Hittar inte min CD-Läsare i Windows, HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Hittar inte min CD-Läsare i Windows, HJÄLP!

Tjenare!

Jag har precis installerat nytt mobo, cpu och ram.

Allting har gått fint tills att jag satt och installerade drivers för mobo från skivan som medkom till mitt mobo.

Jag hittade alltså cd-läsaren från början och efter en omstart när den installerade alla drivers för mobo på automatik så kunde den inte fullfölja sina installationer och jag hittar inte längre cd-läsaren under "Den här datorn" eller enhetshanteraren.

Jag hittar den dock i Bios...

Har försökt googla fram något svar men inget bra resultat..

Har försökt söka efter enheter och maskinvaruändringar i enhetshanteraren utan resultat..

Så hur gör jag för att hitta min cd-läsare igen?!

Den har ström, den lyser, den finns i bios, men inte i windows?!!

Permalänk
Medlem

Installerat operativsystem från nytt? Om inte gör det för att slippa rester från gamla mobot.
Leta upp chipsetdrivers på nätet och installera så får du nyaste versionen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

har du tagit ut sladarna ur den, och väntat en stund och stoppat tbx i ett anant håll?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Installerat operativsystem från nytt? Om inte gör det för att slippa rester från gamla mobot.
Leta upp chipsetdrivers på nätet och installera så får du nyaste versionen.

Givetvis körde jag en clean install efteråt av OS.

Jag testade igår systemåterställning utan framgång.

Skall testa formatera datorn idag igen och hoppas det går bättre, annars tar jag ut kablarna som ovanstående skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeB:

Givetvis körde jag en clean install efteråt av OS.

Jag testade igår systemåterställning utan framgång.

Skall testa formatera datorn idag igen och hoppas det går bättre, annars tar jag ut kablarna som ovanstående skrev.

Jag har liknande problem, har dock inte orkat kolla varför än, eftersom jag använder läsaren så sällan, men iaf, om jag går in i enhetshanteraren och manuellt kör "Sök efter Maskinvaruförändringar" så dyker den upp i listan.

Får du samma resultat om du provar det, eller kommer den inte upp iaf? Kan vara något med driverinställningar som spökar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har nu testat formatera och precis som innan finns cd enheten innan jag börjar installera asus drivers, när dom är installerade och den startat om sig för 2:a gången så finns helt plötsligt inte CD-enheten.

Testade dra ut kablarna till den, startartade upp, sedan stängde av, satte i dom igen och fortfarande inget spår av den.

Har sökt efter maskinvaruförändringar i enhetshanteraren och den hittar inget nytt.

har även varit inne på samsungs hemsida för att leta upp drivers men hittar bara en "upgrade" fil och den gjorde ingen nytta..

Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem

Vad kör du för OS ?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Vad kör du för OS ?

Win 7 64-bitars Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeB:

Win 7 64-bitars Enterprise

Prova Microsofts lösning:
http://support.microsoft.com/kb/982116

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

Tack för tipset men redan testat dom sakerna och inget hjälper i mitt fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeB:

Tjenare!

Jag har precis installerat nytt mobo, cpu och ram.

Allting har gått fint tills att jag satt och installerade drivers för mobo från skivan som medkom till mitt mobo.

Jag hittade alltså cd-läsaren från början och efter en omstart när den installerade alla drivers för mobo på automatik så kunde den inte fullfölja sina installationer och jag hittar inte längre cd-läsaren under "Den här datorn" eller enhetshanteraren.

Jag hittar den dock i Bios...

Har försökt googla fram något svar men inget bra resultat..

Har försökt söka efter enheter och maskinvaruändringar i enhetshanteraren utan resultat..

Så hur gör jag för att hitta min cd-läsare igen?!

Den har ström, den lyser, den finns i bios, men inte i windows?!!

Testa med en annan dvd/cd om du har det.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Problemet är nu löst, jag bytte sata-port på moderkortet från ingång 3 till 6, tänkte det var lika bra att redovisa svaret och resultat här om någon får samma problem i framtiden, tack för responsen anyway!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeB:

Problemet är nu löst, jag bytte sata-port på moderkortet från ingång 3 till 6, tänkte det var lika bra att redovisa svaret och resultat här om någon får samma problem i framtiden, tack för responsen anyway!

Åhå, ska prova samma sak när jag kommer hem då

EDIT: Nehepp, jag bytte också port men efter en omstart syns den fortfarande inte i Windows, dyker bara upp när jag kör "Sök efter maskinvaruförändringar", jaja, får väl leta vidare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX