Permalänk

Bredband från Bahnhof i "Comhem hus"?

hej jag ska flytta in "comhem hus" till helgen har vatt där och kollat och lägenheten har det vanliga comhem jacket med 3 hål i. Problemet är att jag hellre skulle vilja ha banhof. Har vatt i kontakt med banhof och dem säger det är möjligt att jag får både bredband och tv från dem. Dock verkade han jag snackade med lite okunnig samt väldigt på att få sälja ett abonnemang.

Så jag tänkte bara kolla med er om någon vet att det är möjligt att få banhof i ett comhem hus. såklart vill ja ha fiber och inte adsl.

Visa signatur

ajax

Permalänk

Brukar inte comhem ingå i hyran? Men det ska nog gå att ta bort för du kan ju inte vara tvångsbunden till en operatör om det nu skulle vara så att man inte vill ha något alls.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av van der vaart:

hej jag ska flytta in "comhem hus" till helgen har vatt där och kollat och lägenheten har det vanliga comhem jacket med 3 hål i. Problemet är att jag hellre skulle vilja ha banhof. Har vatt i kontakt med banhof och dem säger det är möjligt att jag får både bredband och tv från dem. Dock verkade han jag snackade med lite okunnig samt väldigt på att få sälja ett abonnemang.

Så jag tänkte bara kolla med er om någon vet att det är möjligt att få banhof i ett comhem hus. såklart vill ja ha fiber och inte adsl.

Kolla runt i lägenheten om du ser något direkt internet uttag i en vägg, då har du stadsnät (fiber) så bara att beställa

Permalänk

tror att dem gratis tv kanalerna ingår i hyran

Men frågan är om man kan få bahnhof via ett comhem jack då det inte finns stadsnät uttag

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem
Skrivet av van der vaart:

tror att dem gratis tv kanalerna ingår i hyran

Men frågan är om man kan få bahnhof via ett comhem jack då det inte finns stadsnät uttag

Det här är endast en gissning men jag tror att det inte går eftersom det som sagt är comhems egna uttag... Ingår det i hyran hade jag inte bytt till bahnhof även om jag kunde, men om det inte gör det så hade jag gått till botten med det hela eftersom jag likt dig föredrar bahnhof

Permalänk
Skrivet av van der vaart:

tror att dem gratis tv kanalerna ingår i hyran

Men frågan är om man kan få bahnhof via ett comhem jack då det inte finns stadsnät uttag

Det skulle verkligen förvåna mig eftersom föreningen/bostadsbolaget har avtal med comhem ..och är kopplade till en comhem anläggning någonstanns..och där har bahnhof inga nycklar att komma in. Varför inte comhem??..funkar utmärkt.

Permalänk
Skrivet av G4ban:

Det här är endast en gissning men jag tror att det inte går eftersom det som sagt är comhems egna uttag... Ingår det i hyran hade jag inte bytt till bahnhof även om jag kunde, men om det inte gör det så hade jag gått till botten med det hela eftersom jag likt dig föredrar bahnhof

tror bara själva dem fria tv kanalerna svt 1,2 osv är gratis . Men internet kostar . får kollla vidare. mejlade bahnhof samma fråga så får se vad dem säger. annars får jag väl åka ditt imorgon och leta efter ett stadsnät uttag

Visa signatur

ajax

Permalänk
Avstängd

Jodå man kan ha både comhem och stadsnät i samma lägenhet, det är olika uttag i väggen.
Vad du än gör välj INTE comhem.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Via de 3 hålen är det endast CH som levererar. Analoga kanalerna har du alltid tillgång till, utbudet av dem analoga kanalerna varierar genom landet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av SweCarl:

Jodå man kan ha både comhem och stadsnät i samma lägenhet, det är olika uttag i väggen.
Vad du än gör välj INTE comhem.

ok jag var där ikväll och snabbkollade men var så jävla mörkt så hitta bara tele jacket och com hem uttaget. får ditt imorgon och kolla när det är dagsljus . men annars funderar jag på välja bahnhof adsl. kan man få bahnhof tv via adsl modemet då för hitta ingen info alls om varken adsl eller tv via adsel på deras hemsida

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Jodå man kan ha både comhem och stadsnät i samma lägenhet, det är olika uttag i väggen.
Vad du än gör välj INTE comhem.

Motivera gärna. Är allt bättre? ISDN,ADSL, 4g modem?
Kritiserar inte din åsikt vill bara veta lite mer.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nej, du kan inte få bahnhof via comhems uttag.
En annan sak, kör du tv via bredband så kommer det käka upp en saftig del av din hastighet. Det är inget som sker på comhems nät då de har helt olika frekvenser även om de går via samma kabel.

Permalänk
Skrivet av Hellspawned:

Nej, du kan inte få bahnhof via comhems uttag.
En annan sak, kör du tv via bredband så kommer det käka upp en saftig del av din hastighet. Det är inget som sker på comhems nät då de har helt olika frekvenser även om de går via samma kabel.

ok tackar för svaret. får nog bli comhem då även om det är svin dyrt

Visa signatur

ajax

Permalänk
Avstängd

Självklart kan man inte få Bahnhof VIA comslems uttag, men det kan mycket väl sitta ett TILL uttag i lägenheten där statsnät finns.
Kompisen kan tex köra BBB fiber eller comhem då hon har TVÅ olika uttag hemma.

propan: kolla den stora comhem tråden, jag skulle hellre kört röksignaler än att köra comhem

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Mitt comhem fungerar väldigt bra och jag har 100/10 sen HDbox till tvn, kostar 550 kr i månaden, jag kolla på stadsnät och om jag skulle ta bredband/tv där ifrån så vart det inte så mycket billigare, jag måste dock betala 100 kr i månaden för att få använda stadsnät utaget haha

Permalänk

Vart i lägenheten borde stadsnät uttaget sitta? Borde väl vara bredvid telejacket och comhem uttaget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem

Hej, jag har stadsnät och även banhoff 100/10 och har aldrig någonsin haft en nedstängning av internet på dom ca 8 månader jag haft BH(kör med den dlink dir-655 router) och vårat uttag sitter vid ComHems uttag och som tidigare talare sa välj INTE ComHem då jag hade det innan och jag fick vara glad om jag hade internet varannan dag ibland kunde det ligga nere veckor och då hade jag 24/1 och det vart dessutom dyrare än banhoffs 100/10.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

I min förra och min nya som jag bor i nu så drog dom det så det satt i vid det andra jacket

Permalänk
Medlem

Om det är en hyreslägenhet, ta kontakt med hyresvärden, dom vet ju vad som ska finnas tillgängligt.
Om det är bostadsrätt så får du nog kontakta föreningen (inte säker).

Du kan även leta efter en metalllåda i hallen, där kan fibern sitta.
Det kan ju vara så att den förra ägaren inte drog kabel till rummen.

Stadsnätets kontakt brukar annars sitta bredvid Comhems uttag. Om inte ägaren valt ett annat ställe.

Enklast är ju att ta kontakt med dom som äger/sköter fastigheten.

Som tillägg vill jag bara säga att Comhem har funkat bra för mig (ca 7 år). Jag bytte dock till Bahnhof när jag fick stadsnät pga hastigheten (ville ha 100/100).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk

Var och kollade i lägenheten precis. Finns bara com hem uttag så blir att beställa av dem. Tack för all hjälp. Bra mycket bättre än bahnhofs kundtjänst

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ajax

Permalänk
Hedersmedlem

*rubrik redigerad*

Tänk på att skriva en så beskrivande rubrik som du kan, det underlättar för medlemmarna som kan vara intresserade av din tråd.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Nej, du kan inte få bahnhof via comhems uttag.
En annan sak, kör du tv via bredband så kommer det käka upp en saftig del av din hastighet. Det är inget som sker på comhems nät då de har helt olika frekvenser även om de går via samma kabel.

Det där är direkt felaktigt. Man förlorar INTE hastighet på annat om man har IP TV, inte så det märks och definitivt inte "saftigt del".

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanCo:

Det där är direkt felaktigt. Man förlorar INTE hastighet på annat om man har IP TV, inte så det märks och definitivt inte "saftigt del".

Vad jag vet tappar man 6mbit direkt när man har iptv, åtminstonde via adsl som trådskaparen verkar ha som alternativ till comhem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Vad jag vet tappar man 6mbit direkt när man har iptv, åtminstonde via adsl som trådskaparen verkar ha som alternativ till comhem.

Har 3 tv apparater 1 har HD box, samma hastighet vare sig boxarna är i kopplade eller ej, och hastigheten är den jag betalar för. Kanske är annat för ADSL som du säger.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

Det beror självklart på vilken hastighet och teknik man har från första början. Men man kommer inte ifrån faktum att man delar på bandbredden med digitaltvn ifall man kör på en IPbaserad digitaltvtjänst.

Permalänk

Jag har tidigare haft Telia som ADSL och har nu Glocalnet. Telia reserverar den bandbredden som behövs för IPTV. Så vare sig du väljer IPTV eller inte så kommer det inte påverka din bandbredd för internet. Därmed erbjuder de ofta lägre hastighet på internet än de andra.

Permalänk
Medlem

kolla din adress på bahnhofs hemsida, bara för att det är 3 hål i väggen betyder det inte att det per automatik är comhem, har själkv tre hål i väggen men det visade sig vara coax via gothnet