Permalänk
Medlem

Se upp med Naos 5000

Om du inte använder en hård musmatta.

Bytte "upp" mig från en mionix saiph 1800 (som i övrigt funkade kanon) för att jag ville ha stöd för ringfingret.
Men tydligen funkar lasern kasst på dom flesta mjuka underlag. Vilket är ok OM nu mionix hade skrivit det i produkbeskrivningen,
men nej nej där står det bara hur bra och vilken supermus naos 5000 är.

Så nu sitter jag här med en 700kr mus som trackar sämre på min musmatta än en 50kronors deltaco mus.

Tummen ner Mionix!

Permalänk
Medlem

Du måste ha en extrem musmatta för jag har testat min på både tyg/mjuk och väldigt hård musmatta, och där funkar den bra.

Permalänk

Har testat Naos 3200 och kan säga att även om den är skönaste musen jag testat (skönare än ikari, trodde inte det var möjligt) så var trackern ganska kass (snabba drag fungerade inte ). Använde den på en Steelseries 5L och tänkte inte på att det kanske var musmattans fel, men ville bara tillägga det Hoppades på att 5000 skulle vara bättre men tydligen inte?

Permalänk

lämna tillbaks den till butiken då eller sälj den

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk

Inte lättare o bara köpa en ny matta??
Sitta o veva på en 1x1 meter stor tygslamsa, gärna med en DPI runt 150 är ju lite som att ro i havregrynsgröt ändå! xD

Skämt åsido, de är väl bara köpa en hård matta? eller har du nån förkärlek till mjuka?? Har för övrigt aldrig sätt att en tillverkare eller återförsäljare har rekommenderat en spec typ av musmatta (förutom i bundles då)

Permalänk
Skrivet av Vatra:

Om du inte använder en hård musmatta.

Bytte "upp" mig från en mionix saiph 1800 (som i övrigt funkade kanon) för att jag ville ha stöd för ringfingret.
Men tydligen funkar lasern kasst på dom flesta mjuka underlag. Vilket är ok OM nu mionix hade skrivit det i produkbeskrivningen,
men nej nej där står det bara hur bra och vilket supermus naos 5000 är.

Så nu sitter jag här med en 700kr mus som trackar sämre på min musmatta än en 50kronors deltaco mus.

Tummen ner Mionix!

Kör själv på både mjuk och hård musmatta med min naos 5000 och ser inte så stor skillnad. Självklart läser den ju bättre på hårt underlag det håller jag ju med om. Fast det funkar nästa lika bra på en mjuk musmatta för mig alla fall. Som hård kör jag med en Mionix propus 380 och som mjuk en Steelseries Qck+.
Beror väl lite klart hur man använder och ser på det själv men för mig funkar det bra alla fall. Och kanske även musmatta

Visa signatur

{ Intel Core i5 7600K /w H80 v2 } - { ASUS STRIX Z270G } - { Corsair Vengeance 16GB DDR4 } - { ASUS STRIX 1060 6GB OC } - { 2x Samsung EVO 250gb & 120gb } - { Corsair RM 750W } - { Fractal Design Mini C }

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Inte lättare o bara köpa en ny matta??
Sitta o veva på en 1x1 meter stor tygslamsa, gärna med en DPI runt 150 är ju lite som att ro i havregrynsgröt ändå! xD

Skämt åsido, de är väl bara köpa en hård matta? eller har du nån förkärlek till mjuka?? Har för övrigt aldrig sätt att en tillverkare eller återförsäljare har rekommenderat en spec typ av musmatta (förutom i bundles då)

Tycker inte om hårda mattor alls, använder en http://www.webhallen.com/hardvara/113729-zowie_g-rf_big_mouse... och
för att vara en mjuk matta är den ganska hård.

Ballt att det står "Works perfect for all mice" i produktbeskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Har testat Naos 3200 och kan säga att även om den är skönaste musen jag testat (skönare än ikari, trodde inte det var möjligt) så var trackern ganska kass (snabba drag fungerade inte ). Använde den på en Steelseries 5L och tänkte inte på att det kanske var musmattans fel, men ville bara tillägga det Hoppades på att 5000 skulle vara bättre men tydligen inte?

Håller med om att den är bland dom skönare möss jag ägt, dock så är programvaran rent skräp

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tillägga att i vanlig windows miljö funkar musen ok. Det är när man behöver precision som i te.x. fps spel som musen failar.
Små hopp och hack när man rör musen förstör mycket.

Permalänk
Skrivet av Vatra:

Tycker inte om hårda mattor alls, använder en http://www.webhallen.com/hardvara/113729-zowie_g-rf_big_mouse... och
för att vara en mjuk matta är den ganska hård.

Ballt att det står "Works perfect for all mice" i produktbeskrivningen.

En sån sak som "Works perfect for all mice" ska man ju ALLTID ta med en ganska stor nypa salt.
Säker på att det inte är fel på musen dock? Jag har svårt att se hur hård eller mjuk matta skulle göra skillnad på prestandan isej (sålänge du inte har "kuddar" som är speciellt framtagena för ett specifict underlag)

Permalänk
Skrivet av amius:

Du måste ha en extrem musmatta för jag har testat min på både tyg/mjuk och väldigt hård musmatta, och där funkar den bra.

+1

Jag sitter med en razer goliathus och den är då mjuk..

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatra:

Om du inte använder en hård musmatta.

Bytte "upp" mig från en mionix saiph 1800 (som i övrigt funkade kanon) för att jag ville ha stöd för ringfingret.
Men tydligen funkar lasern kasst på dom flesta mjuka underlag. Vilket är ok OM nu mionix hade skrivit det i produkbeskrivningen,
men nej nej där står det bara hur bra och vilken supermus naos 5000 är.

Så nu sitter jag här med en 700kr mus som trackar sämre på min musmatta än en 50kronors deltaco mus.

Tummen ner Mionix!

Haft min sen release och har inte haft några problem, varken på mjuka eller hårda underlag.
Värt att tänka på är att sensorn är väldigt känslig för smuts. Min mus hackade upp och ner en period, när jag drog musen 100% rakt i en riktning.
Lösningen var att göra rent sensorn med en topz. Fungerat utan några som helst problem sedan dess!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört mionix egna surface analyzer.

Zowie G-RF Big 5/10 i betyg
Steelseies QcK 5/10
Halvhård 5kronors matta 7/10
Mitt skrivbord 9/10 (LOL)

Permalänk
Medlem

Har beställt en mionix musmatta, borde funka tycker man ju. Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att det tog tid, va mitt inne i en flytt.

Efter att fått kasst resultat med mionix surface quality analalyzer köpte jag mig en utav mionix egna musmattor, nämligen en Sargas 460.

Vad säger analyzern om denna musmatta? Jo att den är medioker med ett betyg på 5/10.

Aldrig mer mionix!

Permalänk

Köpte oxo en Mionix musmatta (alioth 400) och den fick oxo betyget 5 av 10 inte var den bra heller. Känns som musen hoppar 5 pixlar åt gången oavsett sens man väljer, 199kr iof. men ändå!
Om det inte vore för att min Steelseries SX får min hand att förfrysa på vintern och är nästan lite liten skulle det vara den optimala musmattan/plattan alla kategorier, helt oslagbar i känslighet.

Just, glömde att påpeka att det står "noiceless use" om SX:en.
Inte om man får typ ett dammkorn under musen iallfall för då låter det som man håller på att skära glas

Permalänk
Medlem

Strämmer nog bra, min naos5000 fick 6/10 på en mjuk matta (Steelseries Qck)

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Jag gjorde mig en egen HÅRD musmatta. Tunn skiva av PVC laminerad med matt folie. Fick 9/10 med den. Funkar kalas.
Detta efter att ha fått 4/10 på Mionix egen matta. Den får ungarna leka sönder nu...

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Mionix

Hej SweClockare,

Ursäkta för sent svar!

S.Q.A.T är ett verktyg som vi tog fram i samband med utvecklandet av NAOS 5000 för att se hur bra lasersensorn interagerade med underlaget. Sensorn tar bilder på underlaget och mäter dataförlusten mellan bilderna över 10 sekunder. Existerande Alioth och Sargas serie av mattor som är mjuka utvecklades och lanserades innan NAOS 5000. Därför är Propus 380 som lanserades efter NAOS 5000 den första mattan där S.Q.A.T nämns i produkttexten.

Alioth och Sargas har en S.Q.A.T mellan 4/10 och 5/10 vilket är bra rating för en mjuk matta (vänligen jämför med andra mjuka mattor).
Propus 380 har 9/10.

Det som man generellt kan säga är att mjuka tygmattor har sämre avläsning än hårda mattor. Vi har dock hittat tygmaterial som har bra avläsning men som inte finns på marknaden ännu.

PS:
S.Q.A.T påverkas även av vald lift distance.

Med Vänliga Hälsningar,
Peter Nygren
VD på Mionix

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en Mionix Naos 5000 på en QPAD CT musmatta och jag har då inga problem trots att CTn är någorlunda mjuk. Hade inga problem med den tidigare QPAD musmattan jag hade före CT som jag ej kommer ihåg namnet på, det var dock en billigare variant.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem tyvärr, min lösning, köpte en hård musmatta. Synd för jag gillade min Alioth 400 väldigt mycket, men när jag gjorde twitchande rörelser så går musen i hack åt de håller som jag vill att den skall åka, och ja den är i allmänhet KASS på mjukt underlag, tyvärr säger jag igen för jag älskar musen på min hårda matta, skulle gärna vilja ha samma prestanda på en mjuk.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

har min naos 5000 på en Qpad heaton, funkar helt perfekt aldrig haft en mus glidit så bra och har absolut inga problem i varken css,bf3 elr övriga spel om att den laggar/hoppar

Permalänk
Medlem

sitter på en Steelseies QcK+ Och det fungerar kanon!Får 4/10. Har inget att klaga på där.

Skrivet av Mionix:

Hej SweClockare,

Ursäkta för sent svar!

S.Q.A.T är ett verktyg som vi tog fram i samband med utvecklandet av NAOS 5000 för att se hur bra lasersensorn interagerade med underlaget. Sensorn tar bilder på underlaget och mäter dataförlusten mellan bilderna över 10 sekunder. Existerande Alioth och Sargas serie av mattor som är mjuka utvecklades och lanserades innan NAOS 5000. Därför är Propus 380 som lanserades efter NAOS 5000 den första mattan där S.Q.A.T nämns i produkttexten.

Alioth och Sargas har en S.Q.A.T mellan 4/10 och 5/10 vilket är bra rating för en mjuk matta (vänligen jämför med andra mjuka mattor).
Propus 380 har 9/10.

Det som man generellt kan säga är att mjuka tygmattor har sämre avläsning än hårda mattor. Vi har dock hittat tygmaterial som har bra avläsning men som inte finns på marknaden ännu.

PS:
S.Q.A.T påverkas även av vald lift distance.

Med Vänliga Hälsningar,
Peter Nygren
VD på Mionix

Nu när ni ändå är på tråden. Snälla gör något åt era drivare! Jag kan knappt ställa in något utan att programmet hänger sig Sitter på den senaste betan men inte fungerar det för de..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hej SweClockare,

Ursäkta för sent svar!

S.Q.A.T är ett verktyg som vi tog fram i samband med utvecklandet av NAOS 5000 för att se hur bra lasersensorn interagerade med underlaget. Sensorn tar bilder på underlaget och mäter dataförlusten mellan bilderna över 10 sekunder. Existerande Alioth och Sargas serie av mattor som är mjuka utvecklades och lanserades innan NAOS 5000. Därför är Propus 380 som lanserades efter NAOS 5000 den första mattan där S.Q.A.T nämns i produkttexten.

Alioth och Sargas har en S.Q.A.T mellan 4/10 och 5/10 vilket är bra rating för en mjuk matta (vänligen jämför med andra mjuka mattor).
Propus 380 har 9/10.

Det som man generellt kan säga är att mjuka tygmattor har sämre avläsning än hårda mattor. Vi har dock hittat tygmaterial som har bra avläsning men som inte finns på marknaden ännu.

PS:
S.Q.A.T påverkas även av vald lift distance.

Med Vänliga Hälsningar,
Peter Nygren
VD på Mionix

Tjenare, när ni ändå kikar in tänket jag att jag också kunde fråga
Ni säger att lasrarna framförallt funkar bra på hårda underlag, Well. Jag har en SAIPH 3200 som jag är KANON nöjdm ed hur edn känns i handen respons knapp placering osv. Köpte även en steelseries 4D som har två sidor. En blank och en "ruffad".

Grejjen är att den marknadsfördes som "READS ON ALL SURFACES". Men inte den glatta sidan av en 300Kr musmatta? När även den "ruffade" sidan blev sliten så slutade den läsa även där. Så just nu kör jag direkt på skrivbordet.
Men jag tänkte mer att ni kunnde få lite respons och lite att så att säga "jobba emot" för att få bättre produkter För somsagt SAIPH'en är störtskön för mig med stora händer:)

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

köp en steelseries 9hd och se aldrig tillbaka.
den är ren njutning.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheikh Plisken:

köp en steelseries 9hd och se aldrig tillbaka.
den är ren njutning.

Jo, den mattan är helt ok. Har för mig att den fick 9/10 i rating med polarens Naos5000. Känner dock inte personligen någon direkt skilnad mellan 9HD, Qpad Heaton eller Razer Scarab. Scaraben är den jag upplevt hållt bäst, plus att man får en "cool" väska på köpet.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Mionix
Skrivet av Burks:

sitter på en Steelseies QcK+ Och det fungerar kanon!Får 4/10. Har inget att klaga på där.

Nu när ni ändå är på tråden. Snälla gör något åt era drivare! Jag kan knappt ställa in något utan att programmet hänger sig Sitter på den senaste betan men inte fungerar det för de..

Hej!

Vi försöker hänga med så gott vi kan på Sweclockers, men jag rekommenderar att du kontaktar supporten eller använder dig av denna tråd framöver, där vi försöker titta regelbundet: http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/9...

Kika även på vårt senaste inlägg och se om det kan lösa de problem du har haft.

Stort tack för alla tips, konstruktiv kritik och kommentarer som ni bidragit med, vi tar åt oss av både det bra och det dåliga och kommer försöka ha detta i åtanke när vi utvecklar nya produkter i framtiden.

Med vänliga hälsningar
Mionix Support Team