionix Naos 5000 som jag tycker väldigt mycket om men jag tycker fortfarande inte att den slår min gamla microsoftmus.

Den mus som jag rekommenderar till dig är http://www.sweclockers.com/recension/585-nya-microsoft-intell...

Haha, den gamla goa 3-nollan har jag aldrig varit något riktigt fan av faktiskt Gillar inte dess plastighet men annars är det en riktigt bra mus xD

Permalänk
Medlem

Har lyckats få tag på en G700 som jag provat. Den känns riktigt bra men är lite tveksam när man läst att batteritiden bara räcker ca 2 dagar.

Permalänk

Vet inte hur den e i jämförelse med Qpad 5k men roccat kone e ganska stor och den e väldigt skön.

Permalänk
Medlem

Razers Deathadder och Mamba sitter rätt skönt i handen på mig iaf, har 10/11 i storlek på handskar, om det hjälper något.

Permalänk
Medlem

Kör med en mionix naos 5000, passar nog perfekt för stora händer (som jag själv har) skönaste musen jag någonsin har lagt vantarna på. Bara att rekomendera

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Intelli Explorer 3.0 är stor och go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misery9:

Intelli Explorer 3.0 är stor och go!

Billig och riktigt bra också!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Sensei är awsome, passar stora hände och har bra mjukvara!

Permalänk

MS sidewinder x8 ska vara stor enligt de flesta. Får hem min idag så kan edita när jag fått den.

Permalänk

Kan rekommendera Naos 3200, underbar mus och en aningen större än de flesta andra modeller. (oh wait..)

http://www.sweclockers.com/nyhet/12087-mionix-slapper-naos-32...

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Själv håller jag mig till min Ikari Laser, och den tycker jag passar min hand väldigt bra. Om jag var du så skulle jag åka och klämma på de eventuella möss jag tänkt köpa så man vet hur stora/små de är.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Kör själv RAT9 och är supernöjd med den. Maxar du ut storleken på den så passar den tom jaws från bondfilmerna....

Visa signatur

Asus Maximus IV Code | i7 7700k | 16gb 3000 CL15 Corsair Vengeance LP | EVGA Geforce GTX 980ti ACX+ SC | Fractal Design Newton R2 800w Modular | 256GB Samsung 840 | 2x1TB WD | Silverstone R03 | Noctua NH-C14 |

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen QPAD OM-75 efter att ha haft en ikari och jag är nöjd. Jag har också rätt stora händer och handen vilar bra på den. Jag tror f.ö att den har samma utformning som QPAD 5K.
https://www.inet.se/produkt/6101568/qpad-om-75-gaming-mouse-m...

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

vad du än gör, köp INTE någon mus ur sindewinder serien, har haft min i någorlunda 6 månader, problem med hjulet började 3 veckor efter köp (hjulet tappar bort "klick" när man skrollar uppåt) batteriet är riktigt strulligt, kan sluta ladda helt plötsligt, ångrar mitt köp riktigt mycket nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Hej,

Min Qpad 5k har just gått sönder och jag är på jakt efter en ny mus till datorn. Jag har ganska långa fingrar så jag upplevde att 5k var lite för liten för min hand och letar därför efter en lite större modell och undrar vad ni har för tips.

Jag har varit halvsugen på en trådlös ett tag men det är definitivt inget krav.

De möss jag kollat närmare på är:
RAT 7
Steelseries Ikari
Logitech G700
Corsair Vengeance M90
Edge 3200

Tyvärr så är RAT 7, M90n och Edgen förbannat fula men det får man leva med antar jag. Hade varit trevligt om ni kunde ge eran input på de olika mössen och vad ni har för erfarenhet av dom. Skriva gärna om ni har stora/små händer, vad ni har för mus och hur ni tycker att den fungerar.

Mvh

Har också stora händer, älskar min gamla Microsoft Intellimouse Explorer 3.0...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]