Shuttle XPC SZ68R5 – Barebone med Intel Z68

Permalänk
Melding Plague

Shuttle XPC SZ68R5 – Barebone med Intel Z68

Shuttle uppdaterar en klassisk barebone med ett nytt moderkort för Intel Sandy Bridge, som både klarar av att hantera processorns integrerade grafikdel och separata grafikkort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser nice ut! bra om man skall bygga en portabel speldator eller en WS av något slag

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd

helt ok prisbild må ja säga, är det MIni itx moderkort eller någe special? har nämligen en shutle med 3000+ i som ja sku villa uppgradera hårdvaran i.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

helt ok prisbild må ja säga, är det MIni itx moderkort eller någe special? har nämligen en shutle med 3000+ i som ja sku villa uppgradera hårdvaran i.

De har speciella moderkort så ett Mini-ITX passar inte, tyvärr.

EDIT: Det kan tydligen passa då en del barebones verkar ha stöd för Mini-ITX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

De har speciella moderkort så ett Mini-ITX passar inte, tyvärr.

står i produktbladet att stöd för mITX 17x17 finns, men att kortet som kommer med burken är av eget format.

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonji:

står i produktbladet att stöd för mITX 17x17 finns, men att kortet som kommer med burken är av eget format.

Ser man på! tack! nu vet jag det. Nu blev ju barebone intressant igen.

Permalänk
Medlem

Länk till produktblad http://www.shuttle.eu/fileadmin/resources/download/docs/spec/...

När jag ser stödet i den här lilla lådan inser jag att den precis täcker de behov jag har i min storburk. 3 lagringsenheter + optisk, 4 DDR3-moduler och GPU som tar två platser. Har alltid lite räknat bort barebone men om kylningen är ok så hade detta nog varit ett bättre köp för mig än nuvarande konfiguration. Dessutom perfekt om man senare tänker pensionera den till HTPC..

Jaja, man lär så länge man lever..

EDIT: Ingen som är sugen på ett Fractal Define Mini med Asus P8P67 Pro-M med en CMH212+ och ett ModXstream 500W?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Var sugen på att vänta in denna barebone, men satsade istället på en mer allmän lösning med mini-ITX. Hade en Shuttle på den gamla socket A-tiden och den var smutt. Dock känns det lättare att bygga vidare och anpassa en standardlösning med tiden.
Nog tusan lär det vara en bra produkt i alla fall.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk

Hur långa kan grafikkorten i den vara? har någon kollat det? Jag hittade ingen info om grafikkortslängd i specifikationerna.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_92:

Hur långa kan grafikkorten i den vara? har någon kollat det? Jag hittade ingen info om grafikkortslängd i specifikationerna.

Under Shuttle's egna konfiguration för den så har de med GTX 580 som alternativ. Så långa kort sväljer den allt. Exakt längd vet jag inte.

Permalänk

Väldigt intressant. Kanske blir ett sånt här system snart då det är så jävla litet och kompakt.

Visa signatur

stay true to yourself and stay the course

Permalänk

jag tycker själv att den är för dyr, tycker att kombinationen av ett mindre chassi och ett litet moderkort som begränsar vad man sätter i burken borde vara billigare, speciellt utan en processor bla. fast det är klart, alla barebones brukar kosta en slant...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

jag tycker själv att den är för dyr, tycker att kombinationen av ett mindre chassi och ett litet moderkort som begränsar vad man sätter i burken borde vara billigare, speciellt utan en processor bla. fast det är klart, alla barebones brukar kosta en slant...

Tycker inte det var så farligt. Visst är det lite mer än om du köper Mini-ITX chassi, nätagg som passar och Mini-ITX moderkort separat, men inte mycket.

Permalänk
Medlem

Stöd för den inbyggda grafiken med ett externt, gäller det både AMD och Nvidia

Det här med stöd för den inbyggda grafiken, hur fungerar det?
Kan man använda utgångarna på både grafikkort och moderkort samtidigt?
Vill koppla in både skrivbordsskärmar och en platt tv med hdmi, då vore den här lilla verkligen mycket intressant!
Stöd för inbyggda grafiken, gäller det alla sorters grafikkort. Både AMD och Nvidia?

Hur fungerar stödet för grafik?
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Tycker inte det var så farligt. Visst är det lite mer än om du köper Mini-ITX chassi, nätagg som passar och Mini-ITX moderkort separat, men inte mycket.

Man får tex Silverstone Sugo SG07 som har 100watt mer på nätdelen + moderkort för mindre pengar. Samtidigt slipper man 40mm fläkt i nätdelen som lär låta en hel del vid belastning, tycker dock dom hade en del bra finesser som mSATA (hoppas det blir mer poppis med dubbla portar på mindre moderkort nu när det kommer fler mSATA SSDs).

Permalänk
Medlem

Hade hellre köpt Sugo SG08, Temjim TJ08 eller PC-Q08 alla dar i veckan.

Permalänk
Medlem

Ungefär 1400:- för dyr eller? Kanske inte då både mobo och nätagg ingår.. lite osäkert men priset de kräver känns som överpris hursom.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Sugo + ITX någon? Samma sak för 1300 billigare

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Sugo + ITX någon? Samma sak för 1300 billigare

Hur tusan får du det 1300 billigare när Sugon går på 1900 sedan ett vettigt moderkort för typ 1000, då är det ju bara en 3-400 billigare...
Tycker det verkar vara ett bra köp om man är ute efter en liten låda!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozoom:

Hur tusan får du det 1300 billigare när Sugon går på 1900 sedan ett vettigt moderkort för typ 1000, då är det ju bara en 3-400 billigare...
Tycker det verkar vara ett bra köp om man är ute efter en liten låda!

Finns ju flera lådor i Sugo-serien och han menar antagligen SG05B som kostar cirka 1000 kronor.

Permalänk
Inaktiv

nyhetstorka?

ont : fin burk.

Permalänk
Skrivet av Retur1:

Det här med stöd för den inbyggda grafiken, vad kan man ha det till?
Om man har det så med ett större grafikkort, var kopplar man skärmen? På grafikkort, moderkortet eller kan man använda båda?
Vill koppla in både 2-3 skrivbordsskärmar och en platt tv med hdmi, därför undrar jag hur man kan använda utgångarna

"nästan" alla sandybridge cpu'er har ju inbyggd grafik, skriver nästan då det bla i dagarna har annonserats att det kommer fler sandy modeller, fast utan grafikdelen. kör du utan externt kort, eller har det inaktiverat då kopplar du till moderkortets dvi eller hdmi ingång, annars så gäller det att koppla till det diskreta/externa kortets utgångar.... vad jag vet så kan du inte få ut bild genom den integrerade grafikkretsen och samtidigt få ut bild från ett externt kort....du måste välja i bios/uefi vilket du använder...väljer du den ena, så exkluderar du den andra...

vill du fortfarande ha detta chassi, så krävs det ett amd kort för 3-skärmar, vill du ha mer än så..få finns det special modeller av amd kort som kan ha fler, men då får du leta lite efter dem...nvidia stödjer i dagsläget endast 2 skärmar/kort

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Inaktiv

Körde en s478 "B" 533fsb i en barebone Slix, kan inte rekomendera formfaktorn.. Ljudnivån med ett extra grafikkort i var inte skönt att ha i rummet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Denna låda har jag blivit grymt intresserad av för ett kommande bygge. Någon som har köpt det? låter fläkten till nätagget mycket?
Enligt Shuttle själva så går det att konfigurera denna dator med ett GTX 580, jag tycker det verkar lite för mycket för formfaktorn och psu:n men som sagt.

Är det någon som har erfarenhet av denna idag? Jag tänkte bygga en smidig gaming/CAD dator av denna och gillar konceptet att den är så portabel.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz