Permalänk
Medlem

Usb ström till tangentbord

Först av allt ,hoppas jag lagt mig i rätt forum.
Mitt Q-pad fortsätter att lysa när jag stängt av datorn, varför är det så? jag måste stänga av strömmen helt alltså bryta på vägguttaget för att det skall slockna. Är det nåt lurt med såna fasoner eller är det vanligt förekommande?
Skall väl sägas att mitt Q-pad är kopplat med båda kontakterna .

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Vissa USB portar är kopplade till 5VSB, som är en separat källa jämfört med övriga nätagget vilket gör att det finns en 5V källa även om datorn är avstängd (stand-by spänning). Används bland annat till Wake-On-Lan funktioner etc.

Inget konstigare än vad en TV har...

Permalänk
Medlem

Det kommer ström från usb-kontakterna när datorn är avstängd, så du måste stänga av helt för att det ska sluta lysa.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Tackar !! det lättade min oro för nätagget! sjysst nu kan jag nåt nytt.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

På vissa moderkort kan du stänga av detta i BIOS/UEFI kommer inte ihåg vad det heter just nu, men den ligger bland strömsparfunktionerna.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Alternativt så kan det finnas en jumper på moderkortet som byter mellan om man vill driva dem med 5VSB eller vanliga 5V.

Sen kan du ju även testa att byta port, kan tänkas att det bara är vissa som är kopplade till 5VSB, medan andra inte är det.
Om det nu är viktigt att den inte lyser. Annars kan man ju alltid skaffa ett grenuttag med brytare och döda allt, vilket jag alltid gör...

Permalänk
Medlem

Har samma på mitt Qpad och skulle också vilja stänga av det, andra lysande USB-grejjer som t.ex min mus slutar ju lysa.

Har dock inte satt mig in i det direkt då det inte är så viktigt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Samma som rydisen,, lite konstigt är det, men det handlar väl om vilken styrka på ström det är månne??, skall kolla manualen till mitt mb och se om jag hittar något mer om detta, tack så mycket alla för engagerande svar, nu vill jag gå hem från jobbet och sätta igång,,,

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930