Torrent videofiler till NAS, går ej att spela upp?

Permalänk

Torrent videofiler till NAS, går ej att spela upp?

Hej, som titeln säger så har jag ett litet dilemma, har googlat runt men inte stött på någon som har samma problem som jag, tänkte därför att jag skulle vända mig hit, till Sveriges nördmekka.

Problemet är som så att när jag laddar ner en .torrent med videoinnehåll med utorrent och väljer min NAS som lagringsplats så kan jag inte spela filen när den är färdig. VLC kan öppna filen som den ska men den kan inte spela upp den, får bara en svart skärm. Därför blir jag tvungen att först hämta filen till min dator för att sedan föra över den till min NAS vilket är lite omständigt enligt mig (i-lands problem jag vet.) Att använda mig utav NASens inbyggda torrentklient är inte ett alternativ då jag använder mig av en VPN tjänst.

Förslag på vad jag kan göra?

Min NAS är en D-link DNS-320 med en 1TB disk monterad om den informationen kan hjälpa.

Tacksam för alla svar, trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Och du har läst reglerna för forumet?

§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Och du har läst reglerna för forumet?

§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Ehm ? Torrenter är inte olagligt ? Var skriver han att det är upphovsrättsskyddat material han vill kopiera ?

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Och du har läst reglerna för forumet?

§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Bara för att torrent nämns är det inte olagligt...
lek inte mini mod pl0xz
after all anmälnings knappen finns ju där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Ehm ? Torrenter är inte olagligt ? Var skriver han att det är upphovsrättsskyddat material han vill kopiera ?

Tja.. Han kanske laddar ner sin morsas semesterfilm genom VPN-tunnel från någon torren-site, för att se en fredagskväll som denna.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Tja.. Han kanske laddar ner sin morsas semesterfilm genom VPN-tunnel från någon torren-site, för att se en fredagskväll som denna.

Hehe Ne men det är skitsamma egentligen vad han ska använda det till så länge han inte antyder något. Och han vill ju inte kringgå något kopieringsskydd! Men aja, lite mkt OT nu ^^

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk

Bara för att jag vill vara anonym på internet så betyder det inte att upphovsrättssskyddat material befinner sig på nämnd NAS.
Ex. på torrent: http://www.frostclick.com/torrents/video/animation/Big_Buck_B...
Licensierad under följande riktlinjer: http://www.bigbuckbunny.org/index.php/about/

Men tillbaka on topic: Ingen som har en idé om problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av informerman:

Bara för att jag vill vara anonym på internet så betyder det inte att upphovsrättssskyddat material befinner sig på nämnd NAS.
Ex. på torrent: http://www.frostclick.com/torrents/video/animation/Big_Buck_B...
Licensierad under följande riktlinjer: http://www.bigbuckbunny.org/index.php/about/

Men tillbaka on topic: Ingen som har en idé om problemet?

Torrent mot en nätdrive/smb share? Inte förvånad att det funkar mindre bra. Alternativ: kör VPN i NASen eller routern.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att ladda ner till datorn och ställ in din torrentklient att flytta färdiga nerladdningar till NAS:en

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydberg:

Mitt förslag är att ladda ner till datorn och ställ in din torrentklient att flytta färdiga nerladdningar till NAS:en

Håller med, framförallt om man har en långsam NAS (som de flesta faktiskt är).
torrents innebär ju en massa små läsningar och skrivningar samtidigt och det är lätt att få ner en billig NAS på knäna.

Permalänk

Alright, det låter ju som om det faktiskt skulle kunna funka.
Har dock på sistone lyckats med mindre filstorlekar att spara direkt på NASen (~700MB).
De större på över 1GB får jag lite problem med fortfarande dock.
The quest continues, tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tja.. Han kanske laddar ner sin morsas semesterfilm genom VPN-tunnel från någon torren-site, för att se en fredagskväll som denna.

Han kanske håller på sin integritet?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vem vill se ..

Någons morsa's semesterfilm

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av informerman:

Hej, som titeln säger så har jag ett litet dilemma, har googlat runt men inte stött på någon som har samma problem som jag, tänkte därför att jag skulle vända mig hit, till Sveriges nördmekka.

Problemet är som så att när jag laddar ner en .torrent med videoinnehåll med utorrent och väljer min NAS som lagringsplats så kan jag inte spela filen när den är färdig. VLC kan öppna filen som den ska men den kan inte spela upp den, får bara en svart skärm. Därför blir jag tvungen att först hämta filen till min dator för att sedan föra över den till min NAS vilket är lite omständigt enligt mig (i-lands problem jag vet.) Att använda mig utav NASens inbyggda torrentklient är inte ett alternativ då jag använder mig av en VPN tjänst.

Förslag på vad jag kan göra?

Min NAS är en D-link DNS-320 med en 1TB disk monterad om den informationen kan hjälpa.

Tacksam för alla svar, trevlig helg!

Jag hade precis samma problem med min DNS-320 och utorrent. Många videofiler blev mer eller mindre skadade och gick inte att spela upp. Tog man en "Force recheck" på filerna så började utorrent ladda ner filen på från allt mellan 30% till 98%. Jag experimenterade lite med att sätta en jättestor skrivcache på flera GB men det hjälpte inte. Jag löste problemet genom att inte ladda ner direkt till NASen utan att bara flytta de färdiga filerna, det fungerar fint.

När jag hade problem med detta så hade jag iofs bara nätverk på 100 Mbit/s som såklart blev rätt tungt belastat eftersom min internetanslutning är på samma hastighet. Kanske funkar bättre nu när jag har gigabit hela vägen och inte maxar nätverket. Ska prova igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av informerman:

Hej, som titeln säger så har jag ett litet dilemma, har googlat runt men inte stött på någon som har samma problem som jag, tänkte därför att jag skulle vända mig hit, till Sveriges nördmekka.

Problemet är som så att när jag laddar ner en .torrent med videoinnehåll med utorrent och väljer min NAS som lagringsplats så kan jag inte spela filen när den är färdig. VLC kan öppna filen som den ska men den kan inte spela upp den, får bara en svart skärm. Därför blir jag tvungen att först hämta filen till min dator för att sedan föra över den till min NAS vilket är lite omständigt enligt mig (i-lands problem jag vet.) Att använda mig utav NASens inbyggda torrentklient är inte ett alternativ då jag använder mig av en VPN tjänst.

Förslag på vad jag kan göra?

Min NAS är en D-link DNS-320 med en 1TB disk monterad om den informationen kan hjälpa.

Tacksam för alla svar, trevlig helg!

Vilken mediaspelare använder du? Kan du streama något över huvud taget från NAS:en?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Boxee box kör jag med, kan streama 1080p x264 .mkv filer via wifi utan stutter eller lag. Dock kör jag med kabel nu för stabilitetens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Vem vill se ..

Någons morsa's semesterfilm

Beror på vems morsa det är och var hon varit på semseter.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lhffan:

Vem vill se ..

Någons morsa's semesterfilm

Så länge det är Stifflers morsa.

OT: Låter skumt, har faktiskt inte testat det själv, kör med en 411J, de torrents jag hämtar tar jag till datorn och sedan packar upp med NAS som destination i WinRAR då jag gärna katalogiserar mina filer beroende på typ etc samt döper om filerna efter eget behag etc.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI