iPad 2 - vad är en BRA laddare?

Permalänk
Medlem

iPad 2 - vad är en BRA laddare?

Hejsan.

Ny som jag är postar jag säkert helt galet, men jag har sökt hela www efter detta svar.

Mitt problem är att jag behöver en ny laddare till min iPad 2. Det är vad jag tror i alla fall. Jag har nyligen inhandlat en begagnad iPad 2, dock utan medföljande laddare. Jag har sedan tidigare en laddare (http://store.apple.com/se/product/MA591G/B?fnode=MTc0MjU4NjE) till min iPod nano. Men vad jag har förstått är det inte en optimal laddare till ipaden? Jag har ingen aning om hur den ursprungliga iPad-laddaren ser ut, därför behöver jag lite hjälp.

Är det en sådan här man ska ha? http://store.apple.com/se/product/MC359ZM/A?fnode=MTc0MjU4NjA

Ska man verkligen behöva kånka på en 1.8 m lång sladd? Risken att jag missuppfattar något finns, men jag behöver verkligen hjälp då jag vill kunna ladda min iPad 2 på ett optimalt sätt. Har någon några andra förslag är de hjärtligt välkomnande!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Samma synckabel på alla ipod, iphone och ipad. Så det du behöver är nätadaptern (10W/2.1Ah) iphone och ipod har 5W nätadapter, är dock inga problem att använda nån av dom heller.

Du kan dock använda kabeln och stoppa i datorn och ladda den så. Den kommer dock säga att den inte kan ladda, trots att den kan det ändå. Detta händer t.om med kabeln som medföljer från fabrik när man kopplar till datorn, och det beror på att USB-uttagen bara kan ge ut 500mAh medans laddaren ger ut 2100mAh, så den enda skillnaden är att det tar längre tid att ladda, inget annat.

Nej du ska inte behöva konka 1.8m sladd.

En sån här fick jag med till min ipad 2.

Det är även en likadan som medföljer till iphone's. Dock en svagare modell som jag förklara innan.

Det finns även en till modell som är kompaktare än den där som också är orginal. Som ser ut som sådan:
http://www.blocket.se/jonkoping/IPhone_iPad_laddare__vaggladd...

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Förövrigt så använder man alltid en synkkabel imellan laddare och enhet. Den som du först länka till, den är densamma till alla enheter. Den går som sagt utmärkt att koppla till datorn och ladda så.

Om du inte vill köpa orginalladdare så kan du köpa valfri usb-adapter från vägguttaget så att säga.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Nej du kan inte ladda en ipad2 genom att koppla den till datorn. Du måste ladda i ett vägguttag.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Nej du kan inte ladda en ipad2 genom att koppla den till datorn. Du måste ladda i ett vägguttag.

Nej? Då är nog din trasig är jag rädd.

Jag vet att det var något lurt med tjejens gamla ipodsladd, den fungerade inte lika bra som den medföljande till ipaden. Någon skillnad på kontakten har jag för mig?

För övrigt har jag en amerikansk laddare och när jag håller i min padda inkopplad till väggen och någon annan tar på mig så får denne em lite "vibrerande" känsla i fingret. Dags för en ny laddare tror jag.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

När jag kopplar in min ipad till min dator så står det iaf "not charging".

Står här att man inte bör ladda över usb utan i väggen istället. https://discussions.apple.com/thread/2782533?start=0&tstart=0
Går tydligen bara att ladda över usb när den är avstängd. Mycket snabbare att ladda i väggen dessutom

Permalänk
Medlem

Du kan ladda via datorn om det är en 1A USB port, men det tar tid.

http://store.apple.com/se/product/MC359ZM/A
Denn är rätt, du får med en 1.8m kabel + en plug som Skillz vissade.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

När jag kopplar in min ipad till min dator så står det iaf "not charging".

Står här att man inte bör ladda över usb utan i väggen istället. https://discussions.apple.com/thread/2782533?start=0&tstart=0
Går tydligen bara att ladda över usb när den är avstängd. Mycket snabbare att ladda i väggen dessutom

Om du läste vad jag skrev innan så går det utmärkt, och som jag skrev "Den kommer dock säga att den inte kan ladda, trots att den kan det ändå."
Som även dom i länken du visar säger

Men ja självklart är det snabbare vi väggen direkt då det levererar 1000mA, vilket ingen USB-port kan förse med.

Skrivet av Merlinen:

Du kan ladda via datorn om det är en 1A USB port, men det tar tid.

http://store.apple.com/se/product/MC359ZM/A
Denn är rätt, du får med en 1.8m kabel + en plug som Skillz vissade.

Finns _ingen_ USB2.0-port som ger ut mer än 500mA, i alla fall inte USB 2.0 då 500mA är standarden och därmed så ger alla USB2.0 500mA, USB3.0 ger ut 900mAh så där borde det gå fortare men den bör säga samma fel ändå då det fattas en massa mAh jämfört med orginal-lladdare.

Men om vi säger rent teoretiskt att du hade haft en 1A port så blir det att 500mA vs 1A är att det tar dubbelt så lång tid att ladda med 500mA .

Skulle man däremot använda t.ex en ipad laddare till en iphone eller dylikt så hade det tagit lika lång tid som via usb-uttaget då iphonen t.ex bara tar emot 500mA oavsett eller om det var 1000mA, det är skitsamma men principen är densamma.

EDIT: Såg nu att ipad laddaren ger ut hela 2.1A, oavsett så gäller samma sak, det tar helt enkelt längre tid.. Och eftersom ipaden förbrukar mer än 500mAh så bör den alltså vara i sleepläget eller avstängd om man nu skall ladda via USB, om man nu vill ladda fortare går ju givetvis att ha igång den samtidigt och göra saker men då tar det bara riktigt lång tid att ladda.

Om man vill vara avancerad så kan man göra sin egen usb-kabel med 4 hanar så kan man koppla in dom i 4portar och därmed få ut totalt 2Ah och ladda paddan som den skall göras hehe..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

En USB2.0 port kan visst ladda mer än 500 mAh om man ser till att ladda längre tid än en timme (blanda inte ihop Ampere med Amperetimmar). Däremot kan den i värsta fall inte ge mer än 500 mA ström (USB 2.0 specar 500 mA, men det är ju minimum av vad porten ska kunna ge ut enligt spec, i verkligheten kan den vara bättre än spec).

Ah och mAh är mått på batterikapacitet. Ett batteri på 800 mAh kan leverera 800 mA under en timme eller 1,6 A under en halvtimme alternativt 400 mA under två timmar, förutsatt att det är fullt laddat. Nu förvinner ju en del av den tillförda energin som värme så man behöver mata in mer när man laddar än vad man får ut ur batteriet när det används.

Så det är fel att säga att laddaren klarar si och så många Ah, det beror bara på hur länge man laddar. Däremot om den levererar en högre ström så tar det ju kortare tid att ladda samma antal Ah till batteriet. Så ange laddarens kapacitet i A eller mA istället för Ah så blir det lättare att förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En USB2.0 port kan visst ladda mer än 500 mAh om man ser till att ladda längre tid än en timme (blanda inte ihop Ampere med Amperetimmar). Däremot kan den i värsta fall inte ge mer än 500 mA ström (USB 2.0 specar 500 mA, men det är ju minimum av vad porten ska kunna ge ut enligt spec, i verkligheten kan den vara bättre än spec).

Ah och mAh är mått på batterikapacitet. Ett batteri på 800 mAh kan leverera 800 mA under en timme eller 1,6 A under en halvtimme alternativt 400 mA under två timmar, förutsatt att det är fullt laddat. Nu förvinner ju en del av den tillförda energin som värme så man behöver mata in mer när man laddar än vad man får ut ur batteriet när det används.

Så det är fel att säga att laddaren klarar si och så många Ah, det beror bara på hur länge man laddar. Däremot om den levererar en högre ström så tar det ju kortare tid att ladda samma antal Ah till batteriet. Så ange laddarens kapacitet i A eller mA istället för Ah så blir det lättare att förstå.

Självklart, därför skrev jag mAh, vilket är amperetimmar?! Så vet inte varför du drar upp det

Sen så har du fel, 500mAh är MAX för usb2.0, usb-portar ger ut upp-till 500mAh då standarden inte tillåter mer, vissa ger ut mindre. Speciellt med tanke på nör man använder flera portar på en dator så kan det ibland hända att en usb-port inte kan ge ut tillräckligt med ström och därmed inte försörja enheten pga all förbrukning går åt för dom andra portarna.

Förstår inte varför du drar upp det där med det beror på hur länge man laddar, vilket vi redan kommit fram till att det tar längre tid Så förstår inte vad du försöker säga emot här och därför jag reagerar på det nu Jag försöker bara förklara på ett simpelt sätt så de som inte är så insatta skall förstå.. de som redan kan skillnaden mellan dittan och duttan behöver nog inte någon läxa i hur det funkar.. och de som vill veta mer frågar nog mer..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

500mah är standard men det finns supercharge-portar med 2-3dubbel kräm i. Vet att gigabyte kör med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

När jag kopplar in min ipad till min dator så står det iaf "not charging".

Står här att man inte bör ladda över usb utan i väggen istället. https://discussions.apple.com/thread/2782533?start=0&tstart=0
Går tydligen bara att ladda över usb när den är avstängd. Mycket snabbare att ladda i väggen dessutom

Så står det för mig med, men när den är nersläck så laddas min ipad långsammare än via väggen.
låt den sitta i över natten så kommer du se att den har laddats fullt tex

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv

Ronnylov har rätt. Du anger hur mycket ström du kan ta ut från en AC-adapter och det anges i Ampere. På min originalladdare står det 0,15A likström. USB tillåter ett strömuttag på 500mA per port, skulle du köra en passiv USB-hub så fördelas 500mA på samtliga portar.

Ni får plugga lite el, så förstår ni vad jag och Ronnylov menar.

Permalänk
Skrivet av Skillz:

Självklart, därför skrev jag mAh, vilket är amperetimmar?! Så vet inte varför du drar upp det

Sen så har du fel, 500mAh är MAX för usb2.0, usb-portar ger ut upp-till 500mAh då standarden inte tillåter mer, vissa ger ut mindre. Speciellt med tanke på nör man använder flera portar på en dator så kan det ibland hända att en usb-port inte kan ge ut tillräckligt med ström och därmed inte försörja enheten pga all förbrukning går åt för dom andra portarna.

Förstår inte varför du drar upp det där med det beror på hur länge man laddar, vilket vi redan kommit fram till att det tar längre tid Så förstår inte vad du försöker säga emot här och därför jag reagerar på det nu Jag försöker bara förklara på ett simpelt sätt så de som inte är så insatta skall förstå.. de som redan kan skillnaden mellan dittan och duttan behöver nog inte någon läxa i hur det funkar.. och de som vill veta mer frågar nog mer..

Han drog upp det eftersom du hade fel, och fortfarande har

500mAh är inte max standard för USB2.0, 500mA är.
Förenklat kan man säga att mA är en enhet för hastighet och att mAh är en enhet för hur mycket kräm det finns i batteriet.
Har du ett batteri på 2000mAh, och laddar det med en usb 2.0. kabel med en "hastighet" av 500mA, så tar det 4 timmar att ladda batteriet från 0 till 100%. (500mA * 4h = 2000mAh)

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Inaktiv

Laurell: Förutsatt att vi har 100% verkningsgrad på laddningsprocessen då. Att man anger i Ah innebär att man vill ha ett mått på hur mycket ström batteriet kan avge i en timme innan det blir tomt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Ronnylov har rätt. Du anger hur mycket ström du kan ta ut från en AC-adapter och det anges i Ampere. På min originalladdare står det 0,15A likström. USB tillåter ett strömuttag på 500mA per port, skulle du köra en passiv USB-hub så fördelas 500mA på samtliga portar.

Ni får plugga lite el, så förstår ni vad jag och Ronnylov menar.

Ok, jag som skrev fel, brukar blanda ihop det, men ja det är rätt som ni säger, då förstår jag vad som menades

Skrivet av Laurell:

Han drog upp det eftersom du hade fel, och fortfarande har

500mAh är inte max standard för USB2.0, 500mA är.
Förenklat kan man säga att mA är en enhet för hastighet och att mAh är en enhet för hur mycket kräm det finns i batteriet.
Har du ett batteri på 2000mAh, och laddar det med en usb 2.0. kabel med en "hastighet" av 500mA, så tar det 4 timmar att ladda batteriet från 0 till 100%. (500mA * 4h = 2000mAh)

Jamen precis, var det jag menade, 500mA per port. Jag tänker som så att 500mAh = 500mA eftersom det tar en timme att ladda 500mAh via 500mA port.. Fast jag inser nu att det är fel ja säga att 500mA är lika med 500mAh.
Men är mAh kapaciteten som förbrukas under en timme och mA är vadå? Det är väl där jag tänker fel ser jag nu

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Finns _ingen_ USB2.0-port som ger ut mer än 500mAh, i alla fall inte USB 2.0 då 500mAh är standarden och därmed så ger alla USB2.0 500mAh, USB3.0 ger ut 900mAh så där borde det gå fortare men den bör säga samma fel ändå då det fattas en massa mAh jämfört med orginal-lladdare.

Men om vi säger rent teoretiskt att du hade haft en 1A port så blir det att 500mAh vs 1A är att det tar dubbelt så lång tid att ladda med 500mAh .

Skulle man däremot använda t.ex en ipad laddare till en iphone eller dylikt så hade det tagit lika lång tid som via usb-uttaget då iphonen t.ex bara tar emot 500mAh oavsett eller om det var 1000mAh, det är skitsamma men principen är densamma.

EDIT: Såg nu att ipad laddaren ger ut hela 2.1A, oavsett så gäller samma sak, det tar helt enkelt längre tid.. Och eftersom ipaden förbrukar mer än 500mAh så bör den alltså vara i sleepläget eller avstängd om man nu skall ladda via USB, om man nu vill ladda fortare går ju givetvis att ha igång den samtidigt och göra saker men då tar det bara riktigt lång tid att ladda.

Om man vill vara avancerad så kan man göra sin egen usb-kabel med 4 hanar så kan man koppla in dom i 4portar och därmed få ut totalt 2Ah och ladda paddan som den skall göras hehe..

Fel, sub 2.0 som standard levererar 500mA = 0.5A
Men tex dessa --> http://www.gigabyte.eu/MicroSite/185/on-off-charge.htm
Där får du ut 1500mA (1.5A)
Har själv mätt på mitt asus kort och den levererar 1A på USB vissa portar.

Läs på lite innan du sågar andra...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Fel, sub 2.0 som standard levererar 500mA = 0.5A
Men tex dessa --> http://www.gigabyte.eu/MicroSite/185/on-off-charge.htm
Där får du ut 1500mA (1.5A)
Har själv mätt på mitt asus kort och den levererar 1A på USB vissa portar.

Läs på lite innan du sågar andra...

Nu läser du nog det jag skriver helt fel, nu pratar jag om USB-standarden. Inget annat!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Självklart, därför skrev jag mAh, vilket är amperetimmar?! Så vet inte varför du drar upp det

Sen så har du fel, 500mAh är MAX för usb2.0, usb-portar ger ut upp-till 500mAh då standarden inte tillåter mer, vissa ger ut mindre. Speciellt med tanke på nör man använder flera portar på en dator så kan det ibland hända att en usb-port inte kan ge ut tillräckligt med ström och därmed inte försörja enheten pga all förbrukning går åt för dom andra portarna.

Förstår inte varför du drar upp det där med det beror på hur länge man laddar, vilket vi redan kommit fram till att det tar längre tid Så förstår inte vad du försöker säga emot här och därför jag reagerar på det nu Jag försöker bara förklara på ett simpelt sätt så de som inte är så insatta skall förstå.. de som redan kan skillnaden mellan dittan och duttan behöver nog inte någon läxa i hur det funkar.. och de som vill veta mer frågar nog mer..

Jag drar upp det för att man inte kan säga att en laddare bara ger 500 mAh såvida inte laddaren automatiskt stänger av sig efter en viss tid. Ström i milliampere multiplicerat med tid i timmar ger milliamperetimmar som förkortas mAh. Men dessa laddare (och även en USB 2.0 port) kan ge konstant maximal ström i evighet (så länge det inte blir elavbrott på elnätet), alltså obegränsat antal timmars drift ger obegränsat antal mAh... Så även om USB 2.0 - porten inte ger mer än 500 mA ström så kan den ge mycket mer än 500 mAh om man låter den mata på ström i längre tid än en timme.

Jag är alltså ute efter att det är fel enhet som används. Laddaren kan ge en viss maximal ström vid en viss spänning (vilket då motsvarar en maximal effekt för effekt är spänning gånger ström). Men det är väl inte så att dessa laddare stängs av om de är inkopplade en längre tid, alltså kan de ge obegränsat med Ah / mAh.

Jag hade hållit med dig helt och hållet om du hade ersatt mAh med mA och Ah med A, då stämmer det du skriver. En USB 2.0 port ger inte mer än 500 mA i maximal ström (observera mA, inte mAh) och en iPad 2 drar väl ungefär 500 mA i sig självt från batteriet vilket betyder att det blir kvar 1,6 A för batteriladdning om man låter den vara igång samtidigt som man laddar om man använder laddaren som kan ge 2,1 A. Men ansluter man den till USB 2.0 porten som ger 500 mA då går all ström till att driva iPad2 och inget blir över att ladda batteriet. Stänger man av den så drar den förstås mindre ström (kanhända den drar någon minimal viloström) och då kan man förstås ladda den via USB-porten, precis som du också har påpekat.

När jag googlar så får jag fram att IPad2 har ett batteri på 25 Wh. Dessa laddare ger 5V spänning vilket innebär att 25 Wh motsvarar 5 Ah vid 5 V. Om vi antar att det behöver laddas 40% mera än man får ut från batteriet så behöver man alltså mata in 7 Ah. Om man då laddar den via en USB 2.0 port och med surfplattan avstängd så skulle det då ta minst 14 timmar. Observera att nu har vi alltså matat in 7 Ah från USB 2.0-porten (vilket är 14 gånger mer än 500 mAh) för att ladda upp batteriet till 25 Wh kapacitet (en del försvinner som värme). Därför menar jag att det är fel att säga att en USB 2.0 port bara kan ge 500 mAh när jag i detta exempel visar att man kan ladda upp batterier med betydligt högre kapacitet bara man ger den tillräckligt mycket tid.

Om jag hade varit ägare till en iPad 2 så hade jag valt laddaren som ger mest ström, alltså en sådan där som ger 2,1 A för då kan man ha den igång samtidigt som den laddar och ändå få den uppladdad på några timmar. Laddaren som bara ger 1000 mA skulle behöva uppemot 7 timmar för att ladda batteriet även om surfplattan är avstängd. Det funkar väl om man ladddar nattetid eller om man låter den ladda i 14 timmar om den är igång men frågan är om man har tid att vänta så länge. Å andra sidan så sliter det mer på batteriet om det laddas snabbt. Kanhända det finns någon smart reglering av laddningen inuti surfplattan (det borde det göra) och då kan det hända att mina beräkningar ändå inte stämmer (den kanske stänger av sig självt trots att batteriet inte är helt urladdat för att ge mindre slitage på batteriet och det kan hända den begränsar laddströmmen av samma anledning). Men nu kanske ni förstår skillnaden mellan ström (A) och energi (Ah eller Wh). Även om strömmen är liten kan den totala energin som leverras bli stor om det tar lång tid.

Permalänk
Inaktiv

Standarden för USB 2.0 är väl minimum 500mA. I de fall där den kan lämna ifrån mer, så är det bara en bonus

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Standarden för USB 2.0 är väl minimum 500mA. I de fall där den kan lämna ifrån mer, så är det bara en bonus

Det var också det jag trodde men fick höra att jag hade fel så jag blev osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Nu läser du nog det jag skriver helt fel, nu pratar jag om USB-standarden. Inget annat!

Ja och englit standarden så är det tillåtet att skicka upp till 5A på USB 2.0

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

Battery Charging Specification 1.2[9]: Released in December 2010.
Several changes and increasing limits including allowing 1.5A on charging ports for unconfigured devices, allowing High Speed communication while having a current up to 1.5A and allowing a maximum current of 5A.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Jag får tacka så mycket för hjälpen. En ny laddare är införskaffad idag hos Apple. Den blir nog perfekt.

Är det något särskilt man ska tänka på vad gäller batteriet? Urladdas 100% en gång i månaden? Inte ligga kallt/varmt? U name it!

Tack så mycket igen i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Ja och englit standarden så är det tillåtet att skicka upp till 5A på USB 2.0

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

Battery Charging Specification 1.2[9]: Released in December 2010.
Several changes and increasing limits including allowing 1.5A on charging ports for unconfigured devices, allowing High Speed communication while having a current up to 1.5A and allowing a maximum current of 5A.

"A device may draw a maximum of 5 unit loads (500 mA) from a port in USB 2.0; 6 (900 mA) in USB 3.0."

"A charging port supplies up to 500 mA at 5 V, up to the rated current at 3.6 V or more, and drop its output voltage if the portable device attempts to draw more than the rated current. The charger port may shut down if the load is too high."

Från den sidan du länka... Du glömde nog att kopiera in från det du citerade att det handlar om dedikerade usb-portar alltså såna du kopplar direkt till vägguttaget t.ex när det kommer till dom strömstyrkorna..

Skrivet av amlap:

Jag får tacka så mycket för hjälpen. En ny laddare är införskaffad idag hos Apple. Den blir nog perfekt.

Är det något särskilt man ska tänka på vad gäller batteriet? Urladdas 100% en gång i månaden? Inte ligga kallt/varmt? U name it!

Tack så mycket igen i alla fall!

Folk säger att man bör ladda ur det till 100% en gång i månaden endast för att få batteriet att ge korrekt laddningsindikation, annars spelar det absolut ingen roll hur du laddar batteriet, ofta eller när det är halvfullt eller bara lite använt.. Laddningscyklerna räknas bara per 100% du laddat den, så laddar du från 50% till 100% 2 gånger så räknas det precis som 0% till 100% så att säga..

Den bör inte ligga i mindre än ett par plusgrader men inte heller över 35 grader..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag drar upp det för att man inte kan säga att en laddare bara ger 500 mAh såvida inte laddaren automatiskt stänger av sig efter en viss tid. Ström i milliampere multiplicerat med tid i timmar ger milliamperetimmar som förkortas mAh. Men dessa laddare (och även en USB 2.0 port) kan ge konstant maximal ström i evighet (så länge det inte blir elavbrott på elnätet), alltså obegränsat antal timmars drift ger obegränsat antal mAh... Så även om USB 2.0 - porten inte ger mer än 500 mA ström så kan den ge mycket mer än 500 mAh om man låter den mata på ström i längre tid än en timme.

Jag är alltså ute efter att det är fel enhet som används. Laddaren kan ge en viss maximal ström vid en viss spänning (vilket då motsvarar en maximal effekt för effekt är spänning gånger ström). Men det är väl inte så att dessa laddare stängs av om de är inkopplade en längre tid, alltså kan de ge obegränsat med Ah / mAh.

Jag hade hållit med dig helt och hållet om du hade ersatt mAh med mA och Ah med A, då stämmer det du skriver. En USB 2.0 port ger inte mer än 500 mA i maximal ström (observera mA, inte mAh) och en iPad 2 drar väl ungefär 500 mA i sig självt från batteriet vilket betyder att det blir kvar 1,6 A för batteriladdning om man låter den vara igång samtidigt som man laddar om man använder laddaren som kan ge 2,1 A. Men ansluter man den till USB 2.0 porten som ger 500 mA då går all ström till att driva iPad2 och inget blir över att ladda batteriet. Stänger man av den så drar den förstås mindre ström (kanhända den drar någon minimal viloström) och då kan man förstås ladda den via USB-porten, precis som du också har påpekat.

När jag googlar så får jag fram att IPad2 har ett batteri på 25 Wh. Dessa laddare ger 5V spänning vilket innebär att 25 Wh motsvarar 5 Ah vid 5 V. Om vi antar att det behöver laddas 40% mera än man får ut från batteriet så behöver man alltså mata in 7 Ah. Om man då laddar den via en USB 2.0 port och med surfplattan avstängd så skulle det då ta minst 14 timmar. Observera att nu har vi alltså matat in 7 Ah från USB 2.0-porten (vilket är 14 gånger mer än 500 mAh) för att ladda upp batteriet till 25 Wh kapacitet (en del försvinner som värme). Därför menar jag att det är fel att säga att en USB 2.0 port bara kan ge 500 mAh när jag i detta exempel visar att man kan ladda upp batterier med betydligt högre kapacitet bara man ger den tillräckligt mycket tid.

Om jag hade varit ägare till en iPad 2 så hade jag valt laddaren som ger mest ström, alltså en sådan där som ger 2,1 A för då kan man ha den igång samtidigt som den laddar och ändå få den uppladdad på några timmar. Laddaren som bara ger 1000 mA skulle behöva uppemot 7 timmar för att ladda batteriet även om surfplattan är avstängd. Det funkar väl om man ladddar nattetid eller om man låter den ladda i 14 timmar om den är igång men frågan är om man har tid att vänta så länge. Å andra sidan så sliter det mer på batteriet om det laddas snabbt. Kanhända det finns någon smart reglering av laddningen inuti surfplattan (det borde det göra) och då kan det hända att mina beräkningar ändå inte stämmer (den kanske stänger av sig självt trots att batteriet inte är helt urladdat för att ge mindre slitage på batteriet och det kan hända den begränsar laddströmmen av samma anledning). Men nu kanske ni förstår skillnaden mellan ström (A) och energi (Ah eller Wh). Även om strömmen är liten kan den totala energin som leverras bli stor om det tar lång tid.

Jag förstår, tack för förklaringen!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Samma synckabel på alla ipod, iphone och ipad. Så det du behöver är nätadaptern (10W/2.1Ah) iphone och ipod har 5W nätadapter, är dock inga problem att använda nån av dom heller.

Du kan dock använda kabeln och stoppa i datorn och ladda den så. Den kommer dock säga att den inte kan ladda, trots att den kan det ändå. Detta händer t.om med kabeln som medföljer från fabrik när man kopplar till datorn, och det beror på att USB-uttagen bara kan ge ut 500mAh medans laddaren ger ut 2100mAh, så den enda skillnaden är att det tar längre tid att ladda, inget annat.

Nej du ska inte behöva konka 1.8m sladd.

En sån här fick jag med till min ipad 2.

http://www.iphonegadget.dk/images/ipadchrager.jpg

Det är även en likadan som medföljer till iphone's. Dock en svagare modell som jag förklara innan.

Det finns även en till modell som är kompaktare än den där som också är orginal. Som ser ut som sådan:
http://www.blocket.se/jonkoping/IPhone_iPad_laddare__vaggladd...

jo det är faktiskt visst problem att köra samma iphone laddare till ipaden. som tidigare service tekniker för apple så får vi ständigt in folk som använder sin iphone laddare till ipaden, vartav en större del har förstörda iPads för de bara har låtit den sitta o ladda o ladda tills batteriet gått sönder, något som ej täcks av apple. gå in i din närmsta el. butik o fråga efter ipad laddare som ligger på 10 watt. du vill inte blanda laddare, utan ska bara köra 10w för att den ej ska ta skada. finns inge mer o säga för att lösa ditt problem. lycka till!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jo det är faktiskt visst problem att köra samma iphone laddare till ipaden. som tidigare service tekniker för apple så får vi ständigt in folk som använder sin iphone laddare till ipaden, vartav en större del har förstörda iPads för de bara har låtit den sitta o ladda o ladda tills batteriet gått sönder, något som ej täcks av apple. gå in i din närmsta el. butik o fråga efter ipad laddare som ligger på 10 watt. du vill inte blanda laddare, utan ska bara köra 10w för att den ej ska ta skada. finns inge mer o säga för att lösa ditt problem. lycka till!

Kan du förklara hur paddan kan gå sönder och inte laddaren i detta fall?

Det blir ju samma sak som när du kopplar den till datorn, den får mindre laddningsström precis som när du använder en iphoneladdare... Ser inte logiken i det du säger! Enda nackdelen är att det bör ta längre tid som även förklarats av flera i tråden..
Och det vore ju inte speciellt logiskt om man inte ens fick koppla den via USB till datorn då synkning sker via kabel.. Det vore alltså skadligt med ditt argument?

Men självklart bör man ha en laddare som är till för produkten för att få samma laddningstid som den från början är avsedd för.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

"A device may draw a maximum of 5 unit loads (500 mA) from a port in USB 2.0; 6 (900 mA) in USB 3.0."

"A charging port supplies up to 500 mA at 5 V, up to the rated current at 3.6 V or more, and drop its output voltage if the portable device attempts to draw more than the rated current. The charger port may shut down if the load is too high."

Från den sidan du länka... Du glömde nog att kopiera in från det du citerade att det handlar om dedikerade usb-portar alltså såna du kopplar direkt till vägguttaget t.ex när det kommer till dom strömstyrkorna..

Vart står det att det är en från väggutaget? samt du måste ju kolla på den när dom uppdaterade standarden efter 2010 (dom ändrar den lite då och då).
Samt hur kan du ha detta från väggen?? " ..allowing 1.5A on charging ports for unconfigured devices, allowing High Speed communication while having a current up to 1.5A "

Asus kallar ju just dom USB 2.0 portarna jag har på mitt moderkrot för charging ports

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Vart står det att det är en från väggutaget? samt du måste ju kolla på den när dom uppdaterade standarden efter 2010 (dom ändrar den lite då och då).
Samt hur kan du ha detta från väggen?? " ..allowing 1.5A on charging ports for unconfigured devices, allowing High Speed communication while having a current up to 1.5A "

Asus kallar ju just dom USB 2.0 portarna jag har på mitt moderkrot för charging ports

Där jag citerade inom "", dedicated = externa portar alltså icke på datorn nu pratade du om 5A...
1.5A går att få ut ur vanliga portar ja, men det är inte enligt standarden, fortfarande. Precis som jag citerat från sidan du gav. Allt över 500mA är "bonus".

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Inaktiv

Gtoxed: Jag är också lite nyfiken varför iPaden skulle sönder om man laddar den med en iPhoneladdare. Det skulle i såfall vara paddan drar så mycket ström att AC-adaptern brinner upp.