Permalänk
Medlem

Plugga i Lund

Det är så att jag har tänkt börja plugga civilingenjör Teknisk fysik i Lund till hösten. Jag har varit på besök och det verkar vara en underbar stad att plugga i med allt studentliv och nationer, utbildningen verkar också vara precis det jag söker.

Jag har självfallet lite frågor; annars skulle jag inte skriva här. Problemet är främst att den information jag hittar via sökningar verkar rätt så gammal i en del fall.
Vad jag hört rykten om är att man inte kan ställa sig i bostadskö för studentrum förrän man blivit antagen, är det någon sanning? Jag antar självfallet att det finns många bostadsföretag att vända sig till, men kan jag och isåfall hur gör jag om jag redan nu vill ställa mig i någon bostadskö?
Vilka bostäder är att rekommendera? Jag vill helst ha en egen lägenhet, är det lätt att få tag på, eller hamnar man oftast i korridorrum?

Berätta gärna även lite allmänt om livet som student i Lund om ni har lust, vad bör man tänka på, vad bör man göra när man kommer dit m.m.?

Edit: Självfallet menar jag hösten och inte våren.

Permalänk
Medlem

Härligt, Lund är en grymt bra stad att plugga i, har aldrig haft så kul som här nere.

Bostäder är däremot lite av ett problem, fick bo med en kompis de första veckorna när jag började och fick tag på ett korridorrum efter att väntat i ungefär en och en halv månad i den sk novischkön.
Bostäder funkar så att du kan ställa dig i kö så fort du blivit antagen, samtliga nyantagna räknas som novischer och de som söker under ett spann av några veckor tilldelas sedan en köplats genom lottning (mot andra som sökt under samma period). Novischer har sedan förtur på en stor mängd korridorrum under den första månaden och beroende på om du har tur eller inte med lottningen kan du få en bostad nästintill omedelbart efter att du börjat läsa.
Lägenhter är däremot en annan historia, bor själv i en trea med en kompis och det tog väl oss ca 1,5 års köande för att få den, ibland kan man ha tur och få med ettor bland novischlägenheterna men räkna inte med det.
Kolla in www.afb.se för mer information.

Ett annat sätt att få tag på bostad kan vara att gå runt bland nationer så tidigt som möjligt, där kan man ofta få tag på ett korridorrum annars, kan däremot säga att nationerna ofta är lite "stökigare" än vanliga korridorer eftersom det bor mycket aktivt festfolk där, samtidigt brukar dom ha dom bästa korridorsfesterna

Söker du via AFB vill du helst bo på delphi, kämnärs eller sparta då de är närmast till skolan, sparta ligger nästintill på campus. Mitt råd är att undvika parantesen, tycker det har vart rätt äckligt när jag vart och festat där och de korridorerna har ett rykte att vara rena festområden med skitiga kök, dessutom delad dusch.

Utöver det försök vara med mycket under nollningen, det är den roligaste tiden i Lund och just LTHs nollning är nog den bästa, däremot får man inte göra misstaget att skippa för mycket studier under nollningen, tro mig, det kan vara jobbigt att ta igen

Permalänk
Hedersmedlem

Roligt att höra att du vill komma hit till Lund.

Det stämmer tyvärr i regel att man inte kan ställa sig i bostadskö förrän man blivit antagen, men det finns undantag. Åtminstone kan man på Michael Hansens kollegium (http://www.mhklund.se) där jag bor ställa sig i kö när man vill. Eftersom civilingenjörsprogrammen av någon anledning bara startar på hösten antar jag att du menar att du vill hit till hösten och inte till våren. Tyvärr är nog kötiden till MHK betydligt längre än så. Åtminstone ett och ett halvt år eller något i den stilen är nog rimligt att räkna med, tyvärr. Själv ställde jag mig i kö i november i trean på gymnasiet och fick rum när jag började i Lund direkt efter gymnasiet, men kön har tydligen blivit längre sedan dess. Hur som helst tror jag att MHK av många ses som Lunds bästa korridorboende. Hyrorna är rätt låga, det finns personal som städar kök och korridorer en gång i veckan och de flesta som bor här verkar vara allmänt vettiga. Min personliga uppfattning är att det är betydligt trevligare att bo här än att bo i lägenhet. Dock skulle jag kanske inte säga detsamma om en del korridorer på andra korridorboenden.

Sedan kan man förstås också ställa sig i kö till vanliga lägenheter, exempelvis hos LKF, men där är förstås hyrorna högre och kötiderna är nog till och med ännu längre än hos MHK.

Jag har inga direkta allmänna synpunkter när det gäller Lund. Det finns väldigt många olika saker att göra här och säkerligen något som passar alla. Själv har jag aldrig varit mycket för nollning och liknande, men jag trivs alldeles utmärkt i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren och självklart menar till hösten och inte till våren.

Bör man söka rum från flera företag samtidigt sedan som novisch, eller är det bra att rikta in sig på en uthyrare?

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig varit inblandad i den här bostadskarusellen men det är inte helt lätt att få en bostad. Det före kommer en hel del svågerpolitik inom nationer och kårer men det får man leva med Jag tror det är en bra ide att ringa runt till de olika nationerna och höra runt mellan dem olika och höra hur köerna ser ut och hur det fungerar. Sen har du ju andra hands eller hyra in sig och dela med någon.
Svarar hellre på andra frågor där jag är mer kvalificerad, har läst lite juridik tidigare och nu läser jag Civ Ing.

Visa signatur

Citera för svar!