Vilken SSD utav dessa hade ni valt?

Permalänk
Medlem

Vilken SSD utav dessa hade ni valt?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=844282,974936,922457,925...

Väg in tekniska delen samt era egna erfarenheter av dem.

Tack!

Permalänk
Medlem

HyperX, även fast den inte fanns med... just nu har cdon riktigt nice erbjuande om corsair gt, vara så du vet...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

intels är väll den som räknas som stabilast. den låg ju bra till i pris där också så kör på den

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Inaktiv

Corsair GT, har en och funkar hur bra som helst!
Även högst skriv/läs hastigheter!

Permalänk
Medlem

Jag har 2 samsung 830 series och båda funkar mycket bra!!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Samsung 830.

Lika stabil som Intel*, och nästan lika snabb som en Corsair.
Till skillnad från många andra SSD:s så får du den utlovade hastigheten och inte bara "upp till"...
Väldigt lätt att installera, bara koppla in och uppdatera till de senaste drivrutinerna i den medföljande skivan.
Den drar också 'överlägset' minst ström, så i det långa loppet är den billigast!

(*Om någon har en strulande Samsung får dom gärna dela med sig av sina erfarenheter, men hittills har jag inte sett någon.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hadde tagit vilket som. OCZ och Intel släpper iaf firmwares vet jag av erfarenhet. Samsung har jag inte kört med tillräckligt så de e inget jag kan säga något om. Samtliga är bra val åtminstone

Permalänk
Medlem

Hehe detta är nog första gången man inte har ett enda svar som är detsamma mer eller mindre, sammanfattningsvis kan man säga att detta gjorde saken ännu svårare

Tack för alla ärliga svar iaf! Känns som SSD kanske inte har lika stora skillnader som många andra delar inom datorvärlden

Permalänk
Hedersmedlem

Ja tittar vi på prestandan (kontinuerlig läs/skriv) så har vi ju Samsung och Corsair högre upp och Intel och OCZ längre ner. Corsair kör en sandforcekrets som komprimerar data medan det skriver till cellerna. Data som går att komprimera bra har bra prestanda. Redan hårt komprimerad data så går den på knäna och Samsungen sticker om i rå skrivhastighet.

Strul? Intel 320 har ju haft 8 MB buggen i somras. De fixade väl den men hade nyligen en disk på jobbet som råkade ut för det och jag tror (inte jag som felsökte) att den faktiskt var uppdaterad. Den är på väg i retur just nu. Så Intel 320 har allt haft sin törn.
Corsair och sandforce torde ju vara allmänt känt hur mycket problem det var i våras/somras men det har väl blivit bättre. Men en törn där med.
OCZ:as är jag inte insatt i om den haft något problem.

Samsung nämnde de i fredagspanelen haft något problem nyligen om man ska uppdatera den (firmware). Jag har inte läst mer om det. Men nämndes väl att det inte var fråga om dataförlust och borde väl ha fixats ny firmware som inte har sådant problem. Hur som haver så är samsung trygg och stabil out-of-the-box.

Sådant resonemang tänkte jag ungefär själv innan jag bestämde mig för Samsung 830 128 GB för ett tag sen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Har haft lite problem med min en av mina GT:s förut, och måste ärligt säga att om jag skulle köpa SSD idag skulle det vara antingen 320:n eller Crucials m4. Prestandan är fortfarande tillräckligt hög för att en skillnad knappt ska vara märkbar i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Aqualize tack för ditt inlägg!
Blir en Samsung för den kände jag direkt (magkänsla, ja den mest dumma känslan i detta sammanhang men ändå) samtidigt som den r dessutom ha flest nöjda kunder

Permalänk
99:e percentilen

Måste verkligen rekommendera min [url="http://cdon.se/hemelektronik/corsair_ssd_120gb_sata_2.5"%2c_force_gt-14929354"]Corsair Force GT[/url], som kostar 1482:- inklusive frakt på CDON om du använder rabattkoden SWEC1201 och beställer senast imorgon.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag köpte mig en Samsung 830 128GB i fredags och den funkar grymt bra. Har även haft corsair force3 120gb innan och samma där, klockren dock fanns den inte med i din lista. Sen sandforce eller inte, men dom flesta problemen är nog borta nu, om inte så finns det firmwares för det.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ett utförligt test med kalla fakta så läs detta. Förklarar tekniken också så du själv kan göra ett bra val.

http://www.nordichardware.se/lagring/43558-sveriges-stoersta-...

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Hedersmedlem

Kan notera att jag flashade min samsung 830 med nyaste firmware som mjukvaran (magican) föreslog och laddade ner. Inga problem alls.

Även om det känns som samsung poppat upp helt plötsligt nu med 830 så känner jag mig trygg i det valet. De hade sin 470 lite tidigare men framförallt OEM-tillverkning till både Dell i flera år och Apple. Dessa företag tror jag testar enheterna en hel del innan de erbjuder dem i sina datorer och är kräsna med om det är för mycket kvalitetsbrister. Så samsung kan sin sak.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Samsung 830.

Lika stabil som Intel*, och nästan lika snabb som en Corsair.

japp. bästa valet

Permalänk
Medlem

Samsung 830

Permalänk
Medlem

Samsung 830, beställde själv precis 2 st. Vad jag har läst så verkar de riktigt stabila, och det som Aqualize sa om OEM-marknaden kan nog stämma lite.

EDIT: Kan ju iofs vara värt att nämna att en kompis som köpte en Force GT 120GB fick problem med den.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

kan inte rekommendera force GT, den är snabb men inte stabil, körde (och har även gått tillbaka till) INTEL X25-M 80GB 34NM. Så jag skulle lägga mina pengar på samsung eller intel.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965 "C2" | MEM: 8Gb Corsair XMS3 DDR3 minne | MB: MSI 790FX GD70 | GPU: Sapphire HD 4890 1Gb | HDD: 1# Intel x25 -M G2 80Gb 2# Samsung Spinpoint F3 1TB | PSU: Crosair HX620W | OS: Windows 7 Ultimate SWE x64 | CHASSI: CM Storm Sniper AMD Dragon Edition | SKÄRM: acer GD245HQ | Tangentbord: Microsoft Sidewinder x4 | Mus: Logitech mx518 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit Intels, mest för den 5-åriga garantin.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Samsung 830.

Lika stabil som Intel*, och nästan lika snabb som en Corsair.
Till skillnad från många andra SSD:s så får du den utlovade hastigheten och inte bara "upp till"...
Väldigt lätt att installera, bara koppla in och uppdatera till de senaste drivrutinerna i den medföljande skivan.
Den drar också 'överlägset' minst ström, så i det långa loppet är den billigast!

(*Om någon har en strulande Samsung får dom gärna dela med sig av sina erfarenheter, men hittills har jag inte sett någon.)

Håller med om detta hur bra som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Måste verkligen rekommendera min [url="http://cdon.se/hemelektronik/corsair_ssd_120gb_sata_2.5"%2c_force_gt-14929354"]Corsair Force GT[/url], som kostar 1482:- inklusive frakt på CDON om du använder rabattkoden SWEC1201 och beställer senast imorgon.

Tackar för tipset, har nu beställt en Force GT. Men sen läste jag om problem med disken? Skummade lite på Corsairs forum och det är många som klagar på frysningar/blåskärm? Tror ni att Corsair får ordning på detta eller ska man utnyttja returrätten?

/Lennart