Kombinera RAID1 - JBOD?

Permalänk
Medlem

Kombinera RAID1 - JBOD?

Kan jag bygga med två hårddiskar bygga dels en raid1-volym, som tar t.ex. 1 TB från varje hårddisk, och sedan köra JBOD på de resterande 2 TB från varje hårddisk?
DVS att jag får 1 TB(Raid1) + 4 TB(JBOD) från 2*3TB-hårddiskar?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Njae, skulle inte tro det eller i varje fall råda dig att inte göra så.

Alternativt kan du prova RAID1 + RAID0. Diskarna skall vara dynamiska.
Anar du inte kan ha systempartitionen på en sån konfig.

Permalänk
Medlem

Har aldrig nånsin hört talas om att man skulle kulla kombinera olika raidnivåer (om man nu kan kalla JBOD raid) i samma raidvolym.
Men det finns ju flexibla alternativ som kommer nära vad du söker.

Permalänk
Medlem

tror knappast det går att göra med RAID, men det finns ett mjukvarualternativ till RAID som heter ZFS som jag tror eventuellt kan lösa det.. Du får helt enkelt googla lite

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag läst ska Intel Matrix Storage klara av en sådan konfiguration. Gäller att du har ett hyfsat nytt Intel-baserat moderkort och lite tålamod.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Entusiast

Ja det ska gå att köra olika raidnivåer på olika diskar och partitioner. Ska till exempel gå att bygga en RAID0 med två partitioner på samma disk. Om man nu tycker sånt är kul. Prestanda blir dock lidande så man bör nog tänka sig för innan man börjar kladda. Kan tänka mig att processen att återskapa den raiden inte är det roligaste heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Kan jag bygga med två hårddiskar bygga dels en raid1-volym, som tar t.ex. 1 TB från varje hårddisk, och sedan köra JBOD på de resterande 2 TB från varje hårddisk?
DVS att jag får 1 TB(Raid1) + 4 TB(JBOD) från 2*3TB-hårddiskar?

Ja, utan några som helst problem. Fungerar till exempel alldeles utmärkt i Windows inbyggda diskhanterare.
Ska inte vara några problem alls så länge du kör mjukvaruraid. Jag förstår inte alls de ovanför som säger att de skulle vara opraktiskt eller svårt.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Frågan man får kontra med lite snyggt är väl: varför köra JBOD alls? Borde du inte kunna sätta tex 1 på en del och 0 på den andra istället. Förmodligen ingen optimal config, men det borde vara en bättre idé. Båda alternativen bör fungera, men jag skulle köra hela diskar för raid oavsett.

Hur det fungerar utanför hårdvaru-raid har jag ingen aning om, speciellt inte i windows om du nu kör det.