Permalänk
Medlem

HJÄLP. Datorn startar ej!

Hej swec!

Min kompis byggde en dator för några dagar sedan, men den startar inte.
Jag försökte hjälpa honom, jag har byggt tre datorer innan och dem har fungerat felfritt.

Problemet är: Datorn vägrar starta. När man trycker på startknappen startar alla fläktar och LED's men den dör efter 1 sekund. (Inte endless boot)

Vad jag gjort: Kopplat rätt alla sladdar, kollar om datorn startar med ett av ram minnen (Ja det sitter i slot1).
Jag har kopplat nätaggregatet och det fungerar som det skall.
Jag har testat med / utan hårddisk.

Vad jag tror är felet: När jag tog av CPU kylaren och därefter CPUn såg jag att många av "pinnsen" på själva moderkortetdär cpun är installerad, ser böjda ut. (De är inte uppradade som på denna bild

, utan istället avvikande och fläckvis svart.)

Min kompis, som kan lika mycket om datorer som en gammal tant försvarar personen som byggde datorn och säger. "Men han satte ju bara på processorn en gång!"

Så, sweclockers, kan detta vara problemet?
Hur kan man lösa detta?

Tack för att ni läste, mvh Rasmus

Permalänk
Medlem

Böjda pins på modekortet du kör alltså intel. Går det inte böja tillbaka dem så byt modekortet. MEN har du satt dit alla distanser rätt? Varken för lite eller för många?

Märke modell ålder på nätagget?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Ja det har jag gjort, alla distanser sitter på plats. Ska ta en bild så ni kan se hur mina cpu pinns är. Hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Böjda pins på modekortet du kör alltså intel. Går det inte böja tillbaka dem så byt modekortet. MEN har du satt dit alla distanser rätt? Varken för lite eller för många?

Märke modell ålder på nätagget?

http://www.inet.se/produkt/6909588/corsair-gaming-series-600w...

Inhandlades för några dagar sedan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klintan:

Har du testat annat? men antaligen modekortet eftersom du säger att pinsen är böjda. Agget duger men inget jag skulle köpa.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Låter som du glömt den extra strömförsörjningen till cpun, se den blå 8 pinnars kontakten ovanför till vänster om cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Låter som du glömt den extra strömförsörjningen till cpun, se den blå 8 pinnars kontakten ovanför till vänster om cpun.

Den är ikopplad, det var det första jag trodde felet var med

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Har du testat annat? men antaligen modekortet eftersom du säger att pinsen är böjda. Agget duger men inget jag skulle köpa.

Jag tog en bild på socket.
http://imageshack.us/photo/my-images/215/img156p.jpg/
Det är där jag tror felet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klintan:

Jag tog en bild på socket.
http://imageshack.us/photo/my-images/215/img156p.jpg/
Det är där jag tror felet ligger.

Värdelös bild -_- Men vad jag kan se så är dem böjda, svårt att se med blixten där...

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Värdelös bild -_- Men vad jag kan se så är dem böjda, svårt att se med blixten där...

Det var svårt att få en bra bild, det var mer eller mindre dömt att misslyckas, ingen bakgrundsbelysning, dålig kamera och skakig hand.

Permalänk
Medlem

Problemet funnet, han lämnade in datorn och dem kom fram till att han hade böjt cpu pinsen så illa att det ända han kunde göra var att köpa nytt.
Tack swec för hjälpen

Permalänk
Avstängd

Och till mig sålde du ett moderkort med böjda pins:
img546.imageshack.us/img546/2165/pinnarkaputt.jpg

Jag hade rätt, du vet för 17 inte vad du gör. Betala tillbaka beloppet bums.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR