Betygsätta produkter på sweclockers?

Permalänk
Medlem

Betygsätta produkter på sweclockers?

Hej!

Hade det inte varit väldigt bra om Sweclockers kunde bygga ut sitt samarbete med prisjakt ytterligare och möjliggöra så att man kan koppla produkter(från prisjakt´s dator avdelning) till sina datorer i sin profil(här på sweclockers) och därmed även betygsätta dem(som då överförs även till prisjakt)?

När jag söker ex nytt grafikkort så går jag ofta in på prisjakt för att se vad som är populärt och omtyckt men tyvärr finns det relativt få betyg på datorkomponenter.

Att ställa en fråga i forumet här är såklart också ett bra vis men oftast så får man förslag på saker som medlemmarna själv köpt och det är extremt sällan som någon säger "köp inte det för att ...".

Det jag söker är helt enkelt ett enklare och mer informativt vis att hitta produkter som passa mina behov.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Fast jag tror faktiskt att just vad gäller datorkomponenter så ska man ha extremt låg tilltro till användaromdömen. Såvida det inte handlar om faktiska problem, ex kompatibilitetsproblem, uppenbart bristande kvalité, eller liknande så finns det ingen anledning att hänga upp sig på användaromdömen. Omdömena skulle helt enkelt till [väldigt många]% baseras helt på känslomässiga grunder, snarare än objektiv information. Den genomsnittlige användaren har inte tillräckligt stort underlag att jämföra med, för att kunna ge ett rättvist omdöme.

Nej, läs riktiga recensioner och läs på i diskussionsforum. Det finns ingen vettig genväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Fast jag tror faktiskt att just vad gäller datorkomponenter så ska man ha extremt låg tilltro till användaromdömen. Såvida det inte handlar om faktiska problem, ex kompatibilitetsproblem, uppenbart bristande kvalité, eller liknande så finns det ingen anledning att hänga upp sig på användaromdömen. Omdömena skulle helt enkelt till [väldigt många]% baseras helt på känslomässiga grunder, snarare än objektiv information. Den genomsnittlige användaren har inte tillräckligt stort underlag att jämföra med, för att kunna ge ett rättvist omdöme.

Nej, läs riktiga recensioner och läs på i diskussionsforum. Det finns ingen vettig genväg.

Vad jag är ute efter är helt enkelt att undvika produkter som folk har mycket problem med. Självklart får man räkna med att så gott som alla produkter har måndags ex men om det finns 10 betyg som säger att det är en toppen produkt så är förväntningen väldigt liten att produkten ska faila.

Däremot om betyget är lågt och många har angivet problem så kan det vara värt att titta på något annat så klart under förutsättning att det finns merän 1-5 betyg.

Recensioner är bra och självklart en grund men många problem märker man inte förens efter ett tag. Ex så köpte jag ett moderkort som hade fått fina betyg i recensioner nu efter någon månad så strular det och sökning visar att det finns en hel del andra som har haft samma problem.

Men visst det kanske är mer jobb än nytta att införa en sådan funktion här.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Vad jag är ute efter är helt enkelt att undvika produkter som folk har mycket problem med. Självklart får man räkna med att så gott som alla produkter har måndags ex men om det finns 10 betyg som säger att det är en toppen produkt så är förväntningen väldigt liten att produkten ska faila.

Däremot om betyget är lågt och många har angivet problem så kan det vara värt att titta på något annat så klart under förutsättning att det finns merän 1-5 betyg.

Recensioner är bra och självklart en grund men många problem märker man inte förens efter ett tag. Ex så köpte jag ett moderkort som hade fått fina betyg i recensioner nu efter någon månad så strular det och sökning visar att det finns en hel del andra som har haft samma problem.

Men visst det kanske är mer jobb än nytta att införa en sådan funktion här.

Det finns inga genvägar, vill du kringgå problemet så får du gå efter vad du själv skrivit alltså inte köpa en produkt som precis lanserats utan vänta tills tillräckligt med folk kört in komponenterna och så dom är inte lider utav några "sjukdomar".